آمپول ویتامین دی برای چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
آمپول ویتامین دی تحت شرایطی که فرد از کمبود ویتامین دی شدید رنج می برد و فقط توسط پزشک تجویز می شود. ویتامین دی مسئول عملکردهای مختلفی در بدن است که منبع اصلی تامین کننده آن نور خورشید است. علاوه بر این دریافت ویتامین دی از طریق تغذیه و مکمل های غذایی مانند قرص ویتامین D نیز امکان پذیر است. اگر شما هم می خواهید بدانید که آمپول ویتامین دی برای چیست و نحوه تزریق آن چگونه است، مطالعه این مقاله را پیشنهاد می کنیم.

فواید آمپول ویتامین دی چیست؟

ویتامین دی در بدن زمانی که پوست در معرض آفتاب قرار می گیرد ساخته می شود. اما عواملی مانند کرم های ضد آفتاب، لباس های پوشیده، محدودیت تابش خورشید، سن و رنگ پوست ما را از این منبع رایگان و غنی محروم می کند. کاهش سطح ویتامین دی در بدن با علائمی از قبیل خستگی، ریزش مو، بدن درد، افسردگی، رنگ پریدگی پوست و ضعف سیستم ایمنی بروز می یابد.

البته کمبود ویتامین دی تنها یکی از دلایل نگرانی های ذکرشده است و برای بررسی بیشتر نیاز به بررسی پزشک می باشد و بهتر است از مصرف خودسرانه ویتامین دی پرهیز شود.

کمبود ویتامین دی در بدن از طریق تست ویتامین D در آزمایشگاه مشخص می شود. مقدار مجاز ویتامین دی در بدن بین ۱۰ تا ۳۰ نانوگرم بر میلی لیتر است. کمتر از ۱۰ کمبود ویتامین دی را نشان می دهد و بالاتر از ۸۰ مسمومیت ایجاد می کند.

حال با این مقدمه برویم سراغ فواید ویتامین دی.

فواید ویتامین دی

ویتامین دی مزایای بیشماری برای سلامت کلی بدن دارد. تعدادی از مهم ترین فواید قرص ویتامین دی عبارتند از:

– افزایش میل جنسی

– سلامت قلب و عروق

– حمایت از سیستم عصبی

– تنظیم سطح انسولین خون

– بهبود عملکرد سیستم ایمنی

– کاهش احتمال ابتلا به چاقی

– کاهش خطر تحلیل و شکستگی استخوان

– کاهش علائم افسردگی، سندروم پای بی قرار و پسوریازیس

– کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و زوال شناختی، فشار خون، دیابت

دوز آمپول ویتامین دی چقدر است؟

دوز آمپول ویتامین د بر اساس شرایط فرد و نظر پزشک معین می شود. اغلب آمپول ویتامین دی در شرایطی تجویز می شود که فرد از کمبود بسیار زیاد ویتامین دی رنج می برد و نیاز است در زمان کوتاهی سطح ویتامین دی خون به حد قابل قبولی برسد. اما اگر سطوح ویتامین دی با مقدار نرمال فاصله زیادی ندارد مصرف قرص ویتامین دی مناسب تر است.

چه افرادی به تزریق ویتامین دی نیاز دارند؟

توجه کنید که تزریق آمپول ویتامین D تنها بخشی از پروسه درمانی شماست و درمان تکمیلی شامل تغییراتی در رژیم غذایی و مصرف قرص ویتامین D می شود.

نحوه تزریق آمپول ویتامین دی چگونه است؟

آمپول ویتامین D به شکل عضلانی یا داخل ماهیچه ها است که سطح ویتامین D را در خون افزایش می دهد. معمولا آمپول ویتامین دی به عضله بازو یا دو سر تزریق می شود. هنگامی که ویتامین D به بیمار تزریق می شود ویتامین دی به تدریج وارد جریان خون می شود به این ترتیب در سراسر اندام ها و بافت ها توزیع می گردد.

آمپول ویتامین دی به سهم خود به جذب کلسیم بیشتر غذا کمک می کند؛ به عبارتی سطح کلسیم خون را افزایش می دهد. بسته به مقدار کمبود ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا سطح ویتامین د به میزان مطلوب و استاندارد برسد.

محصول پیشنهادی
برای خرید قرص ویتامین D3 ایرانی و خارجی با تخفیف ویژه به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

بهترین زمان تزریق آمپول ویتامین d3

آمپول ویتامین D را هر زمان از شبانه روز صبح یا شب می توان تزریق کرد. اما دقیقا طبق توصیه پزشک عمل کنید.

عوارض تزریق آمپول ویتامین d3

تزریق آمپول ویتامین دی در بعضی از افراد با واکنش هایی در محل تزریق از جمله درد، قرمزی و تورم همراه است. در صورت افزایش دوز مصرفی ممکن است فرد ضعف، درد عضلانی یا طعم ناخوشایند فلز را در دهان احساس کند. درد خفیف معمولا بعد از یکی دو ساعت برطرف می شود اما گاهی اوقات مشاهده شده که تا یک روز هم به طول انجامد. در صورت تشدید یا ادامه دار شدن عوارض جانبی با پزشک معالج در میان بگذارید.

مقادیر بالا یا دریافت طولانی مدت ویتامین d موجب تجمع ویتامین در بدن و از علائم مسمومیت با آمپول ویتامین دی می باشد.

آمپول ویتامین دی بهتر است یا قرص

هنگام تزریق ویتامین D مواد موثر به طور مستقیم وارد جریان خون می شود. بنابراین در افرادی که نیاز دارند مقدار ویتامین دی خونشان را سریعا به سطح مطلوب برسانند تجویز می شود. این افراد معمولا ویتامین D بسیار کمی دارند. اما در صورت مصرف ویتامین دی به فرم قرص، کپسول، قطره یا شربت ابتدا باید هضم شوند که همین امر موجب می شود مقدار جذب شده در خون کمی کاهش یابد.

بهترین قرص ویتامین دی و دی ۳

قرص ویتامین دی مانند هر دارو و مکمل دیگری در انواع ایرانی و خارجی در داروخانه ها موجود است. اما در بین محصولات متنوع برخی ازبرندها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

۱- کپسول ویتامین د۳ دوبیس

ویتامین د۳ دوبیس ۲۰۰۰ واحدی از بهترین و اثربخش ترین مکمل های ویتامین دی ۳ است. این قرص در تعداد ۶۰ عدد و توسط شرکت دارویی دوبیس تولید می شود. دوبیس برند مطرحی است که مکمل های ورزشی آن بسیار معروف است و در حال حاضر انواع مکمل غذایی را نیز روانه بازار کرده است.

قیمت ویتامین d3 دوبیس 2000 واحد

۲- قرص اولترا ویتامین D3 ویتابیوتیکس

قرص ویتامین d3 ویتابیوتیکس یکی دیگر از انواع قرص ویتامین d3 خارجی (تحت لیسانس) در داروخانه هاست. افزایش جذب کلسیم و حفظ تراکم استخوان ها از مزایای مصرف قرص ویتامین دی ۳ ویتابیوتیکس است. این مکمل در بسته بندی ۹۰ تایی و در دوز ۱۰۰۰ واحد بین المللی عرضه می شود.

قیمت قرص اولترا ویتامین D3 ویتابیوتیکس

۳- سافت ژل ویتامین د۳ ویواتون

سافت ژل ویتامین د۳ ویواتون ۱۰۰۰ واحد تحت لیسانس سوئیس تولید می شود و برای جبران یا پیشگیری از کمبود ویتامین دی توصیه می شود. مصرف روزانه یک عدد ویتامین دی ۳ ویواتون به استحکام دندان ها و استخوان ها کمک بسیاری می کند. البته از آنجایی که ویتامین دی ۳ محلول در چربی است بهتر است درباره زمان و مقدار مصرف آن با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

سافت ژل ویتامین د3 ویواتون

سخن پایانی
آمپول ویتامین دی زمانی تجویز می شود که فرد نیاز به جذب سریع و بالای ویتامین در خون دارد. این آمپول بیشتر در درمان کمبود ویتامین دی و درمان پوکی استخوان مورد استفاده است. ویتامین دی برای بدن ضروری است یعنی باید به طور مداوم و منظم ویتامین دی را دریافت کنیم تا از مزایای آن بهره مند شویم. ویتامین دی همچنین به جذب کلسیم و فسفر کمک می کند. دوز مناسب کلسیم، فسفر و ویتامین D برای ساخت و حفظ استخوان های محکم لازم است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.