آمپول ویتامین دی و فواید و عوارض آن

آنچه در این مقاله می خوانید:
آمپول ویتامین دی یکی از راه های انتقال میزان مناسبی از ویتامین دی در بدن است. افراد زیادی در کشور هایی زندگی می کنند که این کشور ها همواره هوای ابری یا پوشش کامل تری دارند. در این حالت نور خورشید، به سطح پوست آن ها نخواهد تابید. در این زمان ممکن است فرد با کمبود ویتامین دی مواجه شود. قرص ویتامین D موجود در داروخانه ها نیز یکی از راه های رساندن این ویتامین به بدن است. در این مقاله به معرفی آمپول ویتامین دی و نحوه تزریق آن می پردازیم.

مزایای ویتامین D چیست؟

ویتامین D را می توانیم به عنوان یکی از ویتامین های محلول در چربی عنوان کنیم. این ویتامین نیاز ضروری اندام های مختلف بدن را تامین می کند. همچنین از احساس افسردگی، مشکلات روحی و روانی می کاهد. ترشح شدن و تجزیه شدن این ویتامین در بدن، سبب ایجاد انرژی و تنظیم فعالیت های اساسی بدن خواهند شد. این  ویتامین در بدن و با جذب شدن در قسمت های مختلف استخوان، می تواند از بیماری هایی مانند پوکی استخوان، راشیتیسم و … جلوگیری نماید. همچنین این ویتامین بهبود دهنده عملکرد صحیح قلب و عروق است و می توانید به عنوان فردی که قصد کاهش دادن وزن خود را دارد، از آن استفاده نمایید. همچنین ویتامین دی، تقویت کننده سیستم دفاعی و ایمنی بدن است و با مصرف این  ویتامین می توانید دیابت خود را نیز کنترل نمایید.

فواید تزریق آمپول ویتامین D

پزشک شما در صورت کمبود این  ویتامین در بدن، آمپول ویتامین دی را برای شما تجویز خواهد نمود. معمولا اگر فرد در حالت بحرانی قرار داشته باشد و بدن او به این  ویتامین ها نیازمند باشد، پزشک  آمپول ویتامین D را برای بیمار تجویز خواهد کرد. از فواید و مزیت های استفاده از این آمپول می توانیم به وجود میزان دقیقی از ویتامین دی در هر آمپول اشاره کنیم. همچنین به دلیل نوع تزریق و جذب سریعتر این  محصول، آمپول حرف اول را در علم پزشکی می زند. در این حالت فرد به سرعت میزان دقیقی از ویتامین مورد نظر را دریافت خواهد کرد.

چه کسانی به تزریق ویتامین دی نیاز دارند؟

کمبود ویتامین دی دارای علائم مختلفی مانند درد عضلات و … است. در صورت بروز این  علائم بهتر است سریعا به پزشک مربوطه مراجعه نمایید. از مهمترین افرادی که به تزریق آمپول ویتامین دی نیازمندند، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. افراد دارای بیماری های گوارشی که امکان جذب آسان مواد را ندارند مانند بیماری های سلیاک و کرون
  2. افراد دارای سن بالا که در این حالت جذب و ساخت ویتامین D در این سن کندتر می شود.
  3. افراد دارای رژیم های غذایی سنگین که قصد کاهش وزن را دارند.
  4. افرادی که از نور آفتاب و رسیدن این ویتامین به بدن دور هستند.

در این چهار  فرد، مشاهده شده است که به میزان زیادی از ویتامین نیاز دارند. در این حالت پزشک تزریق ویتامین را بهترین راه ممکن می داند.

نحوه تزریق آمپول ویتامین دی

برای رفع کمبود ویتامین D، پزشکان آمپول ویتامین D و تزریق آن را از ضروری ترین موارد می دانند. اما نحوه تزریق این آمپول با نحوه تزریق آمپول های دیگر متفاوت است. این آمپول از طریق عضله جذب خواهد شد، به همین دلیل در ابتدا باید روی بسته را مطالعه نمایید و با کلمه IM یعنی Intramuscular مواجه شوید. این تزریق از طریق عضله باسن انجام نمی گیرد و باید از طریق عضله دلتوئید یا عضله دالی در منطقه سرشانه و بازو انجام بگیرد. در این حالت جذب ویتامین دی، راحت تر و آسان تر خواهد بود. ممکن است کمی سوزش در زمان تزریق را نیز احساس کنید.

قرص ویتامین D جایگزین آمپول ویتامین دی

یکی از دیگر محصولاتی که با مصرف آن می توانید میزان کافی از ویتامین دی را وارد بدن کنید، قرص ویتامین D است. این  قرص نیز می تواند تا حد بسیار زیادی میزان ویتامین مورد نیاز شما را تامین کند. به همین دلیل اگر شما نیاز واجب و سریع به این  ویتامین را نداشته باشید، قرص برای شما کفایت می کند. داروخانه ها این قرص را بدون تجویز پزشک نیز به مشتریان عرضه می کنند. در نظر داشته باشید در زمان مصرف، میزان مشخصی از دارو را مورد استفاده قرار دهید، چرا که این دارو نیز مانند هر داروی دیگری، در صورت استفاده غلط دارای عوارض جانبی است.

میزان مصرف مکمل ویتامین دی

قرص ویتامین دی باید به میزان مشخصی به بدن وارد شوند. در این حالت بدن نیاز خود را رفع نموده است و مکمل عوارضی را در پی نخواهد داشت. میزان مصرف این ویتامین در بدن، با توجه به نیاز بدن و مشکلات موجود تعیین می شوند.

به طور کلی بزرگسالان، می توانند روزانه ۶۰۰ IUD و افراد دارای سن ۷۰ سال به بالا می توانند، روزانه ۸۰۰ IU مکمل ویتامین D مصرف نمایند. همچنین افزایش این میزان تا ۸۰۰ IUD ویتامین D به همراه ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم به‌طور روزانه با نظر پزشک مربوطه امکان پذیر است. در نظر داشته باشید، در صورت داشتن بیماری و نیاز واجب بدن به این ویتامین پزشک دوز مصرفی را تغییر خواهد داد.

عوارض تزریق آمپول ویتامین دی

در صورت استفاده از  ویتامین D به اندازه مشخص شده، شاهد هیچ گونه عوارضی نخواهیم بود. اما در نظر داشته باشید که ممکن است عوارضی مانند عوارض زیر را با تزریق آمپول ویتامین دی مشاهده نمایید:

  1. حالت تهوع و استفراغ
  2. کم اشتهایی و عدم خوردن غذا
  3. احساس ضعف، خستگی
  4. لاغر شدن اندام بدن
  5. درد در محل تزریق
  6. سر درد

سخن پایانی
شما میتوانید در صورت نیاز برای خرید قرص ویتامین دی و سایر مکمل های ویتامینی از طریق داروخانه داروبوم اقدام نمایید. دارو بوم یکی از داروخانه های آنلاینی است که زمینه فروش مکمل های دارویی، غذایی و بدنسازی فعالیت می کند و شما می توانید مکمل مورد نیاز خود را از طریق این سایت تهیه و خریداری نمایید. در نظر داشته باشید، خرید اینترنتی دارو می تواند در زمانی که شما در بستر بیماری هستید، به شما کمک نماید و به روند سلامتی و بهبود شما نیز کمک کند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.