آیا پروتئین حجم می دهد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
پروتئین وی به دلیل حجم دهی فوق العاده به عضلات در بین ورزشکاران و بدنسازان محبوبیت فراوانی دارد. پودر پروتئین در طول سال‌ها موضوع بحث‌برانگیزی بوده است و توصیه‌های مختلفی از سوی مربیان و ورزشکاران مطرح شده است. یکی از این مباحث جنجالی این است: آیا پروتئین حجم می دهد؟ در این مقاله از مجله داروبوم به این سوال به شکل جامع پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

وقتی گردش پروتئین در بدن مثبت است (نرخ سنتز پروتئین از سرعت تخریب پروتئین بیشتر است) عضلات ما بهتر رشد می کنند. برای افزایش سنتز پروتئین عضلانی به ورزش های مقاومتی (تمرین با وزنه) نیاز داریم. ممکن است در این بین فکر کنید که حجم بیشتر با پروتئین بهتر است، درست است؟ یک دقیقه صبر کنید.

در مطالعات گسترده ای که صورت گرفته تأثیر پروتئین وی بر حجم عضلات مشخص شده است، به طور کلی مکمل پروتئین وی هضم و جذب سریع تری دارد به همین خاطر بیشتر مورد توجه بدنسازان است.

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی یکی از منابع پروتئینی باکیفیت با مقادیر بیشتری از اسیدهای آمینه ضروری نسبت به سایر منابع است. غلظت بالای لوسین آن، پروتئین وی را به منبع پروتئینی بهینه برای به حداکثر رساندن سنتز پروتئین عضلانی (MPS) و کاهش تجزیه پروتئین عضلانی در حالت استراحت و پس از ورزش تبدیل می کند.

این مقاله ویژگی‌های اصلی مکمل های پروتئین وی را توصیف می‌کند و شواهد علمی موجود درباره استفاده از مکمل پروتئین برای به حداکثر رساندن افزایش توده عضلانی در بزرگسالان را بدون در نظر گرفتن تأثیر آن بر عملکرد قدرت خلاصه می‌کند.

نتایج مطالعات انجام‌شده تا به امروز نشان می‌دهد که مصرف پروتئین وی در رژیم غذایی افرادی که تمرین های مقاومتی شدیدی به منظور به حداکثر رساندن توده عضلانی انجام می دهند به شکل قابل لمسی مؤثر است.

اما همه نوارهای پروتئینی برابر نیستند. برخی از آنها حاوی سطوح بالای قند و “کالری خالی” هستند، به این معنی که درمان سالم شما می تواند هر چیزی باشد جز. برای کاهش هزینه ها، بسیاری از مارک ها آنها را با فروکتوز کریستالی شیرین می کنند که در مقادیر کم شیرینی شدیدی را ارائه می دهد. مصرف بیش از حد این ماده می تواند شما را در معرض خطر آسیب کبدی قرار دهد. شربت ذرت با فروکتوز بالا در محصولات ایالات متحده رایج است، بنابراین اگر از خارج از کشور خرید می کنید بیشتر مراقب باشید.

بیشتر بخوانید:
برای دریافت اطلاعات درباره تاثیر پودر وی در افزایش حجم بازوها صفحه “پودر پروتئین وی برای حجم دهی بازو” در مجله داروبوم را بررسی نمایید.

مواد تشکیل دهنده پروتئین وی

پودر پروتئین وی از پروتئین ایزوله، پروتئین کنسانتره یا ترکیبی از هر دو ساخته می شود. از نظر وزن، بیشتر پودرها عمدتاً پروتئین هستند و یک پیمانه ۳۰ گرمی پودر معمولاً حداقل ۱۵ گرم پروتئین دارد، اگرچه همیشه باید برچسب های تغذیه را بررسی کنید تا مطمئن شوید. دریافت دوز سنگین پروتئین در هر پیمانه زمانی که نوبت به سیر نگه داشتن شما می رسد امیدوارکننده است زیرا پروتئین در واقع از هر نوع ماده مغذی دیگری سیر کننده تر است. اگر پودر خود را با منبع غنی پروتئین دیگری مانند شیر بدون چربی مخلوط کنید، این نوشیدنی حتی بیشتر شما را سیر می کند.

محتوای یک پودر نقش مهمی در مدت زمانی که شما را سیر نگه می دارد ایفا می کند. به عنوان مثال، پودرهای کنسانتره پروتئینی با کیفیت پایین، ممکن است در واقع حاوی کمتر از ۳۵ درصد پروتئین باشند، به این معنی که بسیاری از کالری آنها می تواند از شیرین کننده ها و افزودنی ها به جای مواد مغذی سیرکننده مانند پروتئین و فیبر باشد. چنین پودرهایی احتمالاً به سرعت سطح انرژی شما را بالا می برند و پس از مدت کوتاهی دوباره آن را کاهش می دهند. پودرهای ایزوله گزینه بهتری برای سیر نگه داشتن شما هستند زیرا درصدهای پروتئین خالص و باکیفیت بالاتری دارند (۹۰ درصد یا بیشتر) نسبت به پودرهای ساخته شده با کنسانتره.

آیا پروتئین حجم می دهد؟

یک راه آسان برای رمزگشایی آنچه واقعاً در مکمل پروتئینی شما وجود دارد، نگاهی به مواد تشکیل دهنده پشت بسته بندی است. در دنیای ایده آل، اکثر مواد طبیعی خواهند بود و ثانیاً، شما قادر خواهید بود آنها را تشخیص دهید. بسیاری از پودرهای پروتئینی، به ویژه در محصولات وگان، حاوی مقادیر بالایی فیبر هستند که به حمایت از روده سالم کمک می کنند.

با این حال، برخی از مکمل های پروتئین وی حاوی مقادیر شگفت‌انگیزی قند هستند که می‌تواند به شکل مصنوعی قند یا شیرین‌کننده‌هایی مانند پلی دکستروز یا مالتیتول عرضه شود. هنگامی که به دنبال مکملهای پروتئینی هستید، مهم است که میزان چربی های اشباع شده در هر سروینگ را در نظر بگیرید. مکمل های پروتئینی که حاوی بیش از ۵ گرم چربی در هر ۱۰۰ گرم هستند، دارای چربی‌های اشباع بالایی هستند. علاوه بر این، در حالی که این مکمل ها منبع مناسبی از پروتئین هستند، بسیاری از آنها (اما نه همه) با استفاده از مواد مصنوعی و بسیار فرآوری شده ساخته می شوند.

سخن پایانی:
توجه داشته باشید مانند هر مکملی که برای رسیدن به تناسب اندام خود استفاده می کنید پودرهای پروتئینی نیز دقیقاً مکمل هستند و با مصرف آنها ارزش غذایی بیشتری از غذاهای واقعی دریافت خواهید کرد. هیچ زمان خاصی برای خوردن پودر وی وجود ندارد، زیرا آنها محصولاتی هستند که برای راحتی ساخته شده اند. پودر‌های پروتئین باید به‌عنوان یک منبع پروتئینی مناسب یا جایگزینی برای یک تکه شکلات به جای یک میان‌وعده سالم در نظر گرفته شوند. که حاوی فیبر و مواد طبیعی هستند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.