عوارض کمبود زینک در بارداری چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
زینک یا روی از مواد معدنی ضروری است که برای حفظ سلامتی باید مصرف کنید. این ماده مغذی به ویژه برای خانم های باردار از اهمیت دو چندانی برخوردار است. زینک به تقویت سیستم ایمنی بدن مادر کمک می کنند و نقش موثری در سلامت کودک در حال رشد شما ایفا می کند. زنان باردار به طور معمول به ۱۱ میلی گرم زینک (zinc) در روز نیاز دارند. با این حال، کمبود زینک در بارداری با عوارضی همراه است. در این مقاله از مجله داروبوم به عوارض کمبود زینک در بارداری می پردازیم.

مصرف مواد مغذی در دوران بارداری

یک رژیم غذایی سالم به سه درشت مغذی اصلی نیاز دارد: پروتئین، چربی و کربوهیدرات. هنگامی که غذاهای حاوی این مواد مغذی را می خورید، ویتامین ها و مواد معدنی معروف به ریز مغذی ها را نیز مصرف می کنید.

سازمان غذا و دارو نزدیک به ۳۰ ویتامین و مواد معدنی مختلف را برای سلامتی ضروری می داند. بدن شما قادر به تولید کافی از این مواد مغذی نیست، به این معنی که باید آنها را از غذاهایی که می خورید دریافت کنید.

برخی از مواد مغذی در دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارند. طبق گفته متخصصین زنان و زایمان، زنان باردار باید مقادیر بیشتری اسید فولیک و آهن مصرف کنند.

با این حال، تمام مواد مغذی برای مادر باردار و کودک در حال رشد او مهم هستند. به عنوان مثال، روی (zinc) برای تولید مثل سالم، رشد و توسعه بسیار مهم است. دریافت زینک کافی در بارداری مهم است زیرا این ماده معدنی به حمایت از سیستم ایمنی و توانایی بدن شما برای ترمیم زخم ها کمک می کند.

فواید زینک در دوران بارداری

بر کسی پوشیده نیست که زینک فواید مهم مختلفی را برای بدن به ارمغان می‌آورد و این مسئله به ویژه در بارداری صادق است. زینک از سلامت کلی سیستم ایمنی بدن مادران باردار حمایت می کند. میزان زینک کافی برای سلامتی نوزاد نیز واجب است، زیرا با حمایت از تقسیم سلولی و تکثیر DNA، رشد مناسب جنین را تقویت می کند. در واقع به زبان ساده، زینک به رشد کودک کمک می کند. این ماده غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا:

  • می تواند به جلوگیری از زایمان زودرس کمک کند
  • برای عملکردهای حسی بدن شما به ویژه طعم و بو لازم است
  • از سنتز DNA و پروتئین و همچنین تقسیم سلولی پشتیبانی می کند
  • از رشد و نمو در دوران بارداری و همچنین در دوران کودکی و نوجوانی حمایت می کند
  • از سیستم ایمنی بدن محافظت می کند
  • از بهبود زخم حمایت می کند

زنان باردار به چه مقدار زینک نیاز دارند؟

طبق گزارش NIH، زنان معمولاً به ۸ میلی گرم زینک در روز نیاز دارند. با این حال، هنگامی که باردار هستند به ۱۱ میلی گرم زینک در روز نیاز دارند. مادران شیرده به ۱۲ میلی گرم زینک در روز نیاز دارند؛ زیرا شیردهی می تواند میزان زینک را در بدن کاهش دهد.

زینک (zinc) در طیف وسیعی از مواد غذایی مختلف یافت می شود. غذاهای دریایی مانند ماهی، میگو، صدف و خرچنگ و محصولات گوشتی مانند گوشت گاو، گوشت گوسفند و مرغ غنی ترین منابع زینک هستند. با این حال، می توانید زینک را در غذاهای گیاهی نیز پیدا کنید. به عنوان مثال، لوبیا، نخود، بادام هندی، بادام و تخم کدو همگی حاوی این ماده مغذی ضروری هستند. بسیاری از غلات صبحانه نیز با زینک غنی شده اند.

دریافت زینک کافی در دوران بارداری برای افرادی که گیاهخوار هستند بسیار مهم است. اگرچه زینک به وسیله محصولات گیاهی در دسترس است، اما زینک موجود در این غذاها به راحتی زینک محصولات گوشتی جذب نمی شود.

درباره مکمل‌ها، یک مولتی ویتامین واقعاً جامع همیشه گزینه خوبی برای پوشش نیازهای تغذیه ای دوران بارداری است. با این حال، یک مکمل اختصاصی زینک هدفمند نیز می تواند مفید باشد، بنابراین اگر به قرص زینک نیاز دارید، لیست مکمل های زینک داروخانه داروبوم را بررسی کنید. مصرف قرص زینک می تواند کمک کننده و مفید باشد، اما همیشه قبل از مصرف هر چیزی بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض کمبود زینک در بارداری

اگرچه کمبود زینک نگران کننده نیست اما طبق گزارش سازمان غذا و دارو، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که بیش از ۸۰ درصد از خانم های باردار در دوران بارداری خود زینک کافی مصرف نمی کنند.

زینک برای رشد و نمو طبیعی جنین ضروری است. کمبود شدید زینک در بارداری، با سقط جنین خود به خودی و ناهنجاری های مادرزادی همراه است، در حالی که اشکال خفیف تر کمبود زینک به صورت تولد با وزن کم، تاخیر در رشد داخل رحمی و زایمان زودرس همراه است.

گاهی اوقات نوزادان تازه متولد شده در صورتی که نارس یا خیلی بیمار باشند یا اگر مادرشان کمبود خفیف زینک داشته باشد، کمبود زینک را تجربه می کنند. برخی از افراد با کمبود زینک متولد می شوند.

نوزادانی که بیش از ۶ ماه منحصراً با شیر مادر تغذیه می شوند نیز ممکن است دچار کمبود زینک شوند.

کمبود زینک می تواند رشد کودک را کند کرده و رسیدن به بلوغ جنسی را به تاخیر بیندازد.

عوارض قرص زینک در بارداری

اگرچه زینک برای سلامتی مادر و جنین اهمیت فوق العاده ای دارد، اما زنان باردار نباید این مواد مغذی را بیش از حد مصرف کنند. این مواد مغذی در صورت دریافت بیش از حد می تواند عوارض جانبی متعددی ایجاد کند.

حداکثر مقدار مصرف روزانه زینک ۴۰ میلی‌گرم است. مصرف بیش از حد زینک می تواند منجر به علائم مختلف گوارشی از جمله تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و اسهال شود.

مصرف منظم حدود ۸۰ میلی گرم زینک در روز می تواند احتمال مشکلات سلامت ادرار را افزایش دهد. زینک (بین ۶۰ تا ۴۵۰ میلی گرم در روز) همچنین ممکن است سطح مس و آهن را کاهش دهد، عملکرد سیستم ایمنی بدن شما را بدتر کند و برای کلسترول مضر باشد.

سخن پایانی
زینک (zinc) یکی از مهم‌ترین مواد معدنی است که باید در زندگی روزمره در اولویت قرار گیرد، اما با مصرف زینک در طول بارداری نه تنها از عملکرد سالم سیستم ایمنی حمایت می کند، بلکه به رشد و تکامل کودک در سطح سلولی و DNA نیز کمک می کند.
ترکیب یک رژیم غذایی غنی از زینک در کنار قرص زینک قبل از تولد برای سلامت مادر و جنین ضروری است اما به یاد داشته باشید که برای محافظت از بدن و جلوگیری از عوارض قرص زینک در بارداری، از حد مجاز ۴۰ میلی‌گرم در روز تجاوز نکنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.