استحمام در دوران قاعدگی مضر است یا مفید؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
شاید شما هم در مورد مضرات استحمام در دوران قاعدگی چیزهایی شنیده باشید اما این گفته ها کاملا بی اساس هستند. حمام کردن در دوره قاعدگی هیچ اثر سوء بر سلامتی ندارد و حتی می تواند مشکل عفونت را برطرف کند. حمام کردن با آب گرم همچنین می‌تواند از یبوست و مشکلات ادراری در دوران قاعدگی جلوگیری کند. در ادامه مقاله با دلایل علمی به این مسئله می‌پردازیم که استحمام در دوران قاعدگی مضر است یا مفید؟

حمام کردن در دوران پریود برخلاف شایعات به جای اینکه مضر باشد برای شما بسیار مفید است. حمام کردن در دوران قاعدگی بدن را تمیز نگه می‌دارد. با این کار می‌توان احتمال انتشار راش و عفونت پوستی را کاهش داد.

در طول پریود، احتمال بروز مشکلاتی مانند واژینوز باکتریایی و عفونت مجاری ادراری (UTI) زیاد است. برای جلوگیری از این مشکلات، حمام کردن در دوره قاعدگی مفید است.

دوش آب گرم در طول قاعدگی، درد عضلانی و گرفتگی ها را تسکین می‌دهد. استحمام با آب گرم همچنین می‌تواند کمردرد و سردرد را بهبود ببخشد.

شستشوی واژن در دوران پریود

در دوران قاعدگی، توجه بیشتر بهداشت فردی مهم است. اجتناب از دوش گرفتن منظم، پوشیدن لباس زیر تنگ و غیر نخی و نشستن واژن می‌تواند محیطی را برای رشد باکتری ‌ها ایجاد کند.

با دوش گرفتن روزانه، پوشیدن لباس زیر تمیز و قابل تنفس و تمیز کردن ناحیه واژن با محصولات ملایم و بدون عطر، بهداشت مناسب را رعایت کنید.

باورهای غلط در مورد حمام در دوران پریود

باورهای غلط بسیاری در مورد حمام در دوران پریود وجود دارد. یکی از آنها این است که حمام کردن در دوره قاعدگی جریان خون را متوقف می‌کند. واقعیت این است که حمام کردن هیچ گونه تأثیری بر جریان خون در دوره قاعدگی ندارد و این فقط یک افسانه است.

از طرفی گفته می‌شود که استحمام جریان قاعدگی را سنگین می‌کند که حقیقت ندارد. در واقع تاکنون هیچ تحقیقی ثابت نکرده است که حمام کردن جریان خون را افزایش می‌دهد. همچنین حمام یا دوش گرفتن در دوره پریود هیچ آسیبی به باروری نمی‌رساند. این باورها ریشه تاریخی دارد و به زمانی برمی‌گردند که حمام های عمومی آلوده بودند و ممکن بود استحمام در دوران پریودی باعث عفونت شود.

آیا در دوران قاعدگی می‌توانیم به حمام برویم؟

حمام کردن یک راه عالی برای آرامش است، اما در طول سیکل قاعدگی زنان باید با احتیاط دوش بگیرند. محصولات معطر و شیمیایی می‌توانند سد محافظ طبیعی واژن را از بین ببرند. در نتیجه ممکن است این ناحیه را در برابر باکتری ها، قارچ ها و سایر میکروارگانیسم هایی که می‌توانند باعث عفونت های مختلف شوند آسیب پذیر می‌کنند. به جای صابون از یک محصول بدون عطر و کاملا طبیعی استفاده کنید که به طور خاص برای بهداشت زنانه در طول دوره قاعدگی طراحی شده است.

محصول پیشنهادی:
مصرف قرص قاعدگی برای تنظیم قاعدگی و کاهش عوارض این دوران به خانم ها توصیه می شود.

فواید حمام در دوران پریود

حمام‌ کردن در دوران پریودی فواید ثابت شده ‌ای برای خانم ها دارد. استحمام در این دوران می‌تواند گرفتگی عضلات را کاهش دهد.

کالج آمریکایی زنان و زایمان گزارش می‌دهد که تقریباً نیمی از افرادی که قاعدگی دارند می‌توانند یک تا دو روز در ماه یا در هر سیکل قاعدگی درد شدید پریود را تجربه کنند.

در حالی که دردهای قاعدگی ممکن است قابل تحمل باشند اما یک حمام گرم ممکن است آن را کمی تسکین دهد. گرما باعث شل شدن عضلات شده و ممکن است اسپاسم رحم را کاهش دهد.

حمام راهی عالی برای دور شدن از عوامل استرس زای پریود و به طور طبیعی افزایش انتقال دهنده های عصبی محرک شادی مانند سروتونین است.

برای برخی زنان بی خوابی در کمین روزهای منتهی به پریود است. این بی خوابی، به خصوص اگر با دردهای قاعدگی تشدید شود، می‌تواند در طول دوره قاعدگی ادامه یابد. حمام آب گرم یک راه ‌حل ساده برای خواب شبانه بهتر است.

عوارض شستن واژن در دوران قاعدگی

دوش گرفتن در زمان پریود به طرز باورنکردنی آرامش ‌بخش است و باید به بخش مهمی از روال خود مراقبتی در دوره‌های پریود تبدیل شود. حمام کردن در دوره قاعدگی کاملا بی خطر است و می‌تواند تا حدودی درد و گرفتگی قاعدگی را تسکین دهد. عوارض دوش گرفتن در زمان پریود در صورتی تجربه می‌شود که شما بهداشت را رعایت نکنید.

بسیاری از افراد اثرات مثبتی مانند کاهش خستگی، کاهش سطح درد و بهبود خلق و خوی را پس از یک حمام گرم در دوره قاعدگی خود تجربه کرده‌اند.

علاوه بر این، شستن واژن در دوران قاعدگی هرگونه کثیفی یا عرقی که ممکن است در طول روز جمع شده باشد را برطرف می‌کند. همچنین با تمیز کردن نواحی تحت تاثیر جریان قاعدگی از عفونت جلوگیری می‌کند. عوارض شستن واژن در دوران قاعدگی در صورتی رخ می‌دهد که شما هنگام شستشو از محصولات مناسب استفاده نکرده یا دست های شما آلوده باشد.

محصول پیشنهادی:
برای خرید نوار بهداشتی از بهترین مارک ها در اندازه های بزرگ، متوسط و کوچک با تخفیف ویژه به سایت دارویوم مراجعه کنید.

با خون قاعدگی هنگام حمام چه کنیم؟

چیزی برای ترسیدن وجود ندارد زیرا گرمای حمام می‌تواند جریان خون را افزایش دهد. از نظر تئوری حمام آب گرم بدن شما را تحریک می‌کند تا مقدار بیشتری از مایع قاعدگی را آزاد کند. اگر این مسئله برای شما خوشایند نیست می‌توانید از تامپون استفاده کنید و پس از استحمام آن را عوض کنید.

دوش گرفتن در دوران قاعدگی

بهداشت مناسب دوره قاعدگی برای سلامت و تندرستی زنان حیاتی است. دوش گرفتن در دوران قاعدگی از بوی بد بدن جلوگیری می‌کند و تحریک پوست را به حداقل می‌رساند. رعایت بهداشت پریود خطر لکه بینی را کاهش می‌دهد و چرخه قاعدگی را منظم نگه می‌دارد. به طور کلی دوش گرفتن منظم آسایش فیزیکی زنان را تضمین کرده و به حفظ توان باروری آنها کمک می‌کند.

توجه به نکات بهداشتی در دوران پریود

پس از دانستن اینکه می‌توانیم در دوره‌های قاعدگی حمام کنیم، زمان آن است که برخی از نکات بهداشتی در دوران پریود را به خاطر بسپاریم:

  • هنگام دوش گرفتن نوار بهداشتی، کاپ قاعدگی یا تامپون خود را بردارید.
  • واژن خود را با آب بشویید و از محصولات شیمیایی یا معطر استفاده نکنید.
  • از جلو به عقب بشویید تا احتمال ابتلا به عفونت ادراری را به حداقل برسانید.

سخن پایانی
به طور کلی، حمام کردن در طول قاعدگی یک راه عالی برای بهبود سلامت جسمی و روانی بدون هیچ گونه خطری است. حمام یا دوش گرفتن بخش مهمی از تمیز کردن واژن در دوران پریودی است. در واقع حمام کردن یا دوش گرفتن در دوران پریودی باید به بخشی منظم از روال خود مراقبتی شما تبدیل شود.

منبع: verywellhealth

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.