برای عفونت ریه چه بخوریم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
عفونت ریه یک بیماری بسیار شایع خصوصاً در فصول سرد سال است. این بیماری بر اساس شدت می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند. درمان این بیماری در موارد خفیف در منزل با داروی عفونت ریه گیاهی و بدون نسخه از قبیل شربت برون کلد هلث اید امکان پذیر است. اما در موارد شدید حتما باید برای درمان پزشک مراجعه کنید. در کنار درمان های دارویی می‌توانید از دمنوش هایی استفاده کنید که بهبود شما را تسریع می‌کنند. در ادامه مقاله توضیح می‌دهیم که برای عفونت ریه چه بخوریم لطفا همراه ما باشید.

عفونت ریه باعث التهاب کیسه های هوایی کوچک (آلوئول) در یک یا هر دو ریه می‌شود. آلوئول ها با مایع یا چرک پر می‌شوند و تنفس را دشوار می‌کنند. علائم شایع عفونت ریه شامل سرفه خلط دار، تنگی نفس، تب و درد قفسه سینه است. عفونت ریه معمولاً توسط یک عامل باکتریایی ایجاد می‌شود، اما می‌تواند توسط یک ویروس یا به ندرت توسط یک قارچ ایجاد شود.

در این شرایط افراد به دنبال خوردن مواردی هستند که بتواند مشکلات آنها را کاهش دهد. از بین مواد خوراکی در این بیماری می‌توان به عسل و آب گرم، دمنوش آویشن، جوشانده های سنتی و داروهای مسکن و شربت های ضد سرفه اشاره کرد.

عفونت ریه چیست؟

عفونت ریه زمانی اتفاق می‌افتد که یک میکروارگانیسم بیماری‌ زا، مانند ویروس یا باکتری، به ریه‌ ها آسیب برساند و آن را ملتهب کند. عفونت ریه می‌تواند از جزئی تا شدید متغیر باشد. افراد در هر سنی ممکن است به عفونت ریه مبتلا شوند، اما برخی از انواع آن در سنین خاص شیوع بیشتری دارند. عفونت ریه ممکن است در بافت هایی که ریه ها را احاطه کرده‌اند یا در نواحی مختلف راه های هوایی (مانند برونش ها، برونشیول ها و آلوئول ها) ایجاد شود.

علائم عفونت ریه

عفونت ریه ممکن است علائم خفیفی داشته باشد یا تهدید کننده زندگی باشد. سن شما، سلامت عمومی و نوع بیماری (ویروس، باکتری یا قارچ) در این موارد دخیل هستند. با این حال علائم شایع عفونت ریه عبارتند از:

سرفه: بدن شما می‌تواند از شر مخاط تولید شده توسط راه های هوایی و ریه های ملتهب با سرفه خلاص شود. حتی زمانی که بقیه علائم شما کاهش یافته است، سرفه می‌تواند هفته ها ادامه یابد.

درد: ناراحتی پشت و عضلات از علائم احتمالی عفونت ریه است. عضلات شما ممکن است به عنوان عوارض این بیماری ملتهب شده و باعث گسترش درد در تمام بدن شما شوند.

خارش و آبریزش بینی: سرفه و خس خس سینه که علائمی شبیه آنفولانزا هستند، می‌تواند نشان دهنده برونشیت باشد.

تنگی نفس: فرد بیمار در تنفس کامل مشکل دارد و دچار تنگی نفس است. اگر مشکل تنفسی دارید باید از درمان های پزشکی استفاده کنید.

خستگی: همانطور که بدن شما برای دفع بیماری تلاش می‌کند، خستگی و بی حالی را تجربه خواهید کرد. استراحت و مصرف مواد مغذی در این شرایط ضروری است.

خس خس سینه: صدای خس خس سینه یا وزوز با صدای بلند در هنگام بازدم در عفونت ریه معمولی است. این بیماری باعث التهاب یا انقباض راه هوایی ایجاد می‌شود.

لب ها یا ناخن های آبی: ممکن است لب ها یا ناخن های شما به دلیل کمبود اکسیژن به رنگ آبی کمرنگ در بیایند.

صداهای ریه: یکی از علائم شایع بیماری ریوی صداهایی در قاعده ریه ها است. این صداها توسط پزشک با استفاده از گوشی پزشکی قابل شنیدن است.

در وبسایت معتبر cnet می خوانیم:

علاوه بر تغذیه سالم، راهکارهای دیگری نیز برای محافظت از ریه ها در برابر بیماری ها و سموم وجود دارد، از جمله:

۱- سیگار نکشیدن
۲- اجتناب از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده یا دود
۳- فعال ماندن از نظر بدنی
۴- پیروی از توصیه های بهداشتی، از جمله شستن دست ها.

درمان عفونت ریه در خانه

درمان عفونت ریه در خانه فقط در موارد خفیف این بیماری توصیه می‌شود. شما در موارد شدید باید برای دریافت دارو به پزشک مراجعه کنید. درمان های خانگی زیر ممکن است در پاکسازی ریه از عفونت مؤثر باشد.

۱- استفاده از آویشن

آویشن یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد با اثرات آنتی بیوتیکی است. آویشن خصوصاً برای درمان و پیشگیری از عفونت های ریه بسیار مؤثر است. برای استفاده از این گیاه پر خاصیت می‌توانید آن را به صورت دمنوش مورد استفاده قرار دهید.

۲- جوشانده عناب

عناب سرشار از ویتامین ث است که به عنوان آنتی اکسیدان سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. همچنین با خواص ضد التهابی خود برای درمان عفونت‌ های ریه، برونشیت و سایر مشکلات التهابی بسیار مفید است.

برای عفونت ریه چه قرصی بخوریم؟

بسته به شدت عفونت ریه می‌توانید از قرص های بدون نسخه یا با نسخه برای درمان این بیماری استفاده کنید.

۱- قرص کلد بایوفایت گرین نیچر

قرص کلد بایوفایت گرین نیچر ۳۰ عددی یک مکمل بسیار مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این قرص به بهبود عفونت‌ های ریه در بزرگسالان و کودکان کمک می‌کند. همچنین برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است.

قرص کلد بایو فایت گرین نیچر

۲- کپسول کوئرس پلاس نوتراکس

کپسول کوئرس پلاس نوتراکس ۳۰ عددی یک مکمل طبیعی برای مبارزه با آلرژی و تقویت سیستم ایمنی است. این کپسول با التهاب و عفونت ریه مقابله کرده و به بهبود سریع تر بیماری کمک می‌کند.

شربت برای تخلیه عفونت ریه

تخلیه عفونت ریه یکی از روش هایی است که به درمان عفونت سینه و سرفه کمک می‌کند. برخی از فرآورده های دارویی به این منظور تولید شده‌اند که در ادامه به دو مورد آنها اشاره می‌کنیم.

۱- شربت برون کلد هلث اید

شربت برون کلد هلث اید ۲۰۰ میلی لیتر یک مکمل گیاهی است که با استفاده از خواص نعناع فلفلی، روغن رازیانه، میخک و زنجبیل تولید شده است. استفاده از این شربت با خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی برای درمان عفونت های ریوی و سرماخوردگی بسیار مفید است.

این شربت پاکسازی ریه برای افراد بزرگسال و کودکان در دوزهای متفاوت قابل استفاده است. شربت برون کلد هلث اید برای پاکسازی ریه از عفونت و خلط، گرفتگی بینی و حتی بهبود دردهای عضلانی بسیار مفید و مؤثر است.

شربت برون کلد هلث اید

۲- شربت موکوزیفت به دانه باران

شربت موکوزیفت به دانه باران ۱۲۰ میلی لیتر یک محصول مفید برای درمان عفونت های ویروسی و باکتریایی ریه است. در فرمولاسیون این شربت گیاه زنیان رومی بکار رفته است که برای کاهش سرفه و علائم بیماری هایی که ریه را درگیر می‌کنند بسیار مؤثر است. شربت موکوزیفت سیستم ایمنی فرد را تقویت کرده و تنگی نفس را در بیماری های ریوی کاهش می‌دهد.

سخن پایانی
عفونت ریه می‌تواند یک بیماری شدید یا خفیف باشد، اما می‌تواند باعث سایر مشکلات سلامتی شود که برخی از آنها تهدید کننده زندگی هستند. مشکلات تنفسی از جمله پیامدهای شدید عفونت ریه است. این علائم را می‌توان با درمان های خانگی یا داروهای در دسترس بهبود بخشید و عوارض این بیماری را کاهش داد.

منبع: webmd

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.