برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
مغز انسان به طور متوسط شامل ۱۰۰ میلیارد سلول است و این سلول ها به طور هماهنگ با تریلیون ها سلول در کل بدن انسان تعامل می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که غذا می‌تواند بر عملکرد مغز از جمله حافظه، تمرکز و هوشیاری تأثیر بگذارد. بنابراین خوردن غذاهای سالم برای بهبود تمرکز و حفظ سلامت روان ضروری است. علاوه بر تغذیه سالم انواع مکمل تقویت حافظه در داروخانه ها بدون نسخه عرضه می شوند که از جمله موثرین آنها می توان به قرص نروزان ویتابیوتیکس و کپسول جینکوبیلوبا ویتارمونیل اشاره کرد. اگر همین حالا به این فکر می‌کنید که برای تقویت حافظه چی بخوریم جهت رسیدن به پاسخ سوال خود به خواندن این مقاله ادامه بدهید.

خوراکی های مفید برای تقویت حافظه

در حالی که هیچ جادویی برای تقویت حافظه وجود ندارد، خوراکی های زیادی در دسترس است که دانشمندان و متخصصان تغذیه بر این باورند که برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه مفید هستند. شما می‌توانید با مصرف غذاهای خاص عملکرد حافظه خود را به حداکثر برسانید.  پیروی از یک برنامه غذایی سالم حاوی چربی های رژیمی، انواع غذاهای گیاهی و آجیل ها می‌تواند برای تقویت حافظه بسیار مفید باشد.

۱- روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت قلب و مغز مفید هستند. مصرف امگا ۳ برای جلوگیری از کاهش حافظه در سنین بالا ضروری است. آنها این کار را با ترویج سیگنال های الکتریکی بین سلول های عصبی انجام می‌دهند و به سلول های مغز اجازه می‌دهند سریع و آسان با هم ارتباط برقرار کنند. همچنین تصور می‌شود که اسیدهای چرب امگا ۳ به بهبود تمرکز ذهنی کمک می‎کنند.

۲- کافئین

کافئین به شما کمک می‌کند هوشیار و متمرکز بمانید. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کافئین ممکن است به مغز در پردازش اطلاعات بیشتر کمک کند. کافئین بسیار در دسترس است و در قالب نوشیدنی های روزانه می‌توانید از منافع آن بهره مند شوید. کافئین قدرت حافظه و یادگیری مغز را افزایش داده و از ابتلا به زوال عقل جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی جهت تقویت حافظه

۳- دانه‌ ها و خشکبار

دانه ‌ها و خشکبار حاوی چربی های سالم از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. مصرف آجیل با عملکرد سالم مغز در افراد مسن مرتبط است. این خوراکی ها حاوی امگا ۳ و ویتامین E هستند که برای سلامت مغز مفید هستند. علاوه بر این برخی از دانه ها مانند آفتابگردان یا کنجد حاوی تیروزین هستند، آمینواسیدی که با افزایش قدرت ذهن مرتبط است.

مغزها و دانه هایی مانند گردو، بادام، پسته، ماکادمیا، تخم کدو تنبل، دانه کتان و دانه چیا سرشار از چربی های سالم، پروتئین و فیبر هستند که می‌توانند از عملکرد مغز حمایت کنند. بسیاری از دانه ها همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین E هستند، آنتی اکسیدانی که می‌تواند به محافظت از مغز در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک کند. اگر باید فقط یک مغز یا دانه را انتخاب کنید، توصیه می‌کنیم گردو بخورید. گردو مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان هایی است که برای مغز و سلامت عمومی مفید هستند.

۴- شکلات تلخ

شکلات تلخ که از دانه های درخت کاکائو ساخته شده است، شکلاتی غنی است که از مواد جامد کاکائو فرآوری شده و کره کاکائو تهیه می‌شود. به نظر می‌رسد مصرف مقادیر متوسط شکلات تلخ با درصد کاکائو بالا (۷۰ درصد یا بیشتر) جریان خون مغز را بهبود می‌بخشد. شکلات تلخ حاوی فلاونوئیدها است که عملکرد شناختی را تقویت می‌کند. استفاده از این نوع شکلات برای تقویت حافظه در طول روز بسیار مفید است.

در وبسایت معتبر medicalnewstoday می خوانیم:

برخی دیگر از راه کارهای مفید برای تقویت سلامت مغز عبارتند از:
– خواب کافی
– نوشیدن آب کافی
– ورزش منظم
– یوگا و سایر تکنیک های ذهن آگاهی
– کاهش مصرف الکل
– کنترل سطح استرس

بهترین ویتامین ها برای تقویت حافظه

بهترین ویتامین ها برای تقویت حافظه عبارتند از ویتامین B12، ویتامین E، کلسیم، منیزیم و… . در ادامه به بررسی هر یک از این مواد مغذی می‌پردازیم:

۱- ویتامین B12 

سطح سیستم عصبی مغز توسط میلین پوشیده شده است. یکی از مهمترین مواد مغذی تشکیل دهنده میلین ویتامین B12 است. تأمین ویتامین B12 باعث تقویت سطح میلین شده و اکسیژن رسانی به مغز را بهبود می بخشد.

۲- اسید آمینه

اسیدهای آمینه اجزای تشکیل دهنده پروتئین در بدن هستند و بطور کلی آمینو اسیدها در بازسازی و تقویت کارکرد سلولهای بدن بخصوص تقویت حافظه و یادگیری بسیار مؤثر هستند. مواد موجود در آمینو اسیدها باعث تقویت حافظه طولانی مدت و کوتاه مدت می شود. بنابراین مصرف آن به کودکان، محصلان و دانشجویان توصیه می شود. برخی از اسیدهای آمینه که اثر زیادی بر تقویت حافظه دارند شامل این موارد می شوند.

۳- کولین یا ویتامین B4

این ماده مغذی باعث سوخت و ساز چربی ها می شود همچنین یکی از منابع اصلی در اسنجام عشای سلولی مغز و پیام رسانی بهتر می باشد. استفاده از کولین یا B4 توسط مادر در دوران بارداری باعث رشد بهتر مغز و نخاع جنین می شود.

۴- لیسیتین

لسینتین  بخش عمده از ماده تشکیل دهنده غشای سلولی است که باعث می شود مواد مغذی وارد سلول های مغزی شوند. لسیتین باعث افزایش عملکرد عصبی شده و در زمینه ذخیره و بازیابی اطلاعات حافظه نقش مؤثری دارد. یکی از مهمترین دلایل بروز بیماری آلزایمر کاهش سطح لسیتین در بدن است.

۵- استیل ال کارنتین

جزئی از آمینو اسیدها است که با عملکردی شبیه به ویتامین ها باعث تقویت حافظه، افزایش قدرت یادگیری و همچنین تثبیت غشای مغزی می شود. همچنین باعث افزایش سرعت انتقال شبکه های عصبی می شود.

۶- ویتامین E

کمبود ویتامین E باعث ازبین رفتن نورون ها که بخش مهمی از غشای سلول های مغزی است می شود. همچنین مصرف قرص ویتامین E عامل مهمی در بازسازی و ترمیم سلولهای عصبی است و اگر به اندازه کافی به بدن تزریق نشود می تواند به مرور تضعیف سلولهای مغزی شود.

همچنین مواد معدنی شامل عناصری نظیر آهن، بور، کلسیم، منیزیم، پتاسیم ترکیبات دیگری هستند که هرکدام به طور مستقیم بر مغز اثر گذاشته و باعث تقویت حافظه یادگیری و افزایش سطح تمرکز در افراد می گردد.

برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز چه مکمل‌هایی بخوریم؟

مغز برای عملکرد بهینه و تقویت حافظه به انواع مواد مغذی نیاز دارد که می‌توان آنها را قالب مکمل ها یا رژیم غذایی مقوی مورد استفاده قرار داد. در ادامه به چند مکمل مفید برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز اشاره شده است.

۱- قرص نروزان ویتابیوتیکس اورجینال

قرص نروزان ویتابیوتیکس اورجینال ۳۰ عددی یک مکمل بسیار مفید برای تقویت عملکرد مغز است. در فرمولاسیون این قرص مواد مغذی مانند فسفاتیدیل سرین و فسفاتیدیل کولین وجود دارد که برای تقویت عملکرد مغز بسیار مفید هستند.  مصرف این مکمل به ارتقا هوشیاری و بهبود وضعیت روحی و روانی فرد کمک می‌کند.

قرص نروزان ویتابیوتیکس برای پیشگیری از زوال عقل و جلوگیری از اختلال حافظه تجویز می‌شود. این قرص در تقویت حافظه و عملکرد شناختی و از بین بردن اضطراب و افسردگی بسیار موثر است. این مکمل حاوی ترکیب کاملی از ریزمغذی هایی است که برای مغز مفید هستند و مصرف آن در تمام سنین برای افزایش سطح یادگیری مفید است.

قیمت قرص نروزان ویتابیوتیکس اورجینال

۲- کپسول ممورال گل دارو

کپسول ممورال گل دارو ۳۰ عددی یک مکمل گیاهی مفید برای تقویت حافظه و عملکرد مغز است. در فرمولاسیون این مکمل  پودر ریشه زنجبیل و الئوگم رزین کندر بکار رفته است که خونرسانی به بافت مغز را افزایش می‌دهند.

 کپسول ممورال گل دارو در جلوگیری از پیشرفت  MSبسیار موثر است و به بهبود زوال عقل (آلزایمر) کمک می‌کند. عصاره کندر موجود در کپسول ممورال حاوی اسید بوزولیک است که به تولید آنتی بادی ‎ها و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده این مکمل برای درمان و پیشگیری استئوآرتریت گردن، درد پشت، روماتیسم، التهاب و کولیت اولسراتیو موثر است.

قیمت کپسول ممورال گل دارو در داروخانه

۳- کپسول جینکوبیلوبا ویتارمونیل

کپسول جینکوبیلوبا ویتارمونیل ۳۰ عددی یک مکمل بسیار مفید برای درمان آلزایمر و اختلالات شناختی و فراموشی است. عصاره جینکوبیلوبا موجود در این کپسول با بهبود گردش خون عروق مغزی باعث  افزایش قدرت حافظه و تمرکز می‌شود.

کپسول جینکوبیلوبا فرآیند پیری سلولی را با اثر آنتی ایجینگ کنترل می‌کند. همچنین می‌توان برای درمان گلوکوم، سرگیجه و وزوز گوش از آن استفاده کرد. کپسول جینکوبیلوبا ویتارمونیل به بهبود گردش خون عروق مغزی و بطور کلی درمان اختلالات عروق محیطی کمک می‌کند. عصاره جینکو با رادیکال های آسیب رسان مقابله کرده و سلامت مغز را در تمام سنین حفظ می‌کند. از این مکمل می‌توان برای درمان علائم سندروم قاعدگی نیز استفاده کرد.

قیمت کپسول جینکوبیلوبا ویتارمونیل

بهترین زمان مصرف قرص تقویت حافظه

بهترین زمان مصرف قرص تقویت حافظه را پزشک تشخیص می‌دهد با این حال شما می‌توانید انواع این مکمل ها را به صورت روزانه استفاده کرده و از مزایای بی نظیرشان بهره مند شودی. برای خرید بهترین قرص تقویت حافظه لازم است به داروخانه اینترنتی و یا حضوری مراجعه نمایید.

عوارض قرص تقویت حافظه

به طور کلی مکمل های دارویی عوارض جانبی خاصی نخواهند داشت. با این حال بهتر است تا در شرایط خاص از پزشک متخصص مشاوره بگیرید. استفاد هاز این داروها در دوران بارداری و شیردهی حتما باید زیرنظر پزشک و به تجویز او باشد. همچنین استفاده از این داروها به کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود. و درنهایت جهت عدم تداخل این مکمل ها با سایر داروهای مصرفی حتما با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی
بسیاری از غذاهایی که می‌خوریم به حفظ سلامت مغز کمک می‌کنند. برخی از خوراکی ها مانند میوه ها، سبزیجات و ادویه ها حاوی ترکیباتی هستند که به محافظت از مغز کمک می‌کنند. علاوه بر این خوراکی هایی مانند آجیل، تخم مرغ و انواع ماهی های چرب حاوی ویتامین ها و مواد معدنی خاصی هستند که مغز برای اطمینان از قوی ماندن حافظه– چه کوتاه مدت و چه بلند مدت – به آنها نیاز دارد.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.