قرص ویتامین d را چه موقع بخوریم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
کمبود ویتامین D شایع است. آیا اطمینان دارید که به اندازه کافی ویتامین دی در رژیم روزانه خود مصرف می کنید؟ متاسفانه دریافت ویتامین دی از طریق غذا دشوار است به همین خاطر قرص ویتامین D توصیه می شود. در این مقاله می آموزید که چگونه مقدار مناسب ویتامین D دریافت کنید و بهترین زمان مصرف ویتامین D چه موقع است. با ما همراه باشید.

راه های دریافت ویتامین D بیشتر

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به شما کمک می کند ویتامین D را سنتز کنید. هنگامی که پوست در معرض اشعه UVB قرار می گیرد، کلسترول موجود در پوست با سایر سلول های بدن ارتباط برقرار می کند. سپس این سلول ها می دانند که زمان ساخت ویتامین D فرا رسیده است.

وقتی این فرآیند به اندازه کافی اتفاق نیفتد، مکمل ها راهی مناسب برای افزایش سطح ویتامین D هستند. با این حال، عوامل زیادی در میزان جذب ویتامین D در بدن شما نقش دارند. یکی از آنها شامل مصرف ویتامین دی در زمان مناسب روز می باشد.

چه افرادی بیشتر دچار کمبود ویتامین D می شوند؟

از آنجایی که برخی از افراد بیشتر مستعد کمبود ویتامین D هستند، بهتر است بدانید آیا در معرض خطر هستید یا خیر. افرادی که کمبود ویتامین D را بیشتر از دیگران تجربه می کنند عبارتند از:

  • تیره پوستان
  • بزرگسالان بالای ۶۵ سال
  • افرادی که کمتر در معرض تابش آفتاب هستند
  • افرادی که در جذب چربی های غذایی مشکل دارند
  • افراد مبتلا به بیماری های خاص کبدی و کلیوی هستند

نحوه مصرف قرص ویتامین D

درمورد نحوه مصرف قرص ویتامین D به طور معمول دستورالعمل‌ استفاده از آن روی جعبه چاپ شده‌است. دوز مهم است، لازم به ذکر است که دوز توصیه شده نباید بیشتر شود مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود.

میزان توصیه شده این ویتامین IU 1000 در روز ( ۱۵میکروگرم برای مردان و زنان در سنین ۱ تا ۷۰ سال ) است با این حال، این میزان می تواند بر اساس نیازهای فردی متفاوت باشد و بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه ویتامین D3 یک داروی بدون نسخه است، اما یک هورمون است و فقط باید با راهنمایی پزشک مصرف شود. در حال حاضر با یک آزمایش خون ساده می‌توان تشخیص داد که آیا شما دچار کمبود ویتامین d هستید یا خیر.

برخی از داروها می توانند با ویتامین D تداخل داشته باشند که ممکن است بر سطح ویتامین D در بدن تأثیر بگذارد. توجه به توصیه های یک ارائه دهنده سلامت قبل از شروع مصرف مکمل ویتامین D به شدت توصیه می شود. از آنجایی که ویتامین د محلول در چربی است توصیه می‌شود برای افزایش جذب این ماده مغذی به همراه وعده غذایی ناهار و یا شام مورد استفاده قرار گیرد. 

محصول پیشنهادی
برای خرید قرص ویتامین D3 ایرانی و خارجی با تخفیف ویژه به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین D

بهترین زمان مصرف ویتامین دی چه زمانی است؟ بهترین زمان مصرف ویتامین d همراه وعده های غذایی ترجیحا صبحانه یا ناهار است.

ویتامین دی اول روز فواید بسیاری دارد. بزرگترین مزیت این است که اگر به تازگی مصرف این ویتامین را آغاز کرده اید، بعداً آن را فراموش نخواهید کرد. قوطی مکمل ویتامین D خود را در جایی مقابل چشمانتان است، نگه داری کنید، با این شیوه دیگر نگران نخواهید بود که آیا آن را مصرف کرده اید یا خیر.

همچنین اگر مولتی ویتامین های دیگری مصرف می کنید منطقی است که در زمان های متفاوتی با ویتامین D آن را مصرف کنید.

همان طور که می دانید ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است یعنی مانند ویتامین C یا B در آب حل نمی شود. به همین دلیل توصیه می شود آن را با چربی های سالم مانند آووکادو، تخم مرغ، روغن زیتون و کنجد مصرف کنید. به این ترتیب بدن بهتر آن را جذب می کند. مصرف ویتامین دی در وعده های صبحانه یا ناهار بهتر است حتی می توانید در زمان مصرف میان وعده هایی مانند آجیل و تخمه ها قرص ویتامین دی را میل کنید تا جذب آن بالا برود.

چرا ویتامین دی را در اواخر روز مصرف نکنیم؟

شواهدی در دست است که نشان می دهد ویتامین د خواب شبانه را مختل می کند. با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا از این نظریه حمایت کند.

از سوی دیگر مصرف ویتامین D با غذا به جذب بهتر آن کمک می کند، اگر ویتامین دی را در ساعت پایانی روز مصرف کنید باید مقداری غذا با چربی سالم هم میل کنید که معده سنگین شده و باعث اختلال در خواب می شود.

اگر با کمبود ویتامین D دست و پنجه نرم می کنید، تنها نیستید؛ بسیاری از مردم کمبود دارند. در واقع، گزارشات می گویند بین ۴۰ تا ۷۰ درصد از بزرگسالان، سطحی از کمبود ویتامین D را تجربه می کنند. اگرچه بسیاری از ویتامین ها می توانند از طریق غذاهایی که می خوریم جذب شوند، دریافت مقادیر کافی ویتامین D فقط از راه تغذیه می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

از آنجایی که ویتامین D عمدتاً از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست تولید می شود، بسیاری از افراد در طول ماه های سردتر سال دچار کمبود ویتامین D هستند. همچنین برای افرادی که رنگ پوست تیره تر دارند، قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی می تواند مشکل باشد.

کمبود ویتامین دی باعث می شود که ما احساس کسلی، بی‌حالی، بدن درد کنیم و احتمالاً بر خلق و خوی ما هم تأثیر بگذارد. سطوح پایین ویتامین D همچنین می تواند تأثیر منفی بر سلامت استخوان، کیفیت خواب و عملکرد سیستم ایمنی ما داشته باشد. کمبود نور خورشید به دلیل سبک زندگی، رنگدانه‌های پوست یا محیط ممکن است یکی از بزرگترین عوامل کمبود ویتامین D باشد، اما عوامل دیگر شامل سن، زایمان زودرس و شرایطی است که ممکن است منجر به سوء جذب شود.

سوالات متداول از مصرف قرص ویتامین دی

۱- روزی چند بار قرص ویتامین دی بخوریم؟

قرص ویتامین دی بسته به دوز آن مصرف می شود. دوز بالای قرص ویتامین D معمولا ماهی یکبار یا دو-سه هفته یکبار مصرف می شود. ویتامین دی ۵۰۰۰۰ به این صورت است. اما دوزهای کوچکتر مانند ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ را می توان در هفته یکبار تا دو بار مصرف کرد.

۲- قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ را چند روز یکبار بخوریم؟

این قرص باید طبق دستور پزشک مصرف شود. معمولا در شرایط کمبود شدید ویتامین دی قرص ویتامین دی دوز ۵۰۰۰۰ هفته ای یکبار تجویز می شود. اما در شرایط عادی برای تامین ویتامین دی ضروری بدن ماهی یکبار ویتامین D 50000 کافی است.

۳- نحوه مصرف قرص ویتامین d3 1000 چگونه است؟

مصرف روزانه یک عدد قرص ویتامین d3 1000 برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال برای دستیابی به مقدار کافی ویتامین دی مفید است.

سخن پایانی
در این مقاله خواندیم که بهترین زمان مصرف قرص ویتامین دی همراه غذای چرب با چربی سالم در وعده های صبحانه و ناهار است. ویتامین D در شب با عوامل مستقیم و غیر مستقیم می تواند خواب شبانه را مختل کند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.