بیوتین در چه مواد غذایی وجود دارد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
بیوتین یکی از ویتامین های گروه ب است که نقش مهمی در تنظیم متابولیسم و تولید انرژی بدن دارد. منابع غذایی مختلفی برای تامین بیوتین موجود است با این حال قرص بیوتین از راه های دریافت بیوتین به شمار می آید. اگر می خواهید بدانید بیوتین در چه مواد غذایی وجود دارد تا آخر مقاله همراه ما باشید.

بیوتین و مزایای استفاده از آن

شاید برای شما هم سوال باشد که قرص بیوتین برای چیست؟ شاید بسیاری افراد ندانند اما بیوتین یا ویتامینB7 یکی از ویتامین های ۸ گانه گروه ب می باشد. این ویتامین در آب قابلیت انحلال دارد و در تنظیم متابولیسم بدن و تولید انرژی نقش اساسی ایفا می کند. مازاد این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود و دفع می گردد. این ویتامین جزء ریزمغذی های ضروری می باشد و بدن جهت انجام عملکردهای صحیح بدان نیازمند است. در ادامه چند مورد از مهم ترین فواید این ویتامین را با هم بررسی می کنیم.

تقویت مو، جلوگیری و درمان ریزش مو

عمده ترین فایده بیوتین تقویت موهاست. طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف قرص ها و مکمل های حاوی این ویتامین توسط افرادی که کمبود این ویتامین را داشتند، سبب تقویت مو، قطع ریزش و درخشندگی در موهای آنان شد.

استحکام ناخن

بیوتین سبب استحکام ناخن های دست و پا و تقویت پوست و مو می گردد. یکی از مشکلاتی که خانم ها بدان دچار هستند شکنندگی ناخن های دستشان است. این ویتامین سبب تحریک ساخت کراتین در بدن شده و ناخن های شکننده و ضعیف را استحکام می بخشد.

حفظ سلامت پوست

بیوتین به حفظ غشاهای مخاطی پوست کمک می کند . این ویتامین قادر است فرآیند متابولیسم چربی را بهبود ببخشد که این کار سبب سلامت پوست می گردد.

کمک به درمان دیابت

بیوتین یک ویتامین موثر در درمان دیابت است. برخی از تحقیقات نشان داده است، بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با مصرف قرص ها و مکمل های حاوی این ویتامین می تواند، سطح بهتری از گلوکز را از خود نشان دهد. جلوگیری از آسیب به کلیه هم یکی دیگر از انواع کاربردهای این ویتامین است.

تنظیم متابولیسم و کمک به کاهش وزن

بیوتین متابولیسم بدن را تنظیم می کند. این ویتامین چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات بدن را جهت تنظیم متابولیسم بدن می سوزاند.

تقویت عملکرد مغز

بیوتین در عملکرد مغز نیز موثر می باشد. این ویتامین به تشکیل میلین کمک می کند. میلین ماده چربی می باشد که در برابر مشکلات مختلف از مغز حفاظت می کند. همچنین به عملکرد طبیعی مغز نیز کمک می کند.

چاقی

چاقی از جمله مسائلی است که شاید برای عده زیادی عارضه تلقی شود اما افرادی هم هستند که از لاغری مفرط رنج می برند و از افزایش وزن استقبال می کنند. از سوالات پر تکرار مصرف کنندگان همین است که قرص بیوتین چاق کننده است؟ این ویتامین موجب افزایش متابولیسم و تحریک اشتها شده بنابراین میل به غذا خوردن در فرد بیشتر می شود.

عوارض کمبود بیوتین در بدن

به دلیل اینکه این ویتامین تاثیر بسزایی در ارگان های مختلف بدن دارد. کمبود آن دارای عوارض مختلفی خواهد بود. عوارض بیوتین به صورت های مختلفی بروز می کند. در ادامه تعدادی از عوارض ناشی از کمبود این ویتامین را بررسی می کنیم.

کم پشت شدن مو و طاسی: همانگونه که بیان شد ویتامینB7 می تواند ریزش مو را درمان و از ریزش آن جلوگیری نماید. در صورتی که میزان این ویتامین در بدن فرد کم باشد موهای فرد شروع به ریزش نموده و دچار طاسی خواهد شد.

پوسته پوسته شدن و قرمز شدن پوست اطراف چشم، دهان و بینی: کمبود این ویتامین در بدن علائم ظاهری دیگری نیز خواهد داشت که پوسته پوسته شدن پوست اطراف دهان، بینی و چشم از نشانه های کمبود این ویتامین است.

از دست دادن رنگ مو: در صورتی که مو رنگ طبیعی و همیشگی خود را از دست بدهد احتمال کمبود ویتامینB7 در فرد افزایش می یابد.

شکنندگی ناخن ها، توهم، افسردگی، خستگی، گزگز دست و پا، بثورات و حساسیت پوستی، مشکلات ترشح انسولین و مشکلات کلیوی از جمله علائم دیگر کمبود این ویتامین در بدن است.

منابع غذایی بیوتین

بیوتین در غذاهای مختلفی یافت می شود خوراکی های بسیاری وجود دارند که منبعی سرشار از این ویتامین هستند. در ادامه چند منبع مهم ویتامینB7 را مورد بررسی قرار می دهیم؛

زرده تخم مرغ

تخم مرغ از جمله منابع غذایی می باشد که به روش های مختلفی قابل مصرف است. این خوراکی مفید سرشار از پروتئین، آهن، فسفر و ویتامینB7 است. بیوتین در زرده تخم مرغ به فراوانی یافت می شود. نوع مصرف تخم مرغ جهت جذب این ویتامین از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است که تخم مرغ پخته شود. تخم مرغ پخته حاوی ۵۰ گرم ویتامینB7  است. این میزان می تواند ۳۳ درصد از نیاز روزانه فرد به ویتامینB7 را تامین نماید.

حبوبات

حبوبات یکی از غنی ترین منابع بیوتین می باشد. نخود، لوبیا و عدس حاوی مقدار زیادی ریز مغذی از جمله ویتامینB7 می باشند. سویا از جمله غنی ترین منابع ویتامینB7 می باشد. حدود ۱۰۰ گرم سویا می تواند ۶۴ درصد از ویتامینB7 مورد نیاز روزانه فرد را تامین نماید.

مغز آجیل ها و دانه های مختلف

آجیل ها و دانه های مختلف مانند آفتابگردان هم از جمله منابع ویتامینB7 محسوب می شوند. شما با مصرف آجیل و انواع دانه ها می توانید تا حدودی نیاز روزانه خود به ویتامینB7 را برطرف نمایید. یک فنجان دانه آفتابگردان حاوی ۲/۶ میکروگرم ویتامین B7 است. این میزان می تواند ۱۰ درصد از نیاز روزانه فرد را تامین نماید. همچنین در هر ۲۸ گرم بادام زمینی حدود ۲۵ میکروگرم ویتامینB7 وجود دارد.

جگر

جگر حیوانات هم یکی دیگر از منابع سرشار از ویتامینB7 می باشد. به دلیل اینکه بیشترین مقدار ویتامینB7 در کبد ذخیره می شود. لذا جگر هم سرشار از این ویتامین است. ۷۵ گرم از جگر پخته شده گوساله حاوی ۳۱ میکروگرم ویتامین B7 است. این میزان می تواند ۱۰۳ درصد از نیاز روزانه فرد به این ویتامین را تامین نماید.

سیب زمینی شیرین

یکی از منابع سرشار از ویتامینB7 سیب زمینی شیرین می باشد. نصف فنجان از سیب زمینی پخته حاوی ۲/۴ میکروگرم ویتامینB7 است. این میزان می تواند حدود ۸ درصد از نیاز روزانه فرد به این ویتامین را تامین نماید.

قارچ

قارچ سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامینB7 است. خود این ویتامین به عنوان یکی از عاملان حفاظت قارچ در مقابل انگل ها و مهاجمان موجود در طبیعت است. ۱۲۰ گرم قارچ دکمه ای حاوی ۲/۶ میکروگرم ویتامینB7 است. این مقدار می تواند حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه فرد به این ویتامین را تامین نماید.

موز

یکی از میوه های محبوب در کل جهان که سرشار از ویتامین های گروه ب از جمله ویتامینB7 است موز می باشد. یک موز کوچک حاوی ۲ میکرو گرم ویتامینB7 است. این میزان میتواند یک درصد از نیاز روزانه فرد به این ویتامین را تامین نماید.

مکمل های حاوی بیوتین

ویتامینB7 را می توان از منابع غذایی مختلفی دریافت کرد. همچنین یکی از منابع تامین کننده ویتامینB7 مکمل ها می باشند. مکمل های غذایی حاوی تعداد زیادی از ویتامین های مختلف و انواع مواد معدنی می باشند. در ادامه دو مورد از بهترین مکمل های حاوی ویتامینB7 را به شما معرفی می کنیم.

قرص بیوتین هلث ۱۰۰۰ میکروگرم هلث اید

کپسول بیوتین هلث ۱۰۰۰ میکروگرم هلت اید یک مکمل غذایی حاوی ویتامینB7 است. این مکمل یک منبع غذایی موثر در سلامتی پوست، مو و ناخن است. مکانیسم این ویتامین برای بهبود وضعیت سلامت موها افزایش خون‌رسانی به پوست سر و فولیکول‌های مو است. این کپسول از لک‌های پوستی جلوگیری کرده و مانع پوسته‌پوسته شدن پوست، خارش و راش‌های پوستی می‌شود.

قرص بیوتین هلث اید ۸۰۰ میکروگرم

قرص بیوتین هلث اید ۸۰۰ میکروگرم یک مکمل تغذیه ای مفید حاوی ویتامینB7 است. افراد بالای ۱۲ سال می توانند روزانه یک قرص را به منظور حفظ سلامت پوست، مو و ناخن های خود مصرف کنند. بیوتین در دوران بارداری نیز برای حفظ سلامت مادر و جنین حائز اهمیت است. قرص بیوتین در درمان ریزش مو نیز موثر بوده و می‌تواند این مشکل را برطرف سازد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.