خواص قرص ویتامین E چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص ویتامین E یکی از مکمل های غذایی مفید برای سلامتی است. این قرص هم مورد مصرف خوراکی دارد و هم موضعی. بسیاری از منابع غذایی حاوی ویتامین ای هستند. اما خرید قرص ویتامین E یکی از جایگزین های اصلی برای تامین این ویتامین ضروری بدن است. در این مقاله به طور اختصاصی به خواص قرص ویتامین e می پردازیم. همراه ما باشید.

تنظیم کلسترول خون

تحقیقات حاکی از آن است که ویتامین E به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد، به مقابله با اکسیداسیون کلسترول می پردازد. ویتامین ای از آسیب های رادیکال های آزاد پیشگیری می کند. آلفا توکوفرول ماده فعال موجود در ویتامین e، مانعی در برابر چسبندگی سلول ها به شمار می رود و از سفت شدن دیواره رگ ها جلوگیری می کند. ایزومرهای توکوترینول ویتامین E قادر به کاهش فعالیت آنزیمی که تولید کلسترول را کنترل می کند در سلامت قلب تاثیر مثبت می گذارد.

مبارزه با رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد به عنوان یکی از موثرترین عوامل بیماری زا شناخته می شوند. این رادیکال ها سلول های سالم بدن را از بین برده و خطر ابتلا به بیماری های گوناگون از جمله سرطان و قلبی عروقی را افزایش می دهد.

ویتامین E به دلیل توانایی آنتی اکسیدانی قدرتمندی که دارد در کاهش آسیب رادیکال های آزاد، مبارزه با التهاب و استرس اکسیداتیو موثر عمل می کند. جدیدترین مطالعات نشان می دهد که ویتامین ای نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و بدن را در برابر برخی عفونت ها محافظت می کند.

افزایش قدرت ترمیم کنندگی پوست

ویتامین E با خاصیتی که در تقویت دیواره های مویرگی و بهبود رطوبت و خاصیت ارتجاعی دارد به عنوان ماده مغذی طبیعی ضد پیری کار می کند. ویتامین ای التهاب پوستی (حتی التهاب در بدن) را کاهش می دهد، به بیانی به جوانسازی پوست کمک می کند.

ترکیب ویتامین E و C التهاب پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش را کاهش داده و در درمان آکنه و اگزما موثر است. ویتامین E از طریق لایه اپیدرم پوست جذب شده و برای درمان آفتاب سوختگی، تسریع فرایند ترمیم سلولی، رفع جای زخم و چین و چروک ها مناسب است.

کنترل علائم PMS

مصرف قرص ویتامین E دو تا سه روز قبل از شروع قاعدگی به کاهش درد و سایر علائم PMS کمک می کند. ویتامین ای شدت و دردهای قاعدگی را کم می کند و همچنین از خونریزی های بیش از حد جلوگیری می کند.

سلامت چشم

ویتامین ای از چشم ها در برابر آسیب ها محافظت می کند. یکی از این آسیب ها خطر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن است که از علل شایع نابینایی محسوب می شود. مصرف کافی ویتامین C، بتاکاروتن و زینک نیز می تواند برای تقویت خاصیت ویتامین E برای بینایی موثر باشد. از سویی افرادی که تحت عمل چشم با لیزر قرار گرفته اند با مشورت پزشک می توانند از ویتامین E و ویتامین A برای سرعت بخشیدن به بهبودی و بینایی خود را کمک بگیرند.

تقویت حافظه

بررسی های اخیر نشان می دهد مصرف دوز کافی ویتامین E در مبتلایان به زوال عقل و آلزایمر کمک می کند. همچنین کاهش عملکرد را در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر شدید یا سایر اختلالات عصبی را کم می کند.

کاهش ابتلا به سرطان

فواید قرص ویتامین E برای محافظت از سرطان نیز مفید است. قرص ویتامین E گاهی اوقات برای کاهش اثرات مضر درمان های پزشکی مانند پرتودرمانی برای درمان سرطان و دیالیز نیز استفاده می شود. همچنین این ویتامین برای کاهش عوارض جانبی ناخواسته داروهایی که ممکن است باعث ریزش مو یا آسیب ریه ها شوند استفاده می شود.

رطوبت رسانی پوست

ویتامین E یک مرطوب کننده فوق العاده برای پوست است. به همین خاطر در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مشاهده می شود. ویتامین ای یک ویتامنی محلول در چربی است که آن را نسبت به ویتامین های محلول در آب سنگین تر می کند و می تواند به بازیابی رطوبت از دست رفته کمک کند. برخی افراد حتی کپسول ویتامین E را سوراخ کرده و مایع داخل آن را مستقیم به پوست می مالند. ویتامین E پوست را تغذیه کرده و از پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی جلوگیری می کند.

ضد چین و چروک پوست

قرص ویتامین ای با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد با اثر رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از آسیب رساندن به دیواره های سلولی و ایجاد اکسیداسیون آنها جلوگیری میکند. ویتامین E همچنین باعث افزایش تولید کلاژن می شود که به پوست خاصیت ارتجاعی می دهد. بنابراین استفاده از این ویتامین باعث می‌شود پوست انعطاف پذیرتر شود و از برخی علائمی که معمولاً با نزدیک شدن به میانسالی مشاهده می شود، جلوگیری می کند.

سخن پایانی
در این مقاله درباره خواص قرص ویتامین E برای پوست و سلامت عمومی صحبت کردیم. ویتامین e که معمولا به صورت سافت ژل های زردرنگ تولید می شود به راحتی در داروخانه های آنلاین و حضوری در دسترس است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.