مولتی ویتامین در بارداری چه تاثیری دارد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
یکی از مکمل هایی که بسیاری از پزشکان با توجه به شرایط خانم های باردار در طول دوره به آنها پیشنهاد می کنند، قرص مولتی ویتامین بارداری است. این مکمل باعث حفظ سلامتی مادر و نوزاد در طول دوره شده و از بروز بسیاری از مشکلات نیز جلوگیری می شود. در ادامه به بررسی بیشتر این مکمل و تاثیرات آن در دوران بارداری خواهیم پرداخت.

چرا در دوران بارداری مولتی ویتامین مصرف کنیم ؟

در مورد استفاده از مولتی ویتامین بارداری در طول دوره سوالات بسیار زیادی مطرح است. برخی از افراد استفاده آن را ضروری نمی دانند. ولی برخی دیگر تاکید می کنند که حتما باید از این مکمل استفاده شود. استفاده از مکمل در دوران بارداری به شرایط بدنی و نوع تغذیه هر فردی بستگی دارد. در طول دوره بارداری بدن مادر به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به حالت نرمال نیاز دارد.

تمام این مواد معدنی و ویتامین ها نیز از طریق تغذیه وارد بدن می شوند. کسانی که نیاز بدن آنها با خوردن انواع مواد غذایی به ویتامین ها و مواد معدنی تامین می شود، قطعا احتیاجی به استفاده مکمل ندارند. ولی تایید استفاده از مکمل دوران بارداری بر عهده پزشک مخصوص است. به همین دلیل بهتر است در ابتدای دوره بارداری، بانوان برای سلامت خود و فرزندشان از راهنمایی های پزشک در مورد مصرف نوع و مقدار مکمل در طول دوره استفاده کنند.

عوارض کمبود مواد مغذی در زنان باردار

هدف اصلی از استفاده مولتی ویتامین بارداری، سلامتی مادر و نوزاد است. چون هر کدام از مواد معدنی و ویتامین ها باعث رشد و سلامتی بخشی از بدن مادر و نوزاد می شوند. با استفاده منظم از مکمل بارداری می توان از بروز بسیاری از مشکلات در طول و بعد از دوره بارداری جلوگیری کرد.

چون داخل مولتی ویتامین بارداری، تعداد زیادی مواد مغذی و ویتامین ها وجود دارد که همگی برای سلامتی مادر و رشد جنین در طول دوره بارداری لازم است. کمبود هر کدام از این مواد می تواند تاثیر قابل توجهی روی سلامتی هر کدام از آنها داشته باشد.

یکی از مواد مغذی لازم که داخل مولتی ویتامین بارداری به کار رفته است، کلسیم است. کلسیم تاثیر بالایی روی رشد استخوان بندی و سلامتی جنین دارد. میزان کلسیم لازم برای رشد جنین از بدن مادر گرفته می شود و در صورتی که مادر با کمبود کلسیم مواجه باشد، رشد و سلامت استخوان های جنین نیز دچار مشکل خواهد شد.

یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای زنان باردار در طول دوره منیزیم است. منیزیم و کلسیم در کنار یکدیگر باعث تنظیم در حرکات عضلانی می شوند. این دو ماده در کنار یکدیگر باعث جلوگیری از انقباض های دوران بارداری و جلوگیری از زایمان های زودرس می شوند. علاوه بر این دو ماده، کمبود سایر مواد مغذی و انواع ویتامین ها می توانند روی پوست، مو، قلب، مغز و بسیاری از بخش های بدن مادر و نوزاد تاثیرگذار باشند.

شایع ‌ترین کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در دوران بارداری کدامند؟

شایع ‌ترین کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در دوران بارداری کدامند؟

وجود انواع مواد مغذی و ویتامین های مختلف در مولتی ویتامین بارداری باعث رشد جنین و سلامتی مادر در طول دوره بارداری می شود. اگر مکمل های مناسب با نیاز فرد باردار در طول دوره تجویز و استفاده شود، قطعا دوره بارداری چالش های کمتری خواهد داشت. ولی در بسیاری از افراد به دلیل شرایط بدنی مختلف و عدم استفاده از مکمل های مناسب، می توان شاهد برخی از مشکلات و کمبودها نیز بود. مهمترین و شایع ترین ویتامین های مورد نیاز در بدن مادر که در بسیاری از افراد نیز دچار کمبود می شود، شامل موارد زیر می باشند:

  • کلسیم
  • منیزیم
  • آهن
  • اسیدفولیک
  • ویتامین دی
  • ید

بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری

نحوه استفاده از مولتی ویتامین بارداری با توجه به شرایط و نیاز بدن هر فردی متفاوت است. معمولا زمان و مقدار این مکمل توسط پزشک مخصوص فرد در دوران بارداری و با توجه به ماه بارداری او مشخص می شود. چون در طول دوره بارداری، نوع و میزان مصرف مکمل می تواند از طرف پزشک تغییر کند. همین امر باعث شده تا شاهد انواع مولتی ویتامین های مختلف در سه ماه اول، دوم و سوم بارداری باشیم.

در انواع مکمل سه ماه اول بارداری، بیشتر روی ویتامین هایی مثل آ و ب و همچنین مواد مغذی مانند کلسیم، ید، آهن و اسیدفولیک تمرکز می شود. مقدار مصرف هر کدام از این ویتامین ها در مکمل اهمیت دارد و باید توسط پزشک تجویز شود. در تجویز مولتی ویتامین سه ماهه دوم بارداری نیز رشد جنین و وضعیت سلامتی مادر در نظر گرفته می شود. بعد از معاینه و انجام آزمایشات لازم، استفاده از مکمل هایی که باعث رشد و حفظ سلامتی جنین و مادر شود، توسط پزشک پیشنهاد می شود.

انواع ویتامین هایی که در ماه های اول و میانی بارداری توسط مادر استفاده می شد در مکمل سه ماهه سوم بارداری نیز معمولا تکرار می شود. میزان هر کدام از مواد مغذی و ویتامین هایی که در این مکمل ها وجود دارد، مهم است. به عنوان مثال میزان ویتامین هایی مثل آ و ای باید زیر نظر پزشک باشد تا آسیبی به جنین و مادر وارد نشود.

معرفی بهترین مکمل بارداری و شیردهی

 معرفی بهترین مولتی ویتامین در دوران بارداری (پرگناکر، پرگنازون، اکتی ناتال)

با توجه به اهمیت سلامتی در دوران بارداری، تعداد زیادی مکمل بارداری و شیردهی در بازار عرضه می شوند. هر کدام از این مکمل ها ویژگی های مخصوص به خود را داشته و می توانند تاثیرات مختلفی در این دوران داشته باشند. مهمترین اصل در انتخاب مکمل، تایید و نظر پزشک است تا استفاده آن بیشترین تایر را برای مادر و نوزاد داشته باشد.

طبق تحقیقاتی که انجام شده، استفاده از مولتی ویتامین مینرال بارداری یکی از بهترین مکمل ها در این دوره به شمار می آید. تعداد مولتی ویتامین های پیشنهادی در این زمینه زیاد است که در ادامه به معرفی سه نمونه پرطرفدار آن اشاره خواهیم کرد.

مولتی ویتامین بارداری پرگناکر

یکی از بهترین نمونه های مولتی ویتامین در دوران بارداری، پرگناکر است. این مکمل باعث حفظ سلامت مادر و جنین قبل، بعد و در طول بارداری می شود. حتی در دوران شیردهی نیز در سلامتی بدن مادر و کودک نقش مهمی دارد. این مکمل سرشار از انواع مواد مغذی و ویتامین ها مثل آهن، اسید فولیک، روی، منیزیم، ویتامین D۳ و ویتامین های گروه B، ید، سلنیوم و کاروتنوئیدهای طبیعی است. یکی از تاثیرات قابل توجه این مکمل روی جنین، رشد سیستم عصبی و تولد نوزاد با وزن و قد کاملا طبیعی می باشد.

مولتی ویتامین بارداری پرگنازون

یکی دیگر از بهترین مکمل های پیشنهادی برای استفاده در دوران بارداری، مولتی ویتامین پرگنازون است. این مکمل دارای ۱۲ نوع ویتامین و ۱۱ ماده معدنی مفید می باشد. در این مکمل ویتامین آ وجود ندارد ولی برای تامین صد در صد بدن مادران باردار و شیرده به آهن، روی و اسید فولیک مورد استفاده قرار می گیرد. وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، ید، روی و..در این مکمل باعث شده تا توسط بسیاری از متخصصان زنان و زایمان به بانوان باردار و شیرده تجویز شود.

مولتی ویتامین اکتی ناتال

مکمل اکتی ناتال نیز مورد نیاز بسیاری از خانم های باردار و شیرده است. از جمله ویتامین های مورد نیاز در این مکمل می توان به ویتامین های گروه ب، آ، سی، کا، د، ای و انواع مواد معدنی لازم اشاره کرد. ویتامین های گروه ب تاثیر مستقیم روی تکامل و رشد سیستم عصبی جنین دارند. ویتامین آ موجود در این مکمل برای تقویت سیستم ایمنی مادر لازم و مفید است. البته به دلیل اهمیت میزان مصرف ویتامین آ در مکمل های پیشنهادی در دوران بارداری، میزان استفاده این مکمل در بانوان با توجه به شرایط و نیاز بدن آنها توسط پزشک مشخص می شود. این مکمل به پیشنهاد و تجویز دکتر متخصص در دوره های قبل، بعد و در طول دوره بارداری تجویز می شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.