تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
سرماخوردگی و آنفولانزا از آن دست بیماری های شایع ویروسی در فصل سرد هستند که گریبان گیر اکثر افراد می شوند. با وجود شباهت هایی که دارند اما تفاوت بین علائم، شدت، راه درمان و طول بیماری هر یک تفاوتی از زمین تا آسمان است. پیشگیری یا بهبودی سریع تر علاوه بر داروهای تجویز شده پزشک به سیستم ایمنی قوی باز می گردد. هر چقدر با تغذیه خوب، خواب کافی، فعالیت بدنی و کاهش استرس سطح سیستم ایمنی خود را ارتقا دهیم، سرماخوردگی سریع تر بهبود می یابد. یکی از سریع ترین روش ها برای بهبود سرماخوردگی مصرف مکمل سرماخوردگی است. برای اکثر ما تشخیص تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا دشوار است. اما ما در این مقاله از مجله سلامتی داروبوم فرق این دو را با به زبان ساده بیان خواهیم کرد. تا پایان همراه ما باشید.

چرا سرما می‌خوریم؟

به یک دلیل کاملا ساده. غلبه ویروس ها بر بدن. چیزی بالغ بر ۲۰۰ ویروس سرماخوردگی شناخته شده است اما سرما خوردگی بیشتر توسط راینو ویروس به وجود می آید. این عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یعنی بینی و گلو را در گیر می سازد. افراد بزرگسال معمولا سالی دو یا سه بار سرما می خورند اما کودکان بیشتر دچار سرما خوردگی می شوند.

ویروس سرماخوردگی بسیار سریع سرایت می یابد. را سرایت آن از طریق هوا یا تماس فرد سالم به فرد بیمار می باشد. همچنین اگر ویروس روی وسایل و سطوح باشد و فرد به آن دست بزند و چشم، بینی یا دهان خود دست بزند احتمال آلودگی زیاد است.

علائم سرماخوردگی

معمولا علائم سرماخوردگی و آنفولانزا شباهت بسیاری به هم دارد برای همین خاطر هم هست که تشخیص آن را دشوار می کند.

ممکن است ما در تمام فصول سال سرما بخوریم. اما در فصل پاییز و زمستان بیشتر متداول است. علائم سرماخوردگی معمولا طی چند روز ظاهر می شود و تا حدود یک الی دو هفته به طول می انجامد. سرماخوردگی بعد از این مدت بهبود می یابد اما در افرادی که مشکلات زمینه ای دارند احتمالا طولانی تر و شدید تر باشد.

  • سردرد
  • بدن درد
  • قرمزی چشم ها
  • گلو درد و سرفه
  • آبریزش بینی و عطسه

*علائمی مانند استفراغ و اسهال در کودکان شایع تر است.

علائم سرما خوردگی خفیف تر از آنفولانزا است. احتمال آبریزش یا گرفتگی بینی در افراد مبتلا به سرماخوردگی بیشتر از افرادی است که آنفولانزا دارند. آنفولانزا می تواند با عوارض جدی مانند ذات الریه، عفونت های باکتریایی یا بستری شدن در بیمارستان همراه باشد.

علائم عمومی سرما خوردگی نگران کننده نیست و بعد از حدود ۱۰ روز برطرف می شود. اما علائم هشدار دهنده مانند تب بالا، تنگی نفس و علائمی که بیش از ۱۰ روز ادامه داشته باشند یا بعد از بهبودی نسبی دوباره عود می کنند باید جدی گرفته شوند.

علائم آنفولانزا

علائم آنفولانزا معمولا شدیدتر از سرماخوردگی است و به طور ناگهانی بروز می یابد. دوره بهبودی آنفولانزا بیشتر طول می کشد.

  • تب
  • سردرد
  • بدن درد
  • سرفه کردن
  • احساس لرزش
  • احساس خستگی بسیار
  • آبریزش یا گرفتگی بینی

درمان سرماخوردگی

راه های خانگی برای درمان سریع تر سرما خوردگی شامل موارد زیر می شود:

  • استراحت زیاد
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • غرغره کردن با آب نمک گرم
  • استفاده از قطره یا اسپری بینی نمکی
  • مصرف داروهای مسکن یا سرماخوردگی و سرفه
  • مرطوب کردن محیط اطراف با دستگاه بخور هوا

اکثر افرادی که سرما می خورند بعد از یکی دو هفته احساس بهتری خواهند داشت اما افرادی که سیستم ایمنی ضعیف، آسم یا بیماری تنفسی دیگری دارند ممکن است به بیماری های دیگر مانند ذات الریه یا برونشیت دچار شوند.

شربت ایمیونس یکی از مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن است که مصرف آن در فصول سرد سال می تواند از ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری های ناشی از ضعف سیستم ایمنی پیش گیری کند.

 راه های پیشگیری از سرماخوردگی

سرماخوردگی مانند آنفولانزا واکسن ندارد تنها می توان با رعایت نکات زیر خطر ابتلا یا انتشار سرماخوردگی را کاهش داد:

۱- مرتب دست ها را با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.

۲- از دست زدن به صورت، بینی یا دهان خود با دست های شسته نشده خودداری کنید.

۳- از تماس نزدیک مانند بوسیدن، دست دادن و استفاده مشترک از لیوان و ظروف غذا خوردن با دیگران در صورت بیماری خودداری کنید.

۴- سطوحی را که مرتب لمس می کنید، تمیز و ضد عفونی کنید.

۵- جلوی سرفه و عطسه را با دستمال بپوشانید. سپس دستمال را دور بیندازید و دستان خود را بشویید.

۶- در هنگام بیماری در خانه بمانید و استراحت کنید.

درمان آنفولانزا

چهار نوع ویروش آنفولانزا وجود دارد؛ A، B، C و D. ویروس آنفولانزای نوع A و B با آنفولانزای فصلی و اپیدمی مرتبط هستند. نوع C نسبتا نادر است و موجب مشکلات تنفسی جزئی می شود. نوع C در انسان ناشناخته است و روی گاوها تاثیر می گذارد.

بهترین کار برای پیشگیری از آنفولانزا تزریق واکسن آنفولانزا است. همه افراد بالای شش ماه می توانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

معمولا خرید قرص جوشان برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا رایج است. تحقیقات اخیر نشان می دهد ویتامین سی به طور کامل بدن را در برابر ویروس سرماخوردگی محافظت نمی کند. اما به کاهش مدت زمان بیماری کمک می کند.

دارو برای آنفولانزا

درمان آنفولانزا شامل داروهای ضد ویروسی است به ویژه در بیمارانی که در معرض خطر بالاتری از عوارض هستند (مانند افرادی که مبتلا به آسم، دیابت یا بیماری قلبی هستند).

هنگامیکه این داروها در عرض دو روز پس از ظهور علائم آنفولانزا مصرف شوند، می توانند مدت زمان بیماری را کاهش داده و عوارض جانبی احتمالی را تا حد زیادی کم کنند. همچنین شدت علائم را کاهش دهند.


تفاوت آنفولانزا با سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولا به آرامی و با آبریزش یا گرفتگی بینی ظاهر می شود اما علائم آنفولانزا معمولا سریع و در بیشتر مواقع با تب بروز می یابد. علائم آنفولانزا نسبت به سرماخوردگی شدیدتر است. در آنفولانزا عفونت ویروسی بینی، گلو و ریه ها در صورت درمان سریع و قطعی ممکن است عوارض جدی ایجاد کند. طول درمان سرماخوردگی معمولا ۷ تا ۱۰ روز است اما بهبودی آنفولانزا تا دو هفته طول می کشد.

سخن پایانی
در داروخانه آنلاین داروبوم امکان خرید انواع مکمل و مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی فراهم شده است. داروخانه داروبوم امکان ارسال رایگان و پرداخت در محل را برای رفاه حال هم وطنان در سراسر ایران در نظر گرفته است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.