کراتین مونوهیدرات چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
یکی از بهترین مکمل های ورزشی، پودر کراتین مونوهیدرات است که فواید بسیار زیادی برای ورزشکاران در رشته بدنسازی و سایر ورزش های مختلف دارد. اکثر مواقع سوال می شود کراتین مونوهیدارت با مکمل کراتین معمولی چه تفاوتی دارد؟ در این مقاله از مجله دارویوم درباره کراتین مونوهیدارت، فواید و عوارض آن و سوالات رایج می پردازیم.

کراتین مونوهیدرات چیست؟

یکی از بهترین مکمل های ورزشی که تاثیر فوق العاده ای روی تقویت و قدرت عضلات دارد، پودر کراتین مونوهیدرات می باشد. این مکمل می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی قدرت و حجم مورد نظر را در عضله ورزشکاران ایجاد کند. تمام کسانی که به دنبال انرژی و توان بالا هنگام انجام حرکات ورزشی هستند، باید این مکمل را با مصرف درست در برنامه غذایی خود قرار دهند. کراتین مونوهیدرات یکی از محبوب ترین نمونه های کراتین است که در ادامه به تفاوت اصلی آن با کراتین می پردازیم.

بیشتر بخوانید: کراتین چیست؟

تفاوت کراتین با پودر کراتین مونوهیدرات

مکمل کراتین در کنار پروتئین می تواند یکی از محبوب ترین مکمل ها در ورزش و بدنسازی باشد. بدن به صورت طبیعی قادر است که کراتین تولید کند. از کل کراتین موجود در بدن، ۹۵ درصد آن در عضلات و ۵ درصد بقیه نیز در قسمت هایی مثل کبد و مغز ذخیره می شود. کراتین یک آمینواسید است که تاثیر بالایی روی رشد و قدرتمند کردن عضلات دارد. کراتین انواع مختلفی دارد که یکی از این نمونه ها نیز کراتین مونوهیدرات می باشد.

طبق تحقیقات بسیار زیادی که روی این نوع از کراتین صورت گرفته، مونوهیدرات یکی از موثرترین نمونه های کراتین برای عضله سازی و افزایش قدرت بدنی در ورزشکاران می باشد. به دلیل تاثیر بالا و ارزان بودن کراتین مونوهیدرات، استفاده آن توسط بسیاری از ورزشکاران در گروه های سنی مختلف صورت می گیرد.

تفاوت اصلی که بین کراتین و کراتین مونوهیدرات وجود دارد این است که مونوهیدرات یکی از انواع کراتین به شمار می آید. این مکمل پرطرفدار از کراتین و یک مولکول آب تشکیل شده است. کراتین یکی از اسیدهای آلی طبیعی است که در بدن تولید می شود. مصرف این اسید به صورت مونوهیدرات باعث می شود تا جذب آن راحت تر صورت گیرد و فواید بسیار زیادی نیز برای تقویت بدن دارد.

مصرف کراتین در نوع مونوهیدرات که تحقیقات بسیار زیادی روی آن انجام شده، برای بدن ضروری و مفید است. در ادامه به برخی از فواید استفاده از کراتین مونوهیدرات اشاره خواهیم کرد.

فواید پودر کراتین مونوهیدرات

با توجه به محبوبیت بالای پودر کراتین مونوهیدرات در بین ورزشکاران رشته بدنسازی و بسیاری از رشته های دیگر، می توان به فواید بسیار زیاد آن اشاره کرد.

افزایش قدرت بدنی

ساختار این مکمل به گونه ای است که باعث افزایش قدرت و نیروی بدنی افراد برای عملکرد بالای تمرینی می شود. به همین دلیل افزایش قدرت و انرژی بدنی برای بالا بردن ست های تمرینی و توانایی بلند کردن وزنه های سنگین یکی از فواید مهم استفاده از این مکمل می باشد.

افزایش رشد و حجم عضلات

افزایش رشد و حجم عضلات نیز یکی دیگر از فواید استفاده از پودر کراتین مونوهیدرات است. طبق تحقیقات و تجربیات بسیاری از افراد، مصرف این مکمل در کنار انجام حرکات منظم و اصولی بدنسازی، می تواند حجم عضلات را به صورت چشمگیری افزایش دهد. مصرف این مکمل باعث می شود تا آب در سلول های عضلانی بیشتر نگهداری شود که تاثیر مستقیم روی بالا رفتن حجم عضلانی افراد دارد. افزایش قدرت و توانایی عضلات برای انجام تمرینات قدرتی نیز از دیگر فواید استفاده از این مکمل به شمار می آید.

قدرت عضلانی

با استفاده از پودر یا قرص کراتین مونوهیدرات، ماهیچه ها دچار انقباض بیشتری هنگام انجام حرکات ورزشی می شوند. این امر باعث می شود تا به مرور زمان حجم و قدرت عضلانی افراد بالا رود. این مکمل فقط مخصوص ورزش هایی مثل بدنسازی و فعالیت های استقامتی نیست. بسیاری از افراد در رشته هایی مثل شنا، دوچرخه سواری و دو میدانی نیز برای بالا بردن نیرو و استقامت بدن خود از این مکمل استفاده می کنند.

ریکاوری سریع

سرعت بخشیدن به مدت زمان ریکاوری عضلات از دیگر فواید استفاده از پودر کراتین مونوهیدرات است. مصرف این مکمل در انجام تمرینات شدید باعث می شود تا تجزیه پروتئین موجود در عضلات کاهش پیدا کند و زمان ریکاوری عضلات نیز کوتاه تر شود. نتیجه مصرف این پودر در چنین شرایطی، کاهش آسیب عضلانی و التهاب می باشد و به بهبود هر چه سریعتر عضلات نیز کمک می کند.

عوارض پودر کراتین مونوهیدرات

عوارض کراتین مونوهیدرات

در کنار تمام فوایدی که برای مصرف پودر کراتین مونوهیدرات عنوان شد، برخی از نظرات منفی و عوارض نیز برای این مکمل مطرح است. بروز هر کدام از عوارضی که بعد از مصرف کراتین به وجود آمده، تا حد زیادی به شرایط جسمی و فیزیکی مصرف کننده ارتباط دارد. چون این مکمل باید به درستی و با توجه به شرایط هر فردی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به برخی از عوارض و سوالاتی که برای بسیاری از افراد بعد از استفاده از کراتین مونوهیدرات پیش آمده و یا احتمال اینکه به وجود آید، وجود دارد، اشاره می کنیم.

کراتین مونوهیدرات و مشکلات کلیوی

یکی از عوارض و احتمالاتی که با مصرف پودر کراتین مونوهیدرات به وجود می آید، مشکلات کلیوی و کبدی است. بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف این مکمل می تواند به کبد و یا کلیه ها آسیب وارد کند. اگرچه مصرف بالای کراتین و هر ماده معدنی دیگر در بدن مضر است. ولی با آزمایش از مقدار کراتین موجود در خون و استفاده مناسب از این ماده می توان از ایجاد اختلال در قسمت های مختلف بدن جلوگیری کرد.

کراتین مونوهیدرات و ریزش مو

یکی دیگر از عوارض مطرح شده در استفاده از پودر کراتین مونوهیدرات، ریزش مو است. اگرچه طبق تحقیقاتی که انجام شده ریزش مو به عوامل مختلف دیگری به غیر از کراتین مرتبط است. مصرف کراتین باعث تولید بالای هورمون دی هیدروتستوسترون در بدن می شود. این هورمون ارتباط مستقیمی با ریزش مو دارد. به همین دلیل در افرادی که به صورت ژنتیکی مستعد ریزش مو هستند این مشکل بیشتر مشاهده شود. ولی با اندازه گیری کراتین بدن و مصرف مناسب آن با توجه به فعالیت و نوع بدن، می توان از ایجاد این مشکلات پیشگیری کرد.

زمان و طریقه مصرف پودر کراتین مونوهیدرات

استفاده درست از پودر کراتین مونوهیدرات باعث می شود تا نتیجه بهتری از مصرف این مکمل داشته باشید. به صورت کلی این مکمل به دو صورت ثابت و بارگیری مورد استفاده قرار می گیرد. در روش بارگیری، فرد مصرف کننده باید مقدار ۲۰ تا ۲۵ گرم از این مکمل را در ۴ تا ۵ وعده در روز به مقدار ۵ گرم استفاده کند.

طول دوره در فاز بارگیری معمولا ۵ تا ۷ روز می باشد. این روش مخصوص کسانی است که می خواهند رشد عضلانی چشمگیری در مدت زمان کوتاهی داشته باشند. در فاز نگهداری افراد اقدام به استفاده روزانه ۵ گرم از این مکمل در طول دوره تقریبا ۲۸ روز می کنند. در این روش نیز می توان به رشد و قدرت عضلانی قابل توجهی دست پیدا کرد. با توجه به اینکه احتمال ایجاد مشکلات گوارشی در روش بارگیری زیاد است، بسیاری از افراد از روش ثابت در مصرف این مکمل استفاده می کنند.

سخن پایانی
در این مقاله به طور کامل درباره کراتین مونوهیدارت یکی از متداول ترین انواع کراتین صحبت کردیم. کراتین مونوهیدارت فواید بی شماری دارد اما هنگام مصرف آن باید به نحوه و زمان مصرف آن نیز دقت ویژه ای شود تا از عوارض احتمالی ناخواسته جلوگیری شود. انواع مکمل های کراتین در داروخانه داروبوم با قیمت مقرون به صرفه، پرداخت در محل و ارسال رایگان عرضه می شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.