تاثیر کلاژن بر درمان ریزش مو

آنچه در این مقاله می خوانید:
کلاژن از اسیدهای آمینه تشکیل شده است که به هم پیچیده شده و مارپیچ سه گانه مولکول کلاژن را تشکیل می‌دهند. کلاژن بیشتر در بافت های فیبری مانند تاندون ها، رباط ها و پوست یافت می‌شود. اگرچه فقط مقدار کمی کلاژن در لایه های بیرونی ساقه مو یافت می‌شود اما نقش کلیدی در حفظ عملکرد سالم فولیکول مو دارد. فولیکول های مو ساختارهای ریزی در پوست هستند که موها از آنها رشد می‌کنند. آنها از اجزای مختلفی از جمله پاپیلای پوستی، پیاز مو و ساقه مو تشکیل شده‌اند. کلاژن، به عنوان یک پروتئین ساختاری، نقش حیاتی در حمایت از یکپارچگی این اجزا دارد. برای خرید مکمل کلاژن به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه فرمایید.

کلاژن پروتئینی است که نقش مهمی در ساختار و سلامت مو، پوست، ناخن و سایر بافت های همبند ما دارد. در حالی که کلاژن خود مستقیماً مسئول رشد آنها نیست، اما می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت کلی و ظاهر مو و ناخن ها داشته باشد.

با افزایش سن، تولید کلاژن طبیعی بدن کاهش می‌یابد که می‌تواند منجر به علائم پیری مانند چین و چروک، شلی پوست و ریزش مو شود. مصرف کلاژن می‌توانند به بازسازی سطوح کلاژن در بدن کمک کنند. بنابراین می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود ببخشد، چین و چروک‌ ها را کاهش دهد و رشد موها را تقویت کند.

بیشتر بخوانید: کلاژن چیست؟

نقش کلاژن برای مو

کلاژن در بافت پوست اطراف فولیکول های مو یافت می‌شود. با احاطه کردن و تثبیت فولیکول های مو، حمایت ساختاری از آنها را فراهم می‌کند. کلاژن شبکه ای از فیبرها را تشکیل می‌دهد که به حفظ شکل و استحکام فولیکول ها کمک می‌کند. این حمایت ساختاری برای رشد موی سالم ضروری است، زیرا از ضعیف شدن و شکننده شدن فولیکول ها جلوگیری می‌کند.

تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که در مرحله آناژن (رشد مو)، مقدار کلاژن اطراف پیاز مو نیز افزایش می‌یابد و ضخیم می‌شود؛ بنابراین حمایت ساختاری کافی برای فولیکول مو برای رویش موهای جدید فراهم می‌شود.

همانطور که فولیکول مو به مرحله کاتاژن بالغ می‌شود، دو لایه کلاژن اطراف خود را از دست می‌دهد. در طول مرحله رشد، این لایه‌ ها مجدداً رشد می‌کنند. با حفظ یکپارچگی تارهای مو، کلاژن به سلامت کلی مو کمک می‌کند و ریزش مو را به حداقل می‌رساند.

در وبسایت healthnews می خوانیم:
دوز کلاژن از ۲٫۵ گرم تا ۲۰ گرم در روز برای رشد مو متغیر است. ممکن است ماه ها طول بکشد تا شاهد بهبود کامل مو با هر نوع درمانی باشیم. از طرفی هم ممکن است طی چند هفته نتایج مشاهده شود. اما مدت زمان دقیق و قطعی برای مشاهده مزایای مکمل های کلاژن برای مو مشخص نیست.

مصرف کلاژن برای درمان ریزش مو

کلاژن می‌تواند ضخامت و حجم کلی مو را افزایش دهد. مصرف کلاژن باعث تولید تارهای مو قوی تر و سالم تر می‌شود. کلاژن توانایی حفظ رطوبت را دارد که می‌تواند برای کسانی که موهای خشک یا شکننده دارند مفید باشد. با حفظ رطوبت، کلاژن می‌تواند از خشک شدن، کدر شدن و شکننده شدن موها جلوگیری کند. سایر مزایای مصرف کلاژن برای موها در ادامه شرح داده شده است:

۱- تاثیر کلاژن در بازسازی فولیکول‌های مو       

کلاژن اسیدهای آمینه ضروری مانند پرولین و گلیسین را فراهم می‌کند که بلوک‌های سازنده کراتین، پروتئینی که رشته‌ های مو را می‌سازد، هستند. مصرف کلاژن می‌تواند به تقویت فولیکول ها کمک کند و آنها را کمتر در معرض آسیب و شکنندگی قرار دهد.

۲- کلاژن و جلوگیری از نازک شدن موها

فولیکول های مو ساختارهایی هستند که موها از آنها رشد می‌کنند. آنها به یک محیط سالم و تغذیه مناسب برای تولید تارهای موی قوی نیاز دارند. کلاژن به حفظ استحکام، کششی و ضخامت مو کمک می‌کند. در صورت کمبود کلاژن، فولیکول‌های مو ضعیف ‌شده و در نهایت از بین می‎روند.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص کلاژن سازی پوست چیست؟

۳- کلاژن برای رشد مو

کلاژن نقش حیاتی در ارائه حمایت ساختاری و حفظ یکپارچگی بافت های مختلف بدن از جمله مو دارد. انواع خاصی از کلاژن نیز باعث رشد مو می‌شود. در پایه فولیکول مو، سلول هایی داریم که مسئول رشد مو هستند. هنگامی که سطح کلاژن افزایش می‌یابد، این سلول ها به هم می‌رسند و رشد مو را تحریک می‌کنند.

۴- کلاژن برای بهبود جریان خون پوست سر

کلاژن در تقویت گردش خون و رساندن مواد مغذی ضروری و اکسیژن به فولیکول‌های مو نقش دارد. سطوح ناکافی کلاژن می‌تواند جریان خون را در پوست سر به خطر بیندازد و منجر به تغذیه ناکافی فولیکول های مو شود. این وضعیت می‌تواند منجر به کوچک شدن تدریجی فولیکول های مو و تولید تارهای مو ضعیف تر و نازک تر در طول زمان شود. به همین دلیل قرص کلاژن برای ریزش مو مفید است.

نحوه مصرف کلاژن برای ریزش مو

مصرف غذاهای غنی از کلاژن مانند آب استخوان، ماهی، مرغ و تخم مرغ می‌تواند آمینو اسیدهای لازم را برای حمایت از سلامت مو، سلامت ناخن و رشد بدن شما فراهم کند.

مکمل‌ های کلاژن نیز در اشکال مختلف از جمله پودر، کپسول یا فرمول‌ های مایع موجود هستند. دوز توصیه شده را دقیقا رعایت کنید یا با یک متخصص پوست و مو مشورت نمایید.

کلاژن و سفیدی مو

عوامل مختلفی در سفید شدن موها دخیل هستند که مهمترین آنها افزایش سن است. تغذیه و شرایط روحی فرد نیز تاثیر قابل توجهی بر حفظ رنگدانه مو دارد. کلاژن با تامین اسیدهای آمینه ضروری باعث تقویت فولیکول های مو می‌شود. فولیکول های قوی مدت بیشتری رنگدانه موها را حفظ  کرده و از سفیدی مو جلوگیری می‌کنند.

مکمل های کلاژن برای جلوگیری از ریزش مو

قرص کلاژن برای مو به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند. زیرا کلاژن پس از تجزیه در بدن تبدیل به آمینواسیدهایی می‌شود که در ساخت کراتین مو مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین باعث افزایش ضخامت و استحکام موها می‌شود.

۱- پودر کلاژینو صورتی

پودر کلاژینو صورتی ساخت فرانسه و حاوی ویتامین ث، زینک، هیالورونیک اسید و پپتید کلاژن است. این مکمل را برای حفظ سلامت پوست و مو می‌توانید مصرف کنید. ترکیبات موجود در فرمولاسیون این مکمل، کلاژن سازی را در پوست و مو تحریک کرده و با آبرسانی به سلامت پوست و مو کمک می‌کند. پودر کلاژینو صورتی، بهترین پودر کلاژن برای مو و پیشگیری از ریزش موها است.

پودر کلاژینو بیوتی

۲- قرص کلاژن گلد آدریان

قرص کلاژن گلد آدریان ساخت ایران و یک مکمل مفید تقویت کننده پوست، مو و ناخن است. این مکمل حاوی کلاژن هیدرولیز شده نوع ۱ و ۳ است که به جذب راحت تر آن کمک می‌کند. قرص کلاژن گلد آدریان، بهترین قرص کلاژن برای مو است که از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث طراوت و شادابی موها می‌شود.

سخن پایانی
مصرف کلاژن فولیکول های مو را تقویت کرده و جریان خون پوست سر را تحریک می‌کند که مستقیماً با سلامت مو مرتبط است. کلاژن از فولیکول های مو برای رشد موهای سالم حمایت می‌کند بنابراین مانع نازکی و ریزش مو می‌شود.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.