تفاوت ویتامین دی ۱۰۰۰ با ۵۰۰۰۰ چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ویتامین D برای سلامت کلی بدن به ویژه استخوان و ماهیچه مهم است. متاسفانه بسیاری از افراد سطوح ویتامین D کمتری نسبت به مقدار مجاز دارند. بهترین راه برای دریافت ویتامین D از طریق نور خورشید است، اما به دلیل سبک زندگی آپارتمان نشینی، پوشش و مصرف کرم ضد آفتاب می توانید آن را از طریق رژیم غذایی یا مکمل های ویتامین D نیز دریافت کنید.
اگر قصد تهیه قرص ویتامین دی را دارید آن را در دوزهای گوناگون ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ خواهید یافت. دوز ویتامین دی و نحوه مصرف آن بعد از گرفتن آزمایش خون و نتیجه آن مشخص می شود.
در صورتیکه کمبود ویتامین دی نامحسوسی مشاهده شود دوزهای پایین تر مثلا ۱۰۰۰ تجویز می شود. همچنین قرص ویتامین دی ۱۰۰۰ را در صورت مشاهده علائم کمبود ویتامین دی بدون نسخه می توان از داروخانه ها خریداری کرد. اگر سطح خون شما به طور قابل ملاحظه ای پایین است، ممکن است به دوزهای بالاتری نیاز داشته باشید که باید طبق تجویز پزشک استفاده کنید.

کدام قرص ویتامین دی مناسب است؟

سوال اکثر افراد این است که چه مکملی باید مصرف کنم تا سطح ویتامین دی بدنم را در حد استاندارد نگه دارم؟

مکمل‌های ویتامین D به‌عنوان ویتامین D2 یا ویتامین D3 در دسترس هستند، که اگر قبلاً ویتامین D کافی دریافت نکرده‌اید، می‌توان از هر دو استفاده کرد. مطالعات نشان می دهد که ویتامین D3 سطوح ویتامین D را سریع تر از ویتامین D2 افزایش می دهد، به خصوص در دوزهای بالاتر. به همین دلیل است که اکثر پزشکان مکمل های ویتامین D3 را توصیه می کنند. ویتامین D3 به طور معمول در مقادیر زیر موجود است:

  • ۴۰۰ واحد بین المللی
  • ۸۰۰ واحد بین المللی
  • ۱۰۰۰ واحد بین المللی
  • ۲۰۰۰ واحد بین المللی
  • ۵۰۰۰ واحد بین المللی
  • ۱۰۰۰۰ واحد بین المللی
  • قرص ویتامین d 50000 فقط با نسخه در دسترس هستند.

معمولا افرادی که سطح ویتامین D کمتر از ۲۰ نانوگرم دارند، می بایست قرص ویتامین D3 50000 را یکبار در هفته به مدت ۶ تا ۸ هفته مصرف کنند.

بعد از آن، دوز ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ IU در روز باید مصرف شود تا سطح ویتامین D بالاتر از ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر حفظ شود.

پس از مصرف مکمل های ویتامین D به مدت ۳ تا ۴ ماه، مجدد سطح ویتامین دی خود را بررسی کنید.

محصول پیشنهادی
برای خرید قرص ویتامین D3 ایرانی و خارجی با تخفیف ویژه به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

اگر ویتامین D بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

هر چند که مصرف ویتامین دی مطابق دستور پزشک خطرناک نیست اما مصرف خودسرانه و در پی آن مسمومیت با سطوح بسیار بالا جدی و نگران کننده است.

بنابراین به هیچ وجه دوز بالای قرص ویتامین دی را بدون مشورت پزشک استفاده نکنید. به ندرت دیده شده که سطح یک بیمار از ۵۰ نانوگرم در میلی لیتر بالاتر برود. در حالت ایده آل سطح ویتامین D خود را بین ۳۰ تا ۵۰ نانوگرم در میلی لیتر حفظ کنید.

ویتامین D میزان جذب کلسیم توسط روده را افزایش می دهد. بنابراین یکی از دلایلی که مصرف بیش از حد ویتامین D خطرناک است این است که می تواند باعث افزایش سطح کلسیم شود. عوارض مصرف بیش از حد ویتامین دی شامل موارد زیر است:

  • تهوع و استفراغ
  • ضعف عضلانی
  • سنگ کلیه
  • گیجی
  • کم آبی بدن

سطوح بسیار بالای ویتامین D می تواند باعث نارسایی کلیه، ریتم نامنظم قلب و حتی مرگ شود. اغلب مسمومیت ویتامین D به دلیل مکمل ها است، نه قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تغذیه.

ویتامین دی ۵۰۰۰۰ و بارداری

۵۰۰۰۰ واحد ویتامین D در مادران باردار با کمبود ویتامین D باعث افزایش سطح سرمی آن نسبت به دوزهای پایین‌تر ویتامین D می‌شود. کمبود ویتامین D با افزایش شیوع پره اکلامپسی، که یکی از دلایل شایع افزایش نرخ مرگ و میر در بارداری است، مرتبط است. در کودکان نیز با جثه کوچک و ایجاد بیماری های رایج دوران کودکی مانند آسم و دیابت نوع ۱ همراه است.

سخن پایانی
ویتامین D یک ماده مغذی مهم است که به حفظ سلامت استخوان ها و ماهیچه ها کمک می کند. بهترین راه برای دریافت ویتامین D از طریق نور خورشید است، اما می توانید آن را از طریق رژیم غذایی نیز دریافت کنید.
اگر فکر می کنید کمبود ویتامین D دارید، می توانید با انجام آزمایش خون از صحت آن مطمئن شوید. اگر به اندازه کافی ویتامین دی دریافت نکنید، مکمل ها می توانند سطح ویتامین D شما را افزایش دهند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.