تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی

آنچه در این مقاله می خوانید:
سرماخوردگی از آن دسته بیماری های شایع در فصل پاییز و زمستان است که می تواند لذت بردن از این فصول را به کام ما تلخ کند. در فصل پاییز بیشتر مردم برای ایمنی بیشتر واکسن آنفولانزا را دریافت می کنند. اما آیا واکسن تنها راه تقویت سیستم ایمنی بدن است؟ آیا مصرف غذاها یا مکمل های خاص می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و به سلامتی کمک کنند؟ در این مطلب روش هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و داروی تقویتی بدن برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی گفته شده است. امیدواریم با پیروی از این نکات کمتر بیمار شوید و در صورت ابتلا سریع تر بهبود یابید.

مقدمه ای کوتاه درباره سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی، سیستم نظارتی بدن ما است که ۲۴ ساعته برای شناسایی و از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌هایی که عامل بیماری هستند، کار می‌کند. سیستم ایمنی یکی از پیچیده ترین سیستم های بدن است و از اندام ها، سلول ها و پروتئین های مختلف تشکیل شده است. از جمله پوست، قرنیه چشم، مخاط دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش و سیستم لنفاوی.

رژیم غذایی نامناسب، استرس مزمن و کمبود خواب و همچنین برخی شرایط پزشکی می تواند بر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر بگذارد. در اینجا انواع استراتژی غذایی وجود دارد که می توانید برای تقویت سیستم ایمنی خود در این فصل در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا اجرا کنید.

غذاهای حاوی مواد مغذی خاص بخورید

سوءتغذیه یکی از راه‌های آسیب به سیستم ایمنی است. بدن برای قوی شدن هر چه بیشتر به مواد مغذی و ویتامین های زیادی نیاز دارد. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما حاوی مقادیر کافی از ویتامین های زیر است:

ویتامین C

ویتامین C اغلب به عنوان بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی در مقابل سرماخوردگی شناخته می شود.

ما ویتامین سی موردنیاز را از طریق رژیم غذایی دریافت می کنیم؛ غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از مرکبات، انواع توت ها، خربزه، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و کلم بروکلی. مقدار توصیه شده رژیم غذایی برای مردان ۹۰ میلی گرم در روز و برای زنان ۷۵ میلی گرم در روز است.

همچنین این ماده مغذی در مکمل ها نیز یافت می شود.

ویتامین D

ویتامین D به سیستم ایمنی بدن ما کمک می کند در طول فصل سرماخوردگی و آنفولانزا مقاوم بماند.

گیرنده های ویتامین D و آنزیم های فعال کننده روی سطوح همه گلبول های سفید خون وجود دارد. نقش ویتامین D در حفظ سلامت سیستم ایمنی بسیار پیچیده است زیرا سیستم ایمنی باید کاملاً متعادل باشد. اگر تحریک بیش از حد وجود داشته باشد، بیماری‌های خود ایمنی ایجاد می‌شوند. اگر فعالیت سیستم ایمنی کافی نباشد، عفونت‌های مکرر ممکن است رخ دهد.

سطوح پایین ویتامین D با هر دو افراطی مرتبط است و سطوح پایین ویتامین D با بدتر شدن بیماری‌های خودایمنی مرتبط است. سطوح پایین ویتامین D دلیل اصلی بیماری خودایمنی نیست، اما سطوح پایین ویتامین D می تواند وضعیت بیماری خود ایمنی را بدتر کند.

سطوح پایین ویتامین D نیز با عفونت های مکرر، سرماخوردگی مکرر و آنفولانزا مرتبط است. ویتامین D در ماهی های چرب و تخم مرغ یافت می شود. شیر و آبمیوه های ۱۰۰ درصد غنی شده با ویتامین D نیز منابع خوبی هستند.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند. محققان می گویند ویتامین E یکی از موثرترین مواد مغذی برای عملکرد سیستم ایمنی است. تخمه آفتابگردان، بادام، بادام زمینی، اسفناج، کلم بروکلی، کیوی، انبه و گوجه فرنگی سرشار از ویتامین E هستند.

ماده معدنی زینک

زینک به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی ویروسی کمک می کند. بیشتر سرماخوردگی ها توسط نوعی ویروس به نام راینو ویروس ایجاد می شود که در مجاری بینی و گلو (سیستم تنفسی فوقانی) رشد کرده و تکثیر می شود. زینک می تواند با جلوگیری از تکثیر راینوویروس عمل کند. همچنین ممکن است از ماندگاری رینوویروس در غشاهای مخاطی گلو و بینی جلوگیری کند.

زینک در غذاهایی مانند گوشت گاو و غذاهای دریایی بهتر جذب می شود، اما در منابع گیاهی از جمله جوانه گندم، لوبیا، آجیل و توفو نیز یافت می شود.

شربت تقویت سیستم ایمنی بدن ایمیونس

مکمل مصرف کنید

روی، سلنیوم و ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی شناخته شده اند. به طور خاص، بررسی مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که مصرف قرص زینک در عرض ۲۴ ساعت پس از شروع علائم، طول مدت علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. نکته ای که باید به خاطر بسپارید؛ مکمل ها در حد اعتدال مفید هستند. هرگز مولتی ویتامین یا سایر مکمل ها را زیاد از حد مصرف نکنید.

شربت ایمیونس

یکی از بهترین مکمل های برای تقویت سیستم ایمنی بدن شربت ایمیونس می باشد. این شربت در سال های اخیر تحت لیسانس ویتابیوتیکس انگلستان تولید می شود که داروهای تقویتی متعددی را برای تقویت سیستم ایمنی روانه بازار کرده است.
ترکیبات اصلی شربت تقویت کننده سیستم ایمنی ایمیونس عبارتند از: بتا کاروتن β-Carotene، کاروتنوئیدها Carotenoid، ال-کارنتین L-Carnitine، بیوفلاونوئیدها Bioflavon، ویتامین D ،C، و E، کولین Choline، سلنیوم Selenium، زینک و ویتامین های گروه B .

سایر روش های تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی

در بخش قبلی به راه های تقویت بدن در برابر سرماخوردگی از حیث تغذیه ای پرداختیم. همچنین شربت ایمیونس را به عنوان بهترین شربت سرماخوردگی خارجی معرفی کردیم. در این بخش قصد داریم راهکارهای دیگر برای جلوگیری از سرماخوردگی  را معرفی کنیم. این راهکارها ساده اما بسیار اثرگذار هستند.

آب بیشتری بنوشید

دریافت مقدار زیادی آب برای سلامتی مفید است. اما چرا آب به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی کمک می کند. . این به شما کمک می کند تا با حمل اکسیژن بیشتر به سلول های خود عضله بسازید. همچنین سموم را از اندام های حیاتی خارج می کند. از آنجایی که پرتوهای خورشید در ماه ژوئن شدیدتر است، این امر به ویژه در تابستان بسیار مهم است.

طبق گفته پزشکان مردان باید حدود ۱۵ و نیم فنجان مایعات در روز بنوشند. زنان باید حدود ۱۱ و نیم فنجان در روز میل کنند.

این نکات تقویت کننده سیستم ایمنی ممکن است واضح به نظر برسند، اما عمل کردن به آن دشوار است. زمانی مجبور به انجام آن ها می شویم که بیمار شویم. به شما توصیه می کنیم منتظر فردا نباشید، همین امروز سیستم ایمنی خود را قوی تر کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

دست ها را کمتر ضد عفونی کنید

شاید تعجب کنید اما درست است ضدعفونی کننده دست برای کشتن میکروب هایی که باعث بیماری می شوند، شناخته شده است. اما مطالعات نشان داده اند که تنها ضدعفونی کننده های دست با ۶۰ تا ۹۵ درصد الکل در از بین بردن میکروب ها موثر هستند. مواردی که غلظت الکل کمتری دارند، ممکن است باعث مقاومت میکروب ها در برابر مواد ضدعفونی شوند. به علاوه، ضدعفونی‌کننده‌های دست در مقایسه با آب و صابون معمولی در حذف باکتری‌ها مؤثر نیستند.

نکته ای که باید به خاطر بسپارید: دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویید. در شرایطی که نمی توانید دستان خود را بشویید، ضدعفونی کننده دست را انتخاب کنید. فقط ژل آنتی باکتریال را با صابون جایگزین نکنید.

خوب بخوابید و استرس را کاهش دهید

خواب کافی و مدیریت استرس می تواند به اندازه تغذیه سالم برای دفع آنفولانزا مهم باشد. تحقیقات نشان می دهد که کمبود خواب و افزایش استرس به بیماری و به طور کلی سلامت ضعیف کمک می کند، بنابراین:

بزرگسالان باید هفت تا نه ساعت در روز بخوابند در حالی که کودکان بسته به سنشان به هشت تا ۱۴ ساعت نیاز دارند.

راه های سالم برای مقابله با استرس شامل مراقبه، گوش دادن به موسیقی یا نوشتن است. فعالیت بدنی استراتژی دیگری برای مدیریت استرس است و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را که می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کنند، کاهش دهد.

در فضای باز قرار بگیرید

اوقاتی از روز را در فضای باز بگذرانید قرار گرفتن در داخل ساختمان های گرم شده با هوای چرخشی در زمستان می تواند به انتشار ویروس ها کمک کند. برای جلوگیری از سرماخوردگی ویروسی زمان استراحت و صرف ناهار را در بیرون از اتاق و در هوای طی کنید. همچنین می توانید ویتامین D خود را از نور خورشید ذخیره کنید.

سخن پایانی
در حالی که داشتن سیستم ایمنی قوی در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا مزیت است، بهتر است این نکات را برای تقویت سیستم ایمنی خود در طول سال نیز در نظر بگیرید. برای خرید انواع ویتامین ها و مکمل های مفید در تقویت سیستم ایمنی بدن داروخانه داروبوم کنار شماست.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.