معرفی ۹ روش برای درمان تب کودکان در خانه

آنچه در این مقاله می خوانید:
تب مکانیزم دفاعی بدن در برابر عفونت است. تب در نوزادان و کودکان همواره یکی از نگرانی های والدین است؛ اما بهتر است بدانید دمان بدن کودک، برای از بین بردن میکروب هاست که افزایش می یابد. تب در بیشتر موارد بی خطر است و در عرض ۳ روز خود به خود از بین می رود. روش های مختلفی برای درمان تب کودکان در خانه وجود دارد که در این مقاله از سری مقالات اطلاعات دارویی داروبوم قصد داریم به آنها اشاره کنیم. پس حتما این مقاله را به دقت بخوانید. حتی می توانید یک دفترچه کوچک و خودکار کنار دستتان بگذارید و نکات مهم را یادداشت کنید؛ یک کار ساده تر، این صفحه را بوکمارک کنید تا هر موقع نیاز داشتید سریع مرور کنید.

تب چیست؟

تب افزایش دمای بدن بیش از حد طبیعی است. معمولاً دمای بدن در صبح کمترین میزان است و در طول روز بالا می رود. دمای بدن هر فرد می تواند با فرد دیگر متفاوت باشد. تعیین دمای دقیق برای تب دشوار است، اما تب توسط اکثر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به دمای ۳۸ درجه سانتیگراد و بالاتر (در صورت اندازه گیری مقعدی) تعریف می شود.

بدن راه های مختلفی برای حفظ دمای طبیعی بدن دارد. اندام هایی که به تنظیم دما کمک می کنند عبارتند از: مغز، پوست، ماهیچه ها و رگ های خونی.

فواید تب چیست؟

تب یک بیماری نیست بلکه علامت یا نشانه ای است که بدن شما در حال مبارزه با یک بیماری یا عفونت است. تب سیستم دفاعی بدن را تحریک می کند و گلبول های سفید و سایر سلول های مبارز را برای مبارزه و از بین بردن عامل عفونت می فرستد.

علائم تب چیست؟

کودک تب دار ممکن است با افزایش دما بیقرار شود. همزمان که دمای بدن کودک به نقطه ۳۸ درجه سانتیگراد می رسد، علائمی شامل موارد زیر ممکن است ظاهر شود:

  • کودک مثل همیشه فعال یا پرحرف نباشد.
  • کودک شلوغ تر، گرسنه تر و تشنه تر به نظر برسد.
  • کودک احساس گرما یا گرگرفتگی کند. به یاد داشته باشید که حتی اگر کودک شما احساس می کند که در حال “سوختن” است، بعد از اندازه گیری دمای بدن ممکن است آنقدر بالا نباشد.

اگر تب نوزادی که کمتر از ۳ ماه سن دارد (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر است، حتما با پزشک تماس بگیرید.

در وبسایت معتبر پزشکی rch.org.au می خوانیم:
برخی از کودکان هنگام تب دچار تشنج می شوند. به این حالت تشنج ناشی از تب می گویند. اگر دمای بدن کودک به طور ناگهانی بالا برود ممکن است تشنج تب داشته باشد. گاهی اوقات، تشنج زمانی اتفاق می‌افتد که والدین واقعاً نمی‌دانند فرزندشان تب دارد. تشنج های ناشی از تب شایع هستند و معمولاً هیچ گونه عوارض طولانی مدتی برای سلامتی ایجاد نمی کنند.

چه شرایطی می تواند باعث تب شود؟

تب نشان می دهد که بدن در حال مبارزه با عفونت ویروس یا باکتری است. همچنین ممکن است پس از تزریق واکسن، گرمای بیش از حد یا آفتاب سوختگی بسیار بد رخ دهد. در بسیاری از مواقع تب نیازی به درمان ندارد و خود به خود از بین می رود. این شرایط می تواند باعث تب شود:

  • بیماری های عفونی
  • داروهای خاص
  • گرمازدگی
  • تزریق خون
  • اختلالات در مغز
  • برخی از انواع سرطان
  • برخی از بیماری های خود ایمنی

محصول پیشنهادی:
مصرف انواع مکمل تقویت سیستم ایمنی کودکان می تواند به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی کودک کمک کند.

چه زمانی باید تب را درمان کرد؟

در کودکان، تبی که باعث ناراحتی آنها می شود باید درمان شود. درمان تب کودک به بدن کمک نمی کند تا سریعتر از شر عفونت خلاص شود. فقط ناراحتی که همراه تب پدید آمده را تسکین می دهد. کودکان بین ۶ ماه تا ۵ سال ممکن است به دلیل تب دچار تشنج (تشنج تب دار) شوند. اگر کودک شما تشنج ناشی از تب داشته باشد، احتمال بروز مجدد تشنج وجود دارد. تشنج ناشی از تب به این معنی نیست که کودک شما مبتلا به صرع است.

سریع ترین روش پایین آوردن تب در کودکان

بروز تب چه زمان نگران کننده است؟

در بیشتر موارد نیازی نیست فرزند خود را نزد پزشک ببرید با این حال گاهی تب می تواند یک علامت هشدار دهنده جدی باشد. اگر فرزندتان:

  • دمای ۳۸ درجه سانتی گراد یا بالاتر دارد.
  • تب بیش از ۷۲ ساعت طول کشیده است (یا اگر کودک شما زیر ۲ سال سن دارد بیش از ۲۴ ساعت).
  • تب همراه با علائم دیگر مانند گرفتگی گردن، گلودرد شدید، گوش درد، بثورات پوستی یا سردرد شدید می باشد.
  • تشنج دارد.

چگونه دمای بدن را اندازه گیری کنیم؟

نوع دماسنج مورد استفاده ممکن است در اندازه گیری دما تفاوت ایجاد کند. دماسنج دیجیتالی برای اندازه گیری دما بهتر است. هرگز از دماسنج جیوه ای استفاده نکنید. دماسنج های دیجیتالی را می توان در دهان، مقعد یا زیر بغل استفاده کرد. انواع دیگر دماسنج‌ها، مانند دماسنج گوش (پرده تمپان) یا دماسنج پیشانی (شریان تمپورال) اگرچه راحت هستند، اما اندازه‌گیری دما را با دقت کمتری ارائه می‌کنند. عددهایی که مشاهده می کنید و ساعت اندازه گیری را کامل بنویسید.

  • دماسنج های رکتال (در مقعد کودک) دقیق ترین هستند.
  • دماسنج های پیشانی (شریان گیجگاهی) در صورت استفاده صحیح، بهترین انتخاب بعدی هستند.
  • دماسنج دهانی (دهانی) و گوش (تمپانیک) در صورتی که به درستی انجام شود قابل اعتماد است. برای اندازه گیری دمای دهان، ۳۰ دقیقه بعد از مصرف نوشیدنی گرم یا سرد صبر کنید. برای گوش، ۱۵ دقیقه بعد از بازگشت از سرما صبر کنید.

در نهایت، دمای زیر بغل برای بررسی سریع بکار می رود، اما خیلی دقیق نیست.

کدام دماسنج برای کودکان بهتر است؟

بهترین دماسنج برای بررسی دمای کودک به سن او بستگی دارد.

  • زیر ۳ ماه: دماسنج مقعدی یا پیشانی
  • ۴ ماه یا بیشتر: دماسنج رکتوم، پیشانی یا زیر بغل
  • بالای ۶ ماه: دماسنج رکتوم، پیشانی، گوش یا زیر بغل
  • بالای ۴ سال یا بیشتر: دماسنج دهانی (دهانی)، پیشانی، گوش یا زیر بغل

حتماً به پزشک فرزندتان بگویید که از کدام نوع دماسنج استفاده کرده اید.

دمای نگران کننده در کودکان زمانی است که دمای بدن کودک یکی از موارد زیر باشد:

  • دمای ۳۸ درجه در روش مقعدی
  • ۳۷٫۵ درجه به صورت دهانی
  • ۳۷٫۲ به صورت زیر بغل

نکاتی برای اندازه گیری دمای کودک

هر چند وقت یکبار نیاز به بررسی تب کودک دارید؟ پاسخ این پرسش بستگی به شرایط دارد. به طور معمول اگر کودکتان آرام خوابیده است نیازی نیست دمای بدن او را با وسواس اندازه بگیرید یا او را بیدار کنید. اما اگر کم انرژی به نظر می رسد یا سابقه تشنج همراه با تب دارد، باید این کار را با دقت انجام دهید.

کاهش تب نوزاد و کودک بدون دارو

درمان خانگی تب کودکان

برای درمان تب کودک چه کنم؟ تب بیشتر از اینکه خطرناک باشد، نگران کننده است؛ زیرا نشان دهنده عفونت ویروسی در بدن کودک است و این عفونت است که باید جدی گرفته و درمان شود.

می توانید از چند درمان خانگی طبیعی برای کاهش تب و جلوگیری از افزایش دمای او استفاده کنید. در ادامه چند راهکار برای کاهش تب کودکان در خانه به ساده ترین و سریع ترین روش ارائه کرده ایم.

  • سوپ مقوی

در تب اطفال، خطر واقعی دمای بالا نیست، بلکه کم آبی بدن است که یک عارضه جانبی رایج است. تب کودک ممکن است باعث شود که او بیش از حد عرق کند و مواد معدنی مهم را از دست بدهد. به همین دلیل در طول روز به کودک مایعات کافی بدهید تا الکترولیت‌هایی را که از دست می‌دهد جبران کند. یک کاسه سوپ داغ یکی از بهترین درمان های خانگی برای کاهش تب در کودکان به طور طبیعی است. سوپ نه تنها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است، بلکه هضم آن برای کودک آسان تر است. سعی کنید از مصرف سوپ های آماده اجتناب کنید. طرز پخت آسان و سالم سوپ های زیادی در اینترنت وجود دارد که می توانید در کمترین زمان آن را تهیه کنید.

محصول پیشنهادی
انواع قطره و شربت مولتی ویتامین کودکان در داروخانه آنلاین داروبوم موجود است که می توانید برای جبران کمبود ویتامین بدن کودک به او بدهید. این فرم دارویی نسبت به قرص و کپسول برای کودک راحت تر مصرف می شود.

  • سرکه سیب

حمام سرد با یخ یکی از اولین کارهایی است که هر پدر یا مادری برای کاهش تب در کودکان بکار می گیرد، اما مضر است. دوش آب سرد به دمای داخلی کودک ضربه می زند و کمک چندانی به کاهش تب او نمی کند. از طرف دیگر، حمام ولرم برای بدن بهتر است و می‌تواند دمای بالا را تقریباً بلافاصله پایین بیاورد. برای موثرتر کردن حمام گرم، یک فنجان سرکه سیب به آن اضافه کنید. این روش یکی از محبوب ترین راهکار های خانگی برای درمان تب در کودکان است و برای دهه های متمادی استفاده می شود. حتی می توانید چند قطره سرکه سیب را به یک بسته کمپرس گرم اضافه کنید و آن را روی پیشانی فرزندتان بگذارید.

  • دمنوش های گیاهی

اگر کودکتان در زمان تب از نوشیدن آب امتناع کرد، سعی کنید به جای آب مقداری دمنوش گیاهی به او بدهید. تا زمانی که دمنوش فاقد کافئین باشد، برای کودکان کاملا بی خطر است. دمنوش گیاهی یکی از بهترین درمان های خانگی طبیعی برای تب در کودکان هستند و بدن کودک را هیدراته نگه می دارند. دمنوش های گیاهی فواید زیادی برای سلامتی دارند که می توانند تب کودک شما را پایین بیاورند. چای بابونه یک داروی بسیار محبوب برای تب است و حتی برای تب نوزادان بی خطر است. چای نعناع فلفلی می تواند به آرام شدن دل درد کودک کمک کند. همچنین می توانید برای طعم بهتر و افزایش خاصیت ضد باکتریایی، یک قاشق چایخوری عسل به چای اضافه کنید.

  • پروبیوتیک

هنگامی که سیستم ایمنی کودک شما برای مبارزه با عفونت سخت کار می کند، پروبیوتیک ها می توانند به کاهش تب کمک کنند. تقریبا ۸۰ درصد از سیستم ایمنی بدن شما در میکروب های کوچکی است که در روده شما زندگی می کنند. برای کمک به تقویت میکروبیوتای روده کودک در هنگام بیماری، هر روز یک دوز مکمل پروبیوتیک به او بدهید. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از ناراحتی شکمی، مکمل گوارش کودک همانند مکمل‌های پروبیوتیک را (در صورت مصرف آنتی‌بیوتیک) به فرزندتان بدهید. وادار کردن فرزندتان به مصرف روزانه پروبیوتیک ها حتی می تواند از بیمار شدن او در آینده جلوگیری کند.

تب بر قوی برای کودکان
  • بستنی میوه ای

اگر یک چیز وجود داشته باشد که کودکان صرف نظر از اینکه بیمار هستند یا نه، آن را دوست بدارند، آن بستنی است. وقتی کودک شما بیمار است، از اینکه به او بستنی میوه ای بدهید احساس گناه نکنید. بستنی های یخی می توانند دمای بدن کودک شما را از داخل خنک کنند و هم همان زمان او را آبرسانی کنند. شما می توانید بستنی های میوه ای خود را با انجماد میوه های پوره شده در قالب بستنی درست کنید. در حالی که قندهای طبیعی میوه خوب هستند، توصیه می کنیم از مصرف بستنی های کارخانه ای که قند مصنوعی دارند خودداری کنید. بستنی های میوه ای می تواند یکی از بهترین درمان های خانگی برای درمان تب در کودکان باشد.

در وبسایت معتبر healthychildren می خوانیم:
هرگز برای درمان تب کودک روی پوست الکل نمالید؛ مالیدن الکل می تواند از طریق پوست یا استنشاق بینی جذب شود و حتی در برخی مواقع شرایط را بغرنج کرده و کودک به کما برود.

  • کمپرس سرد

بهترین کاهش دهنده طبیعی تب نوزاد استفاده از کمپرس سرد است. از کمپرس سرد برای کاهش قابل توجه دمای بدن استفاده می شود. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به چهار قاشق غذاخوری آب سرد اضافه کنید. سرکه به عنوان یک حذف کننده حرارت عمل می کند. مواد را خوب مخلوط کنید. یک پارچه تمیز بردارید، آن را به این مخلوط آغشته کنید و روی پیشانی نوزاد بگذارید. این روند را تا زمان کاهش دما ادامه دهید. این روش یک درمان خانگی محبوب برای درمان تب در نوزادان است.

  • لباس سبک

پوشیدن لباس‌های نخی نازک یا برداشتن لایه‌های اضافی لباس می‌تواند به کودک کمک کند گرما را راحت‌تر از طریق پوست از دست بدهد. از آنجایی که کودکان نمی توانند دمای بدن خود را به خوبی تنظیم کنند، بهتر است قبل از اینکه دمای بدن کودک بالاتر برود لباس های اضافی کودک را دربیاورید؛ چراکه خنک کردن کودک بعد از افزایش دمای بدن با لباس های لایه لایه دشوارتر می شود. این کار به طور طبیعی تب را کاهش می دهد.

  • شیر زردچوبه

استفاده از زردچوبه که در همه آشپزخانه ها موجود است برای درمان تب مفید می باشد. یک لیوان شیر گرم بردارید، یک قاشق چایخوری زردچوبه را در آن مخلوط کنید و به کودکتان بدهید. ممکن است طعم آن عالی نباشد، اما فواید بی شماری برای سلامتی دارد. زردچوبه یک درمان طبیعی برای تب در اطفال است. زردچوبه ماده فعال ای به نام کورکومین دارد و ثابت شده است که اثرات درمانی مشابه با داروهای ضد التهابی دارد. مصرف شبانه شیر زردچوبه ایمنی کودک شما را تقویت کرده و تب را کاهش می دهد.

  • نوشیدنی سبز

انگور خنک کننده و طراوت بخش است. به یک فنجان آب انگور، نصف قاشق چای‌خوری زیره، نصف قاشق چای‌خوری رازیانه و نصف قاشق چای‌خوری پودر چوب صندل اضافه کنید. این درمان خانگی طبیعی برای درمان تب معجزه می کند. یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای کمک به بهبودی تب نوزاد، گشنیز است. یک مشت گشنیز را با یک سوم فنجان آب در مخلوط کن بریزید. آنها را کاملا مخلوط کرده و صاف کنید. این مایع را ۲ تا ۳ بار در روز به کودک بدهید؛ مطمئناً تب کودک را از بین می برد.

پایین آوردن تب کودک در خواب

تب شبانه کودک از جمله شرایط نگران کننده برای والدین است اما بهتر است بدانید اگر کودک تنفس طبیعی و آرامی دارد او را برای سنجش تب بیدار نکنید. خواب خوب شبانه به پایین آمدن تب کودک کمک می کند. تنها زمانی کودک را از خواب بیدار کنید که سریع تر از حد طبیعی نفس می کشد یا نفس های او نامنظم است.

این نکات می تواند به کاهش ناراحتی کودک شما در هنگام تب کمک کند. با این حال، اگر دمای بدن او از ۳۹ درجه بالاتر رفت، حتماً بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر می‌خواهید از فرزندتان در برابر بیماری‌های مکرر محافظت کنید، همچنین ضروری است که کودک تغذیه سالم و کافی را داشته باشد. بسیاری از کودکان بدغذا هستند یا به دلیل جنب و جوش زیاد به خوبی غذا نمی خورند. برای تحریک اشتهای کودک می توانید از مکمل اشتها آور کودک استفاده کنید. داروی اشتها آور برای کودکان حاوی ویتامین‌ها، مینرال ها و مواد مغذی است که اشتهای کودک را به طور طبیعی تحریک می‌کند. این مکمل ها به رفع کمبودهای تغذیه ای نیز کمک می‌کنند؛ بنابراین بسیار مفید می باشند.

سخن پایانی
تب پاسخ طبیعی بدن در برابر عفونت ویروسی است. برخلاف عفونت های باکتریایی، بیماری های ویروسی به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند. درعوض، در بیشتر مواقع باید دوره خود را طی کنند. بسته به نوع عفونت، این زمان ممکن است از چند روز تا یک هفته یا بیشتر به طول انجامد. در حالی که ویروس دوره خود را طی می کند، چندین کار وجود دارد که می توانید برای مدیریت علائم تب کودک انجام دهید. با استفاده از روش های درمان تب کودکان در خانه این دوران هم برای طفل و هم والدین راحت تر و کم دردسرتر می گذرد. در داروخانه آنلاین داروبوم ما به تغذیه کودکان از سنین پایین اعتقاد داریم تا بتوانند قوی و سالم بمانند.

منبع: webmd

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.