دیابت نوع ۱ چیست؟

پزشکان و متخصصان معتقدند که دیابت نوع ۱ نوعی بیماری خودایمنی است. این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به سلولهای بتا در لوزالمعده که مسئول تولید انسولین است حمله کرده و آنها را از بین می برد. اینکه چه عاملی باعث آن حملات می شود مشخص نیست اما بهتر است بدانید آسیب های وارده دائمی هستند. ممکن است دلایل ژنتیکی داشته و یا محیط عامل چنین واکنشی باشد.

دیابت نوع  ۱ می تواند خطرناک باشد چراکه بدن در حالتی قرار می گیرد که قادر به تولید هورمون انسولین نیست. درحالی که همه ما برای زندگی به انسولین نیاز داریم.

زمانی که مبتلا به دیابت نوع ۱ شدید، بدن شما همچنان کربوهیدرات های غذا و نوشیدنی را تجزیه کرده و به گلوکوز تبدیل می کند. اما وقتی گلوکوز وارد جریان خون شما می شود، هیچ انسولینی وجود ندارد تا اجازه دهد آنها وارد سلولهای بدن شده و انرژی تولید کنند. سپس گلوکوز بیشتر و بیشتری در جریان خون شما جمع می شود که منجر به افزایش سطح قند خون می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص دیابت مطالعه مقاله “دیابت چیست و انواع دیابت را بشناسید” پیشنهاد می گردد.

انواع مختلف دیابت

دیابت جزء بیماری هایی است که روند ترشح انسولین در بدن را مختل کرده یا اینکه باعث می شوند انسولین به درستی و کامل تولید نشود. در هر حالت هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن نمی تواند قند را از خون به سلولها برساند و در نتیجه سطح قند خون افزایش می یابد.

۱- پیش دیابت

پیش دیابت زمانی است که قند خون شما بالاتر از آنچه باید باشد، اما به اندازه کافی بالا نیست که پزشک بتواند دیابت را تشخیص دهد. در این حالت فرد خود نیز نمی داند که در معرض ابتلا به دیابت قرار گرفته است. پیش دیابت می تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را افزایش دهد. ورزش بیشتر و از کاهش وزن اضافه حتی به اندازه  تا ۷ درصد وزن می تواند این خطر را کاهش دهد.

۲- دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱ یا دیابت وابسته به انسولین، که به آن دیابت جوانی نیز می گویند. اغلب شروع این مشکل از دوران کودکی است. این بیماری خود ایمنی مربوط به حمله آنتی بادی ها به پانکراس است. در این حالت اندام آسیب دیده قادر به تولید انسولین نیستند. این مشکل ژنتیکی است و باعث ابتلا به دیابت می شود.

۳- دیابت نوع ۲

دیابت نوع دو معروف به دیابت غیروابسته به انسولین است که اغلب بزرگسالان به آن مبتلا می شود. البته کودکان نیز مصون از این بیماری نیستند. عمدتا به دلیل اضافه وزن و چاقی بوجود می آید. بدن در این حالت مقداری انسولین تولید می کند اما کافی نیست یا بدن آنطور که باید از انسولین بدست آمده استفاده نمی کند. مقاومت به انسولین معمولا در سولهای چربی، کبد و ماهیچه ها اتفاق می افتد. این نوع دیابت معمولا خفیف تر است اما همچنان می تواند همراه با عوارض باشد.

۴- دیابت بارداری

برخی از مادران باردار در دوران بارداری دچار قند خون بالا می شوند. این وضعیت دیابت بارداری نامیده می شود. معمولاً به کمک یک رژیم غذایی سالم و ورزش می توان آن را تحت کنترل نگه داشت، اما گاهی اوقات برای کمک به مدیریت دیابت به انسولین نیاز است. اگر درمان نشود، هم برای مادر و هم جنین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

علائم دیابت نوع 1

چه عواملی باعث دیابت نوع ۱ می شود؟

اینکه دقیقا چه عاملی باعث ابتلا به دیابت نوع ۱ می شود هنوز مشخص نیست. درواقع این بیماری ربطی به رژیم غذایی یا سبک زندگی ندارد. اما باید متذکر شد که این بیماری بسیار جدی و مادام العمر است. با گذشت زمان، سطوح بالای قند خون می تواند باعث آسیب به قلب، چشم، پا و کلیه ها شود. این مسائل به عنوان عوارض دیابت شناخته می شوند. اما می توانید با درمان و مراقبت از سطح قند خون، کلسترول و بسیاری موارد دیگر از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

علائم دیابت نوع ۱

قبل از تشخیص دیابت، بدن شما سعی می کند از طریق کلیه ها از شر گلوکوز اضافه خلاص شود. این باعث می شود که دفعات ادرار شما افزایش یابد. یکی از نشانه های دیابت نیز همین است. علائم دیگری که باید به آن توجه کنید احساس تشنگی، کاهش وزن و خستگی از دیگر علائم دیابت نوع ۱ است.

با وجود شباهت هایی که بین دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ وجود دارد، تفاوت هایی نیز هست.

نحوه مراقبت از دیابت نوع ۱

مدیریت وضعیت دیابت چالش بزرگی است. از ورزش گرفته تا اندازه گیری میزان کربوهیدرات و خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی شما می تواند در وضعیت جسمی شما مؤثر باشد.

همچنین از روش های درمانی و مکمل های دیابت می توان استفاده کرد. در این حالت می توان با شرایط خوب و بی خطر عوارض دیابت نوع ۱ را کاهش داد.

همه افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ نیاز به مصرف انسولین دارند. برخی از افراد آن را تزریق می کنند و برخی دیگر ممکن است از روش پمپ استفاده کنند. همچنین انسولین به شکل قلم و اسپری نیز موجود است که هر کس بنا به سلیقه و نوع نیاز خود می تواند یکی از این اشکال را انتخاب و مصرف کند.

چه افرادی در معرض ابتلا به دیابت هستند؟

دیابت نوع ۱ شایع ترین نوع دیابت است این بیماری مختص سالمندان و سنین بالا نیست بلکه در کودکان و جوانان نیز یافت می شود. در این شرایط لازم است که سبک زندگی شما و خانواده تغییراتی ایجاد شود.

دیابت می تواند بدن شما را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است لازم باشد با افزایش سن رژیم و سبک زندگی خود را تحت مراقبت و نظارت پزشک پیش ببرید. به عنوان مثال پزشک ممکن است مقدار و نحوه مصرف قند شما را تغییر دهد. روش های مختلفی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند وضعیت قند خون خود را کنترل کنید.

بطور مثال داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل مؤثر است. آنچه می خورید می تواند برروی سلامت شما اثر بگذارد بنابراین، لازم است نوع وعده های غذایی براساس وضعیت قند خون و میزان کربوهیدراتی که دارد بررسی شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.