دیابت بارداری چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
دیابت بارداری معمولاً در اواخر بارداری مادر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دیابت بارداری نوعی دیابت موقتی است که در دوران بارداری رخ می‌دهد. تخمین زده می‌شود که سالانه ۳ تا ۲۰ درصد از زنان به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. هنگامی که باردار هستید، اگر بدن شما نتواند انسولین کافی برای انطباق با اثرات رشد جنین و سطوح هورمونی در حال تغییر شما تولید کند، دیابت بارداری رخ می‌دهد. در این شرایط سلول ها در برابر عمل انسولین مقاوم شده و به نوبه خود، لوزالمعده نمی‌تواند انسولین کافی ترشح کند تا اثر این هورمون ها را متعادل کند. در ادامه توضیح می‎دهیم که دیابت بارداری چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود. همچنین چند نمونه قرص دیابت بدون عوارض معرفی خواهیم کرد.

در طول بارداری، جفت هورمون‌ هایی تولید می‌کند که می‌توانند در توانایی بدن برای استفاده مؤثر از انسولین اختلال ایجاد کنند. این روند به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می‌شود که بخشی طبیعی از بارداری است. با این حال، در برخی از زنان، مقاومت به انسولین بسیار بالا می‌رود و منجر به دیابت بارداری می‌شود.

تغییر شیوه زندگی و مصرف دارو می‌تواند به مدیریت دیابت بارداری کمک کند. دیابت بارداری (GDM) تهدیدی برای سلامت مادر و کودک است و عواقب بلند مدت بالقوه‌ای دارد. این بیماری می‌تواند منجر به عوارض مرتبط با بارداری، از جمله فشار خون بالا، نوزادان وزن بالا هنگام تولد و مشکلات زایمان شود.

دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری نوعی دیابت است که مادر را در دوران بارداری تحت تأثیر قرار می‌دهد. این عارضه باعث بالا رفتن سطح قند خون می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند عوارض متعددی برای مادر و جنین ایجاد کند.

در اکثر موارد قند بارداری پس از تولد نوزاد برطرف می‌شود. اگرچه زنانی که در طول یک بارداری دچار بیماری می‌شوند، احتمال بیشتری دارد که در بارداری های بعدی دوباره به قند بیماری مبتلا شوند. همچنین احتمال ابتلای آنها به دیابت نوع ۲ در مراحل بعدی زندگی بیشتر است.

تشخیص دیابت بارداری

تشخیص زود هنگام دیابت بارداری برای درمان سریع بسیار مهم است زیرا به پیشگیری از عوارض برای مادر و نوزاد کمک می‎کند. زنانی که در معرض خطر دیابت بارداری قرار دارند باید در اولین ویزیت قبل از زایمان خود غربالگری شوند.

همه زنان باردار بین هفته‌ های ۲۴ تا ۲۸ بارداری خود آزمایش GDM را انجام می‎دهند. اگر یک زن دارای ریسک فاکتور باشد، ممکن است این کار زودتر انجام شود یا در هر زمانی که نگرانی برای GDM وجود دارد، تکرار شود.

دو رویکرد برای تشخیص وجود دارد. آزمایش اول یک آزمایش ترجیحی است که یک نوشیدنی ۵۰ گرمی از محلول گلوکز در حالت غیر ناشتا (در هر زمانی از روز قابل انجام است) مصرف شده و یک ساعت بعد آزمایش قند خون انجام می‌شود. اگر نتیجه این آزمایش غیر طبیعی باشد آزمایش دوم انجام می‌شود.

آزمایش دوم که شامل ۷۵ گرم گلوکز است در حالت ناشتا مصرف می‌شود و پس از آن آزمایش خون ناشتا، ۱ و ۲ ساعت بعد انجام می‌شود.

در وبسایت mayoclinic می خوانیم:
محققان هنوز علت اصلی دیابت بارداری را نمی دانند اما اضافه وزن قبل از بارداری نقش موثری دارد. معمولاً هورمون های مختلف برای کنترل سطح قند خون کار می کنند. اما در دوران بارداری، سطح هورمون ها تغییر می کند و پردازش قند خون را برای بدن سخت تر می کند. که این امر موجب افزایش قند خون می شود.

قند بارداری چند باشه خطرناکه؟

زنان باردار در طی دوران بارداری همیشه از نظر میزان قند خون بررسی می‌شوند. قند خون ناشتای بالای ۹۵ و قند خون دوساعته بعد از غذای بالای ۱۲۰ دیابت بارداری تلقی شده و باید تحت درمان قرار گیرد.

عوارض دیابت بارداری بر روی جنین

رشد بیش از حد جنین و افزایش وزن غیر طبیعی، مشکل در زایمان طبیعی و زایمان زودرس مهمترین عوارض دیابت بارداری بر روی جنین هستند. علاوه بر این کودکانی که در دوران بارداری در معرض سطوح بالای قند خون قرار دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای اضافه وزن یا چاق شدن و ابتلا به دیابت نوع ۲ باشند.

قند بارداری همچنین می‌تواند احتمال ابتلای شما را به دیابت نوع ۲ در آینده افزایش دهد. همچنین خطر چاق شدن فرزند شما را در اوایل بزرگسالی افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: دیابت چیست و انواع دیابت را بشناسید!

علائم دیابت بارداری در ماه هفتم

متأسفانه، ممکن است حتی متوجه نشوید که دیابت بارداری دارید زیرا همیشه علائم واضحی وجود ندارد. برخی از افراد ممکن است احساس خستگی مفرط، تشنگی مفرط، سردرد و افزایش مقدار و تکرر ادرار را تجربه کنند.

دیابت بارداری در سه ماهه اول

دیابت بارداری در سه ماهه اول اغلب هیچ علامتی ندارد و بسیار نادر است. افزایش قند خون در این دوران بسیار کم است زیرا تغییرات بزرگی در سطح انسولین رخ نمی‌دهد.

سریعترین راه درمان دیابت بارداری 

دیابت بارداری را می‌توان با ترکیبی از تغییرات سبک زندگی و دارو کنترل کرد. در بیشتر موارد، زنان مبتلا به دیابت بارداری می‌توانند با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و ورزش منظم، سطح قند خون خود را کنترل کنند. با این حال، برخی از زنان ممکن است برای کنترل سطح قند خون خود به انسولین یا سایر داروها نیاز داشته باشند.

بیشتر بخوانید: دیابت نوع ۱ چیست؟

برای درمان دیابت بارداری چه بخوریم؟

شما می‌توانید دیابت بارداری را با تغذیه و فعالیت مدیریت کنید تا احتمال بروز عوارض را در دوران بارداری کاهش دهید. در ادامه دو مکمل مفید در این رابطه معرفی شده است.

۱- قرص دیـابتس نـوتری پـک ویواتیون

قرص دیـابتس نـوتری پـک ویواتیون یک مولتی ویتامین مینرال مفید برای افراد دیابتی است. مصرف این مکمل به حفظ سطح نرمال قند خون و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

آلفا لیپوئیک اسید و ال کارنیتین به عنوان ترکیبات شاخص قرص دیـابتس نـوتری پـک در کنار عصاره های گیاهی موجود در این مکمل نقش بسیار موثری در کنترل سطح خون دارد. استفاده از این قرص در صورت ابتلا به دیابت بارداری با تجویز پزشک به حفظ سطح سلامت مادر و جنین کمک خواهد کرد.

قرص دیابتس نوتری پک ویواتیون

۲- شیرین کننده کم کالری سوکرالوز دوبیس

شیرین کننده کم کالری سوکرالوز دوبیس در واقع یک قند مصنوعی است که تاثیری روی سطح گلوکز خون ندارد. این شیرین کننده را می‌توانید در انواع نوشیدنی ها مورد استفاده قرار داده از طعم شیرین بدون کالری لذت ببرید. شیرین کننده کم کالری سوکرالوز دوبیس جایگزین مناسب شکر برای افراد مبتلا به انواع دیابت است.

شیرین کننده کم کالری سوکرالوز دوبیس

سخن پایانی
دیابت بارداری دیابتی است که برای اولین بار در بارداری شناسایی می‌شود. این بیماری می‌تواند در ۲۰٪ از زنان باردار رخ دهد و اغلب ممکن است تشخیص داده نشود. با این حال در صورت عدم درمان می‌تواند عوارضی برای شما و نوزادتان به همراه داشته باشد. کنترل دیابت بارداری در دوران بارداری و بعد از زایمان بسیار مهم است. مدیریت صحیح دیابت بارداری شامل پیروی از یک برنامه غذایی سالم با شاخص گلیسمی پایین، فعال ماندن از نظر بدنی، نظارت بر قند خون و مصرف داروها طبق تجویز پزشک است.

منبع: everydayhealth

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.