دیابت نوع ۲ چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
دیابت نوع دو از شایع ترین انواع دیابت است. این بیماری زمانی رخ می دهد که گلوکز خون که قند خون نیز نامیده می شود بیش از حد استاندارد بالا باشد. گلوکز منبع اصلی انرژی شماست و عمدتا از غذایی که می خورید تأمین می شود. در این میان انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ترشح شده و به گلوکز کمک می کند تا به سلولهای شما برسد و تبدیل به انرژی شود.

در بیماری دیابت نوع ۲، بدن شما انسولین کافی تولید نمی کند یا به خوبی از انسولین استفاده نمی کند. سپس گلوکز بیشتری در خون باقی میماند و به سلولها نمی رسد. در چنین شرایطی مصرف مکمل دیابت که درواقع نقش تأمین ویتامین و املاح مؤثر در دفع قند و یا تولید انسولین هستند پیشنهاد می شود.

روش های مختلفی برای کنترل و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد که می توانید با انجام آنها از ابتلا به دیابت جلوگیری کرده و یا امکان ابتلا را کاهش دهید.

چه افرادی در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند؟

شما ممکن است در هر سنی، حتی در کودکی به دیابت دچار شوید. با این حال، دیابت نوع ۲ اغلب در افراد میانسال و مسن بیشتر رخ می دهد. اگر ۴۵ سال یا بیشتر دارید، در خانواده سابقه ابتلا به دیابت را داشته اید و یا اضافه وزن دارید، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر است.

عدم فعالیت بدنی و برخی مشکلات سلامتی مانند فشارخون بالا بر احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ می افزاید. همچنین در صورت ابتلا به پیش دیابت یا دیابت بارداری نیز احتمال این بیماری بیشتر می شود.

علائم دیابت نوع ۲ چیست؟

دیابت انواع مختلفی دارد که انواع دیابت نشانه های تقریبا مشترکی دارند. در این میان علائم دیابت نوع ۲ اغلب به کندی و طی چند سال ایجاد می شوند و می توانند آنقدر خفیف باشند که حتی متوجه آنها نشوید. بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند و برخی از افراد تا زمانی که مشکلات و علائم واضح و مرتبط با دیابت همچون تاری دید و بیماری قلبی نداشته باشند متوجه این بیماری نمی شوند. با این وجود علائم دیابت شامل این موارد می باشد:

  • افزایش تشنگی و ادرار
  • افزایش گرسنگی
  • احساس خستگی
  • تاری دید
  • بی حسی و یا گزگز در پاها و دست ها
  • زخم هایی که خوب نمی شوند
  • کاهش وزن غیر طبیعی

عواملی که باعث دیابت نوع ۲ می شود

علاوه بر عوامل ارثی و بارداری دیابت نوع ۲ توسط عوامل مختلفی ایجاد می شود از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • اضافه وزن و چاقی
  • عدم فعالیت بدنی
  • مقاومت بدن به انسولین
  • ژنتیک

مراقبت های لازم پس از تشخیص دیابت نوع ۲

اغلب پزشکان توصیه می کنند که با انجام آزمایش خون از امکان ابتلا به دیابت نوع ۲ اطمینان کسب کنید. در صورت ابتلا و یا احتمال ابتلا در افرادی که مستعد قند خون هستند مدیریت قند خون، کنترل فشارخون و کلسترول همچنین  ترک سیگار افراد سیگاری، روش های مهم و مؤثری برای مدیریت این بیماری هستند. تغییرات سبک زندگی، برنامه ریزی برای وعده های غذایی سالم، محدود کردن کالری در صورت اضافه وزن و فعالیت بدن نیز بخشی از روش های مراقبت و جلوگیری از ابتلا به دیابت و کنترل قند خون می باشد.

چه داروهایی برای کنترل دیابت توصیه می شود؟

در کنار کنترل مواد غذایی مصرفی شما می توانید از دارو و همچنین مکمل های مخصوص دیابت نیزاستفاده کنید. داروها شامل انسولین است که اغلب بصورت تزریق زیر پوست استفاده می شوند. همچنین ویتامین و مواد معدنی نیز می توانند در کاهش سطح قند خون مؤثر باشند.

مکمل های کنترل قند خون

انواع مکمل های غذایی در کاهش قند خون مؤثر بوده که به کاهش خطر ابتلا به دیابت و یا علائم دیابت کمک می کنند. مکمل ها همچنین عوارض داروهای دیابت را نیز کاهش می دهند. اینکه چه ویتامین و یا مکمل هایی می توانند که کاهش قند خون کمک کنند می تواند شانس بیماران را برای بهبود افزایش دهد.

۱- ویتامین D

مطالعات حاکی از آن است که کمبود ویتامین دی دارند و مکمل استفاده می کنند بهتر می توانند سطح قند خون خود را کنترل کنند. عملکرد سلول های پانکراس که تولید کننده انسولین هستند و واکنش بدن به انسولین توسط قرص ویتامین D افزایش می یابد.

۲- منیزیم

بی نظمی قند خون اغلب با سطوح پایین منزیم خون همراه است. مکمل های منیزیم می توانند سطح قند خون را در حالت ناشتا کاهش دهند. هر ۵۰ میلی گرم منیزیم در روز می تواند بر کاهش سطح قند خون اثر داشته باشد. منیزیم همچنین مسئول ترشح انسولین و اثربخشی آن بر بافت بدن است.

۳- کروم

سطوح پایین کروم از عوامل خطر برای اختلال در تولید کربوهیدرات و افزایش نیاز به انسولین است. تصور می شود که مکمل کروم همچنین عملکرد انسولین بر بدن را بهبود می بخشد. به فعالیت پانکراس کمک می کند و سطح  قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع۱ کاهش می دهد.

۴- دارچین

دارچین نیز می تواند غلظت قند خون را در بیماران دیابت نوع ۲ و دیابت نوع ۱ کنترل کند. مطالعات حاکی از آن است که دارچین پاسخگویی بدن به انسولین را بیشتر کرده و باعث کاهش قند خون می شود.

۵- پروبیوتیک ها

سلامت روده برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها همچون دیابت حیاتی است. مکمل های پروبیوتیک با باکتری ها و میکروب های مفید ساخته می شوند پروبیوتیک ها نشان داده اند که می توانند قند خون را در حالت ناشتا کاهش دهند. دانشمندان همچنین معتقند که پروبیوتیک ها باعث کاهش التهاب و آسیب به سلولهای پانکراس می شوند.

۶- جینسینگ

جینسینگ یک تنظیم کننده قند خون مؤثر در افراد سالم و افرادی که در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند می باشد. جینسینگ پاسخ بدن به انسولین و توانایی تولید انسولین را بهبود می بخشد.

۷- مکمل B12

مکمل B12 می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که کمبود این ویتامین را دارند، مفید باشد. افرادی که برای دیابت نوع ۲ داروی متفورمین مصرف می کنند سطوح پایین تری از ویتامین B12 دارند. اگر متفورمین مصرف می کنید، از پزشک خود بخواهید آزمایش تشخیص کمبود B12 به صورت دوره ای برایتان بنویسد.

چه زمانی برای دیابت نوع ۲ باید به پزشک مراجعه کرد؟

افرادی که در معرض ابتلا به بیماری دیابت هستند، افرادی که سابقه افزایش قند خون و فشارخون دارند و همچنین افرادی که سابقه ابتلا به دیابت نوع ۲ در اعضای دیجه یک خانواده خود را دارند باید بطور منظم آزمایش های لازم جهت کنترل قندخون داشته باشند و تحت نظر پزشک رژیم غذایی مناسب خود را دنبال کنند.

معرفی بهترین مکمل برای دیابتی ها

انواع مکمل برای مبتلایان دیابت در داروخانه ها موجود است که برخی از آنها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. بهترین مکمل برای دیابتی ها عبارتند از:

۱- قرص شوگر متا بالانس گرین نیچر

یکی از بهترین مولتی ویتامین ها برای بیماران دیابتی، قرص شوگر متا بالانس و ساخت استرالیا است. این مکمل به خاطر فرمولاسیون غنی آن کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی دیابتی ها را جبران می سازد. این قرص شامل ۱۴ ماده معدنی و ویتامین است که اصلی ترین عملکرد آن تاثیری است که در کاهش میزان قند خون و تنظیم انسولین می گذارد.

ویتامین های گروه B، زینک، D3، منیزیم، منگنز از شاخص ترین مواد معدنی موجود در این مکمل است و برای هر دو گروه خانم ها و آقایان مفید می باشد. این قرص برای دیابتی ها که بیشتر مستعد چاقی هستند کاملا مفید است و منجر به بهبود عملکرد بدن آن ها می شود.

برای خرید و اطلاع از قیمت قرص شوگر متا بالانس به صفحه محصول “قرص شوگر متا بالانس گرین نیچر” مراجعه کنید.

۲- پودر انترامیل دیابتی کارن

پودر انترامیل دیابتی کارن ساخت ایران و جز مکمل های مفید برای افراد دیابتی است. بهبود سریعتر زخم ها بخصوص در افراد دیابتی، افزایش قدرت ایمنی بدن، تأمین انرژی مورد نیاز بدن و کمک به سلامت دستگاه گوارش از مهم ترین مزایای پودر انترامیل برای بیماران دیابتی است.

این مکمل به دلیل ترکیباتی که دارد برای تامین مواد معدنی و پروتئین و ویتامین موردنیاز دیابتی ها کامل مناسب است. همچنین این مکمل در کنار مواد معدنی اساسی قادر است کربوهیدرات لازم برای این افراد را فراهم کند.

برای خرید و اطلاع از قیمت پودر انترامیل دیابتی به صفحه محصول “پودر انترامیل دیابتی کارن” مراجعه کنید.

۳- سافت ژل مولتی ویتامین دیابتیک دانا

این مکمل یکی از مفید ترین مکمل ها برای پیشگیری و کمک به بهبود بیماری های دیابت نوع ۲ است. کنترل قند خون، کنترل متابولیسم بدن، کاهش اثر نشاسته و کربوهیدرات در خون از مزایای اصلی مولتی ویتامین دیابتیک به شمار می رود.

ویتامین های E ،C ،B2 ،B1و D3 موجود در این مکمل علاوه بر کنترل قند خون مانع از پوکی استخوان شده و برای سلامت جسمانی، کنترل رادیکال های آزاد و همچنین کنترل اکسیداتیو ناشی از استرس مؤثر هستند.

برای خرید و اطلاع از قیمت سافت ژل مولتی ویتامین دیابتیک به صفحه محصول “سافت ژل مولتی ویتامین دیابتیک دانا” مراجعه کنید.

سخن پایانی
همه ما می دانیم که مصرف خودسرانه مکمل ها و بدون تجویز پزشک ممکن است عوارض جانبی ناخواسته یا خطرناکی ایجاد کنند، به خصوص اگر با داروهای دیگر تداخل داشته باشند. دیابتی ها نیز از از امر مستثنی نیستند.
برخی از مکمل ها می توانند اثرات داروهای دیابت را تشدید کنند و باعث هیپوگلیسمی شوند (قند خون پایین، که گلوکز خون نیز نامیده می شود) و برخی دیگر ممکن است اثر معکوس داشته باشند و منجر به هایپرگلیسمی (قند خون بالا) شود. بنابراین پیش از مصرف هر گونه قرص دیابت با پزشک متخصص یا پزشک داروخانه مشورت کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.