نشانه ها و علائم کمبود منیزیم در بدن چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
منیزیم از جمله مواد معدنی ضروری در بدن است که نقش های حیاتی در سلامت ارگان های مختلف ایفا می کند. در این متن علائم کمبود منیزیم و راه درمان آن یعنی مصرف قرص منیزیم را بررسی می کنیم.

چرا به منیزیم نیاز داریم؟

اگر می خواهید بدانید که قرص منیزیم برای چی خوبه بهتر است دلایل نیاز به منیزیم را بررسی کنیم. کمبود این ماده حیاتی را می توانید با علائم کمبود منیزیم، در بدن مشاهده نمایید. افراد بسیار کمی در برابر کمبود این ماده معدنی قرار دارند، اما همین افراد ممکن است در خطر جبران ناپذیری قرار بگیریدند. به همین دلیل باید به علائم کمبود این ماده توجه کنیم. منیزیم یکی از مواد معدنی است که در بدن، به فعالیت آنزیم های مهم کمک می کند. همچنین می توانیم عنوان کنیم که منیزیم میزان کلسیم، پتاسیم و روی بدن را تنظیم خواهد کرد. قلب، سیستم عصبی، کلیه، عضلات و اندام های دیگر برای انجام فعالیت های روزانه خود در بدن به تجزیه منیزیم نیازمند هستند. این ماده می تواند از بیماریهایی مانند دیابت، مشکلات مفصلی و استخوانی و … جلوگیری نماید.

علت های کمبود منیزیم در بدن

علل کمبود منیزیم در بدن را می توانیم در چند دسته کلی مشاهده نماییم. از علل مهم کاهش منیزیم در بدن می توانیم به موارد مهم و اساسی زیر اشاره کنیم:

  1. داشتن سوء تغذیه و یا مشکلات تغذیه ای
  2. شیردهی به کودک در دوران بعد از زایمان
  3. داشتن اعتیاد به الکل
  4. کم کار بودن تیروئید
  5. بیماری های حاد کلیوی
  6. داشتن اسیدوز دیابتی
  7. دارا بودن پانکراتیت های حاد
  8. آلدوسترونیسم

این موارد تنها چند دلیل شایع از دلایل اصلی کمبود منیزیم در بدن است. شما باید برای رفع هر کدام از این موارد طبق نظر پزشک، قرص منیزیم استفاده نمایید. همچنین بهتر است نشانه های کمبود منیزیم را بدانید و سپس برای درمان این مورد اقدام نمایید.

علائم کمبود منیزیم چیست؟

زمانی که بدنتان علائم خاصی را نشان ندهد، نمی توانید عنوان کنید که بدن شما به کمبود ویتامین و مواد معدنی مانند منیزیم دچار است. علائم کمبود منیزیم را می توانیم در دسته های متعدد و اندام های مختلفی مشاهده کنیم. دلیل این مورد را نیز می توانیم در نقش اساسی و مهم منیزیم در بدن معرفی کنیم. در ادامه به علائم مهم و نشانه هایی که باید به آنها توجه نمایید بیشتر خواهیم پرداخت.

گرفتگی و انقباض عضلات

گاهی ممکن است گرفتگی عضلات ساق و ران پا را تجربه کرده باشید. اگر به صورت مداوم این مشکل را دارید و هر چند مدت یکبار عضلات دست، پا و … شما میگیرد، علائم کمبود منیزیم را دارا می باشید. همانطور که میدانید منیزیم یکی از مواد اصلی موجود در سلول های بدن است که در فرایند های شیمیایی سلول های عصبی و عضله ای را تحریک و تسهیل می کند. در نتیجه عدم وجود این ماده به میزان مشخصی در بدن سبب گرفتگی عضله خواهد شد. برای درمان می توانید در صورت نداشتن بیماری های کلیوی و … و با مشورت پزشک از میزان مشخصی قرص منیزیم استفاده نمایید.

پوکی استخوان ناشی از کمبود منیزیم

منیزیم یکی از مواد مورد نیاز برای استحکام سازی استخوان است. به عبارتی حدود ۶۰ درصد منیزیم مصرفی ما در طی روز به استخوان ها برای ذخیره سازی و استحکام سازی منتقل می شوند. در این حالت اگر بدن با کمبود منیزیم مواجه شود، علائم کمبود منیزیم به شکل پوکی استخوان و درد استخوان و مفاصل مشاهده خواهد شد. در این حالت نیز باید با مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، میزان این ماده معدنی را افزایش دهید.

افسردگی و اختلالات سلامت روان

مصرف قرص منیزیم، سبب بهبود عملکرد اندام های مختلف مانند قلب خواهد شد. قلب که تنظیم کننده اعمال حیاتی بدن و سلول ها است، به سلول ها خونرسانی مناسب خواهد کرد. در این حالت خون رسانی صحیح به اندام های عصبی مانند مغز و نخاع سبب می شود تا این اندام ها فعالیت خود که فرمان دادن به اندام های مختلف است را به درستی انجام دهند. در این حالت فرد هیچگونه استرس و اضطرابی را تجربه نخواهد کرد. همچنین در حین بروز این نمونه مشکلات، بدن با سرعت به حالت استیبل باز خواهد گشت.

خستگی و ضعف عضلانی

از دیگر علائم کمبود منیزیم می توانیم به خستگی و ضعف عضلانی اشاره کنیم. در این نمونه مشکلات، اندام های عضلانی به انرژی برای انجام فعالیت های متنوع روزانه نیاز دارند. این در حالی است که منیزیم در کلیه و ترشح غدد دخیل است و در این حالت به عنوان کاتالیزور تجزیه کربوهیدرات و رساندن انرژی به اندام ها فعالیت می کند. در این حالت می توانیم عنوان کنیم که اگر منیزیم کمی در بدن دارید، این کربوهیدرات ها از بین خواهند رفت و در صورت تجزیه نشدن، بدن انرژی لازم را نخواهد داشت. این عدم انرژی به دلیل حساسیت سیناپسی عصبی عضله، بیشتر و سریع تر از اندام های دیگر، به عنوان نشانه های کمبود منیزیم، بروز خواهند کرد.

مطلب پیشنهادی:
برای اینکه از عوارض منیزیم برای بدن مطلع شوید مقاله «عوارض منیزیم چیست» را پیشنهاد می کنیم.

ارتباط فشار خون بالا و منیزیم

در آزمایشات اخیر صورت گرفته در دانشگاه های برتر دنیا، عنوان شده است که میزان منیزیم مناسب موجود در بدن، می تواند فشار خون را کاهش دهد. افرادی که فشار خون بالایی دارند با مصرف میزان مشخصی از منیزیم می توانند رگ های خود را به قطر مناسب برسانند و رفت و برگشت خون در رگ ها را تسهیل نمایند. در این حالت احتمال سکته های قلبی نیز کاهش خواهد یافت. همچنین بر میزان ضربان قلب و تنظیم آن نیز تاثیرگذار است.

ضربان قلب نامنظم

از دیگر علائم کمبود منیزیم در بدن عملکرد ناصحیح قلب است. در صورت موجود نبودن منیزیم، عضلات قلب انرژی لازم برای پمپاژ را ندارند. همچنین در این نمونه مشکلات، می توانیم عنوان کنیم که منیزیم، ورود و خروج خون را توسط رگ ها تسهیل خواهد نمود. در این حالت غدد درون ریز فرمان صحیح را ارسال خواهد کرد و قلب وظایف خود را به صورت نرمال انجام خواهد داد. انجام دادن وظایف به صورت نرمال، سیکل صحیح ضربان قلب را به دنبال خواهد داشت.

آسم و کمبود منیزیم

طی آزمایشات صورت گرفته، در زمان ورود و خروج هوا در ریه، در صورت وجود خس خس و تنگی نفس، بعد از استفاده مکرر از منیزیم به میزان مناسب، ریه فعالیت خود را به درستی انجام خواهد داد. به احتمال زیاد، منیزیم در تسهیل روند تولید سورفاکتانت و مایع درون ریه تاثیر دارد و ورود و خروج هوا در این حالت ایجاد خس خس نخواهد نمود. در این حالت عنوان خواهیم کرد که در صورت داشتن آسم، منیزیم مورد نیاز می تواند نیاز بدن را رفع نماید و آسم را تحت کنترل قرار دهد.

سخن پایانی
برای خرید قرص منیزیم، می توانید از طریق سایت های برتر اینترنتی و داروخانه های آنلاین مانند داروبوم اقدام نمایید. در این مجموعه مکمل های دارویی مختلف، مکمل های غذایی از بهترین برند های داروسازی موجود است. شما می توانید به آسانی، قرص منیزیم را برای رفع علائم کمبود منیزیم در بدن از این سایت خریداری نمایید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.