علت تبخال لب و راه های درمان آن

آنچه در این مقاله می خوانید:
تبخال لب از آن دسته عارضه هایی است که شاید خطرناک نباشد اما چون در ظاهر فرد نمود دارد ممکن است آزاردهنده باشد. تبخال لب بیشتر در اثر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و به دنبال آن افزایش درجه حرارت بدن بروز پیدا می کند. منشا دوم پیدایش تبخال غلبه ویروس هرپس سیمپلکس می باشد. در این مقاله به طور جامع درباره علت تبخال لب صحبت خواهیم کرد و سپس راه های درمان آن را بازگو می کنیم. همچنین در انتها دو تا از موثرترین مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن یعنی قرص ویتامین C و قرص زینک را برای بهبودی سریع تر تبخال لب معرفی می کنیم. تا پایان ما را همراهی کنید.

تبخال لب چیست؟

تبخال لب تاول های کوچک اطراف دهان هستند که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شوند. آنها گاهی اوقات تاول های تب نامیده می شوند. شایع‌ترین سویه ویروسی که باعث تبخال می‌شود، ویروس هرپس سیمپلکس ۱ (HSV-1) است. این ویروس می‌تواند با بوسیدن یا استفاده مشترک از ظروف غذا خوری یا حتی استفاده از حوله مشترک منتقل شود.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) به دو نوع HSV-1 و HSV-2 طبقه بندی می شود. HSV-1 عمدتاً از طریق تماس دهانی فرد آلوده به دهان فرد دیگر منتقل می شود و باعث تبخال لب و اطراف دهان می شود. اما می تواند منجر به تبخال تناسلی نیز شود. HSV-2 یک عفونت مقاربتی است که باعث تبخال تناسلی می شود.

هرپس سیمپلکس قابل درمان نیست، اما ممکن است برای مدت طولانی خاموش بماند. دوره های تبخال بیش از ۲ هفته طول نمی کشد. آفتاب داغ، باد سرد، سرماخوردگی یا سیستم ایمنی ضعیف می تواند باعث شیوع ویروس هرپس سیمپلکس شود.

علت تبخال لب چیست؟

تبخال توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. هنگامی که ویروس هرپس سیمپلکس در شما وجود دارد، می تواند باعث بروز تبخال شود. پیدایش تبخال اغلب با قرار گرفتن در معرض آفتاب داغ، باد سرد، سرماخوردگی یا بیماری های دیگر، سیستم ایمنی ضعیف یا حتی استرس ایجاد می شود.

علایم تبخال لب چیست؟

تبخال معمولاً بعد از چند مرحله بروز پیدا می کند.

۱- گزگز و خارش: بسیاری از افراد از روز قبل یا حتی روزهای قبل تر، یک نقطه کوچک، سخت و دردناک و بیرون آمدن تاول، در اطراف لب احساس خارش، سوزش یا سوزن سوزن شدن می کنند.

۲- تاول: تاول های کوچک مملو از مایع معمولاً در امتداد لب ها ظاهر می شوند. حتی گاهی در اطراف بینی یا گونه ها یا داخل دهان ظاهر می شوند.

۳- تراوش و پوسته شدن: تاول های کوچک ممکن است با هم ترکیب شوند و سپس ترکیده و زخم های باز کم عمقی باقی بگذارند که تراوش کرده و پوسته پوسته می شوند.

بسته به اینکه این اولین روزهای شیوع شما باشد یا در مرحله عود قرار گرفته باشید، علائم و نشانه ها متفاوت است. اولین باری که تبخال دارید، علائم ممکن است تا ۲۰ روز پس از اولین مواجهه با ویروس شروع نشود. زخم تبخال بعد از چند روز التیام می یابد اما تاول ها دو تا سه هفته جا خوش می کند و طول بکشد تا کاملا بهبود یابند. تبخال های جدید معمولا هر بار یک نقطه از لب ظاهر می شوند اما نسبت به اولین تبخال شدت کمتری دارند.

در شیوع تبخال برای اولین بار، همچنین ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • تب
  • لثه های دردناک
  • گلو درد
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • تورم غدد لنفاوی

کودکان زیر ۵ سال نیز ممکن است در داخل دهان خود تبخال داشته باشند و این ضایعات معمولا با آفت دهان اشتباه گرفته می شود. آفت‌ها فقط غشای مخاطی را درگیر می‌کنند و توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد نمی‌شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تبخال معمولاً بدون درمان برطرف می شود. زمانی به پزشک مراجعه کنید که:

  • سیستم ایمنی ضعیفی دارید.
  • تبخال در مدت دو هفته بهبود نیافته است.
  • علائم تبخال شدید است.
  • عود مکرر تبخال دارید.
  • در چشمان خود سوزش حس می کنید.

آیا تبخال لب سرایت می یابد؟

تبخال لب متاسفانه مسری است. فردی که دچار تبخال شده است باید لوازمی مانند لیوان، قاشق، رژلب و… را با فردی دیگر به طور مشترک استفاده نکند. همچنین تا زمان بهبودی کامل تبخال از روبوسی با فرد دیگر پرهیز شود.

راه های درمان تبخال لب چیست؟

در این بخش قصد داریم راه های درمان تبخال لب را با شما به اشتراک بگذاریم. به طور کلی سه نوع درمان برای تبخال لب توصیه می شود:

۱- درمان تبخال لب با قرص های ضد ویروس

آسیکلوویر یک داروی ضد ویروس است که رشد ویروس هرپس سیمپلکس را کند می کند. تبخال درمان قطعی ندارد اما با مصرف اشکال دارویی آسیکلوویر می توانید طول درگیری با آن را کاهش دهید. همچنین به کاهش درد و خارش تبخال کمک می کند. برای تهیه این محصول باید به داروخانه ها مراجعه کنید.

۲- درمان تبخال لب با نسخه گیاهی

مصرف گیاهانی که خاصیت ضد ویروسی دارند، موجب می شود ویروسی که عامل تبخال بوده از بین برود. در ادامه سه محصول بر پایه گیاهان را معرفی می کنیم که برای درمان تبخال لب مفید می باشند. این داروها به راحتی و بدون نسخه از داروخانه ها قابل تهیه می باشند.

+ محلول میرتکس

محلول موضعی میرتکس یکی از بهترین محصولاتی است که جهت درمان آفت و تبخال کاربرد دارد. گیاه مورد ماده اصلی تشکیل دهنده محلول میرتکس بوده که تاثیر بسزایی ضد عفونی کردن زخم ها، رفع تحریکات مخاط دهان و رفع زخم های دهان دارد.

+ خمیر میرتکس

خمیر دهانی میرتکس که از گیاه مورد تهیه شده است با خواص ضد باکتریایی و ضد دردی که دارد دیگر محصولی است که جهت درمان و تسکین تبخال لب مفید می باشد. این محصول به صورت خمیر فرموله شده و به مخاط دهان می چسبد.

+ ژل گیاهی ملیسان

ژل ملیسان به درمان سریع تبخال کمک می کند و روند بهبود را تسریع می کند. ترکیب اصلی ژل گیاهی ملیسان را عصاره گل های بادرنجبویه تشکیل داده است. عصاره بادرنجبویه موجود در ژل ملیسان علائم تبخال را کاهش می دهد و روند بهبود را تسریع می کند.

جهت درمان یک روزه تبخال لب می بایست ژل ملیسان را از اولین علائم و تا تحلیل کامل برجستگی ها و ضایعات استفاده کنید.

۳- درمان سنتی تبخال لب

این نوع درمان تبخال لب در شروع پیدایش تبخال اثر گذار است. اگر روی تبخال که در اثر بالا رفتن درجه حرارت بدن بروز می کند در همان ساعات اولیه ایجاد آن جسم فلزی سرد (یک قاشق را داخل فریزر بگذارید) یا یخ خشک قرار دهید، این امر موجب می شود دیگر تبخال عود نکند.

داروهای تکمیلی درمان تبخال لب

همزمان با درمان تبخال لب می توانید از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم استفاده کنید. ویتامین C و زینک دو ماده مغذی هستند که ویروس های تبخال را غیر فعال کرده و بهبودی تبخال را تسریع می کند.

ویتامین C

در حالی که ویتامین C نمی تواند تبخال را درمان کند، اما به روند بهبودی کمک شایانی می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که از سیستم ایمنی و بهبود زخم پشتیبانی می کند. غذاهای غنی از ویتامین C شامل بیشتر انواع توت ها، گوجه فرنگی، فلفل، کیوی، کلم بروکلی و اسفناج است.

تحقیقات نشان داده است که این ویتامین می تواند با ویروس های مختلف تبخال مبارزه کند. قرص ویتامین C در صورت عدم دسترسی به منابع غذایی حاوی این ویتامین جایگزین می شود.

زینک

مکمل های خوراکی زینک می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به جلوگیری از شیوع تبخال کمک کنند. روزی یک عدد قرص زینک همراه غذا برای درمان تبخال مصرف می شود. همچنین زینک برای تاول، سوزن سوزن شدن و سایر تحریکات ناشی از تبخال مفید می باشد. نتایج مطالعات نشان می دهد که کمبود روی خطری بالقوه برای بروز ویروس هرپس لبیالیس می باشد. بنابراین مصرف قرص زینک در صورت پایین بودن سطح روی هم اثرات درمانی و هم پیشگیرانه دارد و توصیه می شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.