از عوارض قرص منیزیم چه می دانید؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
امروزه افراد زیادی از مکمل‌هایی نظیر منیزیم استفاده می‌کنند بدون آنکه از عوارض قرص منیزیم اطلاعی داشته باشند. مصرف بیش از حد منیزیم می‌تواند عوارضی را  مخصوصا در بیماران کلیوی ایجاد کند. در این مقاله بیشتر درباره عوارض قرص منیزیم می دانیم. با ما همراه باشید.

منیزیم از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن است که با توجه به فواید بی‌نظیرش کمتر به آن بها داده می‌شود. جالب است بدانید که این عنصر به عنوان چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن به شمار می‌رود. عملکردهای بسیار مهمی نظیر ساخت DNA و تولید انرژی به وجود این عنصر وابسته است. از فواید منیزیم می‌توان به ثابت نگه داشتن ریتم قلب، تنظیم فشار خون و تقویت استخوان‌ها اشاره کرد. اگر بدن با کمبود منیزیم مواجه شود با مصرف کپسول یا قرص منیزیم قابل جبران است. علاوه بر این خوردن مکمل حاوی منیزیم، با همه فوایدی که دارد، مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطرناک باشد. در ادامه این مقاله تصمیم داریم به فواید و عوارض قرص منیزیم بپردازیم.

فواید منیزیم برای بدن انسان

قرص منیزیم برای چی خوبه؟ مردم کشور ما کم‌تر از غذاهای حاوی منیزیم مصرف می‌کنند به همین دلیل به استفاده از قرص یا پودر منیزیم روی می‌آورند. معمولا افرادی که با کمبود این ماده معدنی مواجه هستند بیشتر از سایرین با مشکلات التهابی در بدن رو به رو می‌شوند. بهتر است بدانید که التهاب با بیماری‌هایی نظیر سرطان، دیابت و مشکلات قلبی مرتبط است. کمبود این ماده خطر پوکی استخوان را افزایش خواهد داد. در صورتی که سطوح مناسبی از این عنصر در بدن وجود داشته باشد از فشار خون جلوگیری به عمل می‌آورد. این مکمل‌ فواید زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کنترل وزن با قرص منیزیم

بی‌شک اگر بدن دچار کمبود این ماده شده باشد، مصرف قرص منیزیم نقش مهمی در تنظیم وزن و تناسب اندام دارد. ترشح هورمون انسولین و تنظیم قند خون از فواید آن است. از آن جایی که افراد چاق نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهند پس مصرف این قرص می‌تواند در کاهش وزن و لاغری موثر باشد. هنگامی که از این ماده استفاده شود بدن در برابر مقاومت به انسولین مقاومت کم‌تری نشان می‌دهد. در نتیجه میل به شیرینی‌جات و مصرف کربوهیدرات کاهش می‌یابد که به طور موثر در کنترل وزن کمک می‌کند.

بهبود  پوست و مو

مصرف پودر منیزیم می‌تواند در تامین این ماده معدنی مهم موثر باشد و بدن با هیچ کمبودی مواجه نشود. منیزیم عنصر مفیدی برای حفظ سلامت پوست و مو محسوب می‌شود. این ماده به پاکسازی پوست و جوانسازی آن کمک می‌کند و چین و چروک‌های پوست را کاهش می‌دهد. همچنین بیماری‌های پوستی نظیر پسوریازیس و اگزما را درمان می‌کند.

تنظیم سیستم عصبی

این عنصر نقش موثری در واکنش‌های مهم بیوشیمیایی بدن ایفا می‌کند. در داخل سلول با شرکت در واکنش‌ها به عنوان کوفاکتور آنزیم‌ها عمل می‌کند. منیزیم با شرکت در واکنش‌های بیو شیمیایی مانند تنظیم سیستم عصبی، انقباض عضلات، تولید و ترمیم DNA و RNA، سنتز پروتئین و تولید انرژی نقش دارد.

 بهبود عملکرد ورزشکاران با پودر منیزیم

هر چقدر تمرینات ورزشی شدت بگیرد نیاز به منیزیم بیشتر از زمان‌های استراحت، احساس می‌شود. این ماده گلوکز را به ماهیچه‌ها انتقال می‌دهد تا به تامین انرژی کمک کند. پژوهش‌ها نشان داده که والیبالیست‌ها با دریافت مکمل منیزیم در حرکات دست و پرش بهبود پیدا کردند. علاوه بر این سطح هورمون استرس را نیز کاهش می‌دهد.

 عوارض مصرف قرص منیزیم

به طور کلی مصرف قرص منیزیم خطری ندارد. اکثر افرادی که از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند دچار هیچ نوع عارضه‌ای نمی‌شوند. فقط اگر در مصرف این عنصر زیاده روی شود ممکن است عوارضی داشته باشد که در ادامه آورده‌ایم:

عوارض گوارشی

استفاده از این مکمل ممکن است با عوارض مصرف بیش از حد منیزیم نظیر استفراغ، تهوع و اسهال همراه باشد. این بیماری‌ها مخصوصا زمانی مشاهده می‌شود که فرد دوزهای بالایی از آن را مصرف کرده باشد. توصیه می‌کنیم همیشه با دستور پزشک از این قرص‌ها استفاده کنید تا دچار این عارضه‌ها نشوید.

نرم شدن مدفوع

نرم شدن مدفوع از عوارض مصرف سرخود مکمل منیزیم است. از آن جایی که این عارضه آزاردهنده نیست پس افراد ممکن است متوجه نشوند که این نشانه‌ای از عوارض مصرف بیش از حد منیزیم است. دقت کنید که مصرف در دوزهای بسیار بالا می‌تواند تا حدی زیان‌آور باشد که منجر به مرگ شود.  خستگی، ضعف عضلانی، فشار خون پایین، اسهال و حالت تهوع از علائم استفاده بیش از حد این عنصر است.

ضعف عضلانی

مصرف بیش از حد  منیزیم در افراد سالم به ندرت اتفاق می‌افتد. حتی اگر در خوردن غذاهای حاوی منیزیم زیاده روی کنند به احتمال خیلی کم دچار اوردوز منیزیم می‌شوند. پس نگران نباشید تنها در صورتی به هایپر منیزیم مبتلا می‌شوید که مکمل یا دارو منیزیم زیاد بخورید. علائم این بیماری به صورت خفیف با ضعف عضلانی، اسهال، درد معده و حالت تهوع بروز می‌کند.

بی حالی

افرادی که مشکلات کلیوی مانند نارسایی کلیه دارند بیشتر از همه دچار عوارض قرص منیزیم می‌شوند. بدن روزانه تنها به حداکثر ۵۰۰۰ میلی‌گرم منیزیم نیاز دارد. هر چند مصرف بیش از این مقدار می‌تواند مسمومیت ایجاد کند، اما این اتفاق نادر است. اشکال مختلف منیزیم معمولا به دلیل خواص ملین یا ضد اسیدی بودنشان استفاده می‌شوند. کلیه‌ها وظیفه دفع منیزیم اضافی را از بدن بر عهده دارند. پزشکان توصیه کرده‌اند افراد مبتلا به مشکلات کلیوی از مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم پرهیز کنند.

چه کسانی نباید قرص منیزیم بخورند؟

اکثر افراد در صورت نیاز می‌توانند قرص منیزیم مصرف کنند. تنها کسانی که دچار بیماری‌های کلیوی، قلبی، روده‌ای و دیابت هستند حتما باید تحت نظر پزشک به سراغ این مکمل‌ها بروند. این نکته را در نظر بگیرید که تحقیقات اثبات کرده مصرف قرص منیزیم در صورت عدم کمبود منفعت خاصی نخواهد داشت. پس توصیه پزشک را در رابطه با خوردن هرگونه قرص حاوی منیزیم جدی بگیرید.

تداخل دارویی قرص منیزیم

در اکثر موارد عوارض قرص منیزیم بر  اثر تداخل دارویی بروز می‌کند. مکمل‌های منیزیم ممکن است با برخی از داروها ناسازگار باشند. از جمله این داروها می‌توان به قرص‌های قلب، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ادرار آور یا دیورتیک‌ها اشاره کرد. پس اگر از این نوع قرص‌ها استفاده می‌کنید بهتر است قبل از مصرف منیزیم از پزشک نظر خواهی کنید.

سخن پایانی
در این مقاله به مزایا و معایب مصرف قرص منیزیم پرداختیم. همانطور که گفتیم منیزیم برای سلامتی ضروری است. مکمل منیزیم در کنار فواید بی‌نظیری که دارد می‌تواند با مصرف بیش از حد مشکلاتی را ایجاد کند. مسائل گوارشی، ضربان قلب نامنظم و بی حالی از عوارض مصرف بی‌رویه منیزیم است. مصرف سرخود این ماده معدنی در موارد نادری خطر مرگ را در پی دارد. علاوه بر این مسمومیت با منیزیم در افراد سالم خیلی کم پیش می‌آید. همیشه به یاد داشته باشید که قبل از مصرف این عنصر از نظرات پزشک استفاده کنید تا از عوارض آن پیشگیری شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.