عوارض مولتی ویتامین مینرال چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
مولتی ویتامین و مینرال ها می توانند برای کسانی که نمی توانند تنها از طریق رژیم غذایی به نیاز روزانه خود به مواد مغذی برسند مفید باشد. مصرف مقادیر زیاد آنها ممکن است منجر به عوارض جانبی از ناراحتی خفیف معده تا مشکلات شدید کبدی و قلبی شود.
مولتی ویتامین ها به طور کلی بی خطر هستند تا زمانی که سطوح مواد مغذی را فراهم کنند. برخی از افراد در اولین شروع مصرف مولتی ویتامین مینرال، عوارض جانبی مربوط به روده را تجربه می کنند، اما این عوارض معمولاً به سرعت برطرف می شوند. سایر عوارض جانبی نادر است.

مولتی ویتامین مینرال برای چیست؟

بسیاری افراد سوال می پرسند که اساسا مولتی ویتامین مینرال برای چیست؟ به این عده باید بگوییم اگر شرایط پزشکی دارید که شما را در معرض خطر کمبود ویتامین قرار می‌دهد، مانند بیماری التهابی روده، بیماری سلیاک، یا اگر جراحی بای پس معده انجام داده‌اید، ممکن است مولتی ویتامین مینرال برای کمک به رفع نیازهایتان ضروری باشد. به همین ترتیب، وگان ها و گیاهخواران ممکن است در برخی از ریزمغذی ها مانند ویتامین B12 یا آهن کمبود داشته باشند.

همچنین بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین D هستند (بر اساس تحقیقات، ۴۰ درصد افراد دچار کمبود ویتامین D هستند). در این صورت ممکن است به مکمل D نیاز داشته باشید.

پزشک می‌تواند سطوح D، B12، آهن و سایر مواد مغذی کلیدی شما را آزمایش کند تا به شما اطلاع دهد که آیا مصرف مولتی ویتامین مینرال واقعا ضروری است یا خیر.

مکمل اسید فولیک برای زنانی است که در سنین باروری قرار دارند. اسید فولیک از نقص لوله عصبی در نوزادان زمانی که زنان آن را قبل و در اوایل بارداری مصرف می کنند، جلوگیری می کند. به همین دلیل مصرف مولتی ویتامین برای خانم های جوان توصیه می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که همه زنان در سنین باروری روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک دریافت کنند. مقدار آهن موجود در یک مولتی ویتامین ممکن است برای زنان در سنین باروری نیز مفید باشد.

چه کسانی نباید مولتی ویتامین مینرال بخورند؟

برخی افراد نیازی به مصرف مکمل های ویتامین ندارند و می توانند تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را با خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل دریافت کنند.

ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و ویتامین C، مواد مغذی ضروری هستند که بدن به مقدار کم برای عملکرد صحیح به آنها نیاز دارد.

بسیاری از افراد مصرف مکمل ها را انتخاب می کنند، اما مصرف بیش از حد یا مصرف طولانی مدت آنها می تواند مضر باشد. وزارت بهداشت و مراقبت های اجتماعی مکمل های خاصی را برای برخی از گروه هایی از افراد که در معرض خطر کمبود هستند توصیه می کند.

مقاله پیشنهادی:
برای اینکه بدانید قرص مولتی ویتامین مینرال چه ویتامین هایی دارد، مقاله ای با همین عنوان تهیه کرده ایم که مطالعه آن را پیشنهاد می کنیم.

عوارض جانبی احتمالی مولتی ویتامین مینرال

بدن شما برای عملکرد صحیح نیاز به مصرف منظم حداقل ۱۳ ویتامین و ۱۶ ماده معدنی دارد.

یک رژیم غذایی متعادل بهترین راه برای به دست آوردن این مواد مغذی است. گفته می شود، مولتی ویتامین ها منبع جایگزین خوبی برای کسانی است که نمی توانند نیازهای غذایی خود را تنها از طریق رژیم غذایی تامین کنند.

مولتی ویتامین هایی که تا ۱۰۰ درصد از مصرف روزانه مرجع غذایی (DRIs) را تأمین می کنند، به طور کلی بی خطر و اغلب بدون عوارض جانبی در نظر گرفته می شوند، البته تا زمانی که آنها را طبق دستور مصرف کنید.

با این وجود، برخی از افراد ممکن است در هنگام مصرف مولتی ویتامین ها عوارض جانبی کمی داشته باشند. برخی از عوارض جانبی شایع تر از سایرین هستند

عوارض جانبی رایج

هنگام مصرف مولتی ویتامین و مینرال، برخی از عوارض جانبی بیشتر از سایرین رخ می دهد. عبارتند از:

  • یبوست
  • اسهال
  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع

این عوارض جانبی مربوط به روده عموما جزئی و اغلب موقتی هستند. با عادت کردن بدن به مصرف مولتی ویتامین، آنها ناپدید می شوند.

عوارض جانبی نادر

عوارض جانبی نادر مولتی ویتامین مینرال ها عبارتند از:

  • سردرد
  • خونریزی بینی
  • بی خوابی
  • نقرس

اینها معمولاً به ندرت رخ می دهند، به خصوص اگر دوز مواد مغذی موجود در مولتی ویتامین شما از حد بالای ایمن روزانه (UL) تجاوز نکند.

با این حال، افرادی که مولتی ویتامین ها را با مکمل های دیگر ترکیب می کنند یا مقادیر قابل توجهی از غذاهای غنی شده می خورند ممکن است از UL برای برخی مواد مغذی فراتر رود. این ممکن است خطر عوارض جانبی آنها را افزایش دهد.

گاهی اوقات شرکت های مواد غذایی در طول فرآیند تولید مواد مغذی را به غذاها اضافه می کنند. اینها غذاهای غنی شده هستند.

برخی از افراد نیز ممکن است واکنش های آلرژیک شدید به مولتی ویتامین های خاص را تجربه کنند، اگرچه این بسیار نادر است.

اگر بعد از مصرف مولتی ویتامین متوجه کهیر، مشکل در تنفس یا تورم صورت، زبان، لب ها یا گلو شدید، فوراً به دنبال کمک فوری پزشکی باشید.

عوارض جانبی مولتی ویتامین مینرال در نوزادان و کودکان

عوارض جانبی در کودکان مشابه عوارضی است که بزرگسالان ممکن است تجربه کنند. با این حال، کودکان احتمالاً آنها را با دوزهای بسیار کمتری نسبت به بزرگسالان تجربه می کنند.

به عبارت دیگر، کودکانی که مولتی ویتامین مینرال مصرف می کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مصرف سطوح بسیار بالای مواد مغذی باشند که می تواند منجر به مصرف بیش از حد مواد مغذی و حتی مرگ در موارد شدید شود.

شرکت ها بسیاری از مولتی ویتامین ها را به طور خاص برای نوزادان و کودکان عرضه می کنند. با این حال، یک مطالعه اخیر نشان می دهد که تا ۶۵٪ از آنها حاوی سطوح مواد مغذی بالاتر از حد بالای ایمن (UL) برای کودکان هستند.

این ممکن است توضیح دهد که چرا کارشناسان گزارش می دهند که کودکانی که مولتی ویتامین و مینرال مصرف می کنند در معرض خطر بالای UL هستند، به ویژه برای ویتامین A، اسید فولیک و زینک.

دادن مولتی ویتامین حاوی آهن در زمانی که کودک به آن نیاز ندارد نیز ممکن است باعث مصرف بیش از حد آهن در او شود. دانشمندان این را عامل اصلی مسمومیت در کودکان ۶ سال و کمتر می دانند.

برای کاهش خطر عوارض جانبی یا مصرف بیش از حد سمی، قبل از دادن مولتی ویتامین مینرال به کودک خود حتما با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی
با این حال، مولتی ویتامین مینرال ها نمی توانند جایگزین یک رژیم غذایی متعادل شوند. مانند بسیاری از مکمل‌ها، مولتی ویتامین‌ و مینرال ها به‌شدت تنظیم نمی‌شوند و ممکن است حاوی سطوح بسیار بالاتری از مواد مغذی نسبت به موارد ذکر شده روی بسته بندی باشند. بسته به ماده مغذی، این روی سرعت و شدت عوارض جانبی تأثیر می گذارد.
شما می توانید خطر خود را تنها با مصرف مولتی ویتامین ها در زمانی که واقعاً به آنها نیاز دارید به حداقل برسانید. مواردی را انتخاب کنید که حاوی سطوح مواد مغذی نزدیک به DRI های فعلی هستند و توسط یک آزمایشگاه شخص ثالث آزمایش شده اند.بسته به ماده مغذی و دوز آن، برخی از عوارض جانبی مولتی ویتامین مینرال ممکن است خیلی سریع رخ دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در طولانی مدت ظاهر شوند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.