عوارض قرص بیوتین را می دانید؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص بیوتین یکی از موثرترین مکمل ها برای مقابله با ریزش مو است. با این حال، ممکن است برخی از عوارض جانبی بیوتین وجود داشته باشد که بهتر است از آن مطلع باشید. در این مقاله به همه آنچه باید درباره عواض قرص بیوتین بدانید می پردازیم، با ما همراه باشید.

قرص بیوتین برای چیست؟

اولین سوالی که شاید به ذهن بسیاری افراد خطور کند این است که قرص بیوتین برای چیست؟ بیوتین یا ویتامین B یک ویتامین ضروری است که در انواع فرآیندهای متابولیک در سراسر بدن نقش دارد. بیوتین به بدن کمک می کند تا آنزیم ها و مواد مغذی را برای تولید انرژی حمل کند. یکی از وظایف اصلی بیوتین حفظ سلامت مو، پوست و ناخن است.

آیا کمبود بیوتین خطرناک است؟

کمبود بیوتین نادر است. در بیشتر مواقع، مصرف رژیم غذایی سرشار از بیوتین برای حفظ سطح مناسب این ماده مغذی کافی است. با این تفاسیر امروزه افراد بسیاری به ویژه خانم های جوان سعی می‌کنند بیوتین بیشتری مصرف کنند، چه کمبود داشته باشند، چه به امید فواید آن برای موها، مانند رشد مجدد یا ضخیم شدن مو.

به همین خاطر مصرف کنندگان میبایست با احتیاط بیشتری قرص بیوتین را بخورند، زیرا این ویتامین در شرایط خاصی به جای اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

بهتر است قبل از استفاده بیش از حد از هر ماده ای در بدن خود، به خصوص بیوتین، با مشورت پزشک ترمیم مو، مطمئن شوید که واقعاً کمبود دارید. این ویتامین به طور خاص با لیست طولانی از عوارض جانبی همراه است که می تواند استفاده از آن را بی ارزش کند.

مقاله پیشنهادی:
برای اطلاع شما از تمام فواید بیوتین برای رشد مو مقاله ای در مجله داروبوم تهیه کرده ایم که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

عوارض جانبی قرص بیوتین

قرص بیوتین فواید بسیاری دارد اما عوارضی هم در پی دارد که بیشتر ناشی از مصرف دوز بالای بیوتین است. این عوارض احتمالی عبارتند از:

۱- حساسیت پوستی

یکی از عوارض جانبی رایج مصرف بیش از حد این ویتامین در بدن، بثورات پوستی است. بثورات پوستی نوعی برجستگی‌های قرمز و خارش‌دار روی پوست هستند که در آن رگ های خونی ملتهب می شوند، زیرا سیستم ایمنی بدن بیوتین را به عنوان چیز خارجی می شناسد. بثورات پوستی ممکن است مدت ها جا خوش کنند و آزاردهنده باشند. آنها همچنین می توانند دردناک باشند، به خصوص وقتی در نواحی حساس ظاهر شوند.

بثورات ناشی از بیوتین اغلب می تواند کل بدن را فرا گرفته و با پسوریازیس اشتباه گرفته شود.

۲- واکنش آلرژیک

آلرژی یکی از شایع ترین عوارض قرص بیوتین است و می تواند با تورم گلو، مشکلات تنفسی و سایر نگرانی ها همراه شود.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی حتما قبل از شروع قرص بیوتین جهت مصرف صحیح و ایمن با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

۳- مشکلات گوارشی

بسیاری از افرادی که بیوتین مصرف می کنند با مشکلات گوارشی نیز مواجه هستند. مکمل های بیوتین می توانند باعث تهوع، استفراغ، اسهال و معده درد شوند.

در صورت بروز هرگونه از این مشکلات بلافاصله مصرف آن را قطع کنید. این علائم نشان می دهد که بدن با دوز بالای بیوتین سازگار نیست.

آیا بیوتین باعث جوش می شود

۴- بروز آکنه

بسیاری از مردم بیوتین را برای بهبود جوش و آکنه مصرف می کنند، اما وقتی با مصرف آن با نتایج معکوس رو به رو شوید، چه فایده ای دارد؟ بیوتین بیش از حد می تواند باعث آکنه کیستیک در امتداد چانه و خط فک شود.

بر خلاف یک جوش معمولی، آکنه کیستیک از برجستگی‌های بزرگتر و دردناک‌تر تشکیل شده است و اغلب به دلیل اندازه و عمق منافذ مسدود شده، جای زخم باقی می‌گذارد. آکنه کیستیک مشکل ساز است و درمان آن کار ساده ای نیست. اغلب اوقات، عدم تعادل هورمونی می‌تواند باعث آن شود و کنترل یا جلوگیری از بازگشت آن دشوار است.

۵- تأثیر روی نتایج آزمایشگاهی

بیوتین همچنین می تواند بر نتایج آزمایشگاهی تأثیر بگذارد. اگر دوز مصرف بیوتین بیش از حد بالا باشد، احتمال اینکه جواب مثبت کاذب یا منفی کاذب روی انواع آزمایشات آزمایشگاهی ببینید، زیاد است.

این موضوع منجر به تشخیص اشتباه و درمان نادرست می شود. حتی بسیاری از پزشکان به دلیل آسیب‌هایی که این نتایج نادرست می‌توانند ایجاد کنند، توصیه اکید می کنند مصرف مکمل‌ها را قبل از دریافت نتایج آزمایشگاهی متوقف کنید.

تداخل با داروهای ضد تشنج

قرص بیوتین می تواند با داروهای ضد تشنج تداخل داشته باشد. این مسئله می تواند اثربخشی دارو را کم کرده یا باعث بروز مشکلات جدید مانند ناراحتی معده شود. بنابراین قبل از مصرف هر گونه مکمل بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از اندازه بیوتین

  1. بیوتین بیش از حد می تواند سطح ویتامین C را کاهش دهد. که می تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند.
  2. مصرف دوز بیش از حد بیوتین منجر به افزایش سطح قند خون شود که می تواند برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک باشد.
  3. می تواند سطح ویتامین B6 را کاهش دهد که می تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد.
  4.  همچنین می تواند منجر به مشکلاتی در ترشح انسولین شود و در عملکرد کبد شما اختلال ایجاد کند.
  5. در نهایت می توانید با مشکلات گوارشی مواجه شوید که می تواند منجر به مشکلات مربوط به روده شود.
  6. بیوتین بیش از حد منجر به تولید بیش از حد ادرار می شود. این به این معنی است که کلیه های شما سنگین می شوند.

قرص بیوتین چاق کننده است؟

سوال متداولی که هنگام مصرف قرص بیوتین مطرح می شود این است که آیا قرص بیوتین چاق کننده است؟ باید بگوییم که قرص بیوتین از آن دسته مکمل هایی است برخی افراد لاغر برای چاقی و اشتهاآوری استفاده می کنند. اما این موضوعی نیست که سایر افراد از آن استقبال کنند. افرادی که برای ریزش مو و سایر اهداف سلامتی از این ویتامین مصرف می کنند، حتی ممکن است به خاطر این عارضه از خوردن بیوتین صرف نظر کنند. اما واقعیت چیست؟

بیوتین یکی از انواع ویتامین های خانواده B می باشد که خواص اشتها آوری این ویتامین ها به اثبات رسیده است. افراد کم وزنی که به دنبال افزایش وزن هستند می توانند با خوردن قرص بیوتین هم وزن بگیرند و هم از مزایای آن برای پوست، مو و ناخن بهره مند شوند.

افرادی هم که علاقه ای به چاقی ندارند حتما فعالیت های بدنی سبک را همزمان به طور روزانه انجام ندهند تا تناسب اندام خود را حفظ کنند.

سخن پایانی
قرص بیوتین نسبتا بی خطر است اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به عوارض جانبی زیادی شود. از این رو، دوز مهم ترین نکته هنگام مصرف است. دوز توصیه شده روزانه برای بزرگسالان ۳۰ میکروگرم است. برای پیشگیری از ریزش موی خانم ها بر اثر شیردهی ۳۵ میکروگرم بیوتین به اندازه کافی مناسب است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.