بیوتین چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
اکثر افراد بیوتین موردنیاز خود را از طریق تغذیه مناسب دریافت می کنند؛ بیوتین در غذاهایی که روزانه می خوریم مانند زرده تخم مرغ، ماهی، گوشت و حبوبات مانند عدس، نخود و لوبیا به وفور یافت می شود. اما بنا به دلایل متعدد ممکن است تغذیه کامل نباشد و مصرف قرص بیوتین ضروری احساس شود. بیوتین برای مو بسیار توصیه می شود. اما فواید بیوتین به همین جا ختم می شود؟ بیوتین برای چیست؟ در این مقاله از مجله داروبوم به موارد کاربرد بیوتین خواهیم پرداخت. تا پایان همراه ما باشید.

بیوتین برای چیست؟

بیوتین یا همان ویتامین B7 است که نقش بسزایی در تبدیل درشت مغذی ها (کربوهیدارت، چربی و پروتئین) به انرژی ایفا می کند. همچنین عملکرد مناسب سلول های مدیون بیوتین کافی در بدن است. بدون بیوتین سلامت پوست، مو و ناخن نیز به خطر میفتد. مقدار بیوتین ضروری در بدن به مقدار ۳۰ میکروگرم روزانه می باشد.

بیوتین با بدن ما چه می کند؟

بیوتین مانند ویتامین C نوعی ویتامین محلول در آب است که نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای مختلف بدن از جمله سلامت پوست و مو، عملکرد متابولیک و حفظ فعالیت طبیعی سیستم عصبی دارد. وقتی بیوتین را از رژیم غذایی یا مکمل های بیوتین دریافت می کنید، سریع جذب جریان خون شده و به تمام ارگان های بدن منتقل می شود.

بیوتین اثر خود را به شکل افزایش کیفیت پوست و مو، انرژی زایی نشان می دهد. همچنین استحکام بخشی ناخن ها و کاهش ابتلا به برخی بیماری های قلبی و دیابت از جمله فواید بیوتین است.

مقاله پیشنهادی:
با منابع غذایی حاوی بیوتین بیشتر آشنا شوید.

چه کسانی بیشتر مستعد کمبود بیوتین هستند؟

هر چند کمبود بیوتین نادر است اما افرادی در شرایط زیر احتمال بیشتری دارند که از کمبود بیوتین رنج ببرند:

خانم های باردار یا شیرده: همان قدر که بدن به طور طبیعی در جذب بیوتین فعال است اما در دوران بارداری و شیردهی بدن کمتر بیوتین جذب کرده و به دنبال آن دچار کمبود بیوتین خواهد شد.

مبتلایان به بیماری های مزمن: افرادی که با بیماری مزمن در طولانی مدت دست و پنجه نرم می کنند اندک اندک توانایی خود را برای جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی از دست می دهند. به بیان ساده رژیم غذایی مصرفی آنها جوابگوی مقدار کافی ویتامین ها از جمله بیوتین نیست.

معتادان به الکل: افرادی که طولانی مدت الکل مصرف می کنند بیشتر در معرض سطوح پایین بیوتین قرار می گیرند.

فواید بیوتین چیست؟

فواید بیوتین در بدن بیشمار است، در زیر به چند نمونه اشاره می کنیم:

قرص بیوتین برای مو

بیوتین یکی از بهترین مواد مغذی برای تقویت رشد موها است. تحقیقات اخیر نشان می دهند که مکمل های حاوی بیوتین کیفیت و استحکام پوست، مو و ناخن ها را افزایش می دهند. هر چند شاید افرادی تصور کنند که بیوتین فقط برای کسانی مناسب است که کمبود بیوتین دارند اما بیوتین برای افرادی که موهای ضخیم و ناخن ها سالم دارند نه تنها مضر نیست بلکه وضعیت آنها را بهبود می بخشد.

همچنین بیوتین در افرادی که ریزش مو ناشی از کمبود بیوتین دارند تا حد قابل ملاحظه ای کنترل می شود. اما افرادی که به علت ژنتیک دچار ریزش مو شده اند تاثیر مشاهده نکرده اند.

خواص بیوتین برای دیابتی ها

جدیدترین مطالعات روی افراد دیابتی نشان می دهد که بیوتین به تنظیم سطح قند خون در مبتلایان به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند و متابولیسم گلوکز را بهبود می‌بخشد. با این حال نیاز به تحقیقات بیشتر است و بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

فواید بیوتین برای سلامت جنین

معمولا قرص بیوتین در کنار قرص اسید فولیک برای ارتقای سلامت جنین و جلوگیری از نقایص مادرزادی تجویز می شود. همچنین برای حفظ سلامت مادر ضروری است. با این حال دوز بالای بیوتین خطرناک است و مصرف هر گونه مکمل با تحت نظر پزشک و ماما انجام شود.

مقاله پیشنهادی:
قرص بیوتین چاق کننده است؟

آیا مصرف روزانه قرص بیوتین مفید است؟

برای این دسته سوالات هیچ گاه پاسخ دقیق و قطعی وجود ندارد. زیرا اثرات قرص بیوتین از فردی به فرد دیگر ممکن است متفاوت باشد.

فواید بیوتین در عده ای از افراد به بهبود سلامت پوست و مو، افزایش انرژی و عملکرد سوخت و ساز بدن منجر شود. برخی دیگر نیز ممکن است این علائم را به وضوح درک نکنند.

اگر قصد دارید هر روز قرص بیوتین مصرف کنید، بهتر است با دوز کم شروع کنید و به آرامی دوز آن را افزایش دهید. در چنین شرایطی کنترل عوارض احتمالی مصرف قرص بیوتین راحت تر است. همچنین هر گونه تداخل منفی با سایر داروها و مکمل های غذایی را به دقت ارزیابی کنید.

سخن پایانی
مصرف بیوتین از راه تغذیه و مکمل های غذایی به طور کلی بی خطر است اما اگر فردی دوز بیشتری دریافت کند به دلیل اینکه محلول در آب است از طریق ادرار دفع می شود. برای خرید قرص بیوتین ایرانی و خارجی داروخانه آنلاین داروبوم در کنار شماست.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.