فواید بیوتن (بیوتین) برای رشد مو

فواید بیوتین

آنچه در این مقاله می خوانید:
بیوتین (ویتامین B7 یا ویتامین H) یکی از ویتامین های گروه B است که نقش بسیار مهمی در کنترل ریزش موها دارد. شایان ذکر است که قرص بیوتین باعث رشد سالم موها و ناخن ها می شود بنابراین مانع بروز موخوره شده و از شکنندگی ناخن ها جلوگیری می کند. همچنین برای دیدن اثرات بیوتین بر روی پوست و مو باید صبور باشید چون حدودا ۴ تا ۶ هفته طول می کشد تا اثرات آن مشخص شود.

برای افرادی که می خواهند بدانند قرص بیوتین برای چیست باید بدانید که بیوتین جز ویتامین های محلول در آب است و نقش مهمی در سلامت پوست، مو و ناخن بازی می کند. مصرف مکمل بیوتین نیز برای رفع کمبودهای احتمالی این ویتامین در بدن بسیار مفید است و اکثر این مکمل ها برای حفظ و بهبود سلامت پوست و مو تولید می شوند.

بیوتین یکی از کوفاکتورهای مهم برای آنزیم هایی است که در متابولیسم چربی و کربوهیدرات نقش دارند. بیوتین به بدن کمک می کند که کربوهیدرات، پروتئین و چربی های موجود در رژیم غذایی را به انرژی تبدیل کند. علاوه بر این بیوتین برای رشد سلولها و سنتز پروتئین از آمینواسیدها ضروری است.

در این بین مسئله جالب توجه این است که فقط مصرف خوراکی بیوتین می تواند بر رشد موها موثر باشد؛ بنابراین مصرف محصولاتی مانند شامپو و لوسیون علیرغم ادعای تولیدکنندگان به علت عدم جذب پوستی این ویتامین تاثیری بر رشد موها و جلوگیری از ریزش مو نخواهند داشت.

بیوتین جز ویتامین های ضروری است یعنی بدن برای عملکرد صحیح و متعادل به این ریزمغذی نیاز دارد. معمولا باکتری های دستگاه گوارش مقدار کافی بیوتین را برای رفع نیازهای بدن تولید می کنند.

کمبود بیوتین در بدن

اگر بدن مقدار کافی بیوتین را دریافت نکند شما ممکن است مشکلاتی همچون ریزش مو و بثورات جلدی قرمز رنگ را تجربه کنید. با این حال کمبود این ویتامین بسیار نادر است زیرا بدن توانایی سنتز این ویتامین را دارد.

برخی از اختلالات متابولیکی ممکن است باعث کمبود بیوتین در بدن شوند. به عنوان مثال کمبود آنزیم هولوکربوکسیلاز سنتتاز که بیوتین را با پیوند کوالان به آنزیم کربوکسیلاز متصل می کند با کمبود این ویتامین در بدن ارتباط دارد.

علاوه براین مصرف آنتی بیوتیک ها به مدت طولانی، مصرف بیش از حد الکل، مصرف سفیده تخم مرغ به صورت خام و همچنین مصرف چای و قهوه بعد از غذا باعث کاهش جذب بیوتین و در نهایت کمبود این ویتامین خواهد شد.

اختلالات ژنتیکی همچون کمبود آنزیم بیوتینیداز، دیالیز کلیه ها و مصرف سیگار نیز شما را در معرض کمبود بیوتین قرار می دهد. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری های التهابی روده هستند با بهم خوردن تعادل باکتریایی موجود در روده ها دچار کمبود بیوتین خواهند شد.

قیمت بیوتی هلث 1000 میکروگرم هلث اید

عوارض کمبود بیوتین

کمبود بیوتین در بدن با علائمی مانند ریزش مو، خشکی پوست، موخوره، ورم ملتحمه، بثورات قرمز و پوسته پوسته شدن پوست صورت و اندام های تناسلی، بی حسی و احساس سوزش در انگشتان دست و پا، افسردگی، خستگی و آشفتگی ذهنی مشخص می شود. کمبود طولانی مدت این ویتامین باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و ریسک ابتلا به عفونت های مختلف را افزایش می دهد.

اگر دچار کمبود بیوتین و یا ویتامین B7 هستید می‌توانید با استفاده از مکمل های حاوی این ماده همچون قرص بیوتین ۸۰۰ میکروگرم هلث اید این مشکل را برطرف کرده و از بروز عوارض کمبود بیوتین جلوگیری نمایید. این محصول همانطور که از نامش مشخص است حاوی ۸۰۰ واحد بیوتین بوده و در حفظ سلامت موها و جلوگیری از ریزش آن ها تاثیر بسزایی را به همراه دارد.

فواید بیوتین چیست؟

قرص بیوتین دارای فواید سلامتی متعددی است که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم.

۱- فواید بیوتین برای رشد موها

بیوتین و تقویت موها
بیوتین و تقویت موها

بیوتین مانند سایر ویتامین های گروه B برای رشد موها و حفظ سلامت پوست و ناخن بسیار مفید است. این ویتامین در سنتز کراتین، مهمترین پروتئین پوست و مو مشارکت دارد؛ بنابراین کمبود بیوتین با ایجاد اختلال در تولید کراتین می تواند باعث ریزش مو، بثورات پوستی و ریزش موها شود.

تعداد مطالعات صورت گرفته در رابطه با تاثیر مصرف بیوتین بر رشد موها محدود است؛ بنابراین نمی توان با قاطعیت از تاثیر بیوتین بر رشد موها گفت و در این رابطه به مطالعات بیشتری نیاز است.

در وبسایت معتبر healthline می خوانیم:
از آنجایی که ریزش مو گاهی به دلیل کمبود بیوتین است، اصلاح کمبود این ماده مغذی به کمک خوردن مکمل ها می تواند از ریزش مو در افراد جلوگیری کند. با این حال، ریزش مو می تواند نتیجه عوامل دیگری نیز باشد که آنها نیز باید بررسی شوند.

۲- استحکام موها با مصرف بیوتین

تحقیقات مختلف نشان داده است که مصرف مکمل بیوتین در افرادی که به دلایل مختلف در مقاطع مختلف زندگی دچار ریزش مو شده اند بسیار اثربخش است. مصرف بیوتین در این افراد به مدت ۹۰ تا ۱۸۰ روز در مقایسه با افراد گروه کنترل که ویتامین مصرف نکرده اند کاملا مشخص است و بهبود رشد موها و استحکام آنها را نشان می دهد.

همچنین مصرف بیوتین در افرادی که دچار ریزش موی ارثی هستند بی تاثیر بوده و حتی پس از استفاده طولانی مدت از این ویتامین رویش مجدد موها رخ نخواهد داد. ریزش موی ارثی به علت تغییرات هورمونی ناشی از بیان ژنهای خاص در بدن رخ می دهد و ربطی به کمبود ویتامین ها از جمله بیوتین و سایر ریزمغذی ها ندارد.

بیوتین و استحکام ناخن
بیوتین و استحکام ناخن

سایر فواید بیوتین برای بدن

خواص بیوتین نه فقط برای مو بلکه برای پوست، ناخن نیز اثبات شده است. همچنین فواید بیوتین برای سلامتی سایر عملکردهای بدن نیز قابل توجه است. در ادامه بیشتر با مزایای بیوتین آشنا می شویم.

۱- بیوتین و استحکام ناخن

گاهی اوقات به دلیل سوء تغذیه و مشکلات گوارشی جذب بیوتین در بدن کاهش می یابد. در این شرایط افراد مشکلاتی از قبیل ریزش مو و شکنندگی ناخن ها را تجربه خواهند کرد که در این حالت مصرف مکمل بیوتین می تواند بسیار کمک کننده باشد.

فواید بیوتین بسیار گسترده است که یکی از تاثیرات ویژه بیوتین حفظ سلامت سلولهای پوست است و سلامت پوست برای داشتن فولیکول های موی قوی و سالم ضروری است؛ بنابراین تاثیر غیر مستقیم بیوتین بر رشد موها انکار ناپذیر و کاملا اثبات شده است.

همچنین مصرف بیوتین برای افرادی که دچار ریزش مو هستند یا موهای نازک و شکنننده ای دارند بسیار مفید است؛ زیرا بیوتین با تحریک سنتر کراتین می تواند باعث قوی شدن ساقه موها شده و از ریزش مو پیشگیری کند؛ اما تاثیر این مکمل همانطور که گفته شد در افراد سالم و بدون ریزش مو که جهت تقویت موها قصد مصرف این ویتامین را دارند، هنوز ثابت نشده است.

خرید آنلاین قرص بیوتین هلث اید 800 میکرو گرم

۲- بیوتین و تولید انرژی

بیوتین نقش مهمی در تولید انرژی و متابولیسم درشت مغذی‌ها دارد. آنزیم های مختلفی برای عملکرد صحیح و تبدیل غذاهای مصرفی به انرژی به آن نیاز دارند. بیوتین در تولید گلوکز از منابع غیر کربوهیدراتی از جمله اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه نقش مهمی دارد. این ماده از جمله ترکیبات بسیار مهم در انواع قرص انرژی زا به شمار می‌آید.

۳- بیوتین و بهبود سلامت پوست

کمبود بیوتین می تواند منجر به انواع مشکلات پوستی از جمله بثورات، پسوریازیس، آکنه، درماتیت و حتی خارش بی دلیل پوست شود. ویتامین های گروه B یا ب کمپلکس نقش اساسی در عملکرد سیستم عصبی دارند و بر عملکرد هورمون‌ها نیز تأثیر می‌گذارند. همین امر نشان می‌دهد که چرا کاهش سطح بیوتین می‌تواند در سلامت پوست نقش داشته باشد.

۴- بیوتین و سلامت مغز و اعصاب

فرآیندهای که برای تولید انرژی به بیوتین نیاز دارند، به سوخت رسانی مغز نیز کمک می‌کنند. یکی از عواملسلامت مغز و اعصاب مصرف کافی انواع ویتامین ب است. گلوکز یکی از نیازهای اساسی مغز برای عملکرد شناختی است. این ویتامین به عنوان یک آنزیم ضروری در مسیر گلوکونئوژنیک مورد نیاز است.

۵- بیوتین و کمک به کاهش وزن

آیا همان مکملی که به سلامت مو ، پوست و ناخن های شما کمک می‌کند می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند؟ اگرچه بیوتین نقش اساسی در متابولیسم پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها دارد، اما ایده استفاده از آن برای کاهش وزن ممکن است خیلی خوب نباشد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این ویتامین به شما در کاهش وزن کمک می‌کند، با این حال افرادی که به سرعت وزن زیادی از دست داده‌اند، بعضی اوقات پس از کاهش وزن دچار کمبود ویتامین B7 می‌شوند.

اگر می خواهید بدانید قرص بیوتین چاق کننده است مقاله ای با همین عنوان تهیه کرده ایم.

مواد غذایی حاوی بیوتین
مواد غذایی حاوی بیوتین

منابع غذایی حاوی بیوتین

تخم مرغ، هویج، چغندر، اسفناج، کاهو، مغزها، شیر گاو و بز، انواع توت، پیاز، آووکادو و مخمر آبجو از منابع غذایی سرشار بیوتین هستند. مصرف متعادل این خوراکیها از کمبود بیوتین و بسیاری از ریزمغذی های دیگر در بدن پیشگیری می کند. همچنین می توانید از مکمل هایی چون قرص بیوتی هلث نیز استفاده کنید.

میزان استاندارد مصرف بیوتین

از آنجایی که بیوتین جز ویتامین های محلول در آب محلول است و مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود برخی افراد اقدام به مصرف خودسرانه این ویتامین برای تقویت موها می کنند.

با توجه به اینکه مصرف مقادیر بالای بیوتین ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. مقدار توصیه شده و بی خطر دوز مصرفی روزانه بیوتین برای افراد بزرگسال ۳۰۰۰ میکروگرم است و نباید بیش از این مقدار مصرف شود. میزان مصرف توصیه شده روزانه بیوتین برای سنین مختلف به صورت زیر است:

  • افراد بزرگتر از ۱۹ سال: ۳۰ میکروگرم
  • کودکان ۹ تا ۱۳ سال: ۲۰ میکروگرم
  • افراد ۱۴ تا ۱۸ سال: ۲۵ میکروگرم
  • کودکان ۴ تا ۸ سال: ۱۲ میکروگرم
  • کودکان تا ۱۲ ماهگی: ۷ میکروگرم
  • کودکان ۱ تا ۳ سال: ۸ میکروگرم
  • خانم های باردار: ۳۰ میکروگرم
  • خانم های شیرده – ۳۵ میکروگرم

مکمل های بیوتین به صورت قرص های ۱۰ میکروگرم، ۵۰ میکروگرم و ۱۰۰ میکرو گرم در بازار موجود هستند.

قیمت قرص بیوتین 2500 میکروگرمی آپوویتال

عوارض مصرف بیوتین

از عوارض بیوتین تداخل آن با برخی داروها از قبیل داروهای ضد تشنج و داروهای کاهنده کلسترول تداخل داشته باشد. همچنین دورهای بالای بیوتین می‌توانند باعث مشکلات ریوی حاد شوند. اسهال، گرفتگی معده و تعریق غیرعادی برخی از نشانه‌های مصرف مقادیر زیاد بیوتین است.

گاهی اوقات مصرف بیوتین به‌صورت مکمل با افزایش میزان این ویتامین در بدن باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک، ایجاد آکنه، تکرر ادرار و افزایش سطح قند خون می‌شود. در صورت مشاهده هر علائم غیرعادی پس از مصرف مکمل بیوتین حتماً به پزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد داروبوم مطالعه مقاله “معرفی بهترین مکمل های تقویت کننده مو” جهت آشنایی بیشتر با انواع مکمل ها جهت تقویت مو می‌باشد.

سخن پایانی
به‌احتمال‌زیاد شما با مصرف متعادل منابع غذایی متنوع می‌توانید مقدار بیوتین موردنیاز بدنتان را تأمین کنید و نیازی به مصرف مکمل غذایی نخواهید داشت. اگر به تأمین مقدار بیوتین روزانه خودتان مشکوک هستید می‌توانید با مصرف منابع غنی از بیوتین به‌راحتی نیاز بدنتان را تأمین کنید. درنهایت باید گفت اگر دچار مشکلاتی از قبیل ریزش مو، شکنندگی ناخن و نازکی مو نیستید نیازی به مصرف مکمل‌های بیوتین ندارید و حتماً پیش از مصرف هر نوع مکملی حتماً با متخصص تغذیه مشورت کنید.

منبع: healthline, webmd

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.