قرص بیوتین چاق کننده است؟

قرص بیوتین چاق کننده است

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
بیوتین یکی از ویتامین های ضروری است که بدن برای عملکرد صحیح به این ریزمغذی نیاز دارد. بیوتین موجود در غذاهایی مانند جگر، تخم مرغ و حبوبات به بدن کمک می کند تا غذایی که می خورید (پروتئین، کربوهیدرات و چربی) را به انرژی تبدیل کند.
شهرت بیوتین در بین مردم به خاطر تاثیری است که قرص بیوتین در درمان ریزش مو و رفع خستگی و بی حالی می گذارد. با این حال، برخی ادعا می‌کنند که خوردن قرص بیوتین چاق کننده است که توسط شواهد علمی تأیید نشده است. در این مقاله بررسی می کنیم آیا بیوتین اشتها آور و موجب افزایش وزن است؟

بیوتین چیست؟

برای پاسخ به این سوال که قرص بیوتین برای چیست باید بگوییم بیوتین که به عنوان ویتامین H نیز شناخته می شود، یکی از ویتامین های گروه ب است که به بدن کمک می کند غذا را به انرژی تبدیل کند.

کلمه «بیوتین» از کلمه یونانی باستان «biotos» گرفته شده است که به معنای «زندگی» یا «رزق و روزی» است. ویتامین های B و به طور خاص بیوتین به سلامت پوست، مو، چشم، کبد و سیستم عصبی کمک می کند. بیوتین همچنین یک ماده مغذی مهم در دوران بارداری است، زیرا برای رشد جنین مهم است.

بیشتر مردم بیوتین مورد نیاز خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم دریافت می کنند، بیوتین در غذاهایی از جمله جگر، زرده تخم مرغ، گردو، بادام زمینی، موز و قارچ یافت می شود. از آنجایی که پخت و پز مواد غذایی می تواند بیوتین را بی اثر کند، نسخه های خام یا کمتر فرآوری شده این غذاها حاوی بیوتین فعال تری هستند.

برای آگاهی از منابع غذایی حاوی بیوتین کلیک کنید.

بهترین کار این است که مواد مغذی را از منابع طبیعی دریافت کنید. اگر نمی توانید به طور طبیعی بیوتین کافی دریافت کنید، احتمالا پزشک قرص بیوتیون برای شما تجویز کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های بیوتین برای تنظیم سطح گلوکز خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ سودمند است. با این حال همچنان تحقیقات ادامه دارد و نظر قطعی در این باره موجود نیست.

بر اساس مطالعه دیگری بیوتین ممکن است به جلوگیری از آسیب کلیه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ وابسته به انسولین کمک کند. باز هم، تحقیقات بیشتری برای درک این مورد نیاز است.

از فواید بیوتین برای رشد مو بیشتر بدانید.

دوز مصرفی بیوتین

برای اغلب نوجوانان و بزرگسالان بین ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم بیوتین در روز توصیه می شود. این افراد معمولاً می توانند این مقدار را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند. افرادی که از بیوتین برای مقاصد خاص مثلا تقویت مو استفاده می کنند، اغلب روزانه ۲ تا ۵ میلی گرم (میلی گرم) بیوتین را به شکل مکمل مصرف می کنند.

عوارض جانبی بیوتین

از آنجایی که بیوتین محلول در آب است، بیوتین اضافی با ادرار به سادگی از بدن خارج می شود. در حالی که اکثر مردم با مصرف مکمل های بیوتین مشکل حادی نداشته اند، عده بسیار کمی عوارض جانبی خفیفی مانند حالت تهوع و مشکلات گوارشی را گزارش کرده اند. هیچ گونه مسمومیتی در ارتباط با مصرف بیوتین بیش از حد وجود ندارد.

با این وجود برای پیشگیری از عوارض قرص بیوتین حتما پیش از مصرف قرص بیوتین با پزشک داروخانه مشورت کنید. مانند بسیاری از مکمل‌های دیگر، بیوتین در زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و کسانی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند یا دارو مصرف می‌کنند، با نسخه پزشک مصرف شود.

آیا بیوتین باعث افزایش وزن می شود؟

آیا بیوتین باعث افزایش وزن می شود؟

ادعاهای زیادی وجود دارد که دریافت بیوتین بیشتر قند خون را تنظیم می کند، پوست، مو و ناخن ها را تقویت می کند و به زنان باردار کمک می کند نوزادان سالم تری داشته باشند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مکمل های بیوتین منجر به افزایش وزن می شود.

با این که هیچ تحقیقی علمی برای اثبات این قضیه وجود ندارد اما ویتامین های B یکی از عوامل افزایش دهنده چربی بدن شناخته شده اند. بنابراین ما فرض می‌کنیم که ویتامین‌های اضافی از جمله بیوتین ممکن است در افزایش وزن و چاقی در عده ای نقش داشته باشد. ورزش، تحرک و کنترل مواد غذایی مصرفی تنها عاملی است که می تواند از بروز چاقی احتمالی حین استفاده از بیوتین پیش گیری کند.

قرص بیوتین و چاقی

مکمل های بیوتین به راحتی در دسترس هستند و اغلب می توان آنها را از داروخانه خریداری کرد. بیوتین ممکن است در قرص هایی که فقط حاوی بیوتین هستند یا ترکیبی با سایر ویتامین های گروه ب موجود باشند.

همچنین ممکن است بیوتین را در محصولات مولتی ویتامین یا مولتی مینرال پیدا کنید. در این حالت توجه داشته باشید که هنگام مصرف چند مولتی ویتامین متفاوت، مجموع دوز مصرفی یک ویتامین بیش از حد مجاز نشود.

بر اساس یافته‌های علمی خوردن حدود ۳۰ میکروگرم بیوتین در روز برای افراد بالای ۱۳ سال بی‌خطر است. صرف نظر از این، همیشه باید قبل از افزودن مکمل های بیوتین به برنامه روزانه خود با پزشک صحبت کنید.

سخن پایانی
برخی افراد معتقدند که قرص بیوتین باعث افزایش وزن می شود. مشاهدات تجربی ارتباط بین مصرف بیش از حد بیوتین و چاقی را نشان می دهد. اگر قرص ویتامین را با اهدافی مانند جلوگیری از ریزش مو یا تقویت ناخن ها مصرف می کنید، بهتر است رژیم غذایی را در آن دوره رعایت کنید و فعالیت ورزشی را جدی بگیرید.
اما اگر با کمی افزایش وزن و چاقی مشکلی ندارید و کمبود وزن شما احتمالاً ناشی از تغذیه است، می توانید علاوه بر اینکه در خورد و خوراک خود تغییر ایجاد می کنید، برای جبران کم وزنی مدت کوتاهی قرص بیوتین مصرف کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.