فواید ال آرژنین برای زنان و مردان چیست؟

فواید ال آرژنین برای زنان و مردان

آنچه در این مقاله می خوانید:
ال آرژنین به دلایل مختلف توسط بسیاری از زنان و مردان، از جمله ورزشکاران و کسانی که بیماری خاصی مانند فشار خون بالا دارند، مصرف می شود. ال آرژنین یک اسید آمینه است که به بدن در ساخت پروتئین کمک می کند. می توان آن را به طور طبیعی در رژیم غذایی به دست آورد و به شکل مکمل های غذایی نیز یافت می شود. تحقیقات نشان داده است که قرص ال آرژنین مزایای بالقوه بسیاری دارد. در این مقاله به معرفی فواید ال آرژنین برای زنان و مردان می پردازیم. (برای مشاهده قیمت قرص ال آرژنین آمریکایی به سایت داروخانه اینترنتی داروبوم مراجعه کنید.)

ال آرژنین چیست؟

ال آرژنین که با نام دیگر آرژنین شناخته می شود، یک آمینو اسید است که به بدن در ساخت پروتئین کمک می کند. هنگامی که ال آرژنین وارد بدن می شود، به اکسید نیتریک (NO) تبدیل می شود؛ اکسید نیتریک یک انتقال دهنده عصبی مهم است که رگ های خونی را شل می کند و باعث گشاد شدن عروق می شود، در نتیجه اجازه می دهد خون غنی از اکسیژن بیشتری در رگ ها گردش کند.

منابع غذایی ال آرژنین چیست؟

ال آرژنین را می توان در غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات، لوبیا، غلات کامل، آجیل، دانه ها و محصولات برپایه سویا پیدا کرد. همچنین یکی از غنی ترین منابع آرژنین نخود فرنگی است.

فواید ال آرژنین برای مردان

ال آرژنین برای سلامت مردان فواید زیر را دارد:

۱- ال آرژنین و اختلال نعوظ

اعتقاد بر این است که تقریباً نیمی از مردان بین ۴۰ تا ۷۰ سال از نوعی اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی رنج می برند. اختلال نعوظ می تواند به دلایل مختلفی از جمله اضطراب، افسردگی و کمبود جریان خون ایجاد شود.

ال-آرژنین با گشاد کردن رگ های خونی در بدن به طور مستقیم با جریان خون دوم مبارزه می کند. رگ‌ها و شریان‌ها پهن‌تر می‌شوند و اجازه می‌دهند خون بیشتری به اندام‌ها، از جمله اندام تناسلی‌ حرکت کند.

ال-آرژنین به تولید اکسید نیتریک کمک می کند؛ یک مولکول حیاتی که در ایجاد و حفظ نعوظ نقش دارد. اکسید نیتریک رگ های خونی آلت تناسلی را گشاد می کند و بسیار هم مهم است زیرا اساساً نعوظ نتیجه افزایش جریان خون به آلت تناسلی است. با گشاد کردن این رگ‌های خونی، اکسید نیتریک اجازه می‌دهد تا خون بیشتری به آلت تناسلی وارد شود که منجر به نعوظ قوی‌تر می‌شود.

ال آرژنین شاید بیشتر به دلیل اثرات گشادکننده عروق که برای حفظ جریان خون در بدن ضروری است، شناخته شده است. بنابراین، جای تعجب نیست که ال آرژنین در حمایت از عملکرد کلی قلب و عروق، سودمند است.

ال آرژنین همچنین در بین بدنسازان، ورزشکاران و افرادی که رژیم های ورزشی خاصی دارند برای تبدیل چربی به عضله، به طور فزاینده ای محبوب است.

فواید ال آرژنین برای زنان

مهمترین فواید ال آرژنین برای سلامت زنان عبارتند از:

۱- تقویت عملکرد جنسی

ال-آرژنین فقط یک مکمل برای مردان نیست. آرژنین همچنین می تواند اثرات مشابهی بر بدن زنان داشته باشد. ۴۳ درصد از زنان در بریتانیا از اختلالات جنسی همانند از دست دادن میل جنسی، ناتوانی در رسیدن به ارگاسم و عدم حساسیت در اندام تناسلی رنج می برند.

گزارش شده است که ال-آرژنین با بهبود جریان خون در نواحی تناسلی زنان، با تمام مشکلات فوق مقابله می کند.

۲- افزایش قدرت باروری

باروری نیز جزء مهمی از سلامت جنسی است و ال آرژنین در بهبود آن نقش دارد. افزایش جریان خونی که قبلا ذکر کرده ایم می تواند معجزه کند، به خصوص برای تولید اسپرم و سلول تخمک. گردش خون بهبود یافته به بدن کمک می کند تا محیط ایده آلی برای تولید سلول های جنسی فراهم کند.

۳- ال آرژنین و یائسگی

یائسگی در زنان همواره دارای پیامدهایی مانند ناباروری، گرگرفتگی، اختلالات خواب، افزایش وزن و مشکلات پوستی است. همچنین مطالعات نشان داده اند که سطح اکسید نیتریک (NO) در زنان یائسه به دلیل کاهش سطح استروژن کاهش می یابد.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آرژنین باعث افزایش سطح استروژن در زنان یائسه و همچنین کاهش تعداد کیست‌ها در تخمدان ها می شود، بنابراین مکمل ال آرژنین می تواند تغییر هورمونی زنان در دوران یائسگی را کاهش می دهد.

ال آرژنین چه فوایدی در بدن دارد؟

بنابراین ال-آرژنین فقط مختص مردان نیست، می تواند برای هر دو جنس زن و مرد مفید باشد. در ادامه همراه مجله داروبوم باشید تا با مزایای ال آرژنین برای سلامت زنان و مردان آشنا شوید.

ال آرژنین و سلامت قلب

در میان فواید بی شمار، ال آرژنین بیشتر به عنوان محافظ قلب شناخته شده است. برخی شواهد نشان می دهد که آرژنین به بهبود جریان خون در شریان های قلب کمک می کند. ال آرژنین علائم گرفتگی عروق، درد قفسه سینه یا آنژین و بیماری عروق کرونر را بهبود می بخشد.

ال آرژنین و افزایش انرژی

ال-آرژنین سال هاست که در فرمول مکمل های بدنسازی به منظور افزایش گردش خون و ریکاوری سریع استفاده می شود. از آنجایی که این اسید نیتروژن دار است، تولید اکسید نیتریک را تحریک می کند که عملکرد آن گشاد کردن رگ های خونی است. افزایش جریان خون در بدن باعث افزایش انرژی و بهبود عملکرد کلی بدن می شود.

فواید ال آرژنین برای لاغری

ال آرژنین و کاهش وزن

ال-آرژینین با کمک به متابولیسم چربی ها برای تشکیل توده عضلانی، از رسوب چربی جلوگیری می کند. این امر از تجمع چربی ها و رشد توده عضلانی جلوگیری می کند. این ماده با تعدیل عملکرد ژن های متابولیزه کننده لیپید در بافت چربی سفید و ماهیچه های اسکلتی عمل می کد.

بدن دارای دو نوع چربی است؛ چربی سفید و چربی قهوه ای. چربی سفید کالری را جمع می کند در حالی که چربی قهوه ای آنها را می سوزاند. ال آرژنین متابولیسم بدن را افزایش می دهد و از تشکیل چربی سفید جلوگیری می کند. همچنین تولید چربی قهوه ای را تحریک می کند که کالری بیشتری می سوزاند. این امر باعث افزایش متابولیسم بدن می شود و در درمان چاقی ضروری است.

ال آرژنین و دیابت

دیابت بر ذخیره گلوکز و تحویل آن به سلول ها تأثیر می گذارد. مشاهده شده است که این امر در سیستم گردش خون فشار اختلال ایجاد می کند. به طور طبیعی، ال-آرژنین و توانایی آن در شل کردن عروق می تواند به این امر کمک کند، از طرفی بر نحوه جذب انسولین توسط بدن تأثیر می گذارد.

نتایج مثبتی در ارتباط با انسولین و ال-آرژنین وجود دارد. یک مطالعه نشان داده است که حساسیت به انسولین در شرکت‌کنندگانی که مکمل‌های ال آرژنین را به مدت یک ماه مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که فقط داروهای دیابت مصرف می‌کردند، افزایش یافته است. در نهایت همچنین اشاره شد که ال-آرژنین می تواند سلول های لوزالمعده به نام سلول های بتا را تشویق کند تا با تحریک گلوکز، انسولین را با سهولت بیشتری آزاد کنند.

محصول پیشنهادی
برای آشنایی با انواع بهترین قرص برای ناباروری مردان به همراه قیمت به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

فواید مکمل ال آرژنین برای رشد موها

ال آرژنین و رشد مو

تقریبا ۸۰ تا ۹۰ درصد موهای ما از پروتئین هایی تشکیل شده است که به اسیدهای آمینه تجزیه می شوند. برخی از اسیدهای آمینه وجود دارند که نقش مهمی در رشد مو دارند. یکی از این آمینو اسیدها آرژنین است که به دلیل فواید سلامتی و زیبایی شناخته شده است.

آرژنین به دلیل اثر گشادکننده عروق، خون رسانی به فولیکول های مو را افزایش می دهد، در نتیجه رشد مو را تحریک کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. از این رو، آرژنین به طور گسترده در بسیاری از محصولات مراقبت از مو استفاده می شود.

ال آرژنین و تحریک ترشح هورمون رشد

ال-آرژنین همچنین سطوح هورمون رشد (HGH) را افزایش می دهد که از افزایش متابولیسم حمایت می کند. با این حال، مصرف مقادیر زیاد مکمل ال آرژنین توصیه نمی شود، زیرا ممکن است عوارض جانبی مانند گرفتگی معده و اسهال ایجاد کند.

عوارض جانبی ال آرژنین چیست؟

عوارض جانبی مکمل ال-آرژنین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نفخ
  • اسهال
  • سرگیجه
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • واکنش آلرژیک (کهیر، خارش یا بثورات پوستی)
  • نفس تنگی یا احساس سفتی در قفسه سینه
  • نارسایی قلبی

اگر هر گونه عوارض جانبی را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود یا اورژانس تماس بگیرید.

همیشه قبل از شروع مصرف هر مکمل جدیدی مانند ال آرژنین با پزشک متخصص صحبت کنید تا اگر هر گونه حساسیت به آمینو اسیدها دارید اطلاع دهید. ال-آرژنین برای اکثر بزرگسالان بی خطر است، به خصوص اگر محصولات پروتئینی بیشتری مانند گوشت و آجیل در رژیم غذایی خود گنجانده شود.

چه مدت طول می کشد تا ال آرژنین اثر کند؟

اگر قصد دارید از مکمل آرژنین استفاده کنید، توصیه می کنیم حداقل سه ماه صبر کنید تا اثرات آن را مشاهده کنید. اگر پس از آن زمان نتیجه مطلوب حاصل نشد، با یک از مشاوران تغذیه یا مربی خود صحبت کنید، تا درباره مراحل بعدی یا محصولات جایگزین به شما کمک کند.

مکمل ال آرژنین مناسب را کجا بخرم؟

توصیه می شود برای خرید هر نوع مکمل بالاخص مکمل های ال آرژنین به داروخانه های معتبر سراسر کشور مراجعه کنید. حتی می توانید با کارشناسان داروخانه اینترنتی داروبوم تماس بگیرید و از راهنمایی آنها برای انتخاب مکمل مناسب بهره مند شوید.

بهترین قرص ال آرژنین برای زنان و مردان

انواع مکمل های ال آرژنین در داروخانه های با دوزهای مختلف موجود است. برخی از بهترین آن ها در ادامه معرفی خواهد شد:

۱- قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ ژن استار

قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ ژن استار مکملی تولید ایران است که در بسته بندی های متنوع ۳۰، ۱۰۰، ۱۲۰ و ۳۰۰ عددی برای مصرف کنندگان عرضه می شود. طبق دستورالعمل روی بسته بندی مصرف روزی سه عدد قرص همراه غذا توصیه شده است.

قرص ال آرژنین 1000 میلی گرم ژن استار

۲- قرص آرژنین ۱۰۰۰ میلی گرم فول استار

قرص آرژنین ۱۰۰۰ میلی گرم فول استار از مکمل های باکیفتی است که توسط شرکت مکمل سازی فول استار روانه بازار شده است. این مکمل به دو صورت ۳۰ و ۹۰ عددی بسته بندی می شود تا هر شخص بسته به بودجه و نیاز خود اقدام به خرید کند. نحوه مصرف ال آرژنین ۱۰۰۰ فول استار روزی ۲ تا ۳ قرص نیم ساعت قبل از شروع تمرین است.

قرص آرژنین 1000 میلی گرم فول استار

۳- قرص آمینو آرژنین ویتاپی

قرص آمینو آرژنین ویتاپی مکملی ساخت ایران است. این مکمل در قوطی ۴۰۰ عددی توزیع می شود. بدنسازان برای مصرف با مربی خود مشورت کنند اما به طور کلی مصرف روزی ۴ عدد قرص قبل از تمرین و ۴ عدد قرص بعد از تمرین توصیه می شود.

قرص آمینو آرژنین ویتاپی 400 عددی

سخن پایانی
ال آرژنین یک اسید آمینه است که بدن برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. فرد می تواند آن را از طریق رژیم غذایی با مصرف پروتئین های حیوانی و برخی پروتئین های گیاهی به دست آورد. زنان و مردان همچنین می توانند ال آرژنین را به عنوان مکمل مصرف کنند.
مصرف مکمل‌های ال آرژنین می‌تواند از سلامت قلب، کاهش فشار خون، کاهش قند خون، تقویت سیستم ایمنی و… حمایت کند. با این حال، عوارض جانبی این مکمل ها شامل مشکلات گوارشی و تداخل با داروها باشد. بنابراین، بهتر است قبل از مصرف آنها با پزشک صحبت کنید.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.