عوارض کمبود ویتامین دی در بارداری

Beautiful pregnant afro woman hugging her tummy, enjoying her pregnancy, staying next to window, free space

آنچه در این مقاله می خوانید:
کمبود ویتامین D در دوران بارداری در سراسر جهان رایج است. ویتامین D به طیف گسترده ای از فرآیندها در طول رشد جنین از جمله رشد استخوان، عملکرد ماهیچه ها و تجمع چربی سالم و همچنین عملکرد قلب، رشد عصبی و پاسخ های ایمنی کمک می کند.
مصرف بیش از حد این مکمل می تواند منجر به تجمع مضر کلسیم در بافت های نرم مانند قلب و کلیه شود. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که عوارض کمبود ویتامین دی در بارداری چیست؟

ویتامین D چیست؟

ویتامین D در ماهی های چرب، روغن کبد ماهی، گوشت قرمز، جگر، زرده تخم مرغ وجود دارد و به غذاهایی مانند مارگارین و غلات صبحانه اضافه می شود. ویتامین D به طور طبیعی در بدن از نور خورشید روی پوست تولید می شود. همچنین در قالب قرص ویتامین D وجود دارد. ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن مورد نیاز است و کمبود آن می تواند منجر به ضعف و نرمی استخوان ها (راشیتیسم) شود.

اهمیت ویتامین دی در دوران بارداری

کمبود ویتامین D حتی در صورت داشتن رژیم غذایی سالم ممکن است رخ دهد. گاهی اوقات به سبک زندگی ما، رنگدانه های پوست یا سایر عوامل خارج از کنترل ما مربوط می شود.

ویتامین D یک ماده مغذی حیاتی است و عملکردهای مهم زیادی در بدن دارد. منبع ویتامین D مادر در رحم به نوزادش منتقل می شود و به تنظیم فرآیندهایی از جمله رشد مغز کمک می کند. جدیدترین تحقیقات منتشر شده نشان می دهد که سطح ویتامین D مادران در دوران بارداری با ضریب هوشی فرزندانشان مرتبط است و نشان می‌دهد که سطوح بالاتر ویتامین D در بارداری ممکن است منجر به نمرات ضریب هوشی بیشتر در دوران کودکی شود.

تحقیقاتی مجزا انجام شده است که نقش مهم ویتامین D را در اوایل و اواخر بارداری به طور جداگانه نشان می دهد، از جمله تنظیم پاسخ های ایمنی مادر و جنین و رشد رگ های خونی، که برای بارداری سالم مهم هستند. همچنین سطوح پایین آن با سایر مشکلات جدی در ماه های آخر بارداری مانند پره اکلامپسی و زایمان زودرس مرتبط است.

محصول پیشنهادی
برای خرید قرص ویتامین D3 ایرانی و خارجی با تخفیف ویژه به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

درمان کمبود ویتامین D در بارداری

کمبود ویتامین D کاملاً شایع است. خبر خوب این است که راه حل نسبتا آسانی وجود دارد. دریافت ویتامین D کافی از طریق رژیم غذایی می تواند دشوار باشد و همه نمی توانند این کمبود را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید جبران کنند، بنابراین یک راه کار خوب مصرف مکمل است.

مصرف روزانه توصیه شده ویتامین D 600 واحد بین المللی (IU) است. به طور متوسط، آمریکایی‌ها کمتر از ۲۰۰ واحد بین‌المللی در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، و بنابراین اگر مردم این فاصله را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا مکمل‌ها جبران نکنند، احتمالا دچار کمبود خواهند شد.

غذاهایی که حاوی سطوح بالاتر ویتامین D هستند عبارتند از ماهی های چرب، تخم مرغ و منابع غنی شده مانند شیر گاو و غلات صبحانه. با این حال، ویتامین D یکی از سخت ترین مواد مغذی است که به مقدار کافی از رژیم غذایی دریافت می کنیم.

عوارض کمبود ویتامین دی در بارداری

کمبود ویتامین دی در دوران بارداری مشکلاتی را بوجود می آورد که عبارتند از:

دیابت بارداری

دیابت بارداری قند خون بالا (گلوکز) است که در دوران بارداری ایجاد می شود و معمولاً پس از زایمان از بین می رود. این می تواند در هر مرحله از بارداری اتفاق بیفتد، اما در سه ماهه دوم یا سوم شایع تر است.

مطالعات نشان می دهند که مکمل ویتامین D برای زنان باردار پرخطر در سه ماهه اول و دوم تاثیر موثری بر دیابت بارداری دارد.

نقص مادرزادی

بدن نوزاد و اکثر اندام های داخلی در ۱۲ هفته اول بارداری تشکیل می شود. عمدتاً در این زمان است که برخی از داروها باعث نقص مادرزادی می شوند.

هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط مکمل های ویتامین D در اوایل بارداری با نقص های مادرزادی در نوزاد وجود ندارد. تعداد کمی از مادران دریافت کننده دوز بالاتر ویتامین D نیز نشان نداده اند که این باعث نقص مادرزادی در نوزاد می شود.

سقط جنین

مطالعات نشان می دهد که زنانی که کمبود ویتامین D دارند بیشتر در معرض سقط جنین قرار دارند. همچنین تحقیقاتی درباره ارتباط سطح ویتامین D و درمان کمبود آن قبل از لقاح انجام شده که نشان می دهد در مقایسه با مصرف ویتامین D در سه ماهه اول مزایای بیشتری دارد اما برای تایید این رویکرد نیاز به تحقیقات بیشتر است.

سطح ویتامین D در هفته هشتم بارداری با از دست دادن بارداری ارتباطی نداشت. محققان خاطرنشان می کنند که این مطالعه علت و معلولی را اثبات نمی کند. برای تعیین اینکه آیا تامین ویتامین D برای زنان در معرض خطر سقط جنین می تواند شانس بارداری و تولد زنده را افزایش دهد، به مطالعات بیشتری نیاز است.

مرده زایی

مطالعه ای که روی ۵۴۰ زن باردار مصرف کننده مکمل های ویتامین D در دوران بارداری انجام شد، نشان داد که در مقایسه با زنانی که مکمل ویتامین D مصرف نمی کردند، شانس بیشتری برای مرده زایی ندارند.

زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد

مطالعاتی که بر روی زنان باردار مصرف‌کننده مکمل‌های ویتامین D در دوران بارداری انجام شده، نشان داده است که در مقایسه با زنانی که مکمل ویتامین D مصرف نمی‌کنند، شانس بیشتری برای زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد در هنگام تولد ندارند.

با این حال، یک مطالعه بزرگ نشان داد که زنان باردار که مکمل‌های حاوی ویتامین D و کلسیم مصرف می‌کنند، اندکی بیشتر احتمال دارد که زایمان زودرس داشته باشند. مشخص نیست که آیا این ممکن است به این دلیل باشد که زنانی که در بارداری مکمل های کلسیم مصرف می کنند، ممکن است به دلیل مسائل بهداشتی زمینه ای این کار را انجام دهند، که ممکن است خود احتمال زایمان زودرس را افزایش دهد. بنابراین تحقیقات بیشتر مورد نیاز است.

مشکلات یادگیری یا رفتاری در کودک

هیچ مطالعه ای در مورد یادگیری و رشد کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری مکمل های ویتامین D مصرف کرده اند، بررسی نشده است.

سخن پایانی
پیامدهای نامطلوب سلامتی مانند پره اکلامپسی، وزن کم هنگام تولد، هیپوکلسمی نوزادان، رشد ضعیف پس از تولد، شکنندگی استخوان، و افزایش بروز بیماری های خودایمنی با سطوح پایین ویتامین D در دوران بارداری و نوزادی مرتبط است.
قابل اندازه گیری ترین و دقیق ترین راه برای رفع کمبود ویتامین D، مصرف قرص ویتامین D است. فرم توصیه شده مکمل ویتامین D در دوران بارداری قرص ویتامین D3 است. این فرم طبیعی ویتامین D است که بدن ما از نور خورشید می سازد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.