فواید مصرف ویتامین دی در دوران بارداری چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ویتامین دی یکی از ضروری ترین ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری می باشد. کمبود ویتامین دی باعث اختلال در رشد جنین و کاهش سطح ویتامین دی در بدن مادر باردار می شود. به همین خاطر پزشکان مصرف قرص ویتامین D را در بارداری برای مادران تجویز می کنند. جهت آشنایی بیشتر با فواید مصرف ویتامین دی در دوران بارداری تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

ویتامینD و دلایل مصرف آن در دوران بارداری

ویتامین دی یک ویتامین ضروری در دوران بارداری می باشد. افراد در سنین مختلف نیازمند واحدهای مشخصی از ویتامین در طول روز هستند. این نیاز در برخی افراد بیشتر است. زنان باردار از جمله افرادی هستند که باید به این موضوع بسیار اهمیت بدهند. چرا که اگر ویتامین دی بدن کم باشد دیگر استخوان ها نمی توانند کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی جذب کنند. این امر سبب می شود تا به مرور استخوان ها دچار ضعف و در نهایت پوکی شوند.

فواید ویتامین دی برای زنان باردار دو برابر افراد عادی است. چرا که بدن غذای موردنیاز برای جنین را از استخوان ها می گیرد، اگر ویتامین دی بدن مادر کم باشد آسیب های جدی به جسم وی وارد می شود. به اصطلاح دقیق تر استخوان های مادر آب می شود تا جنین تکامل پیداکند. زنان باردار در طول روز باید به میزان ۲۰۰-۱۰۰۰IU ویتامین D دریافت کنند. عدم مصرف ویتامین D آسیب های دیگری هم دارد که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

عوارض کمبود ویتامین دی در دوره بارداری

ویتامین دی در دوران بارداری اگر در بدن مادر دچار کمبود باشد به صورت های مختلفی نمایان می شود.  دوران بارداری به گونه ای است که یک سری مشکلات روحی و جسمی را برای مادر ایجاد می کند، اما اگر مادر کمبودهایی هم در بدن داشته باشد این مشکلات دوچندان می شود. کمبود ویتامینD به صورت های مختلفی در مادر بروز می کند که در ادامه برخی از آن ها را با هم بررسی می کنیم؛

۱- عفونت یا بیش از حد مریض شدن

ویتامین دی بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر مستقیم دارد. در صورتی که ویتامینD بدن کم باشد سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود. عفونت و نقص عملکرد در سیستم ایمنی بدن سبب می شود تا مادر بیش از حد مریض شود. آنفولانزا از جمله بیماری های عفونی است که مادر زیاد بدان دچار می شود.

۲- افسرگی

ویتامین دی بر روی خلق و خوی فرد نیز موثر است. تحقیقات نشان داده است ۶۵ درصد از زنانی که در دوران بارداری دچار افسردگی می شوند کمبود ویتامینD دارند. بنابراین رسیدن میزان کافی این ویتامین به بدن مادر سبب بهبود خلق و خوی وی می گردد.

۳- خستگی بیش از حد

کمبود ویتامین دی ممکن است به صورت خستگی های مکرر و بیش از حد نیز بروز پیدا کند.

۴- طولانی شدن مدت التیام زخم ها

 یکی دیگر از نشانه های کمبود ویتامینD در بدن طولانی شدن زمان التیام زخم می باشد. در صورت کمبود این ویتامین، اگر یک بریدگی در جایی از بدن ایجاد شود هرچند عمیق هم نباشد مدت زیادی طول خواهد کشید تا بهبود پیدا کند.

۵- ریزش مو

ویتامین دی ممکن است خودش را به صورت ریزش موهای سر نشان دهد. پس اگر مادر دچار ریزش موی بیش از حد معمول شود احتمال کمبود ویتامینD در وی وجود دارد.

۶- درد عصبی

ویتامین دی با اعصاب حساس به درد تداخل پیدا می کند. ممکن است دردهای عصبی ناشی از کمبود این ویتامین باشد.

فواید مصرف ویتامین دی در بارداری

ویتامینD به صورت های مختلفی بر روی بدن تاثیر می گذارد. در صورتی که این ویتامین به میزان کافی در زنان باردار مصرف شود، فواید آن هم در دوران بارداری و هم پس از تولد نوزاد نمایان می گردد. فواید مصرف کافی ویتامینD در مادران باردار عبارت است از:

  •  پیشگیری از زایمان زودرس، پره اکلامپسی و دیابت بارداری
  • پیشگیری از آسیب های مغزی به نوزاد مانند اوتیسم و فلج چند گانه
  • کاهش خس خس تنفس در نوزادانی که زودتر از موعد متولد شده اند
  • کاهش ۵۵ درصدی تولد نوزادان کم وزن
  • کاهش ۶۵ درصدی مرگ نوزاد

نحوه مصرف ویتامینD در بارداری

 کمبود ویتامینD در خانم های باردار ممکن است سبب سقط جنین در آن ها شود. این خطر در سه ماهه اول بیشتر از ۶ ماه آخر می باشد. بهتر است خانم ها قبل از اقدام به بارداری آزمایشات قبل از بارداری را انجام دهند تا اگر کمبودی دارند برطرف نمایند. در دوران بارداری نحوه و میزان مصرف ویتامینD  باید طبق اصول صورت پذیرد. از جمله روش ها و زمان های دریافت این ویتامین به شرح زیر است؛

  • پس از مصرف چرب ترین وعده غذایی روزانه
  • پس از وعده نهار
  • پیاده روی روزانه به مدت ۱۰ دقیقه زیر نور خورشید. بهترین زمان پیاده روی ساعت ۱۰ صبح تا ۱۵ بعد از ظهر می باشد.

معرفی قرص های حاوی ویتامین D

یکی از موثرترین روش های جبران ویتامین D مصرف قرص می باشد. معمولا پس از آزمایشاتی که پزشک از زن باردار می گیرد. در صورتی که نیاز باشد برای جبران کمبود ویتامینD قرص تجویز می کند. در ادامه چند مورد از موثرترین قرص های ویتامینD را به شما معرفی می کنیم.

۱- قرص اولترا ویتامین D3 ویتابیوتیکس

قرص اولترا ویتامین D3 یک قرص حاوی ویتامینD است که برای حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی، قلب و عروق و سلامت استخوان ها مفید می باشد. همچنین عملکرد این ویتامین به گونه ای است که می تواند قند خون را کنترل کند و از پیشرفت آن جلوگیری نماید.

۲- قرص ویتامین D3 1000 یوروویتال

قرص سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و کمک زیادی به سلامت استخوان ها می کند. همچنین این ویتامین با توجه به نوع مکانیسم اثرگذاری که دارد سبب جذب میزان مناسبی از کلسیم به استخوان ها می شود. علاوه بر استخوان های بدن این  ویتامین به حفظ سلامت دندان ها نیز کمک می کند.

برای مشاهده قیمت و خرید قرص ویتامین D3 هزار یوروویتال به داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

۳- سافت ژل ویتامین D3 ویواتیون

سافت ژل ویتامین د۳ ویواتیون یک ویتامین محلول در چربی می باشد. این ویتامین به صورت فرآورده سافت ژل است. مصرف این ویتامین جذب کلسیم و فسفر را در بدن بهبود بخشیده و به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی خواهد کرد.

۴- قرص ویتامین دی۳ ۱۰۰۰IU هلث اید

ویتامین دی موجود در قرص ویتامین دی ۳ هلث اید و سبب عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن شده، جذب و استفاده از کلسیم و فسفر را افزایش داده و به حفظ عملکرد طبیعی استخوان ها، عضله ها و سلامت دندان ها کمک می کند. علاوه بر این سطح کلسیم خون را نیز در سطح نرمال حفظ می نماید.

۵- قرص سافت ژل ویتامین۲۰۰۰ واحد او پی دی فارما

این قرص یک مکمل منحصر به فرد جهت تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن در طول روز می باشد. این قرص به سلامت استخوان، دندان و سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می کند.

سخن پایانی
ساده ترین روش برای رفع کمبود ویتامین D، مصرف مکمل های حاوی ویتامین D است. فرم توصیه شده مکمل ویتامین D در دوران بارداری قرص ویتامین D3 است. این فرم طبیعی ویتامین D است که بدن ما از نور خورشید می سازد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.