فواید قرص امگا ۳ برای زنان چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
امگا ۳ از انواع اسیدهای چرب ضروری برای سلامتی زنان است. دریافت امگا ۳ از طریق قرص امگا ۳ یا رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در دوران قاعدگی، مشکلات یائسگی، پیش گیری از ابتلا به سرطان سینه، تقویت مفاصل، جلوگیری از پوکی استخوان و … دارد. اگر به اندازه کافی امگا ۳ در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، با این مقاله از مجله سلامتی داروبوم همراه باشید تا بدانید چه فوایدی را از دست می دهید.

امگا ۳ چیست؟

بدن انسان اغلب چربی های مورد نیاز خود را از سایر چربی ها یا مواد خام می تواند بسازد. اما این موضوع درباره اسیدهای چرب امگا ۳ صدق نمی کند. اینها چربی‌های ضروری هستند و بدن نمی‌تواند آنها را از ابتدا بسازد و باید آنها را از غذا دریافت کند. غذاهای سرشار از امگا ۳ عبارتند از ماهی، روغن های گیاهی، آجیل (به خصوص گردو)، دانه کتان، روغن بذر کتان و سبزیجات برگ دار.

اسیدهای چرب امگا ۳ بخشی جدایی ناپذیر از غشای سلولی در سراسر بدن هستند و بر عملکرد گیرنده های سلولی در این غشاها تأثیر می گذارند. آنها نقطه شروعی را برای ساخت هورمون هایی فراهم می کنند که لخته شدن خون، انقباض و شل شدن دیواره سرخرگ ها و التهاب را تنظیم می کنند.

امگا ۳  همچنین به گیرنده های سلولی که عملکرد ژنتیکی را تنظیم می کنند متصل می شود. احتمالاً به دلیل این اثرات، نشان داده شده است که چربی‌های امگا ۳ به پیشگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی کمک می‌کند، ممکن است به کنترل لوپوس، اگزما و آرتریت روماتوئید کمک کرده و نقش محافظتی در پیش گیری از سرطان و سایر بیماری ها ایفا می کند.

بیشتر بخوانید:
برای آشنایی بیشتر با امگا ۳ و فواید و عوارض جانبی آن مطالعه مقاله «قرص امگا ۳ برای چیست» را پیشنهاد می کنیم.

فواید امگا ۳ برای زنان

امگا ۳ برای زنانی که به دنبال بهبود سلامت خود هستند بهترین انتخاب است. در این بخش تعدادی از مهم ترین خواص امگا ۳ برای زنان آورده شده است.

۱- قرص امگا ۳ و پریودی

اکثر زنان به صورت ماهانه دردهای قاعدگی و ناراحتی شکمی را تجربه می‌کنند، این وضعیت به نام دیسمنوره شناخته می‌شود که معمولاً در اثر انقباضات شدید رحم ناشی از پروستاگلاندین‌ها ایجاد می‌شود.

مطالعات گسترده نشان می‌دهد که تاثیر امگا ۳ بر قاعدگی به شکل کاهش دردهای قاعدگی و به دلیل خواص ضدالتهابی آن می باشد. مطالعه ای دیگر نشان می دهد که همزمان با مصرف قرص امگا ۳ مصرف مسکن هایی مانند ایبوپروفن که در برای کاهش دردهای دوران قاعدگی مرسوم است، کاهش یافته است.

۲- امگا ۳ و کاهش آرتریت روماتوئید

زنان دو تا سه برابر مردان در معرض خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) هستند که معمولاً در سنین میانسالی بروز می کند. آرتریت روماتوئید زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به مفاصل مختلف حمله کرده و در نتیجه التهاب و درد ایجاد می شود.

مکمل‌های روغن ماهی به دلیل اثرات ضدالتهابی به کاهش تورم، درد و سختی مفاصل کمک می کند و متعاقباً مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را کاهش می دهد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی داروهایی هستند که به طور گسترده برای تسکین درد، کاهش التهاب و کاهش دمای بالا استفاده می‌شوند. با این حال، دوز EPA و DHA برای دستیابی به چنین اثر ضد التهابی هنوز مشخص نیست، بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در وب سایت معتبر womenshealthnetwork می خوانیم:
تأثیر امگا ۳ بر غشای سلول های عصبی و همچنین با تعدیل عملکرد انتقال دهنده های عصبی در کنترل گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی به اثبات رسیده است. تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی سرشار از امگا ۳ می تواند یکی از دلایلی باشد که زنان ژاپنی (که رژیم غذایی سرشار از ماهی و جلبک دریایی دارند) نسبت به زنان آمریکایی با مشکلات یائسگی کمتر دست و پنجه نرم می کنند.

۳- امگا ۳ و جلوگیری از پوکی استخوان

به طور کلی زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند، به ویژه پس از یائسگی به دلیل کاهش سطح استروژن. یافته های بالینی جدید فواید بالقوه اسیدهای چرب امگا ۳ را بر تراکم مواد معدنی استخوان گزارش کرده اند، یکی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اثر ممکن است همزمان با مکمل‌های کلسیم افزایش یابد.

۴- امگا ۳ و خلق و خوی شاد

امگا ۳ نیز می تواند افسردگی را از بین ببرد. بررسی‌های اخیر نشان داده است که مکمل‌های امگا ۳ در برابر افسردگی شدید (اما نه اختلالات اضطرابی) موثر هستند. با این حال، محققان بر این عقیده هستند که برای یافتن دوز بهینه و همچنین فواید طولانی مدت استفاده از امگا ۳ در درمان افسردگی، به مطالعات گسترده تری نیاز است.

مطلب پیشنهادی
تحقیقات گسترده ای درباره خواص امگا ۳ برای زنان به انجام رسیده است. با این حال این ماده مغذی برای کودکان نیز خالی از فایده نیست. برای آشنایی با خواص امگا ۳ برای کودکان مطلب «فواید امگا ۳ برای کودکان چیست» را پیشنهاد می کنیم.

۵- خواص امگا ۳ برای رحم

در طی سالیان اخیر تعداد افرادی که به سرطان مبتلا می شوند در سطح جهان افزایش یافته است. به طور عمده سه سرطان اصلی که زنان را تحت تاثیر قرار می دهند شامل سرطان سینه، کولورکتال و ریه هستند.

سرطان های زنانه مانند سرطان دهانه رحم، تخمدان و آندومتر نیز در میان ده سرطانی هستند که معمولاً در زنان تشخیص داده می شوند. سرطان های زنانه می توانند قبل از یائسگی ایجاد شوند، اما خطر با افزایش سن، به ویژه پس از یائسگی، افزایش می یابد.

۶- امگا ۳ و تناسب اندام

انرژی بیش از حد مصرف شده از غذا و نوشیدنی به صورت چربی در بدن انسان ذخیره می شود. اکثر زنان دارای اضافه وزن یا چاق دارای چربی بدن بالایی هستند که باعث مقاومت به انسولین می شود که خود منجر به سطح بالای انسولین در گردش می شود. انسولین بالا به طور غیرمستقیم باعث رشد سرطان، به ویژه سرطان آندومتر و سینه می شود.

افزایش سطح استروژن در گردش خون در زنان دارای اضافه وزن یا چاق نیز خطر ابتلا به سرطان سینه، آندومتر و تخمدان را افزایش می دهد. به طور کلی، این سندرم های متابولیک مرتبط با چاقی بالا و التهاب مزمن، یک محیط بالقوه برای رشد سرطان ایجاد می کند.

جدا از سرطان ها، افراد چاق یا دارای اضافه وزن بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی هستند. بنابراین، حفظ وزن سالم یکی از عوامل کلیدی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان است.

بیشتر بخوانید
خواص امگا ۳ برای زنان به خوبی اثبات رسیده است. اما آیا این ماده مغذی برای مردان نیز مفید است؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال مطلب «فواید قرص امگا ۳ برای مردان» را پیشنهاد می کنیم.

۷- امگا ۳ و پوست درخشان

اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند تولید چربی پوست را تنظیم کنند، هیدراتاسیون متعادل را بهبود بخشند، جوش ها را فروکش کنند و علائم پیری را به حداقل برسانند. امگا ۳ همچنین می تواند به نرم شدن پوست خشن و خشک کمک کند و اثر تسکین دهنده ای بر تحریک و درماتیت داشته باشد.

۸- امگا ۳ و دوران بارداری و شیردهی

اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند با افزایش جریان خون رحم، بارداری را در زنان مبتلا به مشکلات ناباروری تسهیل کند. مصرف مکمل امگا ۳ در دوران بارداری خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد و می تواند وزن نوزاد هنگام تولد را افزایش دهد و با بهبود جریان خون جفت، رشد جنین را تقویت کند.

مصرف امگا ۳ FA در دوران بارداری و شیردهی رشد مغز کودک را تسهیل می کند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مکمل امگا ۳ به پیشگیری از پره اکلامپسی و افسردگی پس از زایمان کمک می کند.

مطلب پیشنهادی
برای اینکه از فواید قرص امگا ۳ برای زنان باردار و شیرده بیشتر بدانید مطالعه مقاله «تاثیر امگا ۳ در بارداری» از مجله داروبوم پیشنهاد می کنیم.

۹- امگا ۳ و فعالیت بدنی

شواهد مستدل نشان می دهد که فعالیت بدنی منظم ممکن است خطر ابتلا به سرطان آندومتر، سینه و کولورکتال را کاهش دهد، زیرا ورزش به بهبود حساسیت به انسولین، کاهش چربی بدن، کاهش سطح استروژن در گردش و التهاب مزمن کمک می کند. بنابراین، فعالیت بدنی برای کمک به دستیابی به وزن سالم و در نتیجه کاهش خطرات سرطان بسیار مهم است.

۱۰- امگا ۳ و تغذیه سالم

مطابق با آخرین تحقیقات نشان داده شده است که افزایش مصرف غلات کامل، میوه ها و سبزیجات در برابر اکثر انواع سرطان ها به ویژه سرطان روده بزرگ محافظت می کند. چنین غذاهایی حاوی مقادیر بالایی از عوامل ضد تومور زا، آنتی اکسیدان های مختلف (ویتامین C، کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، سلنیوم، زینک و…)، فیتواستروژن و همچنین فیبر غذایی هستند.

مصرف چنین مواد غذایی با فیبر بالا همچنین منجر به پاسخ گلیسمی بهتری می شود که به نوبه خود به بهبود مقاومت به انسولین و محافظت در برابر سرطان های مرتبط با چاقی کمک می کند. علاوه بر این، بیشتر انواع قرص مولتی ویتامین زنان شامل این مواد مغذی است که اثرات مثبتی در کاهش خطر ابتلا به سرطان به طور کلی دارد.

معرفی منابع امگا ۳

امگا ۳ اغلب با ماهی مترادف است؛ انواع ماهی مانند ماهی آزاد وحشی، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن، گوش ماهی، کریل سرشا از امگا ۳ هستند. خوب، لازم نیست حتما هفته ای سه بار ماهی بخورید تا امگا ۳ کافی دریافت کنید. غذاهای ذکر شده در زیر نیز منابع خوبی از امگا ۳ هستند:

  • گردو
  • دانه کتان، دانه چیا و دانه سویا
  • گل کلم، هوموس

اگر اضافه وزن دارید، مراقب غذاهایی مانند آجیل و روغن ها باشید، زیرا کالری بالایی دارند و ممکن است به افزایش وزن کمک کنند.

اما راه دیگری که می توانید امگا ۳ بدنتان را تامین کنید مصرف مکمل های امگا ۳ است. این مکمل ها از قیمت مناسبی برخوردار می باشند و نیاز بدن به این ماده مغذی را به خوبی تامین می کنند.

سافت ژل امگا ۳ فیش اویل بدون جیوه فرمولیتد ساینس

اگر به دنبال قرص امگا ۳ خارجی هستید محصول سافت ژل امگا ۳ فمولیتد ساینس را به شما پیشنهاد می کنیم. این مکمل کانادایی جایگزین ایده آل ماهی و منابع دریایی برای افرادی است که تمایلی به این خوراکی ها ندارند. امگا ۳ به ویژه برای سلامت مادران باردار و جنین در حال رشد آنها توصیه می شود. همچنین از زایمان زودرس و سایر مشکلات سلامتی پیش گیری می کند.

کپسول امگازون هلث اید

مکمل دیگری که برای بهره مندی از فواید اسیدهای چرب امگا ۳ پیشنهاد می شود، کپسول امگازون هلث اید است. این محصول در ایران و تحت لیسانس انگلستان تولید شده و سرشار از اسیدهای چرب ضروری EPA  و DHA و ویتامین E می باشد. مصرف این محصول در حفظ سلامت پوست و مو و جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک پوستی موثر بوده همچنین موجب پرپشتی و درخشندگی موها خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
اگر می خواهید بدانید تفاوت امگا ۳ با روغن ماهی چیست مقاله «فرق روغن ماهی با امگا ۳» را پیشنهاد می کنیم.

سوالات متداول از خواص امگا ۳ برای زنان

۱- مالیدن کپسول امگا ۳ روی پوست صورت کمکی به چاقی صورت می کند؟

کپسول امگا ۳ برای شفافیت و درخشندگی پوست زنان بسیار موثر است به طوریکه افراد با مصرف خوارکی و یا مالیدن روغن امگا ۳ به صورت خود بعد از مدتی حس طراوت و پرشدن صورت را احساس خواهند کرد. با این حال توصیه اکید ما این است که افراد دارای پوست های حساس و مستعد جوش با احتیاط و انجام تست حساسیت این کار را انجام دهند.

۲- بهترین زمان مصرف امگا ۳ چه موقع است؟

بهترین زمان مصرف امگا ۳ برای بهره مندی کامل از مزایای قرص امگا ۳ زمانی است که یادآوری آن برایتان راحت تر است. نکته ای که در مصرف مکمل ها به ویژه امگا ۳ مطرح است مداومت است. این قرص همراه با غذاهای دارای چربی سالم اثربخشی مضاعف خواهد داشت.

سخن پایانی
کپسول امگا ۳ یکی از مفیدترین مکمل هایی می باشد که زنان باید استفاده کنند. اطمینان حاصل کنید که مکمل امگا ۳ حاوی EPA و DHA باشد. EPA و DHA اغلب در محصولات حیوانی یافت می شوند. منابع گیاهی هم در دسترس هستند، اما معمولا فقط حاوی ALA  می باشند.

منبع: healthline , womenshealthnetwork

مطالب مرتبط
4 نظرات
  1. ساناز

    سلام خسته نباشید
    قرص امگا ۳ برای شادابی پوست هم مفیده؟ اگر پوست حالت کدر و کمی چروک ریز داشته باشه؟

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      از خواص قرص امگا ۳ برای زنان افزایش شادابی و طراوت پوست است. این محصول به صورت خوراکی و موضعی طی یک دوره حداقل یک ماهه تیرگی پوست را کاهش داده و موجب شفافیت پوست می شود. علاوه بر اینها چروک های بسیار ریز در اطراف لب و دور چشم را نیز بر طرف می کند.

  2. مریم

    سلام. ممنون از مطلب جامعتون.
    فواید امگا ۳ برای چاقی صورت هم به اثبات رسیده؟

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      تحقیقات بسیار اندکی در زمینه تاثیر و خاصیت امگا ۳ بر چاق شدن صورت انجام شده است و نیاز به تحقیقات بیشتری است. با این حال نظرات مصرف کنندگان در فروم های ایرانی و خارجی حاکی از آن است که مصرف امگا ۳ تا حدی صورت را پر و حجیم می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.