فواید قرص ویتامین دی برای صورت چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ویتامین دی به ویتامین آفتاب مشهور است. اما آیا ویتامین دی آنقدر سخاوتمند است که درخشندگی و سرزندگی حاصل از مهم ترین منبع تولید آن یعنی خورشید را به پوست صورت ما عطا کند؟ ویتامین دی به صورت خوراکی از منابع غذایی مانند لبنیات و ماهی و همچنین قرص ویتامین دی نیز دریافت می شود. در این مقاله از مجله داروبوم قصد داریم به شما بگوییم فواید قرص ویتامین دی برای صورت چیست. با ما همراه باشید.

خواص ویتامین دی برای پوست صورت

پوست اصلی ترین عضو بدن است که ویتامین دی را تامین می کند. بنابراین بدیهی است که ویتامین دی در کیفیت پوست تاثیر بسزایی دارد. برخی از مهم ترین فواید ویتامین دی برای پوست صورت آورده شده است:

حفاظت از پوست

ویتامین D از سلول های اپیدرم که بیرونی ترین لایه پوست است محافظت می کند. وظیفه این سلول ها عملکرد بهینه سد پوستی است که نه تنها باکتری و مواد اضافی مضر را از سطح پوست دور نگه می دارد بلکه رطوبت پوست را برای جلوگیری از کم آبی نگهداری می کند.

تقویت ایمنی پوست

پوست خارجی ترین عضو بدن است که تقویت ایمنی آن همانند تقویت ایمنی بدن حائز اهمیت است. چرا که اولین خط دفاعی بدن به شمار می آید. سلول های سیستم ایمنی پوست هر گونه ماده خارجی را که از راه پوست وارد می شوند شناسایی و با آن مبارزه می کند.

ویتامین دی همچنین در تنظیم سلول های B و سلول های T که دو جز اصلی سیستم ایمنی هستند موثر می باشد. ویتامین D با خاصیت ضد میکروبی که دارد علاوه بر تقویت عملکرد سیستم ایمنی میکروب هایی که وارد پوست می شوند را نیز از بین می برند.

خاصیت ضد آفتابی

طبق آخرین تحقیقات مصرف ویتامین دی به صورت خوراکی و موضعی از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. ویتامین D قرمزی پوست ناشی از اشعه فرابنفش را تا حد زیادی کاهش می دهد.

التیام زخم ها

ویتامین دی برای التیام سریع زخم های پوستی مفید می باشد. این ویتامین پروتئین کاتلسیدین را که نوعی ضد میکروب می باشد بافت آسیب دیده را ترمیم کرده به بازسازی مکانیسم سد پوستی کمک می کند.

خاصیت آنتی اکسیدانی

ویتامین دی یک آنتی اکسیدان مفید برای کاهش آسیب های محیطی است. به عنوان یک نمونه کوچک ویتامین D می تواند رادیکال های آزاد را که موجب پیری زودرس می شود از بین ببرد.

خاصیت ضد التهابی

ویتامین دی به عنوان یک ضد التهاب خفیف تا متوسط عمل می کند. ویتامین دی به صورت موضعی برای درمان بیماری هایی مانند پسوریازیس، اگزما و ویتیلیگو استفاده می شود.

خاصیت رطوبت رسانی

ویتامین D رطوبت را در پوست نگه می دارد و مانع هر نوع کم آبی پوست می شود. سطوح کم ویتامین دی در بدن احتمال خشکی پوست را افزایش می دهد. بنابراین انواع قرص ویتامین دی به افزایش هیدراتاسیون پوست کمک می کند.

تنظیم غدد چربی

مطالعات حاکی از آن است که ویتامین D برای تنظیم و ترشح سبوم پوست نقش کلیدی دارد. سبوم ها روغن های طبیعی و مفید پوست هستند که از غدد سبابه سبوم ترشح می شوند و یک لایه محافظ روی سطح پوست تشکیل می دهند. هر گونه اختلال در رشد و عملکرد بهینه سلولهای غدد چربی تاثیر منفی روی پوست می گذارد.

آیا کمبود ویتامین D باعث مشکلات پوستی می شود؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم ویتامین دی نقش کلیدی در رشد و عملکرد بهینه پوست دارد. از همین رو کمبود ویتامین دی باعث بروز مشکلات پوستی متعددی می شود. کمبود ویتامین دی شایع است و احتمال ابتلا به بیماری و نگرانی های پوستی زیر را ایجاد می کند.

اگزما و کمبود ویتامین D

اگزما بیماری پوستی شایعی است که بیشتر نوزادان و کودکان را درگیر می کند. اما بزرگسالان نیز می توانند مبتلا شوند. از آنجایی که در اگزما سد دفاعی پوست مختل می شود ویتامین دی معمولا به عنوان درمان اگزما شناخته می شود. همچنین تحقیقات نشان می دهد سطوح پایین ویتامین D بر شدت اگزما تاثیرگذار است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که کمتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، یا منابع حاوی ویتامین دی در رژیم غذایی آنها وجود ندارد بیشتر به اگزما دچار می شوند. قرص ویتامین دی برای این افراد جایگزین ایده آلی است.

جوش و آکنه

تحقیقات رابطه بین سطح ویتامین D و بروز آکنه را نشان می دهد. افرادی که کمتر در معرض آفتاب هستند بیشتر ریسک ابتلا به کمبود ویتامین D را دارند. افراد مستعد آکنه می توانند برای کاهش علائم از مصرف قرص های ویتامین D بهره مند شوند.

سخن پایانی
ویتامین D یک ویتامین ضروری است که نقش های متعددی در حفظ سلامت پوست ایفا می کند. قرار گرفتن متوسط در معرض نور خورشید و مصرف غذاهای غنی از ویتامین و قرص ویتامین دی این اطمینان را ایجاد می کند که مقدار کافی ویتامین D دریافت می کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.