قرص ویتامین ب ۱ برای چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ویتامین ب ۱ یکی از انواع ویتامین ب کمپلکس است که نقش مهمی در متابولیسم انرژی و حفظ سلامت اعصاب دارد. با مصرف یک رژیم غذایی متعادل می‌توان به راحتی مقادیر روزانه B1 را تأمین کرد. با اینحال برای شرایط خاص از جمله کمبودهای غذایی، قرص ویتامین ب ۱ در دوزهای مختلف در دسترس است. با این مقاله همراه باشید تا بیشتر درباره قرص ویتامین ب ۱ برای چیست بدانید.

ویتامین B1 که به نام تیامین نیز شناخته می‌شود، برای تبدیل کربوهیدرات های مصرفی به انرژی حیاتی است. این ویتامین از عملکرد صحیح سیستم عصبی، ماهیچه ها و قلب پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، در بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه نقش دارد. ویتامین ب۱ (تیامین) همچنین به حفظ سلامت پوست، مو و چشم کمک می‌کند.

با مصرف این ویتامین مواد مغذی و اکسیژن به سلول های پوست رسیده و بهبود گردش خون تضمین می‌شود. افزایش جریان خون عاملی برای درخشش طبیعی و داشتن پوستی سالم است. تیامین به تغذیه پوست کمک کرده و ظاهری شاداب و جوان به شما می‌بخشد.

خواص ویتامین ب ۱

یکی از عملکردهای ویتامین B1 در بدن تجزیه و آزادسازی انرژی از مواد غذایی است. این ویتامین پرکاربرد مزایا و خواص بی‌شماری دارد. در میان آنها می‌توان به مهمترین موارد اشاره کرد.

۱- عملکرد قلب

 ویتامین B1 به عملکرد طبیعی قلب کمک می‌کند. البته ریزمغذی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند بر سلامت قلب تأثیر بگذارند اما مصرف ویتامین B1 کافی یکی از راه‌های ساده برای کمک به سلامت قلب و عروق است.

۲- بهبود متابولیسم 

بدن ما انرژی خود را از غذاهای حاوی چربی، کربوهیدرات و پروتئین به دست می‌آورد اما برای استفاده واقعی از این سوخت‌ها به کمک نیاز دارد. ویتامین B1 همان ماده کمکی است که به آزادسازی انرژی از درشت مغذی‌ها و متابولیسم طبیعی برای تولید انرژی کمک می‌کند.

۳- تقویت سیستم عصبی 

سیستم عصبی به بدن و مغز کمک می‌کند تا به درستی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. سیستم عصبی در واقع شامل شبکه عصبی و سلول‌های خاصی است که وظیفه آن‌ها انتقال پیام از مغز و نخاع به تمام قسمت‌های بدن و بالعکس است. ویتامین B1 به عملکرد طبیعی سیستم عصبی کمک می‌کند.

۴- عملکرد روانشناختی

کمک به عملکرد روانشناختی طبیعی یکی از مزایای کمتر شناخته شده ویتامین B1 است. این ویتامین اثر بسیار خوبی بر سلامت مغز و اعصاب دارد.

نشانه های کمبود ویتامین ب۱

کمبود تیامین در جمعیت‌های کم درآمد و در کشورهای در حال توسعه غیر معمول نیست. در حقیقت، کمبود ویتامین B1 می‌تواند نتیجه یک رژیم غذایی غنی از دانه‌های فرآوری شده باشد. اگرچه در کشورهای صنعتی علت اصلی کمبود تیامین اعتیاد به الکل است. سایر شرایطی که ممکن است منجر به کمبود تیامین شود شامل بی اشتهایی، جراحی چاقی (کاهش وزن) و بیماری‌های سوء جذب است.

برخی از افراد نیاز بیشتری به تیامین دارند. به عنوان مثال خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی و افرادی که فعالیت‌های بدنی شدید انجام می‌دهند ممکن است به میزان اندکی دچار کمبود تیامین باشند. بزرگسالان مسن و همچنین نوجوانانی که در اوج رشد هستند بیشتر از سایر افراد در معرض کمبود این ویتامین هستند.

کمبود تیامین در بیماران آلوده به HIV، افراد الکلی، بیماران مبتلا به مالاریا و کسانی که داروهای دیورتیک مصرف می‌کنند نیز شایع است.

کمبود متوسط ​​ویتامین B1 باعث علائم زیر می‌شود:

  •          از دست دادن اشتها
  •          خستگی
  •          ضعف عضلانی
  •          سوزن سوزن شدن پا یا بازو
  •          تاری دید
  •          تغییر در ضربان قلب
  •          تنگی نفس
  •          رفلکس های کاهش یافته
  •          تحریک پذیری
  •          هذیان

کمبود شدید تیامین می‌تواند منجر به بروز بیماری بری بری شود. این بیماری ممکن است بسیاری از سیستم‌های بدن را درگیر کند و اشکال مختلفی دارد.

قرص ویتامین ب ۳۰۰ برای چی خوبه؟

قرص ویتامین ب ۳۰۰ برای کمک به هضم و جذب مواد غذایی و تبدیل آن‌ها به انرژی تجویز می‌شود. زیرا بسیاری از آنزیم‌های گوارشی برای عملکرد مناسب نیازمند ویتامین B1 هستند.

این قرص برای درمان نارسایی احتقانی قلب، بهبود عملکرد سیستم عصبی، تقویت پوست مو و ناخن، تقویت اعصاب و رفع کمبود ویتامین B1 توسط پزشک برای افراد تجویز می‌شود.

ویتامین ب۱و دیابت

ویتامین ب۱ نقش بسیار مهمی در کنترل قند خون دارد و کمبود آن در افراد دیابتی بسیار شایع است. کمبود این ویتامین عوارض ناشی از دیابت را تشدید کرده و آسیب های عروقی را افزایش می‌دهد. با مصرف این ویتامین می‌توان بی حسی و گزگز دست و پا در افراد دیابتی را درمان کرد.

ویتامین ب ۱ ۳۰۰ و فشار خون

یکی از مهمترین فواید ویتامین ب ۱ حفظ سلامت قلب و عروق است. این ویتامین در خونرسانی و اکسیژن رسانی به عضلات قلب نقش دارد. افراد مبتلا به فشارخون معمولاً دچار کمبود B1 هستند. با مصرف ویتامین ب ۱ ۳۰۰ می‌توان به کنترل فشار خون و حفظ سلامت عروق کمک کرد.

ویتامین B1 برای استرس

ویتامین B1 برای سلامت سیستم عصبی ضروری است. این ویتامین از اضطراب و استرس، افسردگی، سردرد و بسیاری از مشکلات عصبی جلوگیری می‌کند. استفاده از تیامین به شما در مقابله با موقعیت های استرس زا کمک می‌کند. ویتامین B1 برای حفظ سلامت روان بسیار مهم است و اضطراب و استرس را از بین می‌برد.

نقش ویتامین B1 300 در بدنسازی

ویتامین B1 نقش بسیار مهمی در متابولیسم انرژی دارد. این ویتامین پروتئین و کربوهیدرات مصرفی را به انرژی تبدیل می‌کند که برای افزایش قدرت و استقامت در ورزشکاران بسیار مفید است. همچنین با کمک به عملکرد اعصاب برای حفظ آرامش و کاهش استرس در حین مسابقات مفید است.

قرص ویتامین ب ۱ برای اعصاب

قرص ویتامین ب ۱ برای اعصاب و آرامش روان معمولاً تجویز می‌شود. از خواص ویتامین ب ۱ می‌توان به بهبود خلق وخو، افسردگی، اضطراب و سردردهای عصبی اشاره کرد.

ویتامین ب ۱ و لاغری

 تیامین به سلول‌های بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات ها را به طور موثری به انرژی تبدیل کنند. در نتیجه مانع از تبدیل آن‌ها به چربی و ذخیره سازی در بدن می‌شود. ویتامین B1 یا تیامین یک قسمت اساسی از میتوکندری‌ها است که به عنوان باتری‌های بدن شناخته می‌شوند. میتوکندری‌ها نقش اساسی در سوزاندن چربی‌ها دارند بنابراین مصرف ویتامین ب ۱ می‌تواند به لاغری کمک کند.

مقدار مورد نیاز ویتامین ب ۱

طبق آکادمی ملی علوم، توصیه های روزانه برای ویتامین B1 در رژیم غذایی به شرح زیر است:

  • نوزادان تازه متولد شده تا ۶ ماهگی: ۰٫۲ میلی گرم 
  • نوزادان ۷ ماه تا ۱ سال: ۰٫۳ میلی گرم 
  • کودکان ۱ تا ۳ سال: ۰٫۵ میلی گرم 
  • کودکان ۴ تا ۸ سال: ۰٫۶ میلی گرم 
  • کودکان ۹ تا ۱۳ ساله: ۰٫۹ میلی گرم
  • مردان ۱۴ تا ۱۸ سال: ۱٫۲ میلی گرم 
  • زنان ۱۴ تا ۱۸ سال: ۱ میلی گرم 
  • مردان ۱۹ ساله و بالاتر: ۱٫۲ میلی گرم 
  • زنان ۱۹ سال به بالا: ۱٫۱ میلی گرم 
  • زنان باردار یا شیرده: ۱٫۴ میلی گرم

پزشکان دوزهای مناسب برای بیماری های ناشی از اختلالات ویتامین B1 مانند سندرم بری بری و ورنیکه-کورساکف را بر حسب شرایط بیمار تعیین می‌کنند. در این بیماری‌ها تیامین به صورت وریدی تزریق می‌شود تا به سرعت کمبود ویتامین را برطرف کند.

دوز روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم اغلب به عنوان مکمل مصرف می‌شود. تیامین در این دوزها بی خطر به نظر می‌رسد. اما قبل از مصرف مقدار زیاد این ویتامین باید با پزشک خود صحبت کنید.

زمان مصرف ویتامین ب ۱

برای رفع کمبود ویتامین B1 معمولاً یک بار در روز لازم است تیامین را مصرف کنید. شما می‌توانید این ویتامین را همراه با غذا یا بدون آن مصرف کنید. از آنجایی که B1 در متابولیسم بدن شرکت می کند بهتر است در بازه زمانی صبح تا ظهر مصرف شود.

 در صورت مصرف تیامین برای رفع کمبود ویتامین B1 بهتر است از مصرف الکل خودداری کنید. بعضی از افراد ممکن است هنگام مصرف تیامین احساس مریضی یا معده درد کنند اما این عوارض معمولاً خفیف است.

ویتامین ب ۱ چاق کننده است؟

اغلب ویتامین ها به دلیل خاصیت اشتهاآوری که دارند باعث افزایش وزن می شوند. درباره ویتامین ب ۱ نیز همین تصور وجود دارد با وجود اینکه ویتامین ب ۱ با بهبود سوخت و ساز بدن و کمک به متابولیسم کربوهیدرات ها به تناسب اندام و کاهش وزن کمک می‌کند. بنابراین این مکمل باعث چاقی و اضافه وزن نخواهد شد. در صورت داشتن رژیم مناسب و کنترل کالری‌های ورودی می تواند در لاغر شدن نیز به شما کمک کند.

آیا ویتامین ب ۱ فشار خون را بالا می برد؟

مطالعات بالینی در رابطه با مصرف مکمل‌های ویتامین B1 نشان داده اند که ویتامین B1 ممکن است به کاهش بیماری‌های قلبی- عروقی کمک کند. تحقیقات نشان داده است که مکمل ویتامین B1 برای کاهش فشار خون، به ویژه در بیماران مبتلا به هایپرگلیسمی مفید است بنابراین باعث افزایش فشار خون نخواهد شد.

بهترین مارک قرص ویتامین B1

قرص ویتامین b1 توسط شرکت های دارویی متعددی تولید شده است که در ادامه برخی از باکیفیت ترین آنها را معرفی خواهیم کرد:

۱- کپسول ب۱ پلاس یوروویتال

کپسول ب۱ پلاس یوروویتال حاوی ویتامین B1 و سایر ویتامین های گروه B است. این مکمل برای کاهش ضعف و کسالت و افزایش تولید انرژی در بدن تجویز می‌شود. استفاده از این محصول برای حفظ سلامت پوست، موها و ناخن بسیار مفید است و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. همچنین برای کمک به حفظ سلامت سیستم عصبی و بهبود خلق و خو مفید و موثر است.

قیمت کپسول ب1 پلاس یوروویتال

۲- کپسول بنفوتیامین برونسون

کپسول بنفوتیامین ۱۵۰ میلی گرم برونسون برای تأمین ویتامین B1 یا تیامین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کپسول فرم محلول در چربی ویتامین B1 را ارائه می‌دهد که از نظر جذب موثرتر از فرم طبیعی محلول در آب B1 است. کپسول بنفوتیامین برای کاهش علائم نوروپاتی، سلامت سیستم عصبی، بهبود خلق و خو و همچنین پیشگیری از اختلالات عملکرد شناختی تجویز می‌شود.

قیمت کپسول بنفوتیامین

۳- سافت ژل نوروبیوژل فورت دانا

سافت ژل نوروبیوژل فورت دانا ۴۰ عددی حاوی ویتامین B1، B2، B3، B5، B6 و B12 است. این مکمل برای تأمین انرژی و حمایت از سلامت سیستم عصبی تجویز می‌شود. استفاده از سافت ژل نوروبیوژل فورت دانا به بهبود خلق و خو، حفظ سلامت پوست و مو، افزایش خونسازی در بدن و همچنین تأمین ویتامین های B کمک می‌کند.

نوروبیوژل فورت دانا

عوارض ویتامین B1

ویتامین B1 معمولاً عوارض جانبی ندارد. برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به این دارو داشته باشند. علائم آن می‌تواند شامل مشکل در تنفس، بثورات پوستی، خارش، تورم یا سرگیجه شدید باشد. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، سریعاً به دنبال کمک پزشکی باشید.

سخن پایانی
ویتامین ب ۱ در انواع خارجی و ایرانی در دسترس است و شما با تجویز پزشک می‌توانید از آن استفاده کنید. این ویتامین نقش مهمی در سلامت جسمی و ذهنی دارد. ویتامین ب ۱ معمولاً برای بیماران مبتلا به دیابت، فشارخون و مشکلات عصبی تجویز می‌شود.
برای آگاهی از قیمت قرص ویتامین ب۱ ۳۰۰ ایرانی و خارجی و شرکت های تولید کننده آنها ساده ترین راه مراجعه به داروخانه آنلاین داروبوم است. این مکمل برای درمان مشکلات عصبی و کمبود ویتامین تجویز می‌شود.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.