قرص کوآنزیم کیوتن برای چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص کوآنزیم کیوتن را می توانیم به عنوان یکی از مکمل های غذایی مهم برای خانم ها و آقایان در سنین مختلف معرفی کنیم. این ترکیب کمتر شناخته شده برای عملکرد صحیح سلول ها و اندام ها مفید است. فرد با استفاده از این ترکیب می تواند عملکرد های صحیح را با داشتن پیش نیاز سلول یعنی انرژی سلولی تامین نماید. در این مطلب در خصوص قرص کوآنزیم کیوتن برای چیست و کوآنزیم Q10 و وظایف آن در بدن صحبت خواهیم نمود.

کوآنزیم کیوتن چیست؟

کوآنزیم کیوتن را می توانیم ماده ای مهم در بدن معرفی نماییم. تامین انرژی مورد نیاز برای انجام وظایف درون سلولی توسط کوآنزیم کیوتن صورت می گیرد. همچنین این ماده از اکسیداتیو و آسیب های آن، از ورود عوامل بیماری زا و انواع میکروب ها به بدن جلوگیری می کند. معمولا بیشترین مقدار این ماده مهم را در اندام هایی مانند پانکراس، کلیه و کبد، قلب و … مشاهده می کنیم. در صورت کمبود این ماده قرص کوآنزیم کیوتن توصیه می شود.

علائم کمبود CoQ10

ارزیابی سطح CoQ10 در بدن با آزمایش خون امکان پذیر است و دامنه مرجع جمعیت عمومی این ماده ۰٫۳۶ -۱٫۵۹ ug/mg است. اگر مصرف کوآنزیم کیوتن کم یا ناکافی باشد، ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کند:

  • خستگی جسمی
  • حافظه ضعیف
  • مشکل در تمرکز
  • ایمنی ضعیف
  • درد عضلانی

همچنین سطح پایین پلاسمای این ترکیب در افراد دیابتی (نوع ۱ و نوع ۲) و افرادی که به طور منظم داروهای کاهش کلسترول، نارسایی احتقانی قلب (CHF) و سرطان مصرف می‌کنند، مشاهده می‌شود.

با در نظر داشتن این نشانه ها می توانیم بگوییم که بدن به کوآنزیمQ10 نیاز دارد.

دلایل کمبود کوآنزیم کیوتن

علل کمبود کو آنزیم کیوتن عبارتند از:

  1. نقص ژنتیکی و تولید نشدن این COQ10 در بدن
  2. افزایش نیاز بافت های مختلف بدن در حین بیماری های متنوع
  3. افزایش سن و کمبود این ماده
  4. کمبود ویتامین های مختلف مانند ویتامین ب۶
  5. بیماری های متنوع که عامل آن ها بیماری در قسمت میتوکندری سلول ها است.
  6. عوارض جانبی ناشی از استفاده روش های درمانی با استفاده از استاتین

نقش های مهم کوآنزیم Q10 در بدن

آدنوزین تری فسفات انرژی مورد نیاز برای فعالیت های صحیح سلول های بدن در غشاء سلولی و یا درون سلول است. این ماده سبب تولید ATP یا آدنوزین تری فسفات می شود. نقش دیگر کوآنزیم Q10 در سلول های بدن، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. این مورد سبب می شود تا سلول ها با وجود رادیکال های آزاد آسیبی نبینند و به فعالیت خود ادامه دهند.

فواید کوآنزیم Q10

بعد از آنکه مشکل و اختلالات بدن شما به کمبود کوآنزیم Q10 مرتبط شد، می توانید به روش های متنوعی برای درمان اقدام نمایید. یکی از روش ها مصرف قرص کوآنزیم کیوتن است. اگر مشکلاتی در اندام های زیر احساس نمودید، این آنزیم می تواند با فواید خود سبب بهبود عملکرد این سیستم ها شود:

  1. مفید برای قلب
  2. مفید برای کلیه
  3. مفید برای بیماری نورودژنراتیو
  4. مفید برای فشار خون
  5. مفید برای جوانسازی پوست
  6. مفید برای بارداری
  7. مفید برای درمان انواع سردرد ها
  8. مفید برای افراد دارای بیماری های دیابتی
  9. کمک به عملکرد صحیح مغز

با در نظر داشتن این موارد می توانید برای خرید قرص کوآنزیم کیوتن اقدام نمایید. در ادامه برخی از مهم ترین مزایای کوآنزیم کیوتن به طور مختصر شرح داده شده است:

۱- کمک به درمان نارسایی قلبی

فشار خون زیاد سبب اکسیداتیو رگ های قلب خواهد شد. با مصرف قرص کوآنزیم کیوتن می توان این نارسایی را برطرف کرد. همچنین نارسایی در اندام هایی مانند قلب که نتیجه نارسایی در سلول های بدن است می تواند سبب پمپاژ، منبسط و منقبض شدن نادرست قلب شود. در نتیجه این مشکل می تواند با مصرف قرص کوآنزیم کیوتن رفع شود.

۲- کمک به بارداری

کمبود کوآنزیم کیوتن در بدن به اکسیداتیو شدن سلول های متنوع بدن می انجامد. این نمونه عملکرد های ناصحیح برای اندام هایی مانند سلول های تولید کننده اسپرم و تخمک نیز صادق است. در نتیجه کمبود این ماده سبب می شود تا این سلول ها به سرعت از بین بروند و امکان بارداری نیز کاهش خواهد یافت. با مصرف COQ10 می توانیم این مشکل را در سنین بالا رفع کنیم.

۳- جوانسازی پوست

داشتن پوستی زیبا و سالم در سنین بالا، یکی از آرزوهای دیرینه افراد است. کوآنزیم کیوتن به صورت مستقیم بر روی سلول های پوستی تاثیر می گذارند. به طور خاص تاثیر آن بر پیشگیری و رفع چین و چروک های صورت است. با مصرف کیوتن انتقال آنتی اکسیدان ها به سلول های پوستی رخ می دهد و از اکسیداتیو بر اثر تابش ماورای بنفش جلوگیری خواهد کرد.

۴- بهبود سردرد

عملکرد غیر طبیعی انواع میتوکندری ها در سلول های متنوع بدن، سبب جذب بیش از اندازه کلسیم خواهد شد و همین مورد می تواند انرژی مورد نیاز برای عملکرد سلول های مغز را از بین ببرد. در نتیجه کمبود انرژی فعالیت های سلول های بدن به ویژه مغز مختل خواهد شد و یکی از عوارض قابل مشاهده آن سر درد های شدید میگرنی است. با مصرف قرص کوآنزیم کیوتن می توانید برای رفع این مشکل اقدام نمایید.

۵- مفید برای دیابت

اگر عملکرد صحیحی در اندام رخ دهد، به عبارت دیگر اکسیداتیو رخ داده است. اکسیداتیو می توانند سبب از بین رفتن اندام خاص و یا سلولی خاص شود. در این حالت مشاهده می شود که سلول های تولید کننده انسولین، قدرت خود را از دست خواهند داد. در نتیجه فرد دچار بیماری هایی مانند دیابت خواهد شد. با مصرف این دارو ها می توانید از این موارد نیز جلوگیری نمایید. 

۶- کمک به عملکرد مغز

تولید انرژی سلول های متنوع بدن در اثر کهولت سن، مختل و یا کند خواهد شد. در نتیجه سلول های بدن به ویژه سلول های مغزی برای انجام فعالیت های صحیح خود به انرژی نیاز دارند. افراد با مصرف مواد مغذی حاوی کوآنزیم کیوتن یا قرص های کو آنزیم کیوتن می توانند از ابتلا به بیماری هایی مانند پارکینسون، آلزایمر و … جلوگیری کنند.

۷- CoQ10 و بهبود عملکرد ورزشی

برخی از مزایای بالقوه این ترکیب در رابطه با ریکاوری عضلات پس از ورزش شدید، به ویژه با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب می باشد، با این حال تحقیقات در این رابطه محدود است.

همچنین تحقیقات فعلی نشان می دهد مصرف کوآنزیم کیوتن در تولید حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2 max)، زمان خستگی، قدرت تمرینات هوازی یا مارکرهای بی هوازی موثر نبوده است.

آیا کوآنزیم کیوتن طول عمر را افزایش می‌دهد؟

کوآنزیم Q10 حتی برای افزایش طول عمر نیز مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجایی که سطح کوکیوتن در ۲۰ سال اول زندگی بالاترین مقدار را دارد و در سن ۸۰ سالگی سطح آن به شدت کاهش می‌یابد برخی از افراد تصور می‌کنند که با مصرف آن در سنین بالا می‌توان عمر طولانی‌تری داشت.

این ایده در باکتری ها جواب می‌دهد اما در موش‌های آزمایشگاهی این‌ گونه نیست. برای بررسی تأثیر این ترکیب در طول عمر انسان تحقیقات بیشتری نیاز است. لازم به ذکر است که فقط گذشت زمان نیست که ذخیره کوآنزیم Q10 را در بدن کاهش می‌دهد بلکه سیگار کشیدن نیز باعث تخلیه ذخایر این ترکیب مفید خواهد شد.

چه مقدار CoQ10 باید مصرف کرد؟

هیچ دوز ایده آلی برای CoQ10 مشخص نشده است. مطالعات دوزهای ۵۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم را در بزرگسالان به صورت دوزهای منقسم بررسی کرده‌اند. یک دوز معمول روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم است. برای پیشگیری از عوارض ناخواسته دستورالعمل روی بسته بندی را دنبال کنید یا از پزشک یا یک متخصص تغذیه مشاوره بگیرید.

بهترین زمان مصرف قرص کوآنزیم کیوتن

بهترین زمان مصرف برای این قرص ها، همراه با غذا و در وعده های غذایی مانند ناهار و شام و حتی صبحانه است. همچنین در نظر داشته باشید باید با این قرص میزان زیادی آب نیز مصرف نمایید.

عوارض جانبی کوکیوتن

کوآنزیم کیوتن برای اکثر بزرگسالان در صورت مصرف خوراکی مشکلی ایجاد نمی‌کند. در حالی که بیشتر افراد این ترکیب را به خوبی تحمل می‌کنند ولی برخی از عوارض خفیف از جمله ناراحتی معده، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ و اسهال ممکن است، رخ دهد.

این ترکیب در برخی افراد می‌تواند باعث ایجاد بثورات پوستی آلرژیک شود. همچنین ممکن است فشار خون را کاهش دهد، بنابراین در صورت ابتلا به مشکلات کاهش فشار خون در مصرف این مکمل دقت کنید. تقسیم دوز روزانه با مصرف مقادیر کمتر، دو یا سه بار در روز به جای مقدار زیاد یکباره، می‌تواند به کاهش عوارض کمک کند.

این نگرانی وجود دارد که کوآنزیم Q10 اثر بخشی برخی داروهای شیمی درمانی را کاهش دهد. افرادی که تحت شیمی درمانی با داروهای خاص قرار دارند باید با احتیاط از این مکمل استفاده کنند. کوآنزیم Q10 ممکن است در کنترل فشار خون در حین و بعد از عمل جراحی اختلال ایجاد کند. حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده استفاده از این ترکیب را متوقف کنید.

بهترین مارک قرص کوآنزیم کیوتن

در بین محصولات متنوع ایرانی و خارجی قطعا برخی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. در این بخش تعدادی از بهترین و پرفروش ترین مکمل های حاوی کو آنزیم کیوتن را معرفی می کنیم.

۱- سافت ژل کوکیوتن قرمز آنتی ای جینگ

قرص کو آنزیم کیوتن ۱۰ از برند آنتی ایجینگ تحت لیسانس آمریکا تولید شده است. این محصول دارای ماده مغذی کوآنزیم کیوتن است که مقدار ۱۰۰ میلی گرم در آن وجود دارد. ویتامین A به مقدار ۲٫۳ واحد و ویتامین E به میزان ۱۰۰ واحد از دیگر ترکیباتی است که در این مکمل به چشم می خورد. این مکمل در بسته های ۶۰ تایی عرضه می شود و نحوه مصرف آن روزانه ۱ الی ۲ عدد است.

کوکیوتن قرمز آنتی ایجینگ

۲- کپسول کیوتن پلاس ۱۰۰ یوروویتال 

کپسول کیوتن پلاس یوروویتال مکملی است که تحت لیسانس آلمان تولید می شود. این مکمل حاوی ۱۰۰ میلی گرم کیوتن است و شامل ترکیبات دیگری مانند ویتامین C، ویتامین E، زینک و فولیک اسید است. در هر بسته از این مکمل تعداد ۶۰ عدد کپسول کیوتن پلاس موجود است و بهترین نحوه مصرف آن روزانه ۱ عدد است.

کپسول کیوتن پلاس 100 یوروویتال

سخن پایانی
در این متن با معرفی فواید کوآنزیم کیوتن برای بدن و تاثیرات Q10 روی سلامت جسمانی به ویژه جوانسازی پوست با افزایش سن صحبت کردیم. برای خرید انواع قرص کوآنزیم ۱۰ می توانید به داروخانه های حضوری یا آنلاین مانند داروبوم مراجعه کنید. ایم مکمل بدون نسخه قابل خریداری است.

منبع: webmd

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.