بهترین مکمل های سه ماهه اول بارداری

آنچه در این مقاله می خوانید:
شروع بارداری و به ویژه سه ماهه اول آن هیجان انگیز و در عین حال ترسناک است. در این زمان بسیاری از مادران علائمی را مشاهده می کنند که نوید باردار بودن آنهاست. جنین در این زمان سریع ترین تقسیم سلولی را دارد؛ اندام های داخلی تشکیل می شوند و سیستم عصبی مرکزی شکل می گیرد. به همین خاطر است که دریافت مواد مغذی ضروری در سه ماه اول بارداری حائز اهمیت است. در این مطلب با مکمل های سه ماهه اول بارداری بیشتر آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

مولتی ویتامین بارداری چیست؟

مولتی ویتامین های دوره بارداری مکمل های اختصاصی برای خانم هایی هستند که قصد بارداری دارند یا دوران بارداری را طی می کنند. در مقایسه با سایر مولتی ویتامین ها حاوی مواد مغذی بیشتری هستند که مادر و جنین در بارداری به آن نیاز دارند. پزشک زنان این مکمل ها را تجویز می کند. هر چند که می توانید آنها را بدون نسخه و با مشورت داروساز از داروخانه تهیه کنید. توصیه پزشکان مصرف مولتی ویتامین های خاص قبل از شروع بارداری است اما هر زمان که از باردار بودن خود مطلع شدید می توانید اقدام به مصرف آنها کنید.

چرا مصرف مولتی ویتامین بارداری ضروری است؟

بدن شما از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ریز مغذی های موجود در غذاها استفاده می کند تا قوی و سالم بماند. در زمان بارداری جنین در حال رشد تمام مواد مغذی ضروری را از بدن مادر دریافت می کند. بنابراین در بارداری بیشتر از قبل به این مواد نیاز دارید. این امر در صورت بارداری دو قلو یا چند قلویی بیشتر اهمیت می یابد.

نقاط عطف رشد در سه ماه اول

  • اولین ضربان قلب
  • بسته شدن لوله عصبی
  • تشکیل ستون فقرات
  • شکل گیری بازوها، پاها، انگشتان دست و پا
  • تشکیل سیستم های اندام اساسی و ویژگی های صورت
  • تشکیل ماهیچه ها، گلبول های سفید خون و تارهای صوتی

ویتامین های دوران بارداری برای سه ماهه اول

بدیهی است که رژیم غذایی متعادل توصیه اول برای دریافت ویتامین ها و مینرال هاست. با این حال برخی از زنان در تامین مقادیر توصیه شده از راه تغذیه دچار مشکل هستند. مکمل های بارداری گروهی از ویتامین های ضروری دوره بارداری را ارائه می دهند برای مادر و جنین قبل از لقاح و هفته ها و ماه های بارداری طراحی شده اند. این ویتامین ها به طور خاص برای سه ماه اول بارداری فرموله شده اند:

اسید فولیک

اسید فولیک مهم ترین ویتامینی است که برای حمایت از رشد و نمو جنین لازم است. اسید فولیک از نقایص مادرزادی مغز و ستون فقرات یا همان نقص لوله عصبی پیش گیری می کند. همچنین به جلوگیری از نقایص قلبی و شکاف کام و لب کمک می کند.

زنان باردار روزانه به ۴۰۰ الی ۸۰۰ میکرو گرم فولات نیاز دارند. روزهای ۱۴ تا ۲۸ بارداری زمانی است که رشد و بسته شدن لوله های عصبی جنین رخ می دهد. مقدار اسید فولیک نقش جدی در بسته شدن لوله عصبی ایفا می کند.

از آنجایی که این پدیده در روزهای اولیه بارداری رخ می دهد زنانی که قصد مادر شدن دارند باید مقادیر کافی اسید فولیک مصرف کنند. خانم هایی که رژیم گیاهخواری دارند یا از مصرف غذاهای حاوی اسید فولیک محروم هستند، پزشک مصرف قرص اسید فولیک یا مولتی ویتامین های دارای این ماده مغذی را از حداقل سه ماه قبل بارداری تا هفته دوازدهم بارداری توصیه می کند.

مکمل دوران بارداری برای سه ماهه اول

آهن

آهن ماده معدنی مهمی است که برای ساخت همگلوبین مورد نیاز است. این پروتئین اکسیژن را به نقاط مختلف بدن منتقل می کند. مادر باردار دو برابر بیش از روزهای دیگر چیزی در حدود ۲۷ میلی گرم به آهن نیاز دارد. اکثر مولتی ویتامین های دوره بارداری از این مقدار حمایت می کند.

آهن کافی به جنین در حال رشد کمک می کند تا مقدار اکسیژن مورد نیاز برای رشد قلب و ریه ها و ماهیچه های قوی را دریافت کند. جنین همچنین برای ساخت خون خود به آهن نیاز دارد.

آهن همچنین به عملکرد سالم عضلات، قلب، ریه ها و سایر اندام های مادر کمک می کند و در عین حال انرژی او را افزایش داده و از احساس خستگی و فرسودگی جلوگیری می کند. تولد زودرس و تولد نوزاد کم وزن از عوارض کمبود آهن در دوره بارداری به شمار می آید.

DHA

DHA ماده مغذی دیگری است که در طول سه ماه اول بارداری مفید می باشد. دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) نوعی اسید چرب امگا ۳ است که برای رشد و تکامل جنین به ویژه رشد مغز و چشم ضرورت دارد. متخصصان مصرف حداقل ۳۰۰ میکرو گرم DHA را توصیه می کنند. مصرف غذاهای دریایی این مقدار را تامین می کند اما اگر تمایلی ندارید حتما مکمل های دوران بارداری حاوی DHA یا مکمل امگا ۳ به تنهایی را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

ید

ید دیگر ماده معدنی است که در سه ماه اول بارداری برای کمک به رشد سیستم عصبی جنین ضروری است. سیستم عصبی نوزاد شامل مغز، نخاع و اعصاب برای حرکت کردن، فکر کردن و احساس کردن طراحی شده است. ۲۲۰ میکروگرم ید مقداری است که در اوایل بارداری باید مصرف شود. ممکن است همه مولتی ویتامین های بارداری حاوی ید نباشند. از پزشک خود بپرسید آیا به مصرف ید احتیاج دارید یا خیر؟

ید در دوران بعد از تولد برای ساخت هورمون های تیروئیدی لازم است تا بدن انرژی غذاها را ذخیره کند. ماهی، شیر و پنیر و ماست غذاهای دارای ید طبیعی هستند. مصرف نمک های ید دار نیز ید بدن را تامین می کند.

ویتامین B6

زنان باردار به میزان ۲٫۵ میلی گرم ویتامین B6 نیاز دارند. این ویتامین در کاهش حالت تهوع در ماه های اول بارداری موثر است. حدود ۸۵ درصد مادران باردار از حالت تهوع صبحگاهی رنج می برند که در سه ماه اول بارداری بیشتر شایع است. از همین رو وجود ویتامین B6 در مکمل های بارداری یا به طور جداگانه توصیه می شود.

مکمل های سه ماهه اول بارداری

در این جا چند نمونه از بهترین مولتی ویتامین های سه ماه اول بارداری را معرفی خواهیم کرد. این مکمل ها در اکثر داروخانه ها یافت می شوند.

قرص پرگناکر ویتابیوتیکس

ویتابیوتیکس که به تولید مکمل های باکیفت معروف است، مکملی برای دوران بارداری طراحی کرده به نام قرص پرگناکر که ۱۹ ویتامین و ماده معدنی مفید دوره بارداری را در فرمول خود جای داده است. قرص پرگناکر ویتابیوتیکس حاوی اسید فولیک و D3 است که برای مصرف ۳۰ عدد قرصی که در بسته بندی آن موجود است، باید روزانه یک عدد قرص همراه وعده غذایی اصلی میل شود. مصرف این دو ویتامین در اوایل بارداری نقش اساسی در سلامت مادر و رشد و تکامل مطلوب جنین دارد.

قرص پرینامکس دیورینگ پرگننسی یوروویتال

اگر به دنبال یک مکمل خوب برای تامین نیازهای غذایی در اوایل بارداری می گردید قرص پرینامکس دیورینگ پرگننسی از برند یوروویتال یکی از بهترین انتخاب هاست. این ترکیبات مفید برای تامین سلامت مادر و کودک ضروری است. شاخص ترین مواد مغذی قرص پرینامکس یوروویتال که می توان برشمرد عبارتند از: ویتامین B1 B2 B6 B12 C D E K آهن و زینک. بسته بندی این محصول حاوی ۶۰ عدد قرص و ۳۰ عدد کپسول می باشد. روزانه می بایست دو عدد قرص و یک کپسول مصرف شود.

سخن پایانی
تغذیه خوب در بارداری برای رشد و تکامل سالم جنین حیاتی است. مادران باردار باید مواد مغذی کافی برای رفع نیازهای کودک خود و همچنین نیازهای خود مصرف کنند. هنگام بارداری، زنان به مقدار بیشتری از مواد مغذی از جمله اسید فولیک، ید، آهن و برخی ویتامین ها نیاز دارند. مولتی ویتامین بارداری ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف هستند که برای تامین نیازهای تغذیه ای مادران باردار طراحی شده است. شما می توانید انواع مکمل های سه ماه اول بارداری را بدون نیاز به خارج شدن از منزل از داروخانه داروبوم به صورت اینترنتی سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.