علائم پروستات چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
مشکلات پروستات معمولاً بر عملکرد آن تأثیر جدی می گذارد و با علائم مختلفی همراه است. شایع ترین مشکلات شامل پروستات ملتهب، بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات است. در این مقاله به مشکلات پروستات، علائم و درمان آن می پردازیم. همچنین در پایان تعدادی قرص پروستات برای حفظ سلامت پروستات معرفی خواهیم کرد. تا انتها همراه ما باشید.

پروستات چیست؟

پروستات غده کوچکی در بدن مردان است که به تولید مایع منی کمک می کند. درست زیر مثانه و جلوی راست روده (رکتوم) قرار دارد و دور لوله ای که ادرار و منی را از بدن خارج می کند، می پیچد. با بالا رفتن سن، پروستات بزرگتر می شود. اگر پروستات بیش از حد بزرگ شود، می تواند مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد کند.

درد پروستات کجاست؟

مشکلات پروستات منجر به درد یا سفتی مکرر در داخل یا اطراف آلت تناسلی، بیضه ها، مقعد، ناحیه لگن، پایین شکم یا پایین کمر می شود. هنگامی که غده پروستات به دلیل عفونت یا آسیب ملتهب می شود، ممکن است موجب ادرار دردناک و دشوار شود.

علت پروستات چیست؟

بیماری پروستات وضعیتی است که در اثر افزایش سن بروز می یابد. اگر چه علت پروستات به طور دقیق شناخته نشده است اما تغییرات در هورمون های جنسی مردان که با افزایش سن به وجود می آید می تواند علت پروستات باشد. سابقه خانوادگی و ناهنجاری در بیضه ها نیز می تواند ریسک ابتلا به پروستات را افزایش دهد. مردانی که بیضه های خود را در سنین پایین برداشته اند به پروستات مبتلا نمی شوند.

علائم خطرناک پروستات 

در اغلب اوقات سرطان پروستات در مراحل اولیه علائم واضحی ندارد. با این وجود برخی از علائم هشدار دهنده وجود دارد که می تواند از ابتلای فرد به سرطان پروستات حکایت کند. تعدادی از رایج ترین این نشانه ها شامل موارد زیر می شود:

  • درد یا سوزش هنگام ادرار
  • تکرر ادرار به ویژه در طول شب
  • مشکل در شروع ادرار یا توقف ادرار
  • انزال دردناک
  • اختلال نعوظ ناگهانی
  • خون در ادرار یا منی

خاطر نشان می کنیم که داشتن یک یا چند مورد از این علائم به این معنی نیست که فرد سرطان پروستات دارد. اما می بایست برای بررسی بیشتر به یک متخصص اورولوژی مراجعه گردد.

علائم پروستات خوش خیم

پروستات خوش خیم در مردان مسن بسیار شایع است. پروستات خوش خیم یعنی خوشبختانه تا مرحله سرطان پیشرفت نداشته است و فقط پروستات بزرگ شده است. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • چکیدن ادرار
  • انزال دردناک
  • درد یا سوزش ادرار
  • خون در ادرار یا منی
  • میل مکرر به ادرار کردن
  • برای دفع ادرار باید در طول شب بارها بیدار شوید
  • درد یا سفتی مکرر در قسمت پایین کمر، لگن، ناحیه لگن یا رکتوم، یا بالای ران

علائم پروستات در جوانان

بزرگی پروستات بیشتر بعد از ۵۰ سالگی دیده می شود. با این حال، تعداد قابل توجهی از مردان جوان علائم پروستات و بزرگی پروستات را تجربه می کنند. این علائم به عوامل مختلفی بستگی دارد اما ژنتیک مهم ترین عامل است. از این گذشته رژیم غذایی و عوامل محیطی نیز بر شروع علائم پروستات تاثیر گذار است. چاقی نیز ریسک ابتلا به پروستات را در مردان جوان افزایش می دهد.

گاهی اوقات مردان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی با علائم پروستات مواجه می شوند. تا زمانیکه این علائم خفیف باشد و آزاردهنده نباشد و با مشکلاتی دیگری مانند تنگی مجرای ادرار یا سنگ مثانه همراه نباشد درمان را می توان به تعویق انداخت. گاهی اوقات مشکلات مجاری ادراری و مثانه در مردان جوانی که زیر ۴۵ سال سن دارند با بزرگ شدن پروستات اشتباه گرفته می شود. به همین خاطر تشخیص واضح از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مسئله در صورت تشخیص سرطان باید درمان فوری و جدی پیگیری شود.

علائم خفیف پروستات در آقایان جوان عبارتند از:

  • بیدار شدن شبانه برای دفع ادرار  
  • احساس فوریت برای دفع ادرار  
  • کند شدن جریان ادرار
  • بی اختیاری فوری

بیشتر بخوانید: برای آگاهی از قیمت قرص مولتی ویتامین بالای ۵۰ سال کلیک کنید.

درمان پروستات

درمان پروستات با مراقبت از خود و اصلاح سبک زندگی شروع می شود. اگر علائم تسکین نیابد دارو یا جراحی توصیه می شود. سن و سلامت عمومی فرد نیز روی درمان تجویز شده موثر است.

درمان طبیعی پروستات شامل اقدامات خاص یا تغییراتی در شیوه زندگی است که برای کاهش علائم پروستات انجام می شود. برخی از این کارها در ادامه آورده شده است:

۱- به محض احساس اضطرار، ادرار کنید.

۲- رفتن به دستشویی برای ادرار کردن، حتی زمانی که احساس ادرار نمی‌کنید.

۳- اجتناب از داروهای ضداحتقان بدون نسخه یا داروهای آنتی هیستامین، که می تواند تخلیه مثانه را سخت تر کند.

۴- اجتناب از الکل و کافئین، به ویژه در ساعات بعد از شام.

۵- کاهش استرس، زیرا عصبی بودن می تواند تکرر ادرار را افزایش دهد.

۶- ورزش منظم، زیرا کمبود تحرک می تواند علائم پروستات را تشدید کند.

۷- یادگیری و انجام تمرینات کگل برای تقویت عضلات لگن.

۸- گرم نگه داشتن ناحیه پروستات، زیرا سرما می تواند علائم را بدتر کند.

برای درمان پروستات چه بخوریم؟

اگر نگران پروستات خود هستید می توانید خوراکی هایی که می خورید می تواند تفاوت چشمگیری در پیشگیری و بهبود وضعیت شما ایجاد کنند. با مصرف غذاهای ضد التهاب و سرشار از آنتی اکسیدان می توانید به حفظ سلامت پروستات خود کمک کنید. پزشکان رژیم غذایی حاوی سبزیجات رنگارنگ، کم قند و کربوهیدرات های فرآوری شده و پروتئین حیوانی را توصیه می کنند. این نسخه در رژیم مدیترانه ای یافت می شود.

ساکنین کشورهای مدیترانه ای نه تنها سبزیجات و میوه های فراوانی می خورند، بلکه غذاهای چرب، غذاهای فرآوری شده و گوشت قرمز کمتری مصرف می کنند. غذهای چرب، سرخ شده و حاوی گوشت قرمز زیاد می توانند مقاومت به انسولین را افزایش دهند، التهاب را افزایش دهند، خطر قلبی عروقی را افزایش دهند و بخشی از یک الگوی غذایی باشند که ممکن است چاقی را نیز افزایش دهند.

برای پروستات سالم انواع توت ها (توت فرنگی، شاه توت، زغال اخته و تمشک)، کلم ها (کلم، بوک چوی، کلم پیچ، گل کلم و کلم بروکسل)، ماهی ها (به ویژه ماهی های آب سرد مانند سالمون، ساردین و قزل آلا)، گوجه فرنگی پخته شده، قهوه و چای خطر ابتلا به بیماری پروستات را کاهش می دهند.

برخی از افراد از داروهای طبیعی برای درمان پروستات استفاده می کنند. در بخش بعدی به معرفی این داروها می پردازیم.

دارو برای درمان پروستات

در کنار تغذیه سالم و تغییرات سبک زندگی برخی داروها نیز به تسکین علائم پروستات کمک می کنند.

۱- قرص اولترا لیکوپن ویتابیوتیکس

لیکوپن ماده مفیدی است که برای پروستات سالم توصیه می شود. لیکوپن هم در گوجه فرنگی یافت می شود و هم می توانید از مزایای آن با خوردن قرص اولترا لیکوپن ویتابیوتیکس بهره مند شوید. لیکوپن آنتی اکسیدانی قوی است که با خواص ضد سرطانی با رادیکال های آزاد در سلول های بدن مبارزه می کند. قرص ultra lycopene همچنین باعث کاهش کلسترول مضر شده و خطر ابتلا به سکته مغزی را کم می کند.

۲- کپسول سیموپروستات سیمرغ دارو عطار

داروی گیاهی قرص سیمو پروستات از شرکت داروسازی سیمرغ دارو عطار یکی از بهترین مولتی ویتامین ها برای حفظ سلامت غده پروستات می باشد. لیکوپن، کدو، چاودار، نخل اره ای و گزنه ترکیبات این محصول هستند. این مکمل روی جریان طبیعی ادرار تاثیر می گذارد و به حفظ اندازه طبیعی غده پروستات کمک می کند.

کپسول سیموپروستات سیمرغ دارو عطار 30 عددی

سخن پایانی
در این مقاله به بررسی علائم پروستات در مردان پرداختیم. همچنین دانستیم که درمان پروستات می تواند از ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی و رژیم غذایی تا دارو و جراحی متغیر باشد. کاهش مصرف گوشت قرمز و خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات می تواند به مدیریت علائم پروستات کمک شایانی کند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.