فواید مصرف اسید فولیک در بارداری چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
در این متن در خصوص فواید مصرف اسید فولیک در بارداری و تاثیرات آن در این دوره صحبت خواهیم نمود و اطلاعاتی در خصوص مصرف قرص فولیک اسید برای مادران باردار نیز بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک یک ماده مهم برای بدن است. این ماده را با نام ویتامین ب۹ نیز می شناسند. به عبارت دیگر زمانی که بدن به ویتامین ب ۹ به میزان بیشتری نیاز دارد، باید این ویتامین مفید را مصرف کنیم. وظایف متعددی بر عهده این ماده اصلی و مفید در بدن است. از مهمترین وظایف آن می توانیم در دوران بارداری و شیردهی مادران اشاره کنیم. این ماده همچنین در جریان خون به بازسازی گلبول های قرمز کمک می کند و همین مورد باعث اکسیژن رسانی هر چه بهتر به بافت های متنوع خواهد شد. در ادامه به فواید مصرف اسید فولیک در بارداری خواهیم پرداخت.

فواید مصرف اسید فولیک در دوران بارداری

فولات یا اسید فولیک مورد استفاده وظایف متعددی مانند رشد و نمو اعضای بدن و تجدید سلول های مرده را بر عهده دارد. همچنین از دیگر وظایف مهم این ماده میتوانیم به ساخت رشته های DNA در بدن اشاره کنیم. کودک و جنین شما در طی دوران مهم بارداری در بدن شما شروع به رشد و نمو می کند. در چنین شرایطی به فولات نیازمند است تا این ماده با خونرسانی به بافت ها، ساخت اندام ها، ساخت رشته های دی ان ای سبب رشد طبیعی کودک گردد. در این حالت پزشکان برای استفاده از فولات در دوران مهم بارداری اصرار می ورزند. همچنین این ماده از نقص های مادرزادی متنوع نوزاد در دوران بارداری جلوگیری می کند.

جلوگیری از شکاف لب و کام

شکاف لب یا لب شکری بودن نوزاد در اولین روز های دوران مهم بارداری رخ خواهد داد. این نمونه عارضه کاملا طبیعی است و ممکن است از میان هر ۷۰۰ کودک، یک نفر از آن ها به این عارضه مبتلا باشد. محققان به تازگی دریافته اند که مصرف فولیک اسید می تواند از ایجاد حفره در روز های اول بارداری در قسمت لب کودک جلوگیری نماید. دلیل این مورد را می توانیم در نقش فولات برای رشد و نمو کودک در نظر بگیریم. در این حالت امکان این عارضه را به کمترین حد ممکن برای کودک خود رسانده اید.

جلوگیری از تولد نوزاد نارس

اسید فولیک را می توانیم ماده ای بسیار مهم برای خون رسانی، رشد و نمو اعضای بدن کودک و … عنوان کنیم. به همین دلیل در صورت عدم مصرف اسید فولیک مشاهده خواهیم نمود که مادر ها کم خونی می گیرند. همچنین کودکان نارسایی اندام دارند، رشد صحیح اندام های کودک به درستی انجام نشده است. همچنین یکی از موارد شایع به دنیا آمدن کودکان نارس است. این مورد را می توانیم در جدا شدن سریع جفت از رحم مادر عنوان کنیم که یکی از علل عدم استفاده از اسید فولیک در دوران بارداری می باشد.

جلوگیری از  وزن کم هنگام تولد

SGA به نوزاد هایی گفته می شود که ده درصد از رشد معمولی خود را طی نکرده اند و از باقی نوزاد ها ده درصد عقب هستند. تحقیقات نشان داده است که مصرف اسید فولیک سبب رشد و نمو و خونرسانی به اندام های مهم مانند قلب، کلیه، دست و پا، سیستم عصبی و … خواهد شد. در نتیجه خون رسانی صحیح، می توانیم اکسیژن رسانی منطقی را نیز مشاهده کنیم. در چنین حالتی مادر با مصرف قرص اسید فولیک به اندازه منطقی و رساندن آن به بدن، این موارد مانند وزن کم نوزاد در حین تولد جلوگیری خواهد نمود.

جلوگیری از سقط جنین

سقط جنین در دوران بارداری زمانی رخ می دهد که بدن با کمبود ویتامین مواجه شود. در این حالت بدن مادر برای تامین انرژی خود، به مواد ضروری نیازمند است. چنین زمانی دیگر بدن توان رساندن مواد غذایی به بدن نوزاد را نخواهد داشت و سقط جنین رخ می دهد. با مصرف اسید فولیک می توانید خون رسانی مناسبی به جنین داشته باشید و از طریق بند ناف انرژی و تغذیه کافی برای رشد را به نوزاد درون رحم منتقل کنید. در چنین شرایطی امکان سقط جنین کاهش خواهد یافت.

جلوگیری از رشد ناقص در رحم

رشد ناقص یکی از مواردی است که در کودکان و نوزادان مشاهده می شود. اگر به سلول ها منبع انرژی نرسد، قطعا از رشد آنها جلوگیری خواهد شد. در نتیجه جلوگیری رشد سلول ها، بافت ها، اندام ها، سیستم ها به درستی به فعالیت خود ادامه نخواهند داد. در نتیجه عنوان می شود که فولیک اسید با تسهیل خونرسانی به بافت ها، سبب ارتقای رشد و عملکرد سلول ها، بافت ها، اندام و … خواهد شد. در چنین شرایطی عنوان می شود که مادر باید به میزان مشخصی اسید فولیک دریافت نماید. یکی از روش های دریافت، استفاده از قرص اسید فولیک در دوران بارداری است.

چه موقع باید شروع به مصرف اسید فولیک کنم؟

در بسیاری از موارد اسید فولیک مصرفی باید قبل از دوران بارداری مصرف شود. گاهی ممکن است بارداری با برنامه ریزی قبلی رخ نداده باشد. در این زمان بهتر است به محض درک بارداری و وجود کودک، برای مصرف این ماده یعنی اسید فولیک اقدام نمایید. در نظر داشته باشید که اگر قصد باردار شدن را دارید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید تا در صورت نیاز میزان قابل مصرف این ماده مهم و ضروری برای شما و نوزادتان را تعیین نماید.

مقدار مجاز مصرف فولیک اسید در بارداری

میزان اسید فولیک مصرفی برای یک فرد باردار در طول روز ۴۰۰ میکروگرم می باشد. همچنین در صورت تجویز پزشک و در صورت لزوم استفاده بیشتر پزشک این میزان را تا ۶۰۰ میکروگرم نیز افزایش خواهد داد.

چه افرادی باید در بارداری قرص اسید فولیک مصرف کنند؟

همه مادران در دوران بارداری خود باید از این ماده مهم و اصلی به نام فولات استفاده کنند. دلیل این مورد را می توانیم در پیشگیری از ایجاد مشکلات و نواقص در بدن کودک عنوان کنیم. در این حالت از بروز بسیاری از مشکلات در حین بارداری و بعد از زایمان نیز جلوگیری نموده اید.

اسید فولیک در بارداری تا کی مصرف شود؟

تا هفته شانزدهم بارداری که تمامی اندام های کودک مانند قلب، سیستم عصبی و … تشکیل شده است، باید مصرف اسید فولیک ادامه داشته باشد. در این حالت اندام ها سالم رشد خواهند کرد و هیچ گونه نقصی مشاهده نخواهد شد.

سخن پایانی
با در نظر داشتن موارد عنوان شده باید برای خرید قرص اسید فولیک اقدام نمایید. در این حالت می توانید از بسیاری از مشکلات جلوگیری نمایید و نوزادی سالم در حین تولد به موقع داشته باشید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.