ملاتونین چیست و نحوه مصرف آن چگونه است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
اگر فکر می کنید آن طور که باید نمی خوابید یا خواب بی کیفیتی دارید، با کمی پرس و جو حتما به نام ملاتونین رسیده اید. ملاتونین یک ترکیب خواب آور است که در انواع قرص های خواب یافت می شود. با ما همراه باشید تا دقیقا بدانید ملاتونین چیست و قرص ملاتونین چه اثراتی دارد؟

خواب باکیفیت همانند غذای سالم و آب و هوای پاکیزه برای سلامت روح و جسم انسان ضروری است. بی خوابی کوتاه مدت یا حاد پدیده غیرعادی نیست. برای بسیاری از افراد طبیعی است که در طول زندگی خود چند بار با این موضوع برخورد کنند. اما بی خوابی مزمن به طور کلی به عنوان نوعی اختلال خواب شناخته می شود که حداقل سه شب در هفته و به مدت سه ماه یا بیشتر اتفاق می افتد. این شکل از بی خوابی می تواند بر زندگی روزمره شما تأثیر منفی بگذارد.

بی خوابی مزمن می تواند به خواب رفتن یا حفظ خواب را سخت کند. بی خوابی مزمن به دلایل مختلفی ایجاد می شود. در بسیاری از افراد بی خوابی ناشی از مسئله دیگری است. گاهی اوقات بی خوابی از اضطراب ناشی می‌شود، یا عارضه جانبی حاصل از مصرف یک داروی خاص است. در بسیاری از مواقع تغییراتی در سبک زندگی یا امتحان روش هایی مانند درمان شناختی رفتاری برای رسیدگی اساسی در طولانی مدت موفق تر است. با این حال یکی از راهکارهایی که برای درمان سریع این مشکل توصیه می شود مصرف قرص ملاتونین است.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین به طور طبیعی در بدن تولید می شود و به تعیین زمان ریتم شبانه روزی فرد کمک می کند. زمانی که هورمون ملاتونین آزاد می شود سیگنالی به بدن می دهد که زمان خواب فرا رسیده است. اما این همه وظیفه ای نیست که این هورمون بر عهده دارد؛ ملاتونین همچنین بر دمای بدن، قند خون و تون عروق خونی (blood vessel tone) تأثیر می گذارد.

مانند بسیاری از هورمون ها در بدن، ترشح ملاتونین بیش از حد یا خیلی کم در طولانی مدت باعث مشکلاتی برای سلامتی می شود. این عدم تعادل موجب می شود که فرد در به خواب رفتن مشکل داشته باشد یا مرتب از خواب بپرد. خوشبختانه برای تنظیم خواب شبانه روزی، انواع قرص ملاتونین بدون نسخه در داروخانه ها در دسترس است. نمونه های مصنوعی ملاتونین که در آزمایشگاه های داروسازی تولید می شود به عنوان قرص خواب معروف هستند.

قرص ملاتونین چه اثراتی دارد؟

ملاتونین به عنوان هورمون خواب شناخته می شود، اما نقش مهم تری در بدن نسبت به آنچه تصور می شود بازی می کند.

مبتلایان به بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون، ملاتونین کمتری تولید می کنند و می توانند برای جبران این کمبود از قرص ملاتونین بهره مند شوند. ملاتونین این کار را با انتشار آسان در سلول ها و عبور از سد خونی مغزی برای محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو انجام می دهد.

اثر آنتی اکسیدانی قوی ملاتونین پیشرفت های مهمی را برای مغز و سیستم عصبی ارائه می دهد و به محافظت در برابر آسیب های مرتبط با افزایش سن کمک می کند.

مزایای ملاتونین حتی در درمان چند نوع سرطان نیز ثبت شده است. در یکی از مطالعات، بیماران مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک با مصرف ۲۰ میلی گرم ملاتونین در شب، پاسخ بهتری به شیمی درمانی و افزایش تسکین اضطراب نشان داده اند.

در نهایت، مبتلایان به میگرن که از ملاتونین استفاده می‌کنند از کاهش دفعات و شدت سردردهای شگفت زده خواند شد که منجر به بهبود فوق‌العاده کیفیت زندگی آنها می‌شود.

این مطالعات ثابت می کند که ملاتونین مزایایی بیش از کمک به خواب دارد. اما به طور خاص قرص ملاتونین برای خواب فواید زیر را دارد:

  • فرد را در حالت خواب آلودگی قرار می دهد تا برای خواب آماده گردد.
  • کمک می کند شخص سریع تر بخوابد.
  • کل مدت خواب را افزایش می دهد.
  • کیفتیت خواب را ارتقا می بخشد.
  • هوشیاری فرد در طول روز را افزایش می دهد.
  • مشکلات خواب ناشی از بی خوابی یا جت لگ را درمان می کند

مصرف قرص ملاتونین چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

مکمل های ملاتونین در شرایطی مانند جت لگ، تأخیر در مرحله خواب-بیداری، بی خوابی، اختلالات خواب در کودکان و اضطراب قبل و بعد از جراحی برای افراد تجویز شده و برای تحریک خواب بسیار مفید هستند. ملاتونین یکی از کم عارضه ترین مکمل ها برای خواب است که برای افراد تجویز می‌شود. نوعی از انواع قرص سلامت مغز و اعصاب که با تنظیم خواب به آرامش و کاهش استرس و تنش کمک می کند. 

این ترکیب در طب جایگزین به عنوان یک ترکیب مؤثر احتمالی در درمان بی خوابی (مشکل خوابیدن یا خواب ماندن) استفاده می‌شود. همچنین ملاتونین در درمان اختلالات خواب در افراد نابینا نیز مؤثر است.

قرص ملاتونین همچنین ممکن است در درمان فشار خون بالا، تومورها، کاهش پلاکت خون (سلول های خونی که به لخته شدن خون کمک می‌کند) و بی خوابی ناشی از ترک اعتیاد به مواد مخدر مؤثر باشد. حتی فرم موضعی ملاتونین که به پوست زده می‌شود احتمالاً در جلوگیری از آفتاب سوختگی مؤثر است.

ملاتونین همچنین برای درمان ناباروری، بهبود مشکلات خواب ناشی از کار شیفتی یا افزایش عملکرد ورزشی استفاده شده است.  با این حال، تحقیقات نشان داده است که ملاتونین ممکن است در درمان این شرایط مؤثر نباشد.

سایر موارد استفاده ازملاتونین که با تحقیقات اثبات نشده است، شامل درمان افسردگی، اختلال دو قطبی، زوال عقل، تخریب ماکولا، اختلال بیش فعالی با کمبود توجه، بزرگ شدن پروستات، سندرم خستگی مزمن، فیبرومیالژیا، سندرم پای بی قرار، زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر، ترک نیکوتین و بسیاری موارد دیگر است.

عوارض قرص ملاتونین 

قرص ملاتونین عموماً برای استفاده کوتاه مدت بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما ممکن است نگرانی هایی را برای مبتلایان به برخی بیماری ها یا کسانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند ایجاد کند. قرص ملاتونین برای همه مناسب نیست و عده ای از افراد باید در مصرف آن احتیاط کنند و قبل از مصرف مکمل های ملاتونین با پزشک مشورت کنند.

افرادی که دیالیز می شوند یا دارای مشکلات کبدی هستند: افرادی که عملکرد کلیه یا کبد آنها کاهش یافته است ممکن است نتوانند ملاتونین را متابولیزه کنند و عوارض جانبی جدی و خطرناک برای این افراد ایجاد می کند.

خانم هایی که باردار یا شیرده هستند: شواهد کافی برای تضمین ایمنی استفاده از ملاتونین در زنانی که باردار، شیرده یا قصد باردار شدن دارند، وجود ندارد.

سالمندان مبتلا به زوال عقل: پزشکان توصیه می کنند افراد مسن مبتلا به زوال عقل از مصرف ملاتونین خودداری کنند.

علاوه بر این، قرص ملاتونین می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد. یک مثال ساده وارفارین است؛ دارویی که برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود. ملاتونین ممکن است اثر وارفارین را افزایش دهد و در نتیجه خطر کبودی و خونریزی بیش از حد را افزایش دهد.

در تحقیقاتی که تا به امروز به انجام رسیده است، عوارض جانبی کوتاه مدت ملاتونین، خفیف به نظر می رسد. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • تحریک
  • افزایش ادرار شبانه یا شب ادراری

عوارض قرص ملاتونین در بارداری

افرادی که باردار یا شیرده هستند ممکن است بخواهند برای تنظیم خواب خود از قرص ملاتونین مصرف کنند. توصیه اکید می شود هر خانمی که دوران بارداری و شیردهی را طی می کند و مشکلات خواب دارد باید قبل از مصرف ملاتونین با پزشک خود صحبت کند.

عوارض مصرف طولانی مدت قرص ملاتونین

به طور کلی مطالعات نشان می دهد که استفاده کوتاه مدت ملاتونین مضر نیست. در واقع استفاده از آن در مواقعی که می‌خواهید ریتم طبیعی خواب خود را دوباره تنظیم کنید، می‌تواند مفید باشد. برای افراد خاص با شیفت کاری شبانه یا چرخشی و دائم در سفر، بسیاری از اوقات این مکمل می‌تواند به منظور کمک به تنظیم مجدد یک ریتم شبانه روزی سالم مفید باشد.

آیا قرص ملاتونین گیاهی است؟

ملاتونین اغلب به عنوان مکمل گیاهی فروخته می‌شود. برای بسیاری از ترکیبات گیاهی هیچ استاندارد قانونی وجود ندارد و مشخص شده است که برخی از مکمل های عرضه شده در بازار آلوده به فلزات سمی یا داروهای دیگر هستند. 

دانشمندان ملاتونین را در برخی مواد غذایی مانند انگور، توت فرنگی، فلفل و گوجه فرنگی کشف کرده‌اند. قرص های گیاهی ممکن است با استفاده از عصاره های این گیاهان تولید شده باشد. پسته حاوی بیشترین غلظت ملاتونین است بنابراین می‌تواند به بهبود خواب کمک کند.

طریقه مصرف قرص ملاتونین 

قرص ملاتونین را در گروه مکمل های غذایی طبقه بندی می کنند. مکمل های غذایی بر حسب شرکت تولید کننده دوز متفاوتی را ارائه می کنند. دوز ملاتونین نیز در اغلب مکمل های ملاتونین به طور قابل توجهی متفاوت است. بنابراین برای مصرف قرص ملاتونین بهتر است مطابق با آنچه بر روی برچسب محصول درج شده است، عمل کنید.

نحوه مصرف قرص ملاتونین روزانه ۱ عدد قرص یک یا دو ساعت قبل از خواب  شبانه برای یک دوره کوتاه مدت (۳ ماهه) است. شما می‌توانید با خرید آنلاین یا حضوری این مکمل را از داروخانه ها و سایت های مجاز تهیه نمایید.

زمان مصرف قرص ملاتونین 

برای کسانی که مشکل به خواب رفتن دارند، مصرف ملاتونین چند ساعت قبل از خواب می تواند مفید باشد. افرادی که برای حفظ خواب در طول شب تلاش می کنند بهتر است قرص ملاتونین آهسته رهش را در نظر بگیرند. ملاتونین با رهش طولانی مدت کندتر در بدن متابولیزه می شود و به کاهش بیداری های شبانه کمک می کند.

موارد منع مصرف قرص ملاتونین

در حال حاضر مطالعات کافی در مورد ملاتونین برای  استفاده ایمن و مؤثر در زنان باردار انجام نشده است. همچنین مشخص نیست که آیا ملاتونین وارد شیر مادر می‌شود یا خیر، بنابراین بهتر است مادران باردار و  شیرده از مصرف ملاتونین خودداری کنند.

ملاتونین همچنین ممکن است با داروهای خاص از جمله داروهای ضد افسردگی، داروهای خواب آور و آرام بخش، رقیق کننده خون و داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. بنابراین قبل از مصرف مکمل حتماً با پزشک خود مشورت کنید. برای خرید آنلاین و ارسال دارو آنلاین می توانید به بخش محصولات داروبوم مراجعه کنید.

آیا قرص ملاتونین اعتیاد آور است؟

تحقیقات نشان داده است که ملاتونین یک هورمون است بنابراین مانند داروهای خواب آور شیمیایی باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد نخواهد شد. مصرف قرص و مکمل ملاتونین به افزایش این هورمون در بدن شما کمک کرده و سرعت به خواب رفتن و عمق خواب را افزایش می‌دهد.

قرص ملاتونین و افسردگی

تحقیقات نشان داده است مصرف قرص ملاتونین می‌تواند علائم افسردگی فصلی را کاهش دهد اختلال عاطفی فصلی (SAD) که به آن افسردگی فصلی نیز گفته می‌شود، یک بیماری شایع است که تخمین زده می‌شود تا ۱۰٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار دهد.

این نوع افسردگی مربوط به تغییر در فصول است و هر ساله تقریباً در یک زمان اتفاق می‌افتد. علائم آن معمولاً در اواخر پاییز تا اوایل زمستان ظاهر می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این مسئله می‌تواند به تغییر ریتم شبانه روزی ناشی از تغییرات نور فصلی مرتبط باشد.

از آنجا که قرص ملاتونین در تنظیم ریتم شبانه روزی نقش دارد از دوزهای پایین آن اغلب برای کاهش علائم افسردگی فصلی استفاده می‌شود. تغییرات در ریتم شبانه روزی در افسردگی فصلی نقش دارد و مصرف روزانه کپسول ملاتونین می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. برای تعیین چگونگی تأثیر ملاتونین بر علائم افسردگی فصلی، تحقیقات بیشتری لازم است.

آیا قرص ملاتونین چاق کننده است؟

بسیاری از مطالعات انجام شده در رابطه با ملاتونین و افزایش وزن در ابتدا بر روی موش ها انجام شد. در این مطالعات مشاهده شد که ملاتونین به از بین بردن چربی های بدن کمک می‌کند. مطالعات بعدی با داوطلبان انسانی انجام شد و هیچ ارتباطی با چاقی مشاهده نشد. سایر اثرات ارتقاء دهنده سلامتی مصرف ملاتونین شامل کاهش تری گلیسیرید، کلسترول و قند خون است.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که ملاتونین ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند. نحوه این عملکرد کاملاً شناخته نشده است، اما نشان داده شده است که ملاتونین ممکن است به کاهش ریسک فاکتورهای چاقی کمک کند. همچنین می‌تواند از برخی شرایط سلامتی مرتبط با اضافه وزن جلوگیری کند. 

علیرغم مطالعات مثبت مربوط به ملاتونین و کاهش وزن توصیه نمی‌شود که مصرف کنندگان از این مکمل برای کاهش وزن استفاده کنند. کسانی که دارای شرایط سلامتی خاصی هستند نباید از این مکمل ها استفاده کنند و حتی افرادی که ملاتونین به آن‌ها کمک می‌کند باید قبل از شروع هر روش درمانی جدیدی با پزشک متخصص مشورت کنند. زیرا داروهای خاصی وجود دارد که با ملاتونین سازگار نیستند.

قرص ملاتونین برای کرونا

استراحت کافی و خواب مرتب اثر زیادی بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. امکان ابتلا به کرونا در افرادی که نمی توانند به اندازه لازم بخوابند بیشتر است. قرص ملاتونین برای کرونا نیز مفید می باشد. ملاتونین می تواند اثرگذاری ویروس کووید۱۹ را کاهش داده و همچنین مانع ابتلا به بیماری هاییی چون سرماخوردگی نیز می شود. 

همچنین افرادی که به کرونا مبتلا شده اند ممکن است دچار اختلال در خواب شده و چرخه خواب آنها از تنظیم خارج شود. استفاده از قرص ملاتونین علاوه بر اینکه به تقویت سیستم ایمنی آنها کمک می کند باعث بهبود خواب و تنظیم ساعات خواب و استراحت آنها نیز می شود.

سخن پایانی
قرص ملاتونین به عنوان یک مکمل خواب برای بسیاری از مشکلات خواب مانند کمک به خواب یا جلوگیری از عوارض جت لگ محبوبیت زیادی پیدا کرده است. برای اطمینان از دوز دقیق ملاتونین و کاهش خطر عوارض جانبی، این قرص را از داروخانه های معتبر مانند داروبوم خریداری کنید که محصولاتشان از نظر سازمان غذا و دارو ارزیابی شده است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.