برای کمبود ویتامین a چه بخوریم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
در این متن درباره خواص و ویژگی های ویتامین a صحبت خواهیم نمود و به شما خواهیم گفت برای کمبود ویتامین a چه بخوریم؟ همچنین در انتها قرص ویتامین A را نیز معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

ویتامین A چیست و چه خواصی برای بدن دارد؟

کمبود ویتامین a در بدن می تواند عواقب جبران ناپذیری را در بر داشته باشد. این ویتامین را می توانیم به عنوان یکی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز اندام های بدن برای عملکرد صحیح معرفی کنیم. این ویتامین معرفی شده محلول در چربی است.

از مهمترین خواص و فواید این ویتامین می توانیم به تمایز سلولی اشاره نماییم. از دیگر وظایف این ویتامین می توانیم به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن اشاره کنیم. همچنین برای سلامت پوست، مو، زیبایی، چشم ها و بینایی آن ها و … نیز مفید است. همچنین وجود این ماده ضروری سبب رشد عالی جنین در نطفه خواهد شد. با در نظر داشتن این موارد می توانیم عنوان کنیم که ویتامین آ یکی از ویتامین های ضروری بدن است.

ویتامین آ برای سلامت چشم

ویتامین a در بسیاری از اندام ها سبب عملکرد صحیح خواهد شد. یکی از اندام هایی که به این ماده ضروری بسیار نیاز دارد، چشم است. این ماده در بهبود شب کوری تاثیر بسزایی دارد. همچنین برای بیماری های متنوع که به چشم مرتبط هستند نیز مفید است. همچنین این ماده مغذی در بدن می تواند از ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید جلوگیری نماید. بهتر است در زمان استفاده از این ماده دقت نمایید، چرا که ممکن است دوز بالای مصرف این ماده ضروری در بدن برای شما ایجاد مسمومیت نماید. برای مصرف می توانید از مواد غذایی گیاهی و یا حیوانی استفاده کنید. همچنین می توانید قرص ویتامین a نیز تهیه نمایید.

ویتامین آ برای پوست و مو

پوست و موی ما از اندام های مهم و تاثیر گذار بر زیبایی ما هستند. با این شرایط باید مراقب پوست و موی خود باشیم. ویتامین آ یکی از مواردی است که می تواند زیبایی را به پوست و موی شما هدیه کند. از تاثیرات این ماده بر روی این اندام ها به موارد زیر اشاره می کنیم:

  1. جلوگیری از پیری پوست و سلول های آن
  2. تحریک سلول ها برای بازسازی خود
  3. محافظت از پوست در برابر اشعه های تخریب کننده مانند نور خورشید
  4. کاهش دهنده میزان چین و چروک صورت و جلوگیری از عمیق شدن آن ها
  5. از بین بردن جای جوش و لکه ها
  6. ایجاد درخشندگی برای پوست

با درنظر داشتن این موارد می توانید برای مصرف ویتامین a اقدام نمایید.

میزان نیاز بدن ما به ویتامین A چقدر است؟

همانطور که عنوان نمودیم، مصرف ویتامین a بهتر است به میزان مشخصی انجام شود تا از مسمومیت جلوگیری نماید. در دنیا محققان این میزان را اندازه گیری نموده اند و به میزان ۹۰۰ میکروگرم از این ماده برای مردان و ۷۰۰ میکروگرم از این ماده برای بانوان دست یافته اند. در این حالت می توانید میزان مورد نیازی از این ماده را در طول روز مصرف کنید. این میزان مشخص شده معمولا از طریق مواد غذایی به بدن شما میرسد. به همین دلیل نیاز ندارید از قرص های دیگر حاوی ویتامین آ استفاده نمایید.

علائم و علل کمبود ویتامین a

 برای آنکه درک کنید، کمبود ویتامین a دارید، بهتر است ابتدا علائم ناشی از این کمبود را بشناسید. در این حالت می توانید در زمان صحیح برای رفع این کمبود اقدام نمایید و میزان نیاز بدن به این ماده را جبران کنید. از مهمترین نشانه های کمبود ویتامین آ می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. خشک شدن پوست
  2. خشک شدن چشم
  3. ایجاد بیماری شب کوری
  4. عدم بارداری صحیح
  5. تاخیر بسیار زیاد در رشد اندام های مختلف بدن
  6. عفونت بسیار زیاد در ناحیه سینه و شش ها
  7. عدم خوب شدن به موقع زخم
  8. ایجاد انواع جوش و آکنه در بدن در سنین مختلف

با در نظر داشتن این موارد می توانید دریابید که بدن شما به ویتامین a نیازمند است. در این حالت با مصرف مواد غذایی و یا دارو می توانید این کمبود را جبران نمایید.

برای کمبود ویتامین a چه بخوریم

برای رفع علائم موجود باید ویتامین آ مصرف نمایید. در این حالت می توانید مواد غذایی و رژیم غذایی خود را کنترل کنید و همچنین می توانید از طریق پزشک برای رفع کمبود خود اقدام نمایید.

ویتامین a در چیست

مواد بسیار زیادی وجود دارند که حاوی ویتامین a باشند. در این میان می توانیم عنوان کنیم که این ویتامین به دو شکل حیوانی و گیاهی در طبیعت به چشم می خورد. یکی از راهکار هایی که می توانید با آن این ماده را به بدن خود برسانید، مصرف مواد غنی از ویتامین آ است. در غیر این صورت بعد از مراجعه به پزشک، دکتر برای شما دارو و یا قرص حاوی ویتامین آ تجویز خواهد نمود. در زمان مصرف بهتر است دستورالعمل پزشک را در نظر داشته باشید. میزان دقیق تعیین شده را مصرف کنید و به شیوه مصرف هم دقت نمایید.

مواد غذایی حاوی ویتامین A

 برای آنکه بتوانید ویتامین a مورد نظر خود را از مواد غذایی دریافت نمایید، باید بدانید چه محصولاتی حاوی این ماده هستند. از میان این موارد می توانیم به مواد غذایی مهم و اصلی زیر اشاره کنیم:

  1. زرده تخم مرغ
  2. کره حیوانی
  3. جگر گاو
  4. پنیر چدار
  5. ماهی سالمون
  6. روغن کبد ماهی مخصوص کاد
  7. جگر مرغ
  8. ماهی قزل آلا
  9. شیر، ماست، پنیر

با مصرف این نمونه محصولات در وعده های غذایی خود می توانید میزان مورد نیازی از ویتامین آ را به بدن خود برسانید.

چه میوه هایی ویتامین a دارند؟

ویتامین a را نیز می توانیم در منابع گیاهی خاصی مشاهده کنیم. شما می توانید نام این منابع را با نام علمی بتاکاروتن بشناسید. از میوه هایی که حاوی بتاکاروتن هستند، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. هویج
  2. زردآلو
  3. سیب زمینی
  4. کدو تنبل
  5. طالبی
  6. اسفناج
  7. پاپایا
  8. فلفل قرمز
  9. هلو
  10. انبه

با در نظر داشتن علایق خود و نیاز بدن می توانید برای مصرف این ماده مهم اقدام نمایید. در نظر داشته باشید زیاده روی در مصرف این ماده اصلا مناسب نیست.

سخن پایانی
در مرحله آخر می توانید برای خرید قرص ویتامین a اقدام نمایید. در صورت تجویز پزشک بهتر است این مکمل را همراه با غذا مصرف نمایید. همچنین میزان تعیین شده از سوی پزشک را مورد توجه قرار دهید. با در نظر داشتن این موارد می توانید برای رفع علائم کمبود این ویتامین اقدام نمایید و زیبایی و سلامت خود را باز یابید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.