فواید و عوارض قرص سلنیوم چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ماده معدنی سلنیوم برای عملکرد بهینه اندام های مختلف بدن ضروری است. قرص سلنیوم حاوی سلنیوم مصنوعی است که در آزمایشگاه ها توسط داروسازان متخصص تولید می شود. فروش قرص سلنیوم در داروخانه ها بدون نسخه امکان پذیر است. اگر شما هم می خواهید بدانید فواید و عوارض قرص سلنیوم چیست، تا آخر این مقاله از مجله داروبوم همراه ما باشید.

فواید استفاده از قرص سلنیوم

قرص سلنیوم مصرفی توسط افراد می تواند این ماده مغذی مورد نیاز را برای مصرف کننده تامین نماید. در نظر داشته باشید که سلنیوم ماده ای مغذی برای بدن است و وظایف متعددی مانند موارد زیر را بر عهده دارد:

  1. مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از بیماری هایی مانند سرطان
  2. عملکردی صحیح در زمینه تولید مثل دارد.
  3. بهبود دهنده نوع عملکرد غده تیروئید
  4. تاثیر گذار در تولید DND
  5. تقویت کننده اسپرم و افزایش امکان ایجاد لقاح
  6. کاهش دهنده درد های مفصلی و استخوانی

با توجه به این وظایف می توانیم عنوان کنیم که این ماده، ماده ای ضروری برای سلامت بدن می باشد. همچنین این ماده باید به میزان مشخصی مصرف شود. در ادامه به این نکات بیشتر خواهیم پرداخت.

پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از مزیت ها و فواید قرص سلنیوم مصرفی، جلوگیری از ایجاد پوکی استخوان است. استخوان های بدن تا حدود سن ۲۰ سالگی برای رشد بیشتر به مواد آلی و معدنی مانند کلسیم نیازمند هستند. تحقیقات اخیر محققین نشان داده است که این ماده یعنی قرص سلنیوم نیز می تواند از پوکی استخوان افراد در سنین بالا جلوگیری نماید و برای سن ۲۰ سالگی سبب افزایش قدرت استخوان ها خواهد شد. با در نظر داشتن این موارد می توانیم اشاره کنیم که این ماده برای تمامی سنین مورد نیاز می باشد.

کاهش درد و التهاب مفاصل

یکی از دیگر موارد و مزیت های موجود این ماده اصلی کاهش درد های بسیار زیاد در قسمت استخوان و مفصل است. در این حالت باید مواد حاوی سلنیوم را مورد استفاده قرار دهید تا هم تراکم قابل قبولی از مواد مغذی را در استخوان ها ذخیره سازی نمایید و هم در صورت بروز مواردی مانند درد و التهاب استخوان ها این نمونه موارد در بدن کاهش یابد. بهتر است در رژیم غذایی خود از انواع محصولات دارای این ماده استفاده نمایید.

قرص سلنیوم برای تقویت اسپرم

یکی از وظایفی که قرص سلنیوم مصرف شده در بدن آقایان بر عهده دارد، افزایش قدرت باروری اسپرم ها می باشد. در نتیجه استفاده از این ماده و تقویت این نمونه سلول ها می توانیم شاهد لقاح باشیم. این ماده با تاثیر بر قدرت میتوکندری موجود در اسپرم ها سبب حرکت دقیق و افزایش انرژی آن ها خواهد شد. در نتیجه می توانیم مشاهده کنیم که با مصرف این ماده قدرت باروری در آقایان با افزایش تعداد اسپرم ها و افزایش سرعت حرکت اسپرم های موجود در منی، افزایش خواهند یافت.

کنترل عملکرد صحیح غده تیروئید

یکی از غدد مهم بدن، غده تیروئید است. این غده وظایف متنوعی در بدن افراد بر عهده دارد و با همین عملکرد صحیح، غده می تواند سلامت بدن را تضمین کند. هورمون های مورد نیاز بدن که از این غده تولید می شوند در ابتدا به شکل T4 قابل مشاهده هستند. در این حالت استفاده از این مواد برای اندام های مختلف بدن امکان پذیر نخواهد بود. در نتیجه باید به T3 تبدیل شود. تبدیل شدن تی ۴ به تی ۳ را می توانیم توسط سلنیوم مشاهده کنیم. در این حالت بهبود عملکرد این غده و تاثیر آن بر عملکرد اندام های دیگر را مشاهده خواهیم نمود.

سلنیوم برای مو

قرص سلنیوم مصرفی می تواند در سلامت مو های شما نیز تاثیر گذار باشد. این ماده موجود در این نمونه قرص ها سبب افزایش رشد موهای شما خواهند شد. این ماده سبب می شود تا آنزیم های تولید کننده آنتی اکسیدان فعال تر شوند. در این حالت مشاهده خواهیم نمود که موها ضخیم تر و زیبا تر خواهند شد. همچنین با روش جلوگیری از تضعیف ریشه مو و فولیکول های آن، سبب افزایش قدرت مو و ریشه آن خواهد شد. سلنیوم مصرفی از سفیدی زودتر از هنگام موها نیز جلوگیری می کند. با مصرف این ماده می توانید موهای زیبایی داشته باشید.

عوارض قرص سلنیوم چیست؟

قرص سلنیوم قرصی است که به صورت غیر طبیعی مواد سلنیوم را به بدن تزریق می کند. به همین دلیل امکان دارد در برخی از افراد شاهد عوارض ناشی از مصرف سلنیوم باشیم. این ماده ممکن است دارای عوارض زیر باشد:

  1. ایجاد بوی بد دهان
  2. ایجاد حالت تهوع
  3. ایجاد اسهال
  4. ایجاد بثورات پوستی مانند انواع خارش ها، کهیر ها و …
  5. ایجاد طعم فلز در دهان
  6. تغییر رنگ دندان
  7. ایجاد خاصیت شکنندگی برای مو و ناخن در زمان مصرف زیاد از حد

با در نظر داشتن این عوارض، بهتر است قبل از مصرف قرص سلنیوم با پزشک خود مشورت نمایید. در انتها می توانید میزان مناسبی از این ماده را مصرف کنید.

میزان سلنیوم روزانه مورد نیاز

برای آنکه بعد از مصرف قرص سلنیوم دچار مشکل نشوید، بهتر است بدانید میزان مورد استفاده این ماده در روز چقدر است.

  • کودکان یک تا سه ساله ۲۰ میکروگرم در طول روز
  • کودکان با سن ۴ تا ۸ ساله ۳۰ میکروگرم
  • کودکان ۹ ساله تا ۱۳ ساله ۴۰ میکروگرم
  • افراد بالغ و جوان ۵۰ میکروگرم در طول روز
  • افراد باردار ۶۰ میکروگرم
  • زنان شیرده میزان ۷۰ میکروگرم

با در نظر داشتن این موارد می توانید برای مصرف قرص سلنیوم اقدام نمایید.

بهترین زمان مصرف سلنیوم

بهتر است قرص سلنیوم مورد نیاز را از طریق غذا به بدن برسانید. به همین دلیل بهترین زمان ممکن برای مصرف، همراه با وعده های غذایی صبحانه، ناهار، شام می باشد.

علائم کمبود سلنیوم در بدن چیست؟

از مهمترین علائم و نشانه های کمبود سلنیوم می توانیم به ریزش بی رویه مو، ضعف در قسمت عضلات و خستگی اندام های بدن اشاره کنیم. همچنین آشفتگی ذهنی، چاقی بی رویه و قرمز شدن پوست نیز از عوارض و علائم کمبود این ماده در بدن است. به همین دلیل باید این ماده را برای رفع این موارد مصرف نمایید.

مسمومیت با قرص سلنیوم

در نظر داشته باشید بهتر است برای دریافت سلنیوم از مواد غذایی صحیح و رژیم صحیح استفاده کنیم. در صورت مصرف بیشتر از اندازه سلنیوم در بدن می توانیم مسمومیت به این ماده را مشاهده کنیم. در زمینه علائم مصرف بیش از اندازه این ماده در بدن به شکنندگی مو و ناخن و … می توانیم اشاره کنیم. در این حالت باید سریعا به پزشک معالج مراجعه نمایید.

سخن پایانی
در این متن بخشی از اصلی ترین فواید مصرف قرص برای سلامتی را مطرح کردیم. همچنین با عوارض مصرف خودسرانه و بیش از حد قرص سلنیوم آشنا شدیم. برای بهره مندی از مزایای این مکمل غذایی مفید می توانید آن را از داروخانه های حضوری یا آنلاین خریداری کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.