قرص فولیک اسید برای چیست

آنچه در این مقاله می خوانید:
فولیک اسید یکی از انواع ویتامین های گروه ب است که در بسیاری از مواد غذایی به ویژه سبزیجات وجود دارد. مصرف فولیک اسید نه تنها می تواند باعث بهبود شرایط جسمی شود، بلکه می تواند از بروز بیماری های مختلف نیز پیشگیری کند. قرص فولیک اسید، یکی از انواع مکمل های غذایی موجود در بازار است که بسیاری از خانم های باردار و افرادی که دارای نوع خاصی از کم خونی هستند، از آن استفاده می کنند. اگر قصد مصرف قرص فولیک اسید را دارید، ولی در مورد این قرص و اهمیت مصرف و فواید آن اطلاعات کافی ندارید، با ما همراه باشید.

اهمیت مصرف اسید فولیک

اسید فولیک یکی از ویتامین های گروه ب است که تاثیر زیادی روی سلامت سیستم عصبی و کنترل شرایط جسمی دارد. هر یک از ویتامین های گروه ب، وظایف خاص خودشان را برعهده دارند. اما اگر نیاز به مصرف آن ها در بدن افزایش پیدا کند، احتمال بروز بیماری های مختلف نیز افزایش پیدا می کند. مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می دهند کمبود مصرف فولیک اسید در بدن، می تواند باعث بروز اختلالات عصبی و عدم انتقال پیام های عصبی از میلین شود. به همین خاطر، افرادی که دارای مشکل کمبود این ویتامین هستند، باید از قرص فولیک اسید استفاده کنند.

در مواردی مانند دوران شیردهی و بارداری مصرف قرص اسید فولیک اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کند. چون علاوه بر اینکه کمبود فولیک اسید می تواند برای جسم مادر مضر باشد، می تواند مشکلات زیادی را برای جنین در حین رشد به وجود آورد. به طوری که برخی از بیماری های مادرزادی در نوزاد، ناشی از عدم وجود اسید فولیک کافی در بدن مادر هستند.

علائم کمبود فولیک اسید

شاید در بسیاری از موارد افراد متوجه کمبود اسید فولیک در بدن خودشان نشوند. این موضوع می تواند دلیلی برای عدم مصرف قرص اسید فولیک و عدم بهبود شرایط جسمی فرد باشد. علائم کمبود اسید فولیک، شامل موارد زیر می باشند. ممکن است برخی از افراد تنها بعضی از این علائم را تجربه کنند و برخی دیگر شاهد علائم مختلف دیگر باشند. در هر صورت، لازم است که در صورت وجود این علائم، حتما به پزشک مراجعه شود تا در صورت نیاز، قرص فولیک اسید مورد استفاده قرار گیرد.

  • کم طاقتی
  • بی اشتهایی
  • افسردگی
  • کاهش وزن
  • زخم زبان
  • تپش قلب
  • سردرد
  • ضعف جسمانی

چه کسانی در معرض خطر کمبود فولیک اسید هستند؟

به طور کلی، اسید فولیک جزء ویتامین هایی است که می تواند از طریق مواد غذایی مختلف مانند سبزیجات برای بدن تامین شود. اما در مواردی که نیاز به مصرف فولیک اسید افزایش پیدا کند، نیاز به مصرف قرص فولیک اسید است. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چه افرادی در معرض کمبود اسید فولیک هستند؟

به طور کلی، تحت شرایط خاص مانند بیماری های کبدی، بارداری و شیردهی، آنمی و … احتمال کمبود فولیک اسید در بدن وجود خواهد داشت. برخی از افراد به دلیل مصرف داروهای خاص نیز با این مشکل مواجه می شوند. بنابراین، افرادی که دارای اختلال در جذب ویتامین های مختلف هستند، ممکن است بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر کمبود فولیک اسید باشند.

فواید قرص فولیک اسید

قرص فولیک اسید به دلیل تامین ویتامین ب ۹ برای بدن، می تواند خواص بسیار زیادی را برای بدن به دنبال داشته باشد. البته همانطور که خواص قرص فولیک اسید، می تواند به شما برای زندگی سالم تر کمک کند؛ قطعا مصرف بیش از اندازه قرص فولیک اسید در کاهش کیفیت زندگی شما موثر است. بنابراین، نباید با هدف بهره مندی از خواص قرص فولیک اسید، بیش از اندازه از این قرص استفاده کنید.

جلوگیری از تولد نوزاد همراه با نقص

یکی از مهم ترین فواید قرص اسید فولیک برای بانوان باردار، جلوگیری از متولد شدن نوزادان همراه با نقص های مادرزادی است. تولد نوزاد به همراه نقص مادرزادی مانند نقص لوله عصبی، شکاف کام و … می تواند ناشی از کمبود اسید فولیک در بدن باشد.

مقاله پیشنهادی:
برای آشنایی بیشتر شما با فواید قرص اسید فولیک در بارداری مقاله ای با همین عنوان تهیه کرده ایم. با کلیک روی «فواید مصرف اسید فولیک در بارداری» متن کامل مقاله را بخوانید.

جبران کمبود اسید فولیک در بدن

کمبود اسید فولیک در بدن می تواند باعث کاهش کیفیت زندگی، ضعف و خستگی شود. با مصرف قرص اسید فولیک، می توان علائم ناشی از کمبود اسید فولیک در بدن را کاهش داد.

جلوگیری از سرطان‌ها

جلوگیری از ابتلا به سرطان از جمله فواید دیگر مصرف قرص اسید فولیک است. متاسفانه با توجه به افزایش آمار کشور ایران به ابتلا به سرطان، مصرف اسید فولیک می تواند راه حل خوبی برای پیشگیری از سرطان باشد.

عدم ابتلا به افسردگی

مطالعات مختلفی وجود دارند که میان افسردگی و کمبود اسید فولیک در بدن، ارتباط معناداری را پیدا کرده اند. بنابراین، مصرف قرص اسید فولیک می تواند برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی و یا کاهش علائم افسردگی در افراد مورد استفاده قرار گیرد.

فولیک اسید برای مو

فولیک اسید به عنوان یکی از ویتامین های گروه ب، می تواند تاثیر زیادی روی بهبود سلامت مو و پوست داشته باشد. اگرچه به طور دقیق نمی توان گفت که اسید فولیک چه تاثیری روی کاهش ریزش مو می گذارد؛ اما چون این ویتامین باعث تقویت موها می شود، قطعا برای کنترل ریزش مو نیز موثر است.

بیشتر بخوانید: فواید و عوارض فولیک اسید برای مردان

فولیک اسید برای کم خونی

کمبود ویتامین ب ۹ می تواند باعث ایجاد یک نوع آنمی به نام آنمی مگالوبلاستیک شود. تنها راه درمان این آنمی، مصرف قرص فولیک اسید و تامین ویتامین ب ۹ مورد نیاز برای بدن است.

عوارض قرص فولیک اسید

بسیاری از افرادی که قصد مصرف قرص اسید فولیک را دارند، در مورد عوارض مصرف این قرص نگران هستند. عوارض قرص اسید فولیک بر اساس نوع قرص و نحوه تولید آن متفاوت است. در بسیاری از نمونه های خارجی و ایرانی، به دلیل وجود فرمولاسیون خاص برای این قرص، شاهد عوارض گوارشی مصرف اسید فولیک نیستیم. اما در مواردی که افراد سیستم گوارشی بسیار حساسی داشته باشند، احتمال اینکه شاهد عوارض مصرف قرص اسید فولیک باشند، افزایش پیدا می کند.

البته باید توجه داشت که مصرف قرص فولیک اسید به مقدار زیاد، می تواند عوارض بسیار بیشتری را به دنبال داشته باشد. از این رو لازم است که افراد حتما مطابق با نظر پزشک خودشان اقدام به مصرف مکمل حاوی اسید فولیک کنند و از مصرف بی رویه این قرص جلوگیری نمایند.

سخن پایانی
قرص فولیک اسید می تواند برای کاهش علائم کم خونی مگالوبلاستیک و پیشگیری از بیماری های مادرزادی در نوزادان مورد استفاده قرار گیرد. خرید قرص فولیک اسید بدون نسخه از داروخانه های حضوری و آنلاین سراسر کشور امکان پذیر است. اما زنان باردار حتما با تجویز پزشک اقدام به مصرف قرص فولیک اسید کنند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.