مکمل کربوهیدرات برای چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
کربوهیدرات­ از منابع اصلی تامین انرژی مورد نیاز بدن محسوب می­ شود. این ماده می­تواند سوخت لازم سیستم عصبی مرکزی و اندام­ها را فراهم کند. همچنین به تامین روزانه یکی از ۳ درشت مغذی بدن می­پردازد. مکمل کربوهیدرات در هنگام انجام فعالیت­های ورزشی موجب بهبود ریکاوری می‌شود. مصرف آن قبل یا در زمان تمرین گلیکوژن را حفظ می‌کند و آن را برای مواقع اضطراری در دسترس نگه می‌دارد. احتمالا می‌دانید که گلیکوژن سوخت مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. به علاوه این مکمل می‌تواند گلیکوژن از دست رفته بعد از تمرین را جبران کند. در این نوشتار تصمیم داریم درباره اینکه مکمل کربوهیدرات برای چیست توضیحات بیشتری را ارائه دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

تاثیر مکمل کربو در بدنسازی

هر چند پودر پروتئین در بدنسازی فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نباید از مکمل کربو در بدنسازی غافل شد. این پودر علاوه بر تامین پروتئین، سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند که برای افزایش حجم عضلات و چربی سوزی موثر است. از آنجایی که کربوهیدرات‌ها انرژی اولیه را تامین کنند؛ بنابراین مکمل کربوهیدرات برای فعالیت‌های ورزشی مفید است. توجه داشته باشید با این مکمل نباید انتظار داشت که همه فواید آن برای کلیه اهداف ورزشی موثر واقع شود    . در ضمن صرف نظر از فواید بهتر است قبل از مصرف هر مکملی با پزشک مشورت کنید. این مکمل می‌تواند سطح تستوسترون را پایدار نگه دارد و کالری سوزی را کاهش دهد. از دیگر فواید آن می‌توان به بهبود ریکاوری عضلات اشاره کرد. در ادامه به موارد بیشتری از فواید مکمل کربوهیدرات در بدنسازی خواهیم پرداخت.

۱- مکمل کربوهیدرات برای حجم

گلیکوژن برای سوخت و ساز بدن ضروری است. پس استفاده از مکمل کربوهیدرات می‌تواند گلیکوژن از بین رفته در حین انجام حرکات بدنسازی را جبران کند. همچنین بدن قادر به ذخیره میزان کربوهیدرات اضافی است تا در مواقعی که  مقدار کافی از آن وجود ندارد، آزاد شود.

تحقیقات نشان داده اگر پودر کربوهیدرات را قبل از تمرین مصرف کنید موجب افزایش استقامت بدن می‌شود تا راحت‌تر فعالیت‌های شدتی را انجام دهید. دقت کنید که کربوهیدرات‌ها به عنوان منشا سوخت عضلات شناخته می‌شود. از مزایای قابل توجه این پودر می‌توان به چربی سوزی و افزایش حجم عضلات اشاره کرد. هنگام قبل، بعد و حین فعالیت‌های ورزشی به تغذیه خود توجه داشته باشید که شامل میزان کافی کربوهیدرات باشد.

۲- مکمل کربوهیدرات برای افزایش وزن

هر چند امروزه طرفداران کاهش وزن بیشتر است، اما در این بین کسانی هستند که خواهان افزایش وزن هستند. بهتر است بدانید اگر می‌خواهید افزایش وزن را تجربه کنید باید عضلات خود را افزایش دهید. همانطور که می‌دانید برای عضله‌سازی باید به ورزش و تغذیه اهمیت داد. با این وجود مکمل‌ها نیز در فرآیند فراهم کردن پروتئین و کالری مورد نیاز بدن کمک می‌کنند. جالب است بدانید که مکمل‌های افزایش وزن حاوی دو ماده مهم پروتئین و کربوهیدرات هستند. گینر یا کربو پروتئین به عنوان افزایش دهنده وزن شناخته می‌شود. اگر ورزشکار استقامتی هستید بهتر است از کربوهیدرات‌های خالص برای تامین انرژی استفاده کنید.

پروتئین و کربوهیدرات دو ماده اصلی در افزایش وزن هستند‌. افراد لاغر برای تامین انرژی سوخت و ساز بدن به کالری زیادی نیاز دارند. از طرفی بخشی از این کالری به صورت چربی و عضله ذخیره می‌شود. برای تامین آن باید وعده‌های غذایی را افزایش داد و یا در کنار تغذیه، مکمل کربوهیدرات برای افزایش وزن را مصرف کرد. به علاوه این مکمل‌ها آنزیم بهبود هضم و گوارش را نیز دارد که به وسیله تنظیم انسولین، اشتها را افزایش می‌دهد. 

۳- معکوس کردن فرایندهای کاتابولیکی

معکوس کردن فرایندهای کاتابولیکی به علت افزایش انسولین بعد از مصرف مکمل کربوهیدراتاتفاق می‌افتد. پس با معکوس کردن رویه می‌توان از تجزیه عضلات پیشگیری کرد. بهتر است بدانید که انسولین برای جلوگیری از متابولیسم تجزیه عضلات، مانع فعالیت هورمون کاتابولیک کورتیزول می‌شود. در این صورت دیگر بدن برای کسب انرژی مورد نیاز سراغ ماهیچه نمی‌رود.

یکی از اصلی‌ترین فواید مصرف این مکمل افزایش انسولین خون است که موجب کاهش سطح کورتیزول می‌شود. زمانی که تمرین می‌کنید سطح کورتیزول بالا است چرا که بدن در حالت کاتابولیک قرار دارد. شما با مصرف کربوهیدرات قبل و بعد از تمرین می‌توانید موجب خنثی شدن روند کاتابولیک شوید.

دقت کنید که بعد از تمرین حتی با استفاده از مکمل، بدن در حالت کاتابولیک باقی می‌ماند. پس باید بعد از ورزش نیز از این مکمل با گلیسمی بالا مصرف کرد. پس از تمرین، پروتئین فراتر از حالت عادی تولید می‌شود؛ بنابراین بهتر است شیک پروتئینی را همراه با این مکمل میل کنید.

۴- کاهش خستگی بدن

آیا مصرف مکمل کربوهیدرات با نوشیدنی‌های حین انجام فعالیت‌های ورزشی مفید است؟ همانطور که می‌دانید انرژی عضلات به وسیله کربوهیدرات‌ها فراهم می‌شود. برای انجام بیشتر تمرینات ورزشی نیاز به مقادیر بالایی از کربوهیدرات‌ها دارید تا سوخت مورد نیاز بدن فراهم شود. این موضوع در ورزش‌های هوازی نظیر پاورلیفتینگ و بدنسازی پر رنگ‌تر است چون تمرینات منقطع و شدید صورت می‌گیرد. با انجام تمرینات سخت‌تر، بدن شروع به مصرف کربوهیدرات ذخیره شده می‌کند. در این حالت احساس خستگی به سراغ شما می‌آید. پس اگر بدون کربوهیدرات به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازید خیلی زود خسته می‌شوید.

۵- افزایش عملکرد بدن

هر بار که ست و تکرار افزایش پیدا کند، بدن با کاهش ریکاوری مواجه می‌شود که همین ضعف عملکرد را به همراه دارد. در این صورت نمی‌توانید وزنه‌های سنگین را بلند کنید. در نتیجه قادر نخواهید بود نتیجه دلخواهتان را از فعالیت‌های ورزشی به دست آورید. از این رو مکمل کربوهیدرات به کمک شما می‌آید تا در حین تمرین سریعتر انرژی برای انجام ست‌های بعدی افزایش یابد.

این موضوع موجب ادامه ورزش با قدرت زیاد و بدون کم آوردن نفس می‌شود. همانطور که می‌دانید به طور کلی انرژی زیاد باعث می‌شود تا قادر به انجام تمرینات بیشتر باشید. اگر می‌خواهید به عضله‌سازی و قدرت بدنی زیاد برسید باید حجم تمرینات خود را بیشتر کنید. در نظر  داشته باشید که هر چقدر حجم فعالیت‌ها کم‌تر باشد به همان میزان منابع بالقوه حاصله نیز محدود می‌شود.

بهترین زمان مصرف مکمل کربوهیدرات

اطلاع از زمان مصرف مکمل کربوهیدرات می‌تواند  بهترین نتیجه را از عملکرد ورزشی بر جای بگذارد. در طول شب ذخایر گلیکوژن به حداقل می‌رسد؛ بنابراین بهتر است مکمل کربو را در زمان صبحانه میل کنید. اگر این پودر را ۲ تا ۳ ساعت قبل از شروع تمرینات به مصرف برسانید سوخت مورد نیاز برای انجام فعالیت‌ها خواهید داشت. همچنین استفاده آن درست قبل، بعد و در حین تمرینات بدنسازی نیز زمان مناسبی است تا گلیکوژن بازیابی شود. در این صورت به تناسب اندام کمک می‌کند چرا که از تجزیه بافت ماهیچه‌ها جلوگیری می‌شود.

عوارض مکمل کربوهیدرات

مصرف مکمل کربوهیدرات علاوه بر فواید مناسبی که دارد مصرف بیش از حد و غیر اصولی آن عوارضی هم دارد. از عوارض مکمل کربوهیدارت به افزایش وزن نامناسب و افزایش کلسترول بد می توان اشاره کرد که در ادامه بیان شده است.

۱- افزایش وزن

وقتی کربوهیدرات به گلوکز تجزیه می‌شود بدن برای استفاده از آن به انسولین نیاز دارد. انسولین مقدار اضافی گلوکز موجود در جریان خون را به چربی تبدیل می‌کند؛ بنابراین اگر مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف کنید منجر به افزایش وزن خواهد شد.

بنابراین مصرف مقدار مناسب کربوهیدرات و دریافت کالری متعادل برای جلوگیری از افزایش وزن بسیار مهم است. میزان کالری مورد نیاز روزانه از فردی به فرد دیگر متفاوت است و پزشک و متخصص تغذیه می‌توانند در تعیین سطح مناسب به شما کمک کند.

همان ‌طور که در بخش‌های بالاتر گفته شده افزایش وزن نمی‌تواند به عنوان عوارض مکمل کربوهیدرات شناخته شود زیرا بسیاری از افراد از قرص کربوهیدرات برای چاقی نیز استفاده می‌کنند.

۲- افزایش کلسترول

از دیگر عوارض مکمل کربوهیدرات می‌توان به افزایش کلسترول اشاره کرد، در حالی که اغلب رژیم‌های غذایی پرچرب با سطوح کلسترول ناسالم مرتبط هستند، علت اصلی کلسترول بالا در هر نوع رژیم غذایی مصرف بیش از حد کالری است.

داشتن یک رژیم غذایی با کالری بالا که کربوهیدرات یا چربی آن زیاد است، منجر به ذخیره چربی اضافی در بدن و همچنین افزایش سطح‌تری گلیسیرید و کلسترول خون می‌شود؛ بنابراین در مصرف این مکمل ها دقت کنید.

سخن پایانی
با خرید مکمل کربوهیدرات از داروخانه آنلاین داروبوم، می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید. مصرف مکمل کربوهیدرات فواید زیادی نظیر افزایش حجم سلول‌های عضلانی، کاهش خستگی، افزایش وزن و بهبود عملکرد کلی بدن دارد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.