هموروئید چیست و چه علائمی دارد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
هموروئید ناشی از رگ های خونی متورم در ناحیه مقعد است که می‌تواند باعث ناراحتی، درد و خونریزی شود. آنها می‌توانند داخلی یا خارجی باشند و اغلب به دلیل افزایش فشار در طول اجابت مزاج یا بارداری ایجاد می‌شوند. چاقی و سبک زندگی کم تحرک عامل اصلی این مشکل سلامتی هستند. فردی که از بواسیر رنج می‌برد، نمی‌تواند راحت بنشیند و همچنین ممکن است در هنگام ادرار یا اجابت مزاج دچار خونریزی شود. بواسیر را می‌توان با کمک روش های مختلفی مانند داروها، تغییر شیوه زندگی یا جراحی بهبود بخشید. در این مقاله به این مسئله می‌پردازیم که هموروئید چیست و چه علائمی دارد. همچنین گزینه‌ های درمانی موجود را بررسی می‌کنیم تا به شما در درک و مدیریت بهتر این بیماری کمک کند.

هموروئید یا بواسیر زمانی اتفاق می‌افتد که سیاهرگ‌ های اطراف مقعد یا پایین رکتوم متورم و ملتهب شوند. دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث می‌شود افراد به هموروئید مبتلا شوند، اما برخی از عوامل خطر و شرایط رایج منجر به بروز آن می‌شود.

به عنوان مثال افزایش سن می‌تواند تون عضلانی ناحیه (Muscle Tone) را کاهش دهد، بافت را ضعیف کرده و باعث برآمدگی هموروئید شود. چاقی و بارداری نیز می‌توانند خطر ابتلا به هموروئید را به دلیل افزایش فشار روی بافت ناحیه افزایش دهد. زور زدن مکرر برای اجابت مزاج و همچنین یبوست نیز با هموروئید مرتبط است. بواسیر معمولاً خطرناک یا تهدید کننده زندگی نیست، اما ممکن است دردناک باشد.

هموروئید چیست؟

هموروئید زمانی اتفاق می‌افتد که وریدهای راست روده و مقعد به دلیل عواملی مانند یبوست مزمن، اسهال، چاقی، زور زدن در هنگام دفع و بلند کردن اجسام سنگین متورم می‌شوند. گاهی رگ‌ ها آنقدر کشیده می‌شوند که به‌خصوص هنگام دفع مدفوع، برآمده و تحریک شده و فرد را آزار می‌دهند. هموروئید معمولاً خود به خود از بین می‌رود یا علائم را می‌توان با درمان های خانگی تسکین داد. فقط در موارد بحرانی پزشکان جراحی را توصیه می‌کنند.

انواع بواسیر

سه نوع بواسیر وجود دارد که از نظر علائم و علت با یکدیگر متفاوت هستند. آنها عبارتند از:

۱- هموروئید خارجی

در هموروئید خارجی وریدهای متورم اطراف مقعد قرار دارند. آنها می‌توانند باعث خارش، درد و خونریزی شوند. گاهی اوقات خونریزی می‌تواند منجر به تشکیل لخته های خون شود.

۲- هموروئید داخلی

در هموروئید داخلی وریدهایی متورم هستند که در داخل مقعد قرار دارند. شما نمی‌توانید آنها را ببینید یا حس کنید و معمولاً بدون درد هستند. شما ممکن است خونریزی بدون درد را تجربه کنید و خون را در مدفوع یا روی دستمال توالت مشاهده کنید. هموروئید داخلی در صورت افتادگی می‌تواند دردناک شود. در چنین مواردی، هموروئید از رکتوم بیرون زده است. می‌توان آنها را به آرامی به داخل فشار داد تا از درد و تحریک جلوگیری شود.

۳- هموروئید ترومبوزه

بواسیر ترومبوز شده زمانی اتفاق می‌افتد که لخته خون در یک هموروئید خارجی تشکیل شود و ورید بنفش یا آبی شود. هموروئید ترومبوزه می‌تواند باعث درد، تحریک، تورم و توده سفت در نزدیکی مقعد شود.

در وبسایت hopkinsmedicine درباره عوارض هموروئید می خوانیم:
در موارد نادر، هموروئید ممکن است مشکلات دیگری ایجاد کند. از جمله موارد زیر:
۱- کم خونی که باعث خستگی می شود و به دلیل خونریزی طولانی مدت یا مزمن بواسیر رخ می دهد.
۲- قطع شدن جریان خون از هموروئیدی که بیرون زده است (پرولاپسی). این مشکل زمانی اتفاق میفتد که خون رسانی به هموروئید قطع شود. می تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

علت بواسیر در زنان چیست؟

زنان بیشتر اوقات در دوران حاملگی و زایمان به دلیل یبوست به بواسیر مبتلا می‌شوند. علاوه بر این نشستن طولانی مدت روی صندلی، تغییرات هورمونی در دوران PMS و اسهال و یبوست مکرر باعث ابتلا به این بیماری خواهد شد.

علت بواسیر در مردان

بواسیر در مردان می‌تواند به دلیل بلند کردن اجسام سنگین، مصرف مداوم غذاهای فراوری شده و فاقد فیبر و همچنین ورزش های سنگین رخ دهد. بطورکلی انجام فعالیت های جسمی شدید در طول روز شما را مستعد ابتلا به بواسیر خواهد کرد. 

چگونه از بواسیر جلوگیری کنم؟

برای کمک به جلوگیری از تشکیل هموروئید می‌توانید این موارد زیر را انجام دهید:

  1. خوردن غذاهایی که فیبر بالایی دارند. غذاهای پر فیبر می‌توانند مدفوع را نرم تر و راحت تر دفع کنند.
  2. نوشیدن آب و مایعات دیگر، مانند آب میوه و سوپ های شفاف. هیدراته ماندن می‌تواند به عملکرد بهتر فیبر در رژیم غذایی شما کمک کند.
  3. داشتن زندگی فعال که برای دستگاه گوارش مفید است.
  4. در صورت امکان از صرف زمان طولانی در توالت اجتناب کنید.

علائم هموروئید و درمان آن

علائم هموروئید به نوع آن بستگی دارد. هموروئیدهای داخلی بدون درد هستند و فقط با خون در مدفوع یا در صورت افتادگی قابل تشخیص هستند. تشخیص هموروئید خارجی آسانتر است زیرا باعث تورم، درد، خارش و خونریزی در ناحیه مقعدی می‌شود. هموروئید خارجی می‌تواند باعث ایجاد توده های سفت در اطراف مقعد شود.

درمان هموروئید بسته به نوع آن متفاوت است اما اولین خط درمان استفاده از مکمل های حاوی فیبر بالا برای درمان یبوست و پمادهای تسکین دهنده مقعدی است. با اینحال ممکن است برای درمان نیاز به کلونوسکوپی و حتی جراحی داشته باشید.

۱- کپسول اکتیوین گیاهان سبز زندگی

کپسول اکتیوین گیاهان سبز زندگی حاوی عصاره خشک ریشه گیاه کوله ‌‌خاس برای التیام وریدهای واریسی است. مصرف این کپسول خارش و سوزش ناشی از هموروئید را درمان کرده و با بهبود گردش خون ورم پاهای واریسی را برطرف می‌کند.

کپسول گیاهی هموروئید اکتیوین

۲- پماد مقعدی ام جی باریج اسانس

پماد مقعدی ام جی باریج اسانس یک داروی بسیار مفید برای کاهش درد، خونریزی و سوزش مقعد است. در فرمولاسیون این پماد گیاه مورد بکار رفته است که خواص التیام بخش و ضد التهاب دارد. همچنین حاوی ترکیبات قابضی است که وریدهای متورم ناحیه را منقبض کرده و به درمان علائم هموروئید کمک می‌کند.

پماد مقعدی ام جی باریج اسانس

۳- قرص ونولن پلاس پرتو سلامت روز

قرص ونولن پلاس پرتو سلامت روز یک مکمل مفید برای درمان واریس و بواسیر است. در فرمولاسیون این قرص ترکیباتی مانند دیوسمین، تروگزروتین، عصاره خشک شاه بلوط هندی و ویتامین ث وجود دارد. این ترکیبات با اثر بر روی عروق متورم وریدی باعث بهبود و التیام شده و علائم بواسیر را تسکین می‌دهند. این مکمل را می‌توان برای درمان رگ های واریسی حتی در دوران یائسگی مورد استفاده قرار داد.

قرص ونولن پلاس پرتو سلامت روز

سخن پایانی
هموروئید وریدهای متورم و ملتهب در مقعد یا پایین رکتوم است که می‌تواند باعث ناراحتی، درد و خونریزی شود. اگرچه هموروئیدها می‌توانند ناراحت کننده باشند، اما قابل درمان بوده و اغلب با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری هستند. در صورت شدید بودن علائم توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید. علت اصلی این بیماری هنوز ناشناخته است. اصلاحات ساده سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی می‌تواند به از بین بردن علائم تحریک کننده کمک کند.

منبع: everydayhealth

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.