علت بی خوابی در کودکان چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
بی خوابی می‌تواند کودکان را نیز مانند بزرگسالان تحت تأثیر قرار دهد. خواب خوب باعث می‌شود کودکی شاد و سالم داشته باشید. بیشتر موارد بی خوابی دوران کودکی حاد هستند و ممکن است با چند مداخله در خانه خود به خود برطرف شود. در واقع داشتن مشکل در خواب در برخی موارد طبیعی است. با این حال، بی خوابی مکرر در کودکان باید توسط پزشک برای تعیین علت دقیق بررسی شود. شرایط زمینه ای سلامت روان، اختلالات زمان خواب، افزایش مصرف کافئین و سایر عوامل محیطی ممکن است منجر به بی خوابی دوران کودکی شود. برخی از انواع مکمل ها مانند شربت خواب آور کودکان در داروخانه ها به فروش می رسد که می توانید با مشورت پزشک یا داروساز تهیه کنید. در ادامه مقاله به این موضوع می‌پردازیم که علت بی خوابی در کودکان چیست، لطفاً در ادامه همراه ما باشید.

بی خوابی در کودکان می‌تواند در هر زمانی از دوران نوزادی تا نوجوانی شروع شود و در برخی موارد می‌تواند به یک مشکل طولانی مدت تبدیل شود. علائم این اختلال شامل امتناع از خواب و تلاش برای نرفتن به رختخواب، مشکل در به خواب رفتن، بیداری های مکرر شبانه با مشکل در بازگشت به خواب، بیدار شدن زود هنگام و بسیاری موارد دیگر است.

علت اصلی بی خوابی در این گروه سنی بسیار متفاوت است. ممکن است به طور بالقوه ناشی از مشکلات دیگر مانند اضطراب و استرس، مصرف داروها یا کافئین باشد.

بی خوابی همچنین ممکن است از یک وضعیت پزشکی، سلامت روانی یا رشد مانند آسم، افسردگی، اختلال کمبود توجه/بیش فعالی یا اوتیسم ناشی شود. اگر کودک شما در خواب و تمرکز مشکل دارد یا شب ها مرتب از خواب بیدار می‌شود و بعد از آن نمی‌تواند بخوابد، دچار مشکل بی خوابی است. درمان بی خوابی کودکان شامل استفاده از داروها یا درمان شناختی – رفتاری است.

عوارض کمبود خواب و بی‌خوابی در کودکان

اختلالات خواب در کودکان به دلایل مختلفی از جمله استرس، بیش فعالی و یا افسردگی ایجاد می‌شود. بی خوابی مزمن دوران کودکی و کم خوابی ممکن است خطر مشکلات زیر را در کودکان افزایش دهد:

  • اختلالات روانپزشکی مانند اضطراب و افسردگی
  • سیستم ایمنی ضعیف و عفونت های مکرر
  • افزایش سطح استرس و مشکلات عاطفی
  • تمرکز، حافظه و عملکرد تحصیلی ضعیف
  • رفتارهای نامناسب مانند مسائل خلقی و پرخاشگری
  • چاقی، اختلالات فشار خون و خطرات بیشتر بیماری های قلبی- عروقی در آینده

در وبسایت verywellhealth می خوانیم:
در سن ۳ سالگی، میزان خواب مورد نیاز کودکان به طور متوسط نزدیک به ۱۲ ساعت است. بهتر است مدت زمان خواب شبانه را برای رفع این نیازهای خواب بهینه کنید. کودکان در این سن ممکن است به اندازه ۱ تا ۲ چرت کوتاه در طول روز بخوابند تا به مقدار کافی استراحت کنند. با این حال، در سن ۴ یا ۵ سالگی، اکثر کودکان دیگر در طول روز چرت نمی زنند.

دلایلی که ممکن است منجر به بی‌خوابی کودک شوند

بی خوابی کودکان می‌تواند یک بیماری اولیه باشد یا ممکن است نشانه ای از یک وضعیت پزشکی باشد. در زیر دلایلی وجود دارد که ممکن است در ایجاد بی خوابی در دوران کودکی نقش داشته باشد.

۱- رشد حس استقلال

رشد حس استقلال معمولاً در سنین مدرسه رخ می‌دهد و کودک سعی می‌کند زمان خواب خود را تغییر بدهد. با انتخاب های دیگری که در طول روز کودک می‌تواند انجام دهد این حس را ارضا کنید تا آن را در ساعات خواب خود به رخ نکشد.

۲- کودک به قدر کافی خسته نشده است

کودکانی که در طول روز به بازی و جنب و جوش مشغول نیستند و دائم چرت می‌زنند ممکن است بیش از کودکان فعال دچار مشکلات خواب شوند. در واقع این کودکان به اندازه کافی خسته نمی‌شوند که شب را راحت بخوابند. بنابراین سعی کنید با کودک بازی کنید و او را در طول روز فعال نگه دارید.

۳- استرس یا اضطراب

کودکان در شرایط استرس زا در خانه یا مدرسه ممکن است برای خوابیدن دچار مشکل شود. علاوه بر این، اختلالات روانی موجود، مانند اضطراب یا افسردگی، ممکن است کودکان را مستعد ابتلا به اختلالات خواب مانند بی خوابی کند.

بیشتر بخوانید: فواید روغن ماهی برای کودکان چیست؟

۴- احساس رها شدگی

اگر به کودک بگویید زمان خواب فرا رسیده ولی سایر اعضاء خانواده مشغول صحبت کردن و فیلم دیدن هستند، ممکن است باعث تداعی احساس رها شدگی در کودک و مقاومت او برای خوابیدن شود.

۵- خستگی بیش‌ از حد

تکالیف زیاد مدرسه و زمان زیادی که صرف بازی می‌شود ممکن است تعادل خواب و بیداری کودک را مختل کند. سعی کنید بین این دو تعادل برقرار کنید تا کودک شما در زمان خواب راحت به رختخواب برود.

۶- عدم گذار

گاهی اوقات بین زمان فعالیت و خواب، انتقال و گذار خوبی وجود ندارد. به عنوان مثال کودکی که در حال فیلم دیدن است سخت راضی می‌شود به رختخواب برود. به همین دلیل حتماً بین این مراحل فاصله بیندازید تا کودک آرام بگیرید و برای خواب آماده شود.

بیشتر بخوانید: بهترین شربت اشتها آور کودکان را بشناسید!

دارو برای بی خوابی در کودکان

بی خوابی کوتاه مدت بیشتر اوقات در خانه بدون درمان بهتر می‌شود. اما برای بی خوابی مزمن کودکان بسته به علت زمینه ‌ای بی ‌خوابی و سن کودک پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند.

۱- شربت بی بی اسلیپ آرشام دارو

شربت بی بی اسلیپ آرشام دارو ۱۲۰ میلی لیتر یک مکمل بسیار مفید برای بهبود خواب کودکان است. این شربت حاوی عصاره های گیاهی و منیزیم، فسفر و ویتامین B6 و B1 است. بنابراین در فرمولاسیون آن از مواد شیمیایی خواب آور استفاده نشده است.

عصاره آبی گل ساعتی و بادرنجبویه و بابونه باعث آرامش و کاهش استرس کودک می‌شوند. این ترکیبات در کنار هم باعث می‌شوند اختلالات خواب کودک برطرف شده و درمان شود.

شربت بی بی اسلیپ برای کودکان

۲- شربت بایوکل کیدز ان او سی بایوکل

شربت بایوکل کیدز ان او سی بایوکل ۱۵۰ میلی لیتر حاوی فرمولاسیونی ایمن از گیاهان دارویی آرام بخش و خواب آور است. این ترکیبات با اثرات آرام بخش خود استرس و اضطراب کودک را کاهش داده مشکلات خواب را برطرف می‌کنند. اثرات خواب آوری گیاهان دارویی موجود در این شربت هیچ عوارضی برای سلامتی ندارد. طعم توت فرنگی این شربت باعث می‌شود کودکان با رغبت آن را مورد استفاده قرار دهند.

شربت بایوکل کیدز خواب اور

۳- پودر کیدز کالم بی هیویر کاروسوس نچرال

پودر کیدز کالم بی هیویر کاروسوس نچرال هلث ۷۵ گرمی یک مکمل فوق العاده مفید برای درمان کم خوابی کودکان است. این مکمل حاوی مینرال هایی مانند منیزیم و زینک و ویتامین ث است که برای کاهش استرس و اضطراب بسیار مفید است.

همچنین با اثرات آرام بخشی و تقویت سیستم عصبی کودک به رفع اختلالات خواب کمک می‌کند. پودر کیدز کالم بی هیویر با طعم تمشک عرضه می‌شود و کودکان به راحتی و بدون مقاومت از آن استفاده می‌کنند.

پودر خوراکی کیدز کالم بی هیویر کاروسوس نچرال هلث 75

سخن پایانی
اختلالات خواب کودکان بر کیفیت و مدت خواب کودکان تأثیر می‌گذارند. از آنجاییکه خواب نقش حیاتی در رشد جسمی و ذهنی کودکان دارد اختلال در خواب می‌تواند منجر به مشکلات رفتاری، اختلالات شناختی و سایر مشکلات سلامتی کودک شود. بنابراین در صورت طولانی شدن حتماً باید با کمک پزشک آن را درمان کنید.

منبع: helpguide

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.