آیا بدنسازی بدون مکمل ممکن است؟

مکمل

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
بدن‌ سازی یکی از ورزش‌های پرطرفداری است که در حال حاضر برای نتیجه ‌گیری سریع‌تر بر استفاده از مکمل‌های ورزشی متکی است. اما آیا می‌شود بدون مصرف مکمل‌های ورزشی بدنسازی کرد؟ آیا بدنسازی بدون مکمل ممکن است؟ بدنسازی بدون مکمل چقدر طول می‌کشد؟ در ادامه به نقش مکمل بدنسازی در انجام تمرینات ورزشی اشاره خواهیم کرد.

تفاوت بدن‌ سازی با سایر ورزش‌ها

بدنسازی همان‌ طور که از نام آن پیداست یکی از ورزش‌هایی است که با کار بر روی عضلات بدن فیزیک و شکل ظاهری بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جنبه رقابتی بدن‌ سازی نیز در مقایسه با سایر ورزش‌ها بی‌نظیر است زیرا در بدن ‌سازی، ورزشکاران از جنبه‌های مختلفی مثل عملکرد، اندازه، عضلات و تقارن بدنی مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

بدن‌سازان نه‌تنها باید عضلات بزرگی داشته باشند بلکه باید عضلات آن‌ها متقارن نیز باشند. درصد کم‌چربی بدن نیز مهم است و هرچه کمتر باشد نمود بیشتری به عضلات و رگ‌ها می‌دهد.

درواقع یکی از چالش‌های اصلی بدن‌سازان کاهش درصد چربی بدن و درعین‌حال حفظ هرچه بیشتر توده عضلانی است. به‌ طور کلی چند مرحله تمرینی در بدن ‌سازی وجود دارد تا عضله سازی به بهترین نحو صورت بگیرد.

در مرحله اول: ورزشکاران با وزنه زدن و افزایش مصرف کالری برساخت هرچه بیشتر عضلات تمرکز می‌کنند.

در مرحله دوم: با کاهش کالری و افزایش سطح فعالیت، درصد چربی بدن خود را کاهش می‌دهند.

در این مرحله ورزشکاران آن‌قدر باید چربی سوزی کنند که بتوانند عضلات شکم خودشان را ببینند. ورزش‌هایی که برای کاهش چربی انجام می‌شوند تقریباً شدید هستند و بدن انسان را تحت ‌فشار قرار می‌دهند. استفاده از مکمل‌ها درواقع یک عصای طبیعی برای بدن ‌سازان است زیرا تمرینات بدنی آن‌ها بسیار طاقت ‌فرسا است.

مکمل بدنسازی چیست؟

اولین چیزی که شما باید درک کنید این است که اصطلاح مکمل درواقع بسیار مبهم است و افراد از این کلمه برداشت‌های مختلفی می‌کنند. مثلاً برخی افراد هر نوع تقویت‌ کننده طبیعی بدن را نوعی مکمل می‌دانند. برخی نیز با شنیدن نام مکمل های ورزشی به یاد استروئیدهایی می‌افتند که بدن‌ سازان برای افزایش وزن و حجم سریع از آن‌ها استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که گیاهان زیادی وجود دارند که می‌توانند تستوسترون را تقویت کنند و ۱۰۰٪ هم طبیعی هستند و می‌توانند اثرات همان استروئیدهای مصنوعی را با عوارض جانبی کمتر برای شما تداعی کنند. به‌ عنوان ‌مثال ترکیبات ساده‌ای مانند زنجبیل و ریشه ماکا می‌توانند به بدن شما در ساخت پروتئین و تشکیل عضلات بزرگ‌تر کمک کنند. این گیاهان نیز تحت عنوان مکمل در عطاری‌ها و حتی داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و وسعت نام مکمل را به ما یادآوری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: برای آشنایی با انواع مکمل بدنسازی خواندن مقاله «معرفی انواع مکمل های بدنسازی» را توصیه می کنیم.

آیا برای بدنسازی مکمل لازم است؟

همانطور که گفته شد بدنسازی یک ورزش سنگین به شمار می‌رود. افراد ورزشکار برای تقویت قوای جسمی و افزایش انرژی لازم است که مواد مغذی زیادی دریافت نمایند. تامین تمامی عناصر مغذی مورد نیاز از طریق مواد غذایی بسیار بعید و دور از ذهن است. به همین دلیل است که بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای در سراسر دنیا از مکمل‌های بدنسازی استفاده می‌کنند.

مکمل های ورزشی با داشتن ترکیبات بسیار ویژه در افزایش انرژی، تقویت قوای جسمی، عضله سازی، افزایش حجم، حفظ توده‌های عضلانی، کاهش مدت زمان ریکاوری و… بسیار اثر گذار خواهند بود. ترکیبات موجود در این محصولات تمام نیاز افراد به مواد مغذی را تامین می‌نمایند.

بیشتر بخوانید: کم ضررترین مکمل بدنسازی کدام است؟

بدنسازی بدون مکمل چقدر طول میکشد؟

اگر شما تصمیم گرفته‌اید که بدون مصرف مکمل بدنسازی را دنبال کنید باید بگوییم راه بسیار سختی را در پیشرو دارید. چرا که در صورت عدم مصرف مکمل‌ مدت زمان دوره ریکاوری بسیار طولانی خواهد بود. و عضلات پس از تایم طولانی و انجام تمرینات بسیار سخت و فشرده شروع به شکل گیری می‌کنند.

یکی دیگر از چالش‌های بدنسازی بدون مکمل، حفظ توده عضلانی است. در صورت عدم مصرف مکمل ورزشی مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ عضلات تامین نخواهد شد و در این صورت عضلاتی که پس از سختی فراوان ساخته شده‌اند تحلیل رفته و از بین می‌روند. همین اتفاق سبب طولانی مدت شدن عضله سازی خواهد شد.

قیمت پروتئین وی فانتوم

راهکارهایی برای بدنسازی بدون مکمل

در ادامه چند روش تاثیر گذار برای انجام بدنسازی بدون مکمل را بررسی خواهیم کرد.

۱- تمرینات منظمی داشته باشید

برای اینکه عضله سازی شما به بهترین نحو پیش برود ابتدا باید یک برنامه‌ریزی درست داشته باشید. زمان کافی برای تمرین و ریکاوری اختصاص دهید تا عضلات شما بتوانند بازسازی شوند و فیبرهای عضلانی بیشتری بسازند. برای بدن‌ سازی وزنه بزنید و زیر نظر مربی از تمرینات صحیح و مناسب استفاده کنید.

۲- به تغذیه خودتان اهمیت بدهید

تغذیه در بدن‌سازی حرف اول را می‌زند و گنجاندن ترکیبات غذایی مفیدی که حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، مینرال‌ها و ویتامین‌ها هستند به‌ راحتی می‌تواند به شما کمک کنند عضله سازی کنید و حجم عضلات خودتان را افزایش دهید.

در این‌ بین مصرف غذاهای سرشار از پروتئین بسیار حائز اهمیت است که می‌تواند شامل انواع گوشت، لبنیات و غلات باشد. شما می‌توانید از کربوهیدرات برای تولید انرژی قبل از تمرین استفاده کنید با این کار ذخایر گلیکوژنی شما افزایش‌یافته و توانایی بدنی شما برای انجام تمرینات افزایش می‌یابد.

پروتئین وی ژن استار 2270 گرمی

۳- بر روی عضلات خودتان کارکنید

تمریناتی انجام دهید که بر روی عضلات شما فشار وارد می‌کند مثلاً به ‌صورت تدریجی وزنه‌های سنگین‌تری بزنید تا تنش وارد شده بر عضلات آن‌ها را وادار به تولید فیبرهای عضلانی کند.

۴- خواب و استراحت کافی داشته باشید

پس از انجام تمرینات و همچنین تغذیه خوب یکی دیگر از موارد بسیار مهم در بدن‌سازی بدون مکمل خواب و استراحت کافی است که به ریکاوری بدن کمک می‌کند و باعث می‌شود عضله بیشتری بسازید.

سخن پایانی
در نهایت می‌توان گفت که بدنسازی بدون مکمل بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. به همین منظور شما می‌توانید بهترین مکمل‌های بدنسازی را ازداروخانه‌های آنلاین و یا حضوری تهیه کنید. مقدار مصرف مکمل‌های ورزشی برای افراد توسط مربی و یا پزشک تغذیه مشخص خواهد شد. با این حال بر روی این مکمل‌ها نیز مقدار و نحوه مصرف آن‌ها تعریف شده است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.