ویژگی های یک برنامه بدنسازی خوب چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
متاسفانه فقط با رفتن به باشگاه و کار با دستگاه و وزنه به اندام ایده آل نمی رسید. شما نیاز به یک برنامه تمرینی بدنسازی خوب دارید تا در مسیر صحیح و مثبت قرار بگیرید. شما با ورود به باشگاه یک برنامه تمرینی از مربی خود دریافت می کنید. اما از کجا بفهمید برنامه ای که برایتان طراحی شده است، برنامه خوبی است؟ به عبارتی ویژگی های یک برنامه بدنسازی خوب چیست؟ در این مطلب نکات برنامه بدنسازی استاندارد را با هم مرور می کنیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های برنامه بدنسازی

ویژگی های یک برنامه بدنسازی خوب چیست و آیا آنچه مربی برایتان طرحی کرده مفید است؟

سخت اما انجام شدنی است

احساس خوب درباره خود و تمرین ها چیزی است که فقط از عهده یک مربی بد بر می آید. اولویت این مربی کمک به تناسب اندام نیست بلکه فقط می خواهد شما خوشحال باشید. اما باید این نکته را در نظر بگیرید که فقط با تمرینات سخت است که به اندام دلخواه خود دست پیدا می کنید.

بنابراین، یک برنامه بدنسازی خوب همان برنامه ای است که انجام آن برای شما دشوار است. باید شما را از منطقه امن تان خارج کند.

البته این مسئله واقعاً یک مشکل بزرگ برای یک مربی است، زیرا او باید در طول تمرینات به شدت به شما فشار آورد و در عین حال اطمینان حاصل کند که از تمرینات خود لذت می برید تا ناامید نشوید و برای جلسات بعدی برگردید.

توصیه من به شما این است، اگر در پایان تمرین احساس نمی‌کنید نفس‌تان بند می‌آید یا تا چند روز بعد از جلسه تمرینتان احساس درد نمی‌کنید، مربی خود را تغییر دهید و به دنبال برنامه تمرینی جدید باشید.

البته مراقب باشید، برنامه تمرینی تناسب اندام شما نیز نباید برای شما خیلی سخت باشد. اگر خیلی سخت باشد، نمی توانید آن را اجرا کنید و علاقه خود را از دست خواهید داد. علاوه بر این، احتمال صدمه دیدن بیشتر است. بنابراین، یک برنامه تمرین بدنسازی خوب باید کمی فراتر از محدودیت های شما باشد، به طوری که شما را به شدت تحت فشار قرار دهد، اما قابل انجام باشد.

محصول پیشنهادی:
برای خرید انواع مکمل بدنسازی ایرانی و خارجی به سایت داروخانه دارویوم مراجعه کنید.

متعادل است

برنامه بدنسازی استاندارد به طور مساوی تمام گروه های عضلانی اصلی بدن را هدف قرار می دهد. به دلیل تبلیغات رسانه ای، اکثر مردان بیشتر روی تمرین های بالاتنه تمرکز می کنند، در حالی که بیشتر تمرکز زنان روی قسمت های پایین تنه است. به همین دلیل است که اکثر تمریناتی که آقایان انجام می دهند، حلقه های دوسر بازو را درگیر می سازد؛ در عوض خانم ها روی مفصل ران بیشتر کار می کنند.

هر زمان در برنامه بدنسازی خود چنین رفتارهای را مشاهده کردید، بدانید که اندام لاغر ولی متناسب به مراتب بهتر از یک بدن نامتعادل با چند ماهیچه بزرگ در نواحی خاص به نظر می رسد. این عدم تعادل عضلانی بیشتر باعث درد و آسیب به جسم می شود.

یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از اینکه برنامه تمرینی تمام گروه‌های ماهیچه‌ای را هدف قرار می‌دهد این است که شامل تمام حرکات عملکردی اصلی بدن انسان است. حرکات عملکردی اصلی بدن انسان شامل هل دادن، کشیدن، چمباتمه زدن، خم شدن و پیچیدن است. مطمئن شوید که برنامه تمرینی بدنسازی شما شامل تمام این حرکات باشد.

تمام اجزای بدنسازی را بهبود می بخشد

پنج جزء اصلی بدنسازی وجود دارد: قدرت، استقامت، کاردیو، انعطاف پذیری و چابکی. یک برنامه بدنسازی خوب باید در همه این دسته ها برای شما مفید باشد. نه فقط یکی دو تا. برنامه استاندارد باید قدرت و استقامت شما را بسازد، قلب را قوی کند، انعطاف پذیری را بهبود بخشد و شما را چابک کند.

حتما قبل و بعد از تمرینات خود حرکات کششی را انجام دهید. برنامه بدنسازی حرفه ای باید انواع تمرینات با ست ها و طرح های تکرار مختلف را داشته باشد تا قدرت، استقامت و چابکی شما را بهبود بخشد. در مورد زیبایی شناسی خود زیاد نگران نباشید، زیرا با بهبود تناسب اندام کلی خود در تمام اجزای آن، به طور خودکار بهبود می یابد.

با پیشرفت تغییر می کند

اگر از یک برنامه تمرینی خوب پیروی می کنید، خیلی سریع پیشرفت خواهید کرد. در تمام زمینه های تناسب اندام قوی تر، سریع تر و سریع تر خواهید شد. در این مرحله، برنامه تمرینی فعلی دیگر چالش برانگیز نخواهد بود. برنامه بدنسازی خوب برای اینکه شما را به چالش بکشد، باید در طی زمان تغییر کند و دوباره انجام آن برای بدن دشوار شود. توصیه مربیان حرفه ای این است که هرگز یک مجموعه از تمرینات را بیش از ۸ تا ۱۲ هفته انجام ندهید. در حالت ایده آل برنامه تمرینی شما باید هر ۴ تا ۶ هفته یکبار تغییر کند.

محصول پیشنهادی:
برای خرید قرص ال آرژنین آمریکایی و ایرانی به داروخانه داروبوم مراجعه کنید.

طبق نیازها و اهداف سفارشی شده است

هر کس از نظر فیزیولوژیکی متفاوت است، و بنابراین، هرکسی اهداف تناسب اندام متفاوتی دارد. این بدان معنی است که یک برنامه تمرینی تناسب اندام که برای دوست شما معجزه می کند ممکن است برای شما عالی نباشد و بالعکس.

اگرچه پیش بینی اینکه چه چیزی ممکن است برای شما مفید باشد و چه چیزی ممکن است نه، بسیار دشوار است. دستورالعمل های کلی وجود دارد که می تواند به عنوان نقطه شروع دنبال شود. اگر علاقه مند به قوی شدن هستید، برنامه تمرینی تناسب اندام شما باید شامل وزنه های واقعا سنگین برای تکرارهای کوچک باشد.

از سوی دیگر، اگر می خواهید قدرت عضلانی خود را به حداکثر برسانید، باید وزنه های متوسط ​​را برای تکرارهای متوسط ​​بلند کنید. و اگر علاقه مند به بهبود استقامت خود هستید، باید وزنه های سبک را برای تعداد زیادی تکرار بلند کنید.

بسیاری از این گونه سفارشی‌سازی‌ها وجود دارد که می‌توان در برنامه تمرینی بدنسازی انجام داد. همیشه اهداف تناسب اندام خود را به طور واضح به مربی خود بگویید تا تهیه یک برنامه استاندارد که به طور ایده آل برای اهداف تناسب اندام شما تناسب دارد، آسان شود.

با این حال، انتظار نداشته باشید که همه چیز را در اولین بار درست کنید. به یاد داشته باشید، این دستورالعمل ها همیشه می توانند به عنوان نقطه شروع استفاده شوند. تنها راه مطمئن برای فهمیدن اینکه چه چیزی کار می کند و چه چیزی موثر نیست، از طریق آزمون و خطا است.

سخن پایانی
یکی از دلایلی که افراد از ورزش بدنسازی نتیجه مطلوبی را دریافت نمی کنند نداشتن یک برنامه تمرینی خوب است. در این مقاله سعی کردیم به طور کامل مهم ترین ویژگی های یک برنامه بدنسازی خوب را ارائه دهیم تا در این مسیر پر پیچ و خم سریع تر و بهتر نتیجه بگیرید.
طراحی برنامه بدنسازی بسیار پیچیده است و پوشش دادن همه نکات در یک مقاله امکان پذیر نیست. در اینجا ما سعی کردیم فقط به یک خلاصه از مهم ترین مطالب اشاره کنیم. امیدوارم این نکات در نحوه ارزیابی برنامه بدنسازی دید کافی بدهد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.