کلاژن هیدرولیز شده چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
در سال های اخیر کلاژن اصطلاحی رایج در صنعت مکمل غذایی و مراقبت از پوست و مو است. اما چیزی که بین صحبت متخصصان تغذیه و پوست و همین طور فروشندگان این محصولات بسیار به گوش می رسد کلاژن هیدرولیز شده است. اگر برای شما هم جالب است درباره کلاژن هیدرولیز شده اطلاعاتی کسب کنید، این مقاله کامل به این موضوع اختصاص داده شده است. تا پایان همراه ما باشید.

کلاژن چیست؟

برای اینکه با مفهوم کلاژن هیدرولیز شده آشنا شویم، ابتدا باید بدانیم کلاژن چیست؟ کلاژن نوعی پروتئین در بدن است که به طور خاص در پوست، استخوان، غضروف، تاندون و دندان ها متمرکز است. بیشترین دلیل معروفیت کلاژن خاصیتی است که برای پوست دارد. چیزی حدود ۷۰ درصد پوست ما را کلاژن تشکیل می دهد، پوست وسیع ترین اندام بدن است که مانند یک سد دفاعی در برابر آسیب های خارجی عمل می کند و همین طور دمای بدن را تنظیم نگه می دارد. به مرور و با افزایش سن کلاژن کاهش می یابد که علائمی مانند چین و چروک، خشکی پوست و از دست دادن حالت ارتجاعی بروز می یابد.

مهم ترین هدف متخصصان ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از کاهش کلاژن است. نتیجه تحقیقات منجر به تولید محصولات موضعی و مکمل های غذایی شده که با مصرف زودهنگام و منظم آنها پیدایش علائم پیری به تعویق خواهد افتاد.

البته همان طور که گفتیم کلاژن فقط در پوست یافت نمی شود؛ به همین خاطر کاهش کلاژن روی اندام های دیگر نیز تاثیرات مخرب می گذارد. به عنوان مثال ناخن ها ضعیف و شکننده می شوند، زخم ها دیرتر بهبود می یابد، سلامت استخوان و مفاصل با تهدیدات جدی روبه رو می شود و عوارضی دیگر.

پودر کلاژینو بیوتی

کلاژن هیدرولیز شده چیست؟

کلاژن هیدرولیز شده فرمی از کلاژن است که در آن پروتئین کلاژن به زنجیره های کوچکتری از آمینواسیدها به نام پپتیدها شکسته می شود یا در اصطلاح هیدرولیز شده می شود.

تفاوت بین کلاژن هیدرولیز شده و کلاژن معمولی نیز در همین است که پپتیدهای کلاژن هیدرولیز شده به زنجیره های پروتئینی کوچک تجزیه می شوند. بدن کلاژن هیدرولیز شده را راحت تر جذب می کند.

کلاژن هیدرولیز شده با نام های دیگری مانند پودر هیدرولیز کلاژن، پروتئین کلاژن و پپتید کلاژن نیز شناخته می شود. قابلیت خرید پودر کلاژن در داروخانه های اینترنتی و حضوری میسر است.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص کلاژن سازی پوست چیست؟

فواید کلاژن هیدرولیز شده

کلاژن هیدرولیز شده خواص بی شماری دارد که آن را مورد توجه ورزشکاران و عموم مردم به ویژه خانم ها کرده است. این فواید چیست؟ در ادامه بازگو می کنیم.

جوانسازی پوست

خواص کلاژن هیدرولیز شده برای پوست اولین فایده ای است که مطرح است. کلاژن به پوست رطوبت و استحکام می بخشد و همچنین از بروز چین و چروک جلوگیری به عمل می آورد.

تقویت ناخن ها

کلاژن مکملی است که به تقویت و رشد ناخن ها و جلوگیری از شکنندگی آنها کمک می کند. زمانیکه تولید کلاژن در بدن کم می شود ناخن ها ضعیف می شوند. مصرف قرص یا پودر کلاژن بستر ناخن را با اسید آمینه آرژنین تغذیه می کند که به استحکام، درخشندگی و رشد ناخن ها کمک می کند.

محصول پیشنهادی:
برای افرادی که تمایل به مصرف پودر کلاژن دارند، پودر کلاژینو را معرفی می کنیم. این محصول از کلاژن خالص تهیه شده و قابلیت جذب بسیار سریع دارد.

عضله سازی

کلاژن هیدرولیز شده همانند سایر پروتئین ها خواص عضله سازی دارد. تحقیقات اخیر نشان می دهد این پروتئین در کنار سایر آمینواسیدها بهتر از منابع پروتئینی دیگر عضله بدون چربی می سازد.

تقویت مفاصل

ورزشکاران و افراد مبتلا به آرتروز که از درد مفاصل رنج می برند. مکمل کلاژن در کنار مکمل های BCAA و آرژنین درد مفاصل را در ورزشکارانی که سخت ورزش می کنند کاهش می دهد. همچنین آسیب به تاندون ها، رباط و مفاصل به مقدار قابل ملاحظه ای کم می کند.

ریکاوری سریع

پروتئین وی بهترین مکمل برای ریکاروی سریع شناخته می شود اما نتایج بررسی های جدید نشان می دهد پروتئین کلاژن نیز برای این منظور موثر است.  مصرف پودر کلاژن سرعت سنتر کلاژن در سلول های عضلانی که دچار پارگی عضلات شده اند را افزایش می دهد.

کلاژن هیدرولیز شده برای مو

دسته ای از تحقیقات نشان می دهد که مکمل کلاژن به بازسای فولیکول های مو برای رویش دوباره، افزایش تراکم و ضخامت مو کمک می کند. همچنین نقش موثر پودر کلاژن بر کاهش ریزش مو و پیش گیری از سفید شدن موها به اثبات رسیده است.

محصول پیشنهادی:
داروخانه آنلاین داروبوم امکان خرید قرص کلاژن ساز از برندهای ایرانی و خارجی را فراهم کرده است.

عوارض قرص کلاژن هیدرولیز شده

کلاژن هیدرولیز شده با کمترین عوارض جانبی همراه است. افرادی که به تخم مرغ، ماهی یا صدف حساسیت دارند حتما به این نکته توجه داشته باشند که از این گونه مواد در ترکیبات مکمل کلاژن استفاده نشده باشد.

به طور کلی عوارض خاصی برای کلاژن گزارش نشده است اما برخی افراد از کاهش اشتها نام برده اند که به این دلیل است که پروتئین کلاژن احساس سیری را در فرد تشدید می کند.

همچنین در صورت مصرف دوز بالا علائم خفیفی از نفخ و معده درد مشاهده شده است که با قطع مصرف برطرف می گردد.

سخن پایانی
پودر کلاژن هیدرولیزشده برخلاف سایر انواع کلاژن ها مانند ژلاتین قابلیت حل شدن در آب سرد را دارد و سریع هضم است. کلاژن بیشتر به شکل قرص، کپسول و پودر در دسترس است. زنان باردار، شیرده، کودکان و افراد دارای شرایط خاص پزشکی حتما با مشورت پزشک اقدام به مصرف مکمل کلاژن کنند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.