کرم سفید کننده یا قرص سفید کننده؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
پوست روشن در برخی جوامع نشان زیبایی تلقی می شود بنابراین برخی افراد به روشن سازی و سفید کردن پوست از طریق روش های موضعی و خوراکی روی می آورند. در این مطلب از مجله داروبوم به شما خواننده گرامی می گوییم کرم سفید کننده یا قرص سفید کننده کدام یک برای این مقصود اثربخش تر است. تا پایان همراه ما باشید.

روش های متعددی برای سفید کردن پوست وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خود را دارد. هر از گاهی انقلابی در صنعت مراقبت از پوست رخ می دهد و محصولی جدید به بازار معرفی می شود که به مصرف کنندگان نوید نتایج فوری، دائمی و بدون عوارض جانبی را می دهد. اما آیا واقعا محصولات سفید کننده پوست تاثیرگذار است؟

مهم ترین ترکیبات قرص سفید کننده

اگر مقالات علمی را به دقت بررسی کرده یا ترکیبات مکمل های سفید کننده پوست را مطالعه کرده باشید، به نامی تکراری می رسید؛ گلوتاتیون.

گلوتامین

گلوتاتیون ماده ای است که توسط کبد تولید می شود. علاوه بر عامل ژنتیک، افرادی که در رژیم غذایی خود میوه و سبزیجات و گوشت تازه کمتری مصرف می کنند و استرس زیادی را متحمل می شوند سطح گلوتاتیون در بدنشان کاهش می یابد.

فایده گلوتاتیون فقط به سفیدکنندگی پوست محدود نمی شود، گلوتاتیون همچنین برای حفظ سیستم ایمنی و جلوگیری از عوارض جانبی شیمی درمانی کاربرد دارد.

اما کمی صبر کنید گلوتاتیون به خودی خود خاصیت روشن کنندگی پوست ندارد. اجزای گلوتاتیون به شناخت این ماده کمک می کند.

ال سیستئین

یک آمینو اسید مهم و یکی از اجزای گلوتاتیون است.

این آمینو اسید علاوه بر خاصیت روشن کنندگی کک و مک، لک های ناشی از افزایش سن، اسکارهای آکنه و لک ها را نیز برطرف می سازد.

فواید ال سیستئین به شرح زیر است:

  • آسیب رادیکال های آزاد را خنثی می دهد و ظاهر پوست را جوان نگه می دارد.
  • پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند.
  • تولید رنگدانه را کاهش می دهد.
  • ترمیم پوست را تسریع می کند.

مقاله پیشنهادی:
اگر درباره قرص سفید کننده پوست اطلاعات بیشتری نیاز دارید مقاله «بهترین قرص سفید کننده پوست» را پیشنهاد می کنیم.

کاروتنوئیدها

رنگدانه های پوست در اثر عواملی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اسکار آکنه و استرس اکسیداتیو است. این مواد شیمیایی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.

کاروتنوئیدها هنگامی که به صورت خوراکی وارد بدن می شوند. آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش UV را جذب کرده و از سنتز ملانین که باعث تیره شدن پوست می شود، جلوگیری می کنند.

فواید کاروتنوئیدها

  • مهار سنتز ملانین برای پیشگیری از لک شدن پوست
  • برطرف کردن لک ها تیره آکنه، کک و مک، زیر بغل تیره و لک های ناشی از افزایش سن

محصول پیشنهادی:
داروخانه داروبوم خرید قرص پیگمنتا برای روشن و سفید کردن پوست را توصیه می کند.

قرص پیگمنتا برای سفیدی پوست

مهم ترین ترکیبات کرم های سفید کننده

برخی از موثر ترین ترکیباتی که باید در کرم های سفید کننده به دنبال آن باشید عبارتند از:

رتینول

رتینول معمولا در درمان آکنه استفاده می شود اما به دلیل اثرات آن در افزایش گردش سلولی برای رفع لک های تیره ناشی از هایپرپیگمانتاسیون نیز به خوبی کارایی دارند به طوریکه لایه بازسازی شده روشن تر و شاداب تر خواهد بود. همچنین تولید کلاژن را افزایش می دهد که به نوبه خود کمک می کند پوست ظاهری درخشان و سفت داشته باشد.

آربوتین

آربوتین در مهار آنزیم تیروزیناز و ملانوزوم دو آنزیم تولید کننده ملانین موثر عمل کرده و پوست را روشن می سازد. آربوتین رقیب اصلی هیدروکینون (ماده روشن کننده قدیمی) به شمار می رود؛ اما با عوارض جانبی کمتر. آربوتین در ترکیبات سرم ها، کرم ها، لوسیون ها و ماسک ها به چشم می خورد. سرم آلفا آربوتین بر پایه آب و بدون حساسیت بوده و به دلیل خاصیت محو کننده هایپرپیگمانتاسیون و لک های تیره بسیار پرطرفدار است.

کوجیک اسید

این ماده مانع فعالیت آنزیم تیروزیناز می شود و به روشن شدن پوست کمک می کند. کوجیک اسید معمولا در غلظت های یک تا چهار درصد در محصولات مراقبت پوست استفاده می شود.

این ماده برای روشن شدن انواع لک ها مانند لک ناشی از نور خورشید، لک های ناشی از افزایش سن یا لک های بعد از آکنه موثر است. همچنین کوجیک اسید به دلیل خواص ضد پیری به مقابله با رادیکال های آزاد ناشی از اشعه ماورابنفش و آلودگی می پردازد.

آزلائیک اسید

آزلائیک اسید ماده ای است که با مهار تیروزیناز پوست را سفید و روشن می کند. آزلائیک اسید معمولا همراه با رتینوئیدها جایگزین ایمنی برای هیدروکینون به حساب می آید که برای محو شدن جای جوش یا هیپرپیگمانتاسیون مفید است. علاوه بر سفید کردن پوست خواص ضد آکنه نیز دارد.

اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک یک آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که در غلظت های پایین باعث لایه برداری سلول های رنگدانه پوست می شود.

نیاسینامید

نیاسینامید نوعی ویتامین B3 یک عنصر محبوب در محصولات روشن کننده پوست است. غلظت آن می تواند بین محصولات متفاوت باشد، اما به طور کلی غلظت ۵ درصد برای درمان هایپرپیگمانتاسیون و آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به اندازه کافی موثر است.

سخن پایانی
در این مقاله به این موضوع پرداختیم که قرص سفید کننده بهتر است یا کرم سفید کننده. برای نتیجه گیری بهتر باید قرص سفید کننده پوست را با کرم سفید کننده پوست ترکیب کنید که البته حاوی ترکیبات مناسب باشد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.