کلاژن پپتید چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
احتمالا زمانیکه قصد خرید مکمل کلاژن دارید نام کلاژن پپتید به گوشتان رسیده است. اگر کلاژن را یک مولکول بزرگ تصور کنیم، کلاژن پپتید مولکول های تجزیه شده کوچکتری هستند که قدرت جذبشان در بدن بالاتر است. در ادامه این مقاله بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

کلاژن چیست؟

این روزها که بازار جوانسازی پوست حسابی داغ است کمتر کسی است که نام مکمل کلاژن را نشنیده باشد. کلاژن ترکیبی است که به طور طبیعی در بدن ما انسان ها وجود دارد اما افزایش سن و عوامل محیطی روی جذب آن تاثیر منفی می گذارد. مکمل های کلاژن طی فرایندهای داروسازی و از منابع طبیعی به دست می آید و به شکل قرص کلاژن یا پودر کلاژن برای مصرف در اختیار ما قرار می گیرد. در این بین کلاژن پپتید واژه ای است که گاه مترادف با کلاژن به کار برده می شود. کلاژن پپتید از تجزیه کلاژن معمولی حاصل می شود و جذب و اثربخشی بهتری دارد.

این مکمل موجب افزایش رطوبت و حالت کشسانی پوست می شود و پوست ما را جوان و شاداب می کند. همچنین کلاژن پپتید نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ها و مفاصل و کنترل وزن ایفا می کند. در ادامه این مقاله بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

کلاژن پپتید چیست؟

کلاژن پپتید که با نام کلاژن هیدرولیز شده نیز شناخته می شود قطعات کوچکتر کلاژن استخراج شده از منابع حیوانی است که طی فرایندی تحت عنوان هیدرولیز تجزیه و به اجزای کوچکتر تبدیل می شود. هنگامی که کلاژن هیدرولیز یا در اصطلاح به کلاژن پپتید تبدیل می شود راحت تر در دسترس بدن قرار می گیرد و بدن آن را بهتر جذب می کند.

همان طور که گفتیم یکی از تفاوت های اساسی کلاژن و کلاژن پپتید این است که یکی شکسته شده دیگری است. هنگامی که کلاژن معمولی مصرف می کنید بدن بخش کوچکتری از آن را در مقایسه با زمانیکه کلاژن پپتید مصرف می کنید می تواند استفاده کند.

همین تفاوت در فراهمی زیستی و میزان جذب این دو مکمل موجب شده مصرف کلاژن پپتید ارزش تغذیه ای بیشتری داشته باشد.

با افزایش سن چه اتفاقی برای کلاژن می افتد؟

بدن ما با افزایش سن کلاژن کمتری تولید می کند و کلاژن موجود با سرعت بیشتری تجزیه می شود. کیفیت کلاژن نیز نسبت به دوران جوانی پایین تر است. زنان کاهش قابل توجهی در تولید کلاژن پس از یائسگی تجربه می کنند. کاهش تولید کلاژن پس از ۶۰ سالگی برای همه طبیعی است.

چطور بدانم که سطح کلاژن بدنم در حال کاهش است؟

کلاژن قابل سنجش نیست مثلا مانند سطح ویتامین دی با آزمایش خون آن را نمی توانید اندازه گیری کنید. اما علائمی وجود دارد که نشان می دهد سطح کلاژن بدنتان در حال کاهش است. این نشانه ها عبارتند از:

  • چین و چروک یا افتادگی پوست
  • خطوط اطراف چشم و دور لب ها
  • ضعف عضلات و دردهای عضلانی
  • درد مفاصل یا آرتروز ناشی از ساییدگی غضروف
  • از دست دادن تحرک به دلیل آسیب یا سفتی مفصل
  • مشکلات گوارشی به دلیل نازک شدن پوشش داخلی دستگاه گوارش
  • مشکلات در جریان خون

کدام یک از عادت های روزانه به تولید و جذب کلاژن آسیب می رساند؟

در ادامه عواملی را معرفی می کنیم که می توانند سطح کلاژن را در بدن کاهش دهند. توصیه می کنیم حتما از این عوامل دوری کنید:

سیگار کشیدن

سیگار باعث کاهش تولید کلاژن می شود. به کلاژن و الاستین آسیب می رساند و منجر به چین و چروک و کندی بهبود زخم می شود. نیکوتین عروق خونی نزدیک سطح پوست را منقبض می کند و از انتقال اکسیژن و مواد مغذی جلوگیری می کند.

مصرف بیش از حد قند و کربوهیدرات های تصفیه شده

قند به پروتئین ها متصل می شود تا محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته را تشکیل دهد. این مولکول ها به پروتئین های مجاور آسیب می رسانند و باعث می شوند کلاژن ضعیف، خشک و شکننده شود.

قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش

نور زیاد خورشید باعث کاهش تولید کلاژن می شود و باعث می شود کلاژن با سرعت بیشتری تجزیه شود. اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث ایجاد چین و چروک می شود. از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید و همیشه زمانی که بیرون هستید از کرم ضد آفتاب با SPF 30 و بالاتر استفاده کنید.

سطح کلاژن با افزایش سن نیز به طور طبیعی کاهش می یابد.

آیا راه های طبیعی برای کمک به بدن برای ساخت کلاژن وجود دارد؟

بهترین راه برای اطمینان از اینکه بدن شما همه شرایط لازم برای کلاژن سازی را دارد، خوردن یک رژیم غذایی متعادل حاوی پروتئین کافی است. منابع پروتئینی حاوی اسیدهای آمینه پرولین و گلیسین هستند. ویتامین C، زینک و مس نیز برای این فرآیند مورد نیاز است. اما رژیم غذایی بسیاری از ما فاقد مواد مغذی حیاتی است. در این جا مصرف مکمل های کلاژن ساز برای کمک به ساخت کلاژن مورد نیاز بدن مطرح می شود.

در واقع مکمل های کلاژن موجود در بازار با هیدرولیز کردن کلاژن به پپتیدهای کلاژن، این مشکل را برطرف می سازند. مکمل کلاژن پپتید یا هیدرولیز شده راحت تر جذب می شوند و می توان آنها را به صورت پودر یا قرص به صورت خوراکی مصرف کرد.

معرفی بهترین مکمل کلاژن پپتید در داروخانه ها

از آنجایی که کلاژن هیدرولیز شده یا همان کلاژن پپتید یک مکمل نسبتا جدید است شاید پیدا کردن یک محصول باکیفیت و قیمت مناسب کار راحتی نباشد. ما در این جا پودر کلاژن هیدرولیز شده از برند بایوکل را معرفی می کنیم.

ساشه کلاژن هیدرولیز شده بایوکل

ساشه کلاژن هیدرولیز شده بایو اکتیو بایوکل تولید ایران است. این مکمل از نوع کلاژن هیدرولیز شده است که جذب بالایی دارد. ویتامین C در ترکیبات این محصول به تولید بیشتر کلاژن و کلاژن سازی کمک می نماید و الاستین از پروتئین هایی می باشد که موجب خاصیت الاستیته پوست و در نتیجه حالت ارتجاعی و استحکام پوست می شود.

سخن پایانی
دو مزیت اصلی مکمل های کلاژن پپتید این است که به راحتی و سرعت توسط دستگاه گوارش جذب شده و میزان جذب بالایی هم دارند.

منبع: my.clevelandclinic.org

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.